Barttomiej Secler

Konsekwencje przemian roku 1989
dla srodkow spotecznego przekazu w Polsce
— wybrane problemy

Wydarzenia 1989 . mialy powazne nastgpstwa dla srodkow spotecznego przekazu,
zapoczatkowaly bowiem proces tworzenia wolnych mediéw w Polsce'. Nalezy
~ jednak pamigta¢, ze 1989 r. to data umowna, poniewaz dopiero ustawa z 11 kwietnia
1990 r. o uchyleniu ustawy o kontroli publikacji i widowisk, zniesieniu organdéw tej
kontroli oraz zmianie ustawy prawo prasowez, wprowadzila prawne podstawy wolnej
prasy’. Jak pisze Tomasz Mielcarek, konsekwencja tych i innych rozwiazan byla ,.eks-
plozja na rynku informacji™*. W szybkim tempie pojawialy si¢ nowe tytuly prasowe,
rozglo$nie radiowe oraz kanaly telewizyjne. Dynamiczny rozwoj $rodkow przekazu
w warunkach wolnorynkowej gospodarki oraz pluralizmu politycznego powodowat
proces koncentracji mediow’, a tym samym umacnianie si¢ w Polsce zachodnich
wiascicieli $srodkéw spotecznego przekazu.

! Whikliwie na temat sytuacji $rodkow przekazu przed 1989 1. pisze m.in. R. Habielski, Polityczna histo-
ria mediow w Polsce w XX wieku, Warszawa 2009.

2 Ustawa z 11 kwietnia 1990 1. o uchyleniu ustawy o kontroli publikacji i widowisk, zniesieniu tej kontroli
oraz zmianie ustawy prawo prasowe (Dz. U. 1990, Nr 29, poz. 73). Ustawa weszla w zycie 6 czerwca 1990 r.
Wezeéniej Sejm uchwalit ustawe o likwidacji Robotniczej Spotdzielni Wydawniczej , Prasa-Ksiazka-Ruch”,
koncernu, ktérego statutowym celem bylto ,,wykonywanie zadan politycznych i spoteczno-wychowawezych
wynikajacych z programu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej”. Ustawa z 22 marca 1990 . o likwidacji
Robotniczej Spotdzielni Wydawniczej , Prasa-Ksiazka-Ruch” (Dz. U. 1990, Nr 21, poz. 125). Juliusz Braun
uwaza, 7e data uchwalenia ustawy stanowila jedynie ,,zakoficzenie procesu zmian zapoczatkowanego wiele
miesigcy wezesniej telewizyjna debata Lecha Walesy i przewodniczacego OPZZ Alfreda Miodowicza. Trud-
no przeceni¢ znaczenie tej godzinnej audycji telewizyjnej dla najnowszej historii Polski. [...] Decyzja, spra-
wita, ze przywodca «Solidarnosci», od chwili delegalizacji zwiazku traktowany przez wladze jako «osoba
prywatnay», mogl na zywo, bez zadnej ingerencji cenzury, przedstawi¢ swoje stanowisko, byla ogromnym za-
skoczeniem. Jak sie wydaje wladze przecenialy silg i skutecznos¢ wiasnej propagandy. Ale i $rodowiska opo-
zycyjne z niepokojem oczekiwaly na to, co powie Walgsa i jaki bedzie spoteczny odbiér dyskusji. 30 listopada
1988 r. miliony widzow zasiadty przed telewizorami. Efekt konfrontacji trybuna ludowego i komunistycznego
aparatczyka byl oczywisty dla wszystkich. «Solidarnosé» triumfalnie powracata nie tylko do zycia publiczne-
g0, ale takze do oficjalnych mediow”. Za: J. Braun, Por¢ga czwartej wladzy. Media, rynek, spoleczenstwo,
Warszawa 2005, s. 125.

} Slownik wiedzy o mediach, pod red. E. Chudzinskiego, Warszawa 2007, s. 108.

4 T. Mielczarek, Monopol — pluralizm — koncentracja. Srodki komunikowania masowego w Polsce w la-
tach 19892006, Warszawa 2007, s. 7.

5 Stownik terminologii medialnej wyréznia koncentracj¢ mediow i koncentracje prasy. Koncentracja
mediow jest procesem taczenia przedsigbiorstw medialnych, przejmowania mediow, ktore zagrozone sa
upadtoscia przez silniejsze przedsigbiorstwa. Koncentracja ta moze mie¢ charakter horyzontalny (integracja
pozioma), taczy wowczas media tego samego rodzaju, np. sieci radiowe, oraz charakter wertykalny (integracja
pionowa), ktorej celem jest polaczenie mediow roznego rodzaju dzialajacych na tych samych lub réznych ryn-
kach. Konsekwencja takiego zabiegu jest powstanie i rozwoj przedsigbiorstw multimedialnych. W ostatnich



64 Bartlomiej Secler MDiW 1°11

Wprowadzenie szerokiej palety aktow prawnych w latach 1989-1993 doprowadzito
do rozparcelowania licznych monopoli istniejacych w mediach. Jeszcze przed zlikwido-
waniem cenzury, przystapiono do demontazu koncernu Robotniczej Spotdzielni Wydaw-
niczej ,,Prasa-Ksiazka-Ruch”, ktéry byt w dyspozycji i przynosil znaczne dochody
Polskiej Zjednoczonej Partii Robotnicze;®. Likwidacja odbyta si¢ na mocy ustawy o li-
kwidacji Robotniczej Spétdzielni Wydawniczej’. Ustanowiono komisje likwidacyjna de-
cydujaca zaréwno o majatku w postaci wydawnictw czy drukarni, jak i o losach gazet
wydawanych przez RSW. Nalezy tu odnotowa¢, ze Sejm zgodzit sig¢ na to, by niektore
tytuly przejely spotdzielnie tworzone przez dotychczasowych pracownikéw. Dzieki
temu mozliwa byfa kontynuacja dziatalnosci wydawnicze;j®.

Chceiatbym tu zwréci¢ uwage na jeszcze Jedna wazna date. Tuz przed wyborami
w czerweu 1989 r., 8 maja ukazat sig pierwszy numer »Gazety Wyborczej” opatrzonej
stynnymi stowami: ,,Nie ma wolnosci, bez Solidarnosci”. Redaktorem naczelnym pisma
zostal Adam Michnik, a wérdd dziennikarzy przewazali ci, ktorzy zwiazani byli z pod-
ziemnym ,,Tygodnikiem Mazowsze”. Tytut gazety jednoznacznie okreslat cel, ktorym
byly zblizajace si¢ wybory. Jaki$ czas pozniej redakcja zastanawiata si¢ nad zmiana
tytutu pisma. Spotkato si¢ to jednak ze sprzeciwem wielu Jjego czytelnikow. Tytut zostat
1 do dzi$ przypomina rodowodd gazety’.

Zdaniem Janusza Adamowskiego, »iransformacj¢ w segmencie mediéw drukowa-
nych mozna uzna¢ za wzglednie udana”'’. Szybko zaczgty pojawia¢ sig na rynku prasy
nowe tytuty. Byto to konsekwencja ,,uwolnienia” tego rynku i stworzenia liberalnego
systemu rejestracyjnego, ktory przyszlego wydawcg zobowiazywat jedynie do zareje-
strowania pisma w sadzie. Wiestaw Sonczyk odnotowuje, ze w 1989 r. istniato na rynku
prasowym 3300 tytuléw, dla pordwnania — w 2008 r. — bylo ich 7229'".

latach — w ramach koncentracji mediéw — mozna wyrdzni¢ réwniez koncentracjg diagonalna, w mysl ktorej
zainteresowane przedsigbiorstwa inwestuja na réznych, nie tylko medialnych, rynkach. Z kolei koncentracja
prasy jest procesem taczenia przedsigbiorstw z sektora mediow drukowanych. Podobnie jak w przypadku
koncentracji mediow wystgpuje tu proces przejmowania malych konkurentow przez silnych wydawcow.
Celem zdobycie dominujacej pozycji na rynku prasowym. Stownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek,
Krakow 2006, s. 101-102.

i Statutowym celem RSW | Prasa-Ksiazka-Ruch” byla realizacja zadan politycznych i spoteczno-wycho-
wawezych, ktére wynikaty z programu PZPR. Koncern rozwijal sig przede wszystkim dzieki zawlaszczaniu
majatku panstwowego, jak réwniez korzystaniu z wielu ulgi przywilejow. W jego posiadaniu byty wydawnic-
twa, drukarnie, a nawet fabryka mebli.

’ Ustawa z 22 marca 1990 1. o likwidacji Robotniczej Spotdzielni Wydawniczej ,,Prasa-Ksiazka-Ruch”
(Dz.U.1990,Nr21, poz. 125). Ustawa ta zostala uchylona przez Sejm dopiero w 2002 r. ustawa z 1 | pazdzier-
nika 2002 r. o uchyleniu ustawy o likwidacji Robotniczej Spotdzielni Wydawniczej ,,Prasa-Ksiazka-Ruch”
(Dz. U. 2002, Nr 188, poz. 1573).

e Braun, op. cit., s. 129.

* Ibidem, s. 126-127.

0.5 W Adamowski, Przeobrazenia rynku medialnego w Polsce przelomu tysiqclecia. Refleksje uwaznego
obserwatora, w: Wspélczesne media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, red. 1. Hofman, D. Kepa-Figura, t. I,
Lublin 2009, s. 14.

"w. Sonczyk, Prasa w Polsce po dwudziestu latach transformacji (wybér problematyki), w: Miedzy hi-
storiq, politologiq a medioznawstwem, red. T. Wallas, Poznan 2010, s. 163. Ponadto badacz podkresla, ,,ze
o ile liczba dziennikow zmniejszyta sie (z 59 w 1989 r. do 48 w 2008 r.), o tyle w grupie typologicznej czaso-
pism nastapit dynamiczny wzrost tytulow (z 3072 w 1989 r. do 7181 w 2008 r.) i z duzym prawdopodobien-
stwem mozna zatozy¢, ze tendencja wzrostowa bedzie trwaé nadal”.



MDiW 1’11 Konsekwencje przemian roku 1989 dla $rodkéw spolecznego przekazu... 65

W krotkim czasie okazalo si¢, ze w nowych warunkach spotecznych, politycznych
i gospodarczych nie jest fatwo utrzymac tytut na rynku. Problem nie dotyczyt wytacznie
prasy lokalnej, ale takze dziennikow o zasiggu ogélnopolskim. Pojawito si¢ szereg nie-
udanych przedsiewzigé —,,Glob 247, | Obserwator codzienny” czy ,,Nowy Swiat”, to tyl-
ko niektore z tytulow ogolnopolskich, ktore nie przetrwaty proby czasu'’. Z powaznymi
problemami finansowymi borykato sie¢ ,,Zycie Warszawy”, a pézniej takze ,,Zycie” To-
masza Wolka, ktorego pierwszy numer ukazat sie¢ 16 wrzesnia 1996 r. Cztery lata pdzniej
zta kondycja finansowa pisma wymusita poszukiwania nowego wydawcy. W 2001 r. zo-
stata nim spotka 4 Media. Zmieniono takze redaktora naczelnego i szat¢ graficzna
.Zycia”. Nie przyniosto to jednak zamierzonych skutkéw i w 2002 r. wydawanie pisma
zawieszono. Proby reaktywacji dziennika podjat dwa lata pozniej T. Wotek, jednak
w 2005 1. ,,Zycie” znikneto z rynku'’.

Niekwestionowany sukces odniost jednak w latach dziewigcdziesiatych — obok wspom-
nianej wyzej ,,Gazety Wyborcze]” — ,,Super Express”, ktory wykorzystat szansg 1 wy-
petnit lukg powstata po zamknigetym 1 lipca 1999 r. ,,Expressie Wieczornym”. W 2003 r.
niemiecki koncern Axel Springer'* wprowadzit jednak na rynek prasy bulwarowej dzien-
nik ,,Fakt” odbierajac ,,Super Expressowi” znaczna cze$¢ czytelnikow. Drugim powaz-
nym przedsigwzigciem koncernu byto stworzenie w kwietniu 2006 r. ,,Dziennika. Polska,
Europa, Swiat” wzorowanym — zdaniem medioznawcoOw — na niemieckim ,,Welt Kom-
pakt”. Pismo na kilka lat stato si¢ najpowazniejszym konkurentem ,,Gazety Wybor-
czej”"”. Wedhug 1. Hofman rywalizacja gazet stanowita ,,odzwierciedlenie najwazniej-
szych aktualnych problemow rynku prasowego w Polsce”'®. Z kolei T. Mielczarek pod-
kresla, ze pojawienie si¢ pisma ,,poszerzyto nieco grupg oséb siggajacych po gazety.
Stwierdzono zjawisko wspotczytelnictwa «Dziennika» i «Gazety Wyborczej», a jedno-
cze$nie spadek sprzedazy gazet lokalnych”'”.

Warto zwroci¢ rowniez uwage na inne koncerny, ktore pojawity sie na polskim rynku
prasy po jego demonopolizacji. W 1990 r. zaistnial francuski Socpresse, nalezacy do Ro-
berta Hersanta. Koncern w krétkim czasie przejat kontrolg nad wieloma tytutami w calej
Polsce (przede wszystkim dzienniki regionalne). Jedna z najpowazniejszych inwestycji
byt zakup 49% udzialéw w ogdlnopolskim dzienniku ,,Rzeczpospolita”. Reszta znajdo-
wala si¢ w rekach Pafistwowego Przedsiebiorstwa Wydawniczego Rzeczpospolita (dalej
cyt. PPW) i zespotu dziennikarskiego wchodzacego — wspolnie z Socpress — w spotke
Press Publica zarejestrowana 1 lutego 1991 r.'"® Niespodziewanie, w 1994 r. Socpresse
sprzedatl swoje udziaty w gazetach regionalnych niemieckiej grupie Passauer Neue Presse.

2 Szerzej: T. Mielczarek, op. cit., s. 80-89.

" Ibidem, s. 106-117.

' Na temat koncernu zob. m.in.: J. Zatubski, Axel Springer AG — europejski potentat prasowy, ,,Forum Na-
ukowe WSZiB w Poznaniu” 2006, nr 5, s. 153-168.

'*  Dwa potezne koncerny medialne Agora [wydawca ,,Gazety Wyborczej” — przyp. B. S.] i Axel Springer
zwarly si¢ w starciu na dzienniki. Pojedynek «Gazeta Wyborcza» kontra «Dziennik» jest czym$ wigeej niz
zwykla gra rynkowa. «Gazeta Wyborcza» nigdy nie ukrywala poczucia misji. «Dziennik» deklaruje, Ze chce
przetamac jej monopol na nadawanie tonu opinii publicznej” — pisata prasa w 2006 r. Zob. A. Rybak, Wojna
gazet, wojna Swiatow, ,Polityka” 2006, nr 23.

' I. Hofman, Polityka, media, spoleczeristwo. Studia i szkice, Torun 2007, s. 161.

17:4p; Mielczarek, op. cit., s. 101.

'* Ibidem, s. 102.



66 Bartlomiej Secler MDiW 1’11

Spotka R. Hersanta zatrzymata jednak udziaty w ,,Rzeczpospolitej”, a w 1995 r. przeciw-
na (podobnie jak dziennikarze ,,Rzeczpospolitej”) rzadowym pomystom przeksztalcenia
PPW w jednoosobowa spotke Skarbu Panistwa, dokupita 2% udziatow, ktérymi dyspono-
wat zespot dziennikarski. Ostatecznie, w maju 1996 r. norweska Orkla Media odkupita
51% francuskich udzialow Press Publiki'’.

Koncern Orkla, dzialajacy gtownie w zakresie dobr konsumpcyjnych, chemikaliow,
ustug finansowych, a do lata 2006 r. takze na rynku medialnym, byt znany w Polsce
wczesniej. W 1990 r. jedna z jej spotek corek — wspomniana juz Orkla Media, zawarla
umowe z dolno$laskim zarzadem regonu NSZZ ,,Solidarno$¢”, czego nastgpstwem byto
pojawienie si¢ na rynku prasy ,.Dziennika Dolnoslaskiego”. Tytut jednak wkrétce upadt.
Niepowodzenie to nie zrazito jednak norweskiego wydawcy, ktéry po zmianie strategii
zaczal inwestowa¢ w udziaty roznych gazet regionalnych. W 1997 r. Orkla przeniosta
swoja polska siedzibe z Wroctawia do Warszawy oraz sprzedata niektére z zakupionych
wezesniej tytutdéw, miedzy innymi pismo dla kobiet ,,Przyjaciotka” czy popularny kra-
kowski tygodnik ,,Przekr6j”. Latem 2006 r. Orkla Media, a wraz z nig Press Publika, zo-
staly odkupione od norweskiego koncernu przez Mecon Group. Pod koniec 2006 r.
polska Orkla zmienita nazwg na Media Regionalne.

W latach dziewieédziesiatych problemy z utrzymaniem si¢ na rynku prasy miaty nie
tylko tytuty lokalne i ogélnopolskie, ale takze tygodniki opinii. Do$¢ wspomnie¢ mig-
dzy innymi konserwatywne ,,Spotkania” czy lewicowe ,,Fakty”. W kolejnej dekadzie
nie udato sie utrzymaé na przyktad tygodnika ,,Ozon”, ktory pojawit si¢ na rynku
w 2005 1., a zniknat nieco ponad rok pozniej. Niewatpliwy sukces odnidést natomiast
.Newsweek Polska”, ktory do dnia dzisiejszego — obok ,,Polityki”, ,,Wprost”, katolic-
kiego ,,Go$cia Niedzielnego” — znajduje si¢ w czotéwce polskich tygodnikow opinii.
Na uwage zastuguje takze tygodnik ,,Przekro6j”, ktory w ostatnich latach przeszedt kilka
powaznych metamorfoz — od zmiany wydawcy, redaktoréw naczelnych, po nowe szaty
graficzne.

Biorac pod uwage czasopisma warto zwroci¢ uwagg, ze po zniesieniu barier admini-
stracyjnych na poczatku lat dziewigc¢dziesiatych, zaczgty pojawiac si¢ kolorowe magazy-
ny — adresowane przede wszystkim do kobiet. Wezesniej prym wiodty ,,Przyjaciotka™
oraz , Kobieta i Zycie”. W 1989 r. pojawil si¢ pierwszy numer ,, Twojego Stylu”. Nastep-
nie w rece czytelnikow trafil ,,Poradnik Domowy” stworzony przez nowopowstate wy-
dawnictwo Proszynski i Spotka, ktore zreszta w niedlugim czasie wycofalo sig z rynku
prasy. Jednym z powod6éw byta rosnaca konkurencja, ktora znacznie obnizata wyniki
sprzedazy tytutéw, nalezacych do wydawnictwa. Na rodzimym rynku prasy pojawili sig
zachodni wydawcy, glownie z Niemiec, ktorzy w latach dziewigc¢dziesiatych wprowadzi-
li dziesiatki nowych tytutow. I tak na przyktad w 1991 r. swoja dziatalno$¢ w Polsce roz-
poczeto wydawnictwo Bauer, ktore byto wydawca popularnych wéréd kobiet: ,, Tiny”,
,Naj”, ,,Zycie na goraco” oraz pism mtodziezowych: , Bravo”, , Bravo Sport”, ,,Bravo
Girl!”. W 1993 r. niemiecki Gruner+Jahr wypuscit na polski rynek prasy miesigcznik
»Claudia”, zaliczany do ambitniejszej grupy czasopism dla kobiet. Pismo stalo sig jed-
nym z najchetniej czytanych miesigcznikow w Polsce, a $rednia jego sprzedaz w 2006 r.

¥ Ibidem.



MDiW 1’11 Konsekwencje przemian roku 1989 dla $rodkéw spolecznego przekazu... 67

wynosita ponad 600 tys. egzemplarzy. Wspomniany , Twoj Styl” zajmowal wowczas
w tej grupie drugie miejsce”.

Zmiany dotknely rowniez — jak juz wspomniatem — rynek prasy lokalnej. Efektem
zniesienia systemu koncesjonowania by} szybki rozwoj roznego rodzaju inicjatyw o cha-
rakterze lokalnym. Ryszard Kowalczyk odnotowuje, ze w latach 1990-1991 utworzono
80 tytutow regionalnych i 615 pism lokalnych. ,,Rozwoj ilociowy prasy ogoblnopolskiej,
regionalnej i lokalnej stanowit przykltad pozytywnych przeobrazen zachodzacych na pol-
skim rynku prasowo-wydawniczym. Jednak wystgpowaly na nim rowniez negatywne
zmiany jako$ciowe, ktore prowadzity do zmniejszania sig jego roznorodnosci, bowiem
gwaltownie zmniejszyly sig liczba i naktady pism kulturalnych oraz prasy partyjnej. [...]
Warastata koncentracja whasnosci oraz konkurencja. Wiele nowych gazet i czasopism re-
gionalnych nie potrafito sprostac konkurencji i wkrétce po starcie lub po kilku latach uka-
zywania si¢ i zmniejszajacego sie systematycznie popytu upadato, na przyktad: «Czas
Krakowski», «Dziennik Dolnoslaski», «Dziennik Poznanski», «Dziennik Szczecinskin,
«Dziennik Slaski», «Echo Krakoway, «Gazeta Opolska», «Goniec Pomorski», «Kurier
Podlaski». Mimo znacznej labilnoéci tego segmentu prasy, nominalnie powigkszyla sig
liczba tytutéw prasy codziennej z okolo 51 w 1989 roku do ponad 90 w 1995 roku.
Zmniejszyt sig¢ jednak jej naklad: z ponad 9 min w 1989 roku do okoto 5 mln w 1995
roku™' — pisze badacz.

Na osobna uwagg zastuguja przeobrazenia na rynku prasy katolickiej™, a takze pro-
blem funkcjonowania prasy parafialnej. Warto wspomnie¢, ze jej wydawcami s nie tyl-
ko parafie Kosciota katolickiego (cho¢ te zdecydowanie przoduja), ale takze parafie
ko$ciotow: ewangelicko-augsburskiego i prawostawnego, zakony oraz organizacje i sto-
warzyszenia katolickie. Najwicksza grupe tytutéw prasy parafialnej stanowig miesigcz-
niki i tygodniki, najmniejsza — kwartalniki 1 dwutygodniki”.

Po 1989 r. sytuacja na polskim rynku mediow elektronicznych byta bardziej skompli-
kowana niz przemiany na rynku prasowym. Radiofonia i telewizja wymagata nowych
uregulowan, przede wszystkich o charakterze prawnym. Badacze podzielaja poglad, ze
narodziny wolnego rynku elektronicznych $rodkow przekazu byto wielkim sukcesem
polskiej transformacji**.

Bardzo wazna okazata si¢ kwestia ograniczonych czestotliwosci radiowo-telewizyj-
nych, ktore posiadato panstwo. W dobie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej to wiasnie
panstwo posiadato monopol na nadawanie programéw radiowych i telewizyjnych®™. Ten
stan rzeczy — w 1990 r. — znosita ustawa o %qcznoéci%, dajaca de facto warunki prawne

20 5. Braun, op. cit., S. 133-134.

21 R Kowalczyk, Media lokalne w Polsce. Podrecznik akademicki, Poznan 2009, s. 96. Zob. takze inne pu-
blikacje badacza na temat mediow lokalnych.

22 W tym kontekscie odsytam do tekstu: B. Secler, Dwie dekady katolickich srodkow spolecznego przekazu
w Polsce (1989-2009), w: Media dawnei wspolczesne, red. B. Kosmanowa, t. V, Poznan 2010, s. 71-86.

2 Szerzej: M. Gierula, Prasa parafialna jako typ prasy lokalnej, w: Media wyznaniowe w Polsce
19842004, pod red. E. Kossewska, J. Adamowski, Warszawa 2004, s. 133-141.

24 1 Adamowski, op. cit., w: Wspolczesne media..., op. cit., t. I, s. 14.

25 70b. Ustawa z 2 grudnia 1960 r. o Komitecie do Spraw Radiofonii i Telewizji ,,Polskie Radio i Telewi-
zja” (Dz.U. 1960, Nr 54, poz. 307).

26 Ustawa z 23 listopada 1990 r. o tacznosci (Dz.U. 1990, Nr 7, poz. 504 z pozn. zm.).



68 Bartlomiej Secler MDiW 1’11

dla pluralizmu w mediach audiowizualnych”?’. 29 grudnia 1992 r. Sejm uchwalit ustawg
o radiofonii i telewizji*".

Jak zauwaza Wiestaw Sonczyk, po raz pierwszy w historii polskich mediow mielismy
akt prawny porzadkujacy ,,problematyke funkcjonowania dwoch mediow elektronicz-
nych, odgrywajacych trudna do przecenienia rolg we wspotczesnym spo{eczer’lstwie”zg.
Przygotowanie ostatecznej wersji ustawy trwato jednak dtugo. Nie obylo sig bowiem bez
sporéw o ksztatt rynku mediow elektronicznych. Prace nad ustawa rozpoczgto juz
w 1989 r. Wtedy tez dwie niezalezne od siebie grupy ekspertow przygotowywaty wlasne
projekty ustaw, ktore nastepnie przyjat rzad Tadeusza Mazowieckiego. Jeden projekt byt
ustawa o radiofonii i telewizji, drugi zas$ dotyczyt instytucji publicznych radiofonii i tele-
wizji. Propozycje te trafity pod obrady Sejmu w listopadzie 1990 r. Warto takze odnoto-
waé, ze rzadowe koncepty nie byly jedynymi, ktore rozpatrywal Sejm. Pojawity sig
bowiem jeszcze trzy inne, w tym zamyst ustawy o telewizji, ktory ztozyli dyrektorzy re-
gionalnych o$rodkow telewizyjnych. W projektach tych znalazly si¢ propozycje doty-
czace miedzy innymi: zniesienia monopolu panstwa, umozliwienia nadawcom prywatnym
legalnego nadawania audycji, przeksztatcenia Radiokomitetu w publiczna radiofonig i te-
lewizje czy utworzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Rzad postulowat utworze-
nie dwoch osobnych komérek organizacyjnych, mianowicie Polskiego Radia i Telewizji
Polskiej. Projekt wspomnianych wyzej dyrektorow zaktadat utworzenie fundacji krajo-
wej i regionalnych, ktore przejetyby majatek Telewizji Polskiej, a nastgpnie tworzylyby
i nadawaty programm.

Projekty trafity do sejmowej Komisji Kultury i Srodkéw Przekazu. W styczniu 1991 .
premierem zostat Jan Krzysztof Bielecki. Wycofat wezesniejsze koncepty rzadowe i po-
part projekt dyrektorow osrodkow regionalnych, ktory trafit do dalszych prac w podko-
misji. Po kilku miesiacach powstat dokument regulujacy rynek mediow elektronicznych,
dziatalno$é Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, kwestie zwiazane z przyznawaniem
koncesji i unormowanie dotyczace publicznej radiofonii i telewizji’'.

We wrzeéniu 1991 r. Sejm uchwalit projekt ustawy, ktory nastepnie trafit do Senatu.
Izba wyzsza zaproponowata szereg poprawek. Jedna z nich byl zapis o obowiazku re-
spektowania w programach mediéw publicznych tzw. wartosci chrzescijanskich. Nalezy
odnotowa¢, ze dalszy spor wokét ustawy dotyczyt gtownie tej kontrowersyjnej kwestii.
Do odrzucenia poprawki potrzeba byto wowczas w Sejmie wigkszos$ci 2/3 glosow. Takiej
wiekszosci jednak nie byto — cho¢ wigkszo$¢ postow glosowata przeciw — i poprawka nie

771 Dobosz, Prawne aspekty transformacji w mediach, w: 1. Dobosz, B. Zajac, Polskie media w jed-
noczqcej sie Europie. Szanse i wyzwania, Krakow 2006.

2 Ustawa byta kilkukrotnie nowelizowana. W 2001 r. rozpoczgto kolejne prace nad zmianami w doku-
mencie. Chodzito m.in. o wprowadzenie zapiséw antykoncentracyjnych, uniemozliwiatyby wiascicielom ga-
zet lub czasopism posiadanie koncesji na nadawanie stacji radiowej lub telewizyjnej w skali catego kraju.
27 grudnia 2002 r. na famach ,Gazety Wyborczej” pojawit si¢ tekst odkrywajacy skandal korupeyjny w pra-
cach nad nowelizacja ustawy. Glownym bohaterem afery byl znany producent filmowy Lew Rywin, ktory
— jak donosita gazeta — zaproponowat Adamowi Michnikowi, ze w zamian za tapowkg zatatwi korzystne dla
koncernu Agora rozwiazania w nowelizowanej ustawie. Zob. P. Smolenski, Ustawa za tapowke, czyli przy-
chodzi Rywin do Michnika, ,,Gazeta Wyborcza” z 27 grudnia 2002.

2 W. Sonczyk, Media w Polsce. Zarys problematyki, Warszawa 1999, s. 39.

30 J. Braun, op. cit., s. 139-140.

31 W my$l projektu Polskie Radio i Telewizja Polska mialy byé¢ wlasnoscia Skarbu Panstwa.




MDiIW 1’11 Konsekwencje przemian roku 1989 dla srodkéw spolecznego przekazu... 69

zostata odrzucona. Zgodnie z regulaminem Marszatek Sejmu zapytat, kto jest za przyje-
ciem poprawki. Wynik tego glosowania byt z kolei korzystny dla przeciwnikéw popraw-
ki. Doszlo zatem do paradoksalnej sytuacji, iz poprawka ani nie zostata odrzucona, ani
przyjeta. Niemniej jednak, w konsekwencji determinacji grupy postow niezadowolonych
z takiego stanu rzeczy, Sejm jeszcze tego samego dnia uchwalit ustawg, ktora tworzyta
Krajowa Rade Radiofonii i Telewizji i pozwalata przyznawa¢ koncesje nadawcom pry-
watnym. Ustawy nie przyjal Senat, dopatrujac si¢ w niej wielu blgdow. Natomiast Sejm
zmieniajac zasady glosowania, co do odrzucania uchwat Senatu, w konsekwencji decyzjg
izby wyzszej odrzucit. Ustawa nie weszla w zycie, gdyz zawetowat ja prezydent Lech
Watesa. Brak ustawy doprowadzit do bataganu na rynku mediéw elektronicznych i poja-
wienia sie¢ duzej liczby pirackich stacji radiowych®”.

Prace nad nowa ustawa rozpoczeto po wyborach do Sejmu i Senatu w pazdzierniku
1991 r. Projekt w imieniu klubu poselskiego NSZZ ,,Solidarnos¢” ztozyt poset Marek
Markiewicz. W zamysle ustawy nie znalazt si¢ zapis o wartosciach chrze$cijanskich.
Z kolei pomysty dotyczace ksztattu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz funkcjo-
nowania mediéw publicznych, nie réznity si¢ znaczaco od poprzednich proponowanych
rozwiazan. Pojawily si¢ takze inne projekty, niemniej jednak wielu postom zalezato na
stworzeniu jednolitego tekstu ustawy, mimo ze zgloszone projekty zawieraly niekiedy
sprzeczne ze soba zapisy. Po kilkunastomiesigcznych pracach nad ustawa, zostala ona
przyjeta w grudniu 1992 r. Do ustawy wprowadzono ostatecznie zapis o respektowaniu
przez media wartosci chrzescijanskich™.

W art. 5 ustawa o radiofonii i telewizji okresla Krajowa Rade Radiofonii i Telewizji
.jako organ panstwowy whasciwy w sprawach radiofonii i telewizji”. Z kolei art. 6 usta-
wy stanowi, ze ,,Krajowa Rada stoi na strazy wolnosci stowa w radiu i telewizji, samo-
dzielnoéci nadawcow i intereséw odbiorcéw oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny
charakter radiofonii i telewizji”. Organ®* rozpoczat dziatalno$c¢ 28 kwietnia 1993 r. Do
grudnia 2005 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji sktadata si¢ z dziewigciu cztonkow,
ktorzy reprezentowali rézne $rodowiska spoleczne i polityczne. Cztery osoby byty
powotywane do organu przez Sejm, dwie przez Senat, a trzy przez Prezydenta. Po nowe-
lizacji ustawy w 1995 r., przewodniczacy rady wybierany byt z grona jej cztonkow bez-
wzgledng wigkszoscia gios()w”.

30 grudnia 2005 r., na mocy ustawy o przeksztatceniach i zmianach w podziale zadan
i kompetencji organéw pafstwowych wiasciwych w sprawach facznosci, radiofonii i te-
lewizji*’, wygasta kadencja dotychczasowych cztonkoéw Krajowej Rady Radiofoniii Te-
lewizji. Obecnie w jej sktad wchodzi pigciu cztonkow. Dwoch z nich wyznacza Sejm,
jednego Senat, dwoch Prezydent ,sposrod oséb wyrdzniajacych sig wiedza i do$wiad-

32 Por. J. Braun, op. cit., s. 141-142.

% Por. ibidem, s. 142-143.

* Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest organem konstytucyjnym. Zostala wpisana do Matej Konsty-
tucji z 1992 r. W Konstytucji RP z 1997 r. o Radzie stanowia art. 213-215. Ustawa zasadnicza wskazuje, ze
Rada ,,stoi na strazy wolnosci stowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji”
(art. 213 ust. 1).

2 Szerzej: W. Sonczyk, Media w..., op. cit., s. 108-115.

36 Ustawa z 29 grudnia 2005 r. o przeksztalceniach i zmianach w podziale zadan i kompetencji organow
panstwowych wiasciwych w sprawach tacznosci, radiofonii i telewizji (Dz. U. 2005, Nr 267, poz. 2258).



70 Bartiomiej Secler MDiW 1’11

czeniem w zakresie srodkow spolecznego przekazu™’. Przewodniczacego wskazuje Pre-
zydent.

Do glownych zadan Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nalezy migdzy innymi:
wytyczanie kierunkow polityki panstwa w dziedzinie radiofonii i telewizji (w porozu-
mieniu z Prezesem Rady Ministrow), okre§lanie warunkéw, na jakich nadawcy moga
prowadzi¢ dzialalno$é¢, kontrolowanie tej dziatalnoéci, badanie tresci programéw radio-
wych i telewizyjnych, przyznawanie koncesji na rozpowszechnianie i rozprowadzanie
programow’".

W okresie kiedy Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po raz pierwszy oglosita nabor
wnioskow koncesyjnych na nadawanie programu (lata 1993-1994), potencjalni komer-
cyjni nadawcy ztozyli ich az 374% . Jak podaje W. Sonczyk: Rada przyznata trzy koncesje
na sieci radiowe o zasiegu ogolnopolskim, 132 koncesje dla lokalnych rozgto$ni radio-
wych oraz jedna koncesje na sie¢ radiowa o zasiggu ponadregionalnym (Rozglos$nia Har-
cerska, pozniejsza Radiostacja zlikwidowana w 2008 r.)™.

Biorac pod uwage ogolnopolskie koncesje radiowe, Rada wytypowata: RMF FM, Radio
ZET i budzace najwigcej kontrowersji Radio Maryja, wtasno$¢ Zakonu Ojcoéw Redemp-
torystow. Warto doda¢, ze wymienione rozgtosnie funkcjonowaty na rynku mediéw od
1990 r., kiedy to Przewodniczacy Komitetu ds. Radia i Telewizji oraz minister tacznosci
wydali zgode na nadawanie programu. Warszawskie Radio ZET stworzyt dziennikarz
Andrzej Woyciechowski. Przez pewien okres udziaty w rozgto$ni posiadata takze ,,Gaze-
ta Wyborcza”. Z kolei RMF FM (Radio Muzyka Fakty) nadawato z Krakowa i bylo
wiasnoécia Fundacji Komunikacji Spotecznej. Grupe, na czele ktorej stat Stanistaw Ty-
czynski, powotali krakowscy politycy i dziatacze opozycji demokratycznej. Za$ torun-
skie Radio Maryja od poczatku lat dziewigédziesiatych systematycznie pozyskiwato
stuchaczy dzigki charyzmatycznemu dyrektorowi tej rozglosni o. Tadeuszowi Rydzyko-
wi. Radio do dzi$ nie ma charakteru komercyjnego, nie nadaje reklam i utrzymuje sig
z dobrowolnych datkow stuchaczy. Co ciekawe, Radio Maryja nie ubiegato sig z po-
czatku o koncesj¢ ogolnopolska, ale o 101 lokalnych stacji. Rada uznata jednak, ze
rozglo$nia nadajac jednolity program jest projektem ogélnopolskim, a tym samym moze
ubiegaé si¢ o pozwolenie na nadawanie programu w skali catego kraju*'.

Jezeli chodzi o ogdlnopolska koncesje telewizyjna, otrzymat ja jeden nadawca, mia-
nowicie Polska Telewizja Satelitarna Polsat. Telewizja Wista otrzymata pozwolenie na
dzialalno$¢ ponadregionalna, za$ jedenastu nadawcow mogto nadawa¢ program o zasig-
gu lokalnym.

37 Art. 7 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji.

3% Por. art. 6 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji. Na temat funkcjonowania Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji zob. tez: J. Sobczak, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji— dylematy i wyzwania, w: Media w Zyciu
publicznym — wybrane aspekty, red. A. Balczynska-Kosman, Poznan 2010, s. 7-32.

% Liczbe odnotowuje J. Braun, wskazujac przy tym, ze o prawo do rozpowszechniania lokalnych progra-
moéw radiowych ubiegato sig¢ 235 wnioskodawcow, lokalnych programow telewizyjnych — 79 wnioskow,
ogolnopolskich i regionalnych programéw radiowych — 34, ogdInopolskich i regionalnych programow telewi-
zyjnych — 26. J. Braun, op. cit., s. 150.

%S, Sonczyk, Media w..., op. cit., s. 114.

% Szerzej: J. Braun, op. cit., s. 155-157. Ponadto zob. T. Mielczarek, op. cit., s. 242-256. Natomiast
w kontekscie rozglosni lokalnych zob. R. Kowalczyk, Radio lokalne w Polsce, Poznan 2007.



MDiW 1’11 Konsekwencje przemian roku 1989 dla Srodkéw spolecznego przekazu... 71

Telewizja Polsat, ktorej tworca byt Zygmunt Solorz-Zak, nadawata program — droga
satelitarng — od grudnia 1992 r. Koncesje na emisjg naziemna otrzymata od Rady w paz-
dzierniku 1993 r. Wigkszos$¢ 6wczesnych wnioskodawcow zamierzata przy tworzeniu te-
lewizji wykorzystywac kapitat zagraniczny. Ustawa o radiofonii i telewizji nie mowita
jednak wprost, Ze nie wolno przyznawac koncesji podmiotom, w ktorych kapitat zagra-
niczny stanowit wigcej niz 33%. Solorz deklarowal, Ze $rodki finansowe na prowadzenie
Polsatu sa jego wiasnym kapitatem. Decyzja Rady przyznajaca jednomysinie koncesje
Polsatowi, spowodowata atak na Z. Solorza. Szybko pojawity sig zarzuty o jego powiaza-
niu z tajnymi stuzbami Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej czy oskarzenia o oszustwa
finansowe™.

W rezultacie kolejnego procesu koncesyjnego, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
utworzyta dwie sieci ponadregionalne, dzielac tym samym Polske na potnocna i $rodko-
wo-wschodnig. Pétnocna czesé sieci otrzymat TVN Mariusza Waltera, a cze$é $rodko-
wo-wschodnig Polskie Media — Nasza Telewizja, jednak bez kanatow w Lodzi i Warszawie,
ktére otrzymat wspomniany TVN. Kanat we Wroclawiu otrzymata Telewizja Wista, na-
tomiast w Krakowie i Lodzi nadajniki matej mocy przypadty Telewizji Niepokalanow.
Podziat ten byt juz kilka lat pozniej zupelna fikcja. TVN, ktéry nie musiat juz tworzy¢
osobnych programéw w Lodzi i Warszawie, przejat Telewizje Wista. Z kolei Nasza Tele-
wizja popadia w problemy finansowe, zwiazata sie z Polsatem i w 2000 r. zmienita nazwe
programu na TV4*,

W klopoty popadta takze Telewizja Niepokalanéw. Podstawowym celem tego kato-
lickiego medium byta ewangelizacja. W czternastogodzinnej raméwce znalazly sie
programy religijne, publicystyczne, filmy, audycja motoryzacyjna czy program informa-
cyjny ,, Tydzien w Kosciele — Przeglad Wydarzen”. Telewizja Niepokalanow otrzymywata
wsparcie Episkopatu Polski oraz pomoc techniczna Episkopatu Stanow Zjednoczonych.
Retransmitowata programy katolickiej Eternal World Television Network, podpisala
umowy z wioskimi: Tele Pace oraz Ecclesia. W 2001 r. Telewizje Niepokalanow
zastapila Telewizja Puls — byt to efekt dos¢ skomplikowanych przeobrazen wiasno$cio-
wych*. Nowa telewizja — ktora zreszta szybo utracita ptynno$é finansowa — miata by¢
z zalozenia stacja promujaca warto$ci chrzescijanskie i prorodzinne. Oferta programowa
telewizji nie zyskata oczekiwanego zainteresowania ze strony odbiorcow. Ogladalnosé
Telewizji Puls nie przekraczata nawet pot procent. W 2003 r. wspotwhascicielem stacji
zostal Zygmunt Solorz. W latach 20032006 telewizja — jak pisze T. Mielczarek — , byla
stacja katolicka zobowiazana, by 60 procent jej programu stanowily audycje nawiazujace
do problematyki religijnej. [...] Fakt, ze TV Puls zainteresowat si¢ globalny koncern
[News Corporation Ruperta Murdocha — przyp. B. S.], otwierat przed stacja nowe mozli-
wosci — cho¢ miata zachowac katolicki charakter, juz w listopadzie 2006 roku wystapio-
no z wnioskiem o zmiang koncesji. Puls miat staé si¢ telewizja uniwersalna, w ktorej
tresci religijne ograniczono by do 16 procent czasu emisji. Planowano tez wzrost zatrud-
nienia do 300 etatow™*. Obecnie News Corporation nie posiada udziatow Telewizji Puls.

“2 Por. J. Braun, op. cit., s. 152.

“ Por. ibidem, s. 161.

ol Szerzej: T. Mielczarek, op. cit., s. 348-349.
* Ibidem, s. 351.



72 Bartlomiej Secler MDiW 1’11

Warto rowniez odnotowa¢, iz w sierpniu 2001 r. uruchomiono Telewizje Niepoka-
lanow II. Tworcy telewizji cheieli kontynuowa¢ dzieto poprzedniczki. Pomimo udanego
startu telewizja upadta z powodu probleméw finansowych.

12 czerwea 2003 r. wystartowata — nadajaca program do dnia dzisiejszego — Telewizja
Trwam, ktorej dyrektorem jest o. Tadeusz Rydzyk, natomiast whascicielem zwiazana
z duchownym Fundacja Lux Veritatis. Telewizja nadaje droga satelitarna. TV Trwam po-
siada bogaty program, w ktérym znajduja si¢ serwisy informacyjne, audycje dla dzieci
i miodziezy, audycje publicystyczne czy sztandarowe ,,Rozmowy Niedokonczone” nada-
wane rownoczes$nie w Radiu Maryja. Telewizja transmituje msze $wiete, nabozenstwa,
srodowe audiencje papieskie. Codzienne o godzinie 21 prowadzi bezposrednia transmi-
sj¢ Apelu Jasnogérskiego z czgstochowskiego klasztoru na Jasnej Gorze. Religijno-spo-
leczny charakter telewizji zbiezny jest z linia programowa Radia Maryja i ,Naszego
Dziennika”. Telewizja Trwam jest — podobnie jak wymienione radio i gazeta — medium
kontrowersyjnym, gtéwnie za sprawa prezentowanych na antenie opinii majacych cha-
rakter polityczny.

W pazdzierniku 2007 r. rozpoczat nadawanie religijny kanat tematyczny Religia TV,
ktorego wlascicielem jest Grupa ITI. Dyrektorem stacji jest ks. Kazimierz Sowa. Co-
dzienny program dociera do prawie 5 mln odbiorcow, co niewatpliwie — zwazywszy na
krotki okres funkcjonowania stacji — jest jej sukcesem. Kanat nadaje poprzez platformy
cyfrowe: n, Cyfre+, Telewizjg na karte, dostgpny jest w najwiekszych sieciach kablo-
wych i ponad 130 mniejszych sieciach lokalnych. Programy telewizji poruszaja za-
gadnienia zwiazane z wiarq i religia prezentowana jako zjawisko uniwersalne zarowno
w wymiarze spofecznym, jak i kulturowym. Wsrod bogatej oferty programowej znajduja
sig m.in. filmy dokumentalne, audycje poradnikowe, talk-show, filmy o charakterze reli-
gijnym. Niewatpliwym sukcesem byta nominacja Religii TV do europejskiej nagrody
Hot Bird TV Award w kategorii ,.edukacja i kultura”. Kanat wspolpracuje z tytutami pra-
sy katolickiej: ,, Tygodnikiem Powszechnym”, , Gos$ciem Niedzielnym” i ,,Przegladem
Katolickim™.

Problemy koncesyjne — ze zrozumiatych wzgledéw — omijaty media publiczne w Pol-
sce. Po 1989 r. powstaly one w miejsce dawnego Radiokomitetu. Zgodnie z art. 26 ustawy
o radiofonii i telewizji, publiczna radiofonia i telewizja dziata w formie jednoosobowej
spotki akcyjnej Skarbu Panstwa. Telewizje publiczna tworzy Telewizja Polska S.A., kté-
ra rozpowszechnia ogélnopolskie programy: TVP 1, TVP 2, TV Polonia oraz programy
regionalne. Z kolei radiofonig publiczna tworzy Polskie Radio S.A., ktore nadaje cztery
programy ogolnokrajowe: Program I, Program II, Program IlI, Radio Bis, a takze pro-
gram dla zagranicy.

Zadamem wyzej wymienionych mediow jest przede wszystkim realizowanie tzw. misji
publicznej*. Ustawodawca zobowiazat publiczna radiofonig i telewizje do dostarczenia

* Do zadan publicznej radiofonii i telewizji, wynikajacej z realizacji misji, nalezy w szczegélnosci (art. 21,
ust. la, 2): 1) tworzenie i rozpowszechnianie programéw ogdInokrajowych, programow regionalnych, progra-
mow dla odbiorcéw za granica w jezyku polskim i innych jezykach oraz innych programéw realizujacych de-
mokratyczne, spoleczne i kulturalne potrzeby spolecznosci lokalnej; 2) tworzenie i rozpowszechnianie
programéw wyspecjalizowanych, na ktorych rozpowszechnianie uzyskano koncesje; 3) budowa i eksploata-
cja nadawczych i przekaznikowych stacji radiowych i telewizyjnych; 4) rozpowszechnianie przekazow tek-
stowych; 5) prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania programow radiowych



MDIiW 1’11  Konsekwencje przemian roku 1989 dla srodkéw spolecznego przekazu... 73

spoteczenstwu roznorodnych programéw i tresci — od informacji, przez publicystyke,
rozrywke, edukacje, kulturg, po sport. Programy te powinny by¢ pluralistyczne, bez-
stronne, innowacyjne, a takze cechowac si¢ wysoka jakoscia przekazu*’. W odréznieniu
od telewizji publicznych w innych krajach, Telewizja Polska utrzymuje silna i ugrunto-
wana pozycje na rynku mediow. Jest to przede wszystkim efekt jej konkurencyjnosci
i walki o reklamodawcow. Niemniej jednak od lat dziewigédziesiatych trwa zywa dysku-
sja na temat upolitycznienia mediow publicznych. Podejmowane wielokrotnie proby na-
prawy tej sytuacji nie przynosily i zapewne jeszcze dtugo nie przyniosa oczekiwanych
zmian. Efektem sporéw politycznych i prob zawtaszczania mediow przez politykow jest
czesta krytyka niektérych audycji radiowych i telewizyjnych — przede wszystkim tych,
o charakterze informacyjnym i publicystycznym“.

Konkludujac cheiatbym podkresli¢, ze powyzsze uwagi nie wyczerpuja tematu, ktory
niewatpliwie zashuguje na dalsze poglebione analizy. Patrzac jednak z dzisiejszej per-
spektywy na polski rynek mediow w minionych dwoch dekadach wida¢ wyraznie, ze
$rodki spotecznego przekazu przeszly dtugi i zmudny proces przemian. Ciagle otwartym
pozostaje pytanie o ich przyszlos¢ i kierunki rozwoju.

Consequences of transformations of 1989 for the means of the media in Poland
— select issues

Summary

The transformation initiated the sequence of changes in the system of the media in Poland. The
formation process of free media started. Dynamic market development of the press, radio and te-
levision calls for attention. Changes in 1989 initiated, among other things, the inflow of foreign ca-
pital and the process of concentration of media. The author attempts to interest the reader with
consequences of transformations in 1989 for the media market in Poland, analyzes various aspects
of these changes and is pointing at different, social and political issues of law that the media owners

i telewizyjnych; 6) prowadzenie dziatalnosci produkcyjnej, ustugowej i handlowej zwiazanej z tworczoscia
audiowizualna, w tym eksportu i importu; 7) popieranie tworczosci artystycznej, literackiej, naukowej oraz
dziatalnosci o$wiatowej; 8) upowszechnianie wiedzy o jezyku polskim; 8a) uwzglgdnianie potrzeb mniejszo-
$ci narodowych i etnicznych oraz spotecznosci postugujacej sie jezykiem regionalnym, w tym emitowanie
programéw informacyjnych w jezykach mniejszoéci narodowych i etnicznych oraz jezyku regionalnym;
9) tworzenie i udostepnianie programéw edukacyjnych na uzytek srodowisk polonijnych oraz Polakow za-
mieszkatych za granica. Programy publicznej radiofonii i telewizji powinny takze: 1) kierowa¢ si¢ odpowie-
dzialno$cia za stowo i dba¢ o dobre imig publicznej radiofonii i telewizji; 2) rzetelnie ukazywaé calg
réznorodno$¢ wydarzen i zjawisk w kraju i za granica;: 3) sprzyja¢ swobodnemu ksztalttowaniu sig pogladow
obywateli oraz formowaniu sig opinii publicznej; 4) umozliwia¢ obywatelom i ich organizacjom uczestnicze-
nie w zyciu publicznym poprzez prezentowanie zréznicowanych pogladéw i stanowisk oraz wykonywanie
prawa do kontroli i krytyki spolecznej; 5) shuzy¢ rozwojowi kultury, nauki i oswiaty, ze szczegdlnym
uwzglednieniem polskiego dorobku intelektualnego i artystycznego; 6) respektowa¢ chrzescijanski system
wartodci, za podstawg przyjmujac uniwersalne zasady etyki; 7) shuizy¢ umacnianiu rodziny; 7a) stuzyc
ksztaltowaniu postaw prozdrowotnych; 8) stuzy¢ zwalczaniu patologii spotecznych.

“7 Art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji.

“ Szerzej na temat mediow publicznych m.in. w: K. Jakubowicz, Media publiczne. Poczqtek konca czy
nowy poczatek, Warszawa 2007. Zob. takze ciekawe przemyslenia W. Sonczyka, Media publiczne w Polsce
—dylematy i perspektywy, w: Media dawne i wspolczesne, red. B. Kosmanowa, t. V, Pozna 2010, s. 19-34.



74 Bartlomiej Secler MDiW 1’11

struggled with for the past two decades. This text is only an outline of these complex issues. Diffe-
rent motifs deserve a deeper analysis. Looking at the market of media from a perspective of the last
twenty years, it becomes apparent that mass media in Poland underwent the long process of trans-
formations, which has not yet ended. Furthermore, more questions about the future of Polish media
market and the direction of its development, form and characteristics, arise.



