
KRZYSZTOF PODEMSKI

Krzysztof Podemski
ŚWIAT W POLSKICH TYGODNIKACH OPINII

Świat w polskich tygodnikach opinii

I. POLSKI DYSKURS PUBLICZNY

Demokratyczny dyskurs publiczny w Polsce ma już przeszło dwadzieścia lat.
Nie tylko elity symboliczne, zwłaszcza dziennikarze, publicyści, komentatorzy,
politycy, ale także twórcy i eksperci korzystają z odzyskanej wolności słowa,
wypowiadając publicznie przekonania, sądy i dezyderaty dotyczące spraw
publicznych i wywierając tym samym wpływ na opinie czytelników, słuchaczy,
widzów. Nasz potransformacyjny dyskurs publiczny jest zdominowany przez
wewnętrzne życie polityczne i przebiega w znacznym stopniu zgodnie z cyklami
wyborczymi. Najważniejsze wątki publicznej debaty od dwudziestu lat są
niemal niezmienne: relacje między partiami politycznymi a organami władzy,
stosunki państwa i kościoła, rozliczenie z przeszłością, patriotyzm i tożsamość
narodowa, prawa mniejszości etnicznych i seksualnych, afery i korupcja, Polska
a kraje sąsiednie i Unia Europejska1. Niektóre z tych wątków ulegają
modyfikacjom. Po wejściu naszego kraju do Unii Europejskiej rzadziej powraca
się do tematyki ,,narodowości’’ kapitału. Z kolei dyskusja o relacjach państwa
z kościołem w ostatnim roku wzbogaciła się o nowe elementy: działania Komisji
Majątkowej oraz ustawę o zapłodnieniu in vitro. Debata o patriotyzmie w no-
wych okolicznościach toczy się wokół katastrofy smoleńskiej. Koncentracja
polskiego dyskursu publicznego na sferze światopoglądowej, symbolicznej
i moralnej w połączeniu z ostrą walką polityczną powoduje, że jest on nasycony
emocjonalnie, angażujący tych, którzy uczestniczą w nim chociażby tylko jako
słuchacze czy czytelnicy. Ten symboliczno-emocjonalny dyskurs siłą rzeczy jest
powierzchowny, mało pogłębiony. Uprzedzenia i mity zastępują w nim analizy
socjologiczne, ekonomiczne czy politologiczne. Dyskurs staje coraz bardziej
rytualny2. Występujące w nim strony i ich argumenty są łatwe do przewidzenia,
gdyż role zostały przyjęte już przed laty. Łatwo nam sobie wyobrazić, jakie
będzie stanowisko najważniejszych uczestników tego dyskursu w kolejnych
fazach jego przeobrażeń.

Polski dyskurs publiczny jest zdecydowanie polonocentryczny, skoncentro-
wany na problematyce wewnętrznej i z takiej perspektywy oceniający świat. To

1 M. Czyżewski, K. Dunin, A. Piotrowski, Ośrodek Badań Społecznych, Warszawa 1991; M. Czy-
żewski, S. Kowalski, A. Piotrowski (red.), Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Areus,
Kraków 1997; M. Czyżewski, S. Kowalski, T. Tabako, Retoryka i polityka. Dwudziestolecie polskiej
transformacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010; A. Horolets, Obrazy Europy
w polskim dyskursie publicznym, Universitas, Kraków 2006.

2 M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, op. cit.

RUCH PRAWNICZY, EKONOMICZNY I SOCJOLOGICZNY
ROK LXXIII – zeszyt 3 – 2011



ograniczenie było zrozumiałe w trakcie dokonującej się transformacji. To tu
przecież działy się rzeczy zmieniające nasze życie, ale także wyjątkowe, nie
tylko z naszej partykularnej perspektywy. Temu ograniczeniu sprzyja
oczywiście wysoka temperatura debaty wewnętrznej. ,,Gorąca’’, bliska tema-
tyka wewnętrznych sporów ideologicznych przegrywa z ,,zimną’’, odległą
tematyką – na przykład globalnego ocieplenia czy głodu w Afryce. Należy
zauważyć, że ta koncentracja na problematyce wewnętrznej jest zjawiskiem
występującym nie tylko w Polsce. Jak zauważył Ryszard Kapuściński: ,,żyjemy
w świecie paradoksów. Z jednej strony mówi się, że rozwój komunikacji łączy
naszą planetę w jeden spójny organizm, że jesteśmy globalną wioską itd.,
a z drugiej – sprawy międzynarodowe zajmują w mediach coraz mniej i mniej
miejsca, ustępując go sprawom lokalnym, miejscowym sensacjom, odkryciom
naukowym, poradnictwu itd.’’3.

P y t a n i e, na które chciałbym znaleźć odpowiedź, sformułować można
następująco: Jaka i w jaki sposób problematyka globalna i zagraniczna jest
obecna w polskim dyskursie publicznym pod koniec drugiej dekady wew-
nętrznej transformacji, 5 lat po wejściu Polski do Unii Europejskiej, w dobie
globalizacji, w tym globalnego kryzysu ekonomicznego i ekologicznego? Innymi
słowy, czy zjawiska i procesy o charakterze globalnym oraz zjawiska i procesy
występujące w innych, mniej lub bardziej odległych krajach, są elementem
polskiej sfery publicznej?

Bardziej szczegółowe pytania badawcze to między innymi:
– jakie globalne, światowe problemy i tematy obecne są w polskim dyskursie

publicznym?
– jakie kontynenty, regiony, kraje, obecne są w polskim dyskursie

publicznym?
– jakie problemy poszczególnych kontynentów, krajów, regionów są obecne

w polskim dyskursie publicznym?
– w jaki sposób problemy globalne oraz inne kontynenty, regiony, kraje są

obecne w polskim dyskursie publicznym?
– jakie regiony (kraje) są ramą do analizy sytuacji lokalnej?
– jaki jest związek między dyskursem globalnym i lokalnym?
– jaki jest związek między kontekstem globalnym i lokalnym?

II. DYSKURS PRASOWY JAKO DYSKURS PUBLICZNY

Dyskurs publiczny wyraża się w mowie, tekstach i obrazach. W programach
radiowych i telewizyjnych, na stronach portali internetowych, w dziennikach
i magazynach, w publicznych wystąpieniach, dokumentach urzędowych. Każda
z tych form dyskursu ma swoją specyfikę. Niektóre z nich sprzyjają pełniejszej
artykulacji stanowisk, inne masowemu odbiorowi. Opublikowany w niszowym
miesięczniku esej czy przedstawiona wąskiemu kręgowi ekspertyza mają
z reguły niewielki wpływ na opinię publiczną, dopóki nie zostaną ,,uproszczo-
ne’’, między innymi przez omówienie w bardziej masowym medium. Komentarz

3 R. Kapuściński, Lapidaria IV-VI, Biblioteka Gazety Wyborczej, Warszawa 2008, s. 78.

Krzysztof Podemski242



w telewizyjnym programie informacyjnym lub informacja na pierwszej stronie
tabloidu gwarantują szeroki zasięg, ale całkowicie eliminują bardziej anali-
tyczny punkt widzenia. Z tej perspektywy optymalną formą wyrażania
dyskursu publicznego są tygodniki opinii. Z jednej strony oddają one swoje łamy
czołowym przedstawicielom elit symbolicznych, najlepszym publicystom i ko-
mentatorom, politycznym liderom, a często także wybitnym intelektualistom
oraz uznanym ekspertom, także zagranicznym. Z drugiej – tygodniki opinii
mają relatywnie dużą liczbę czytelników, docierają do setek tysięcy osób. Teksty
z tygodników opinii są cytowane i komentowane przez inne media. O artykułach
z tygodników opinii ,,mówi się’’ w środowiskach opiniotwórczych.

Prasa jest dyskursem, czyli użyciem języka w kontekście. Nawet ,,zwykłe’’
informacje podawane w mediach nie odzwierciedlają rzeczywistości, lecz ją
konstruują. Po pierwsze, redakcje uczestniczą w procesie s e l e k c j i, wyboru
spośród napływających z całego świata informacji tych nielicznych, którym
nadają rozgłos. Po drugie, te wybrane informacje są p r z e k s z t a ł c a n e
w ,,newsy’’ przy zastosowaniu rozmaitych środków, zwłaszcza językowych4. Te
dwa kluczowe procesy, selekcja i przekształcanie, są jeszcze bardziej widoczne
w wypadku tygodników: ukazują się one co 7 dni, zatem wymagają większej
selekcji i zawierają rozbudowane autorskie narracje.

Badacz dyskursu prasowego John E. Richardson5, nawiązując do rozwijanej
przez Normana Fairclough (między innymi wraz z Anną Duszak6) krytycznej
analizy dyskursu, jego specyfikę dostrzega w relacji między trzema
sferami, którym odpowiadają trzy typy analizy. Pierwsza z tych sfer to charak-
terystyczny j ę z y k tekstów prasowych, który jest przedmiotem a n a l i z y
t e k s t u a l n e j. Druga sfera badawcza to k o n t e k s t s p o ł e c z n y, w którym
tworzone są teksty – w tym zwłaszcza produkcja i konsumpcja prasy – badane
w procesie a n a l i z y p r a k t y k d y s k u r s y w n y c h. Wreszcie sfera ostatnia to
s p o ł e c z n e p r a k t y k i i s k u t k i związków prasy z praktykami
ekonomicznymi, politycznymi i ideologicznymi oraz ich etyczna i polityczna
krytyka, czyli k r y t y c z n a a n a l i z a d y s k u r s u.

Niniejszy tekst koncentruje się na wybranych elementach s p o ł e c z n e g o
k o n t e k s t u: produkcji i konsumpcji tygodników.

III. WYBRANE TYGODNIKI OPINII

Dokonując wyboru tytułów do analizy, kierowałem się kryterium ich
poczytności, popularności. Według Związku Kontroli Dystybucji Prasy tylko
cztery polskie tygodniki opinii miały w 2009 r. średni nakład bliski 200 tys.
egzemplarzy, a średnią sprzedaż numeru na poziomie około 100 tys.

4 R. Fowler, Language in the News. Discourse and Ideology in the Press, Routledge Taylor & Francis
Group, London-New York 1991.

5 J. E. Richardson, Analysing Newspaper. An Approach from Critical Discourse Analysis, Palgrave
Macmillan, Basingstoke and New York 2007.

6 R. Wodak, M. Krzyżanowski (red.), Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences, Palgrave
Macmillan, Basingstoke and New York 2008.

Świat w polskich tygodnikach opinii 243



egzemplarzy7. Pierwsze miejsce zajmowała ,,Polityka’’, a tuż za nią znalazł się
,,Gość Niedzielny’’. Granicę 100 tys. sprzedanych egzemplarzy przekraczał
jeszcze ,,Newsweek Polska’’, a zbliżał się do niej tylko ,,Wprost’’. Kolejny
tygodnik opinii, ,,Przekrój’’, w 2009 r. sprzedawał się średnio niemal dwa razy
gorzej niż ,,Wprost’’.

Tabela 1

Średni tygodniowy nakład i sprzedaż w 2009 r.

Tytuł Nakład Sprzedaż

,,Polityka’’ 209 422 144 894

,,Gość Niedzielny’’ 194 713 136 346

,,Newsweek’’ 180 772 107 078

,,Wprost’’ 187 180 98 549

,,Przekrój’’ 96 264 52 657

,,Przegląd’’ 68 293 22 393

,,Gazeta Polska’’ 57 604 25 040

,,Tygodnik Powszechny’’ 39 767 22 160

Źródło: http:��www.teleskop.org.pl�zkdp�index.jsp?p�publicData (5.04.2011).

Także w 2010 r. te same cztery tytuły sprzedawały się zdecydowanie lepiej
niż pozostałe. W poszczególnych miesiącach roku pierwsze miejsce zajmowała
raz ,,Polityka’’, a raz ,,Gość Niedzielny’’, a trzecie ,,Newsweek’’ na zmianę
z ,,Wprost’’. Dość istotna zmiana zaszła natomiast w maju 2010 r., czyli po
katastrofie w Smoleńsku: ,,Gazeta Polska’’ (średnio 50-60 tys. sprzedanych
egzemplarzy) znalazła się na miejscu piątym, wyprzedzając ,,Przekrój’’.

Badanie sondażowe czytelników, a więc oparte na całkowicie odmiennej
metodologii niż kontrola druku i dystrybucji, wykonane przez firmę Polskie
Badania Czytelnictwa sp. z o.o. pokazują tę samą czołówkę tygodników opinii,
ale w odmiennej kolejności. Na pierwszym miejscu jest ,,Newsweek Polska’’
(I półrocze 2010 r. – 9,44%, II półrocze – 8,77%), następnie ,,Polityka’’ – 7,33%
(6,97%), ,,Wprost’’ – 5,62% (6,72%) i ,,Gość Niedzielny’’ – 4,13% (4,05%), a na
piątym ,,Przekrój’’ – 3,48% (3,40%)8.

Według Polskich Badań Czytelnictwa inna jest struktura czytelników
,,Polityki’’, ,,Newsweeka’’ i ,,Wprost’’, a inna ,,Gościa Niedzielnego’’. Trzy
pierwsze tytuły czytają najczęściej ludzie z wykształceniem wyższym,

7 Oczywiście na liście najlepiej sprzedających się czasopism w 2010 r. wszystkie tygodniki opinii
zajmowały dość poślednią pozycję. Ustępowały nie tylko popularnym pismom kobiecym, takim jak ,,Życie
na gorąco’’ (średnia sprzedaż 647 tys. egz.), ,,Kobieta i Życie’’ (566 tys.) czy ,,Dobre Rady’’ (508 tys.), ale
również względnie elitarnym pismom kobiecym, jak ,,Twój Styl’’ (250 tys.) czy ,,Viva’’ (212 tys.), a także
reklamującemu się jako ,,wszystkie gazety w jednej’’ tygodnikowi ,,ANGORA. Przegląd prasy krajowej
i zagranicznej’’ (325 tys.).

8 Polskie Badania Czytelnictwa Sp. z o.o., http:��www.pbczyt.pl�czytelnictwo-ccs.html.

Krzysztof Podemski244



o wysokich dochodach, z większych miast, mający dostęp do Internetu,
posiadający samochód i znający jakiś język obcy, zainteresowani krajową
i zagraniczną problematyką polityczną, nieco częściej mężczyźni niż kobiety.
Czytelnicy tych trzech tygodników czytają także inne tygodniki opinii (choć
rzadko ,,Gościa Niedzielnego’’) oraz dzienniki. Najważniejsza różnica między
czytelnikami tej trójki to wiek: czytelnicy ,,Newsweek Polska’’ są młodsi od
czytelników ,,Polityki’’ i ,,Wprost’’. Natomiast czytelnicy ,,Gościa Niedzielnego’’
stanowią niemal lustrzane odbicie czytelników trzech wspomnianych
tygodników opinii: dominują wśród nich osoby z wykształceniem zasadniczym
zawodowym, na rencie lub emeryturze, mające niskie dochody, mieszkające na
wsi, nieinteresujące się polityką. Większość czytelników ,,Gościa’’ to kobiety.
Czytelnicy tego pisma z reguły nie czytują innych tygodników opinii ani
dzienników.

Ponadto ,,Gość Niedzielny’’ jest mniej ,,intertekstualny’’: w 2010 r. był
cytowany rzadziej w innych mediach niż pozostałe tytuły. Pod tym względem
według Instytutu Monitoringu Mediów na pierwszym miejscu wśród
periodyków sytuował się ,,Wprost’’ (2163 odwołań), następnie ,,Newsweek
Polska’’ (1807), ,,Polityka’’ (1133), ,,Gazeta Polska’’ (880), ,,Gość Niedzielny’’
(333), ,,Gala’’ (316), ,,Przekrój’’ (289), ,,Tygodnik Powszechny’’ (274), ,,Viva’’
(174) oraz ,,Tygodnik Podhalański’’ (162)9.

Ta odmienność struktury czytelniczej ,,Gościa Niedzielnego’’ może budzić
wątpliwości, czy w wypadku tego pisma mamy w ogóle do czynienia
z tygodnikiem opinii. Moim zdaniem, zdecydowanie tak. Pierwszy argument ma
charakter językowy. Według pomiaru przeprowadzonego autorską metodą
przez wybitnego badacza polskiej prasy, pod względem trudności języka tekstów
,,Gość Niedzielny’’ sytuuje się nie wśród prasy popularnej, lecz w tej samej
kategorii co ,,Polityka’’, ,,Wprost’’, ,,Tygodnik Powszechny’’ i ,,Przekrój’’.

Tabela 2

Trudność językowa tekstów w niektórych czasopismach10

W czasopismach przeważają teksty o wskaźniku trudności

,,Przyjaciółka’’, ,,Tina’’ bardzo łatwe około 6,8

,,Mały Gość Niedzielny’’ łatwe około 8,3

,,Przekrój’’, ,,Gość Niedzielny’’,
,,Wprost’’, ,,Tygodnik Powszechny’’,
,,Polityka’’

średnie 10,6; 10,7; 10,8; 10,9; 12,4

,,Zeszyty Prasoznawcze’’ trudne około 15,2

,,Biuletyn Polskiego Towarzystwa
Językoznawczego’’ bardzo trudne około 16,5

Źródło: W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Universitas, Krakow 2002, s. 202.

9 Zob. http:��www.instytut.com.pl�IMM�o–firmie�raport–najbardziej–opiniotworcze–media–2010.
pdf (5.04.2011).

10 W. Pisarek, op. cit., s. 202.

Świat w polskich tygodnikach opinii 245



Drugi argument, to struktura ,,Gościa’’ podobna do struktury pozostałych
tygodników opinii, przede wszystkim istnienie podobnych działów: poli-
tycznego, gospodarczego, kulturalnego, naukowego.

Cztery analizowane tygodniki mają różne profile polityczne, łatwo
identyfikowalne poprzez swój stosunek do dominujących wątków polskiego
dyskursu publicznego. Nie bez znaczenia jest również to, że mają odmienną
historią i inną formę organizacyjno-prawną.

,,G o ś ć N i e d z i e l n y’’ (GN) ma charakter ogólnopolski, choć związany jest od początku
istnienia (1923) z Kurią Metropolitarną w Katowicach. Redaktorem naczelnym GN jest ks.
Marek Garncarczyk. Redakcja składa się z 5 działów dziennikarskich (Kościół; Polska
i Świat; Dział Opinii; Kultura; Nauka i Gospodarka). W stopce figurują nazwiska 15
dziennikarzy i 9 stałych współpracowników. Wśród tych 24 osób znajduje się 2 księży,
1 zakonnik, 2 polityków (poseł Europarlamentu z ramienia PiS prof. Wojciech Roszkowski
oraz lider Prawicy Rzeczypospolitej, były Marszałek Sejmu Marek Jurek), 1 poeta (Wojciech
Wencel), co najmniej 3 uczonych (socjolog z IFiS PAN, przewodnicząca Kolegium IPN
w latach 1999-2006, dr Barbara Frydryszak-Radziejowska; historyk z SGW i Collegium
Civitas, wspomniany już prof. Wojciech Roszkowski; matematyk, dziekan wydziału na
Uniwersytecie Śląskim, prof. Maciej Sablik) oraz przedstawicielka Radia Watykańskiego.
Ponadto ukazuje się 19 tak zwanych dodatków diecezjalnych (Bielsko-Biała, Gdańsk,
Gliwice, Katowice, Koszalin, Kraków, Legnica, Lublin, Łowicz, Olsztyn, Opole, Płock,
Radom, Sandomierz, Świdnica, Tarnów, Warszawa, Wrocław, Zielona Góra). W 20 innych
diecezjach rzymskokatolickich dodatki takie się nie ukazują, między innymi w Wielkopolsce
(tu funkcję lokalnego pisma katolickiego pełni ,,Przewodnik Katolicki’’). W tych diecezjach,
w których pismo posiada dodatki lokalne, zainteresowanie pismem jest znacząco większe.
GN ukazuje się w czwartki. Jest sprzedawany w kioskach, w sieci Empik, w prenumeracie,
a w niektórych regionach również pod kościołami podczas niedzielnych mszy. Z redakcją
związany jest tygodnik dla dzieci (,,Mały Gość Niedzielny’’, od 1927 r.) oraz portal
,,wiara.pl’’.

GN to magazyn wydawany w formacie A4. Każdy numer składa się z 68 stron oraz
wkładki z programem telewizyjnym. Od czasu do czasu w piśmie pojawiają się także różne
wkładki, np. ,,Świąteczna Kuchnia Roberta Makłowicza’’, dodatek Katolickiej Agencji
Informacyjnej ,,Bioetyka Katolicka’’, ,,Dodatek IPN. Żołnierze wolnej Polski’’, ,,Przewodnik
rekolekcyjny’’, Dodatek edukacyjny NBP ,,Zanim wejdzie EURO’’) lub inne dodatki,
np. płyty CD (Kolędy New Life’m, Śpiewy gregoriańskie, Program do rozliczenia podatku
PIT, Pieśni o męce i zmartwychwstaniu Chrystusa, obrazek Modlitwa do ukrzyżowanego
Pana). Strony 67 i 68, a czasami także strona 2 zawierają reklamy. Od czasu do czasu
reklamy pojawiają się także na innych stronach tygodnika. Większość z nich reklamuje
książki (religijne, poradniki domowe, historyczne, dla dzieci), czasopisma (,,Mały Gość
Niedzielny’’, ,,Magazyn Familia’’, ,,Wprost’’ – Wydanie świąteczne, Dwa wyjątkowe dodatki
,,5 rocznica śmierci Jana Pawła II’’), dewocjonalia, producentów organów kościelnych,
ludwisarnie, radioodbiorniki (,,polskie [...] odbierają zakresy UKF, [np. Radio Maryja])’’,
parafarmaceutyki (np. ,,Centrum Ziołolecznictwa Ojca Grzegorza’’), sprzęt medyczny
(np. glukometry), akcje charytatywne, wsparcie 1% dochodów dla organizacji pożytku
publicznego (np. Fundacja Rodzin Górniczych), tak zwane spotkania powołaniowe (np. ,,Na
nartach o... powołaniu’’, ,,Ferie u Bonifratrów’’), biura podróży (np. Apostolos, Księża
Pallotyni), numizmaty (np. seria ,,Najsławniejsze sanktuaria świata’’), usługi bankowe (np.
Bank Pocztowy. Kredyt dla Pielgrzyma, Czy należysz już do SKOK Stefczyka? – 0 zł za
przesyłanie darowizn pieniężnych na konto Radia Maryja oraz Fundacji Lux Veritatis),
szkolnictwo kościelne (np. Salezjańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II stopnia
w Lutomiersku), kampanie społeczne (np. ,,Dziadki – dziatkom’’, ,,Narodowy Dzień Życia’’).

Przyjrzyjmy się zawartości numeru. Strona 2, stanowiąca cześć okładki wewnętrznej
(o ile nie jest przeznaczona na reklamę), poświęcona jest w całości rubryce Leszka Śliwy
,,W ramach’’. Składa się na nią reprodukcja arcydzieła sztuki religijnej oraz jego

Krzysztof Podemski246



interpretacja. Przykładowo numer 1�2010 przedstawia reprodukcję tempery na desce Piero
della Francesca Chrzest Chrystusa z lat 1448-1450 z londyńskiej National Gallery. Autor
w swojej interpretacji odwołuje się do tzw. unii florenckiej z 1439 r. Strona 3 pisma to
artykuł redakcyjny, z reguły autorstwa ks. M. Garncarczyka lub ks. T. Jaklewicza, oraz spis
najważniejszych tekstów. Strony 4-13 to dział Fakty i Opinie, czyli przegląd wydarzeń
krajowych i zagranicznych, ze szczególnym wyeksponowaniem wydarzeń z życia Kościoła
katolickiego, wraz z komentarzami i zdjęciami. Ostatnia strona to listy do redakcji. Strony
kolejne, najczęściej 14-19, są związane z kalendarzem kościelnym, a strony na ogół 20-24 to
Temat Gościa. Następnie, przeważnie strony 30-33, to dział Kościół. Kolejne dwie-trzy
strony to Rozmowa Gościa. Strona 35 to felietony (ks. T. Horak, prof. M. Sablik). Potem
następuje najdłuższa część periodyku, publicystyczny dział Polska i Świat (z reguły
s. 36-50). Kolejne strony (50-57) poświęcone są działom Nauka, Kultura, a czasami także
działowi Gospodarka. Strona 59 to Pytanie o wychowanie, porady wychowawcze H. Pasz-
kowskiej (,,polonistki, matki 4 dzieci’’). Strona 60 to felieton ,,Tabliczka sumienia’’
F. Kucharczaka. Na stronie 61 mieści się krzyżówka. Na stronach 62-65 pojawia się dział
Z bliska, reportaż często spoza granic Polski. Ostatnia strona (66) to felieton ,,Asy z rękawa’’,
pisany na zmianę przez B. Fedyszak-Radziszewską, M. Jurka, W. Roszkowskiego lub
W. Wencla.

,,N e w s w e e k P o l s k a’’ (NW) ukazuje się od 2001 r. Jest polską edycją amerykańskiego
tygodnika powstałego w 1933 r. Wydawcą NW jest koncern medialny Axel Springer Polska
sp. z o.o., zarejestrowany w Polsce w 1994 r. jako część światowego koncernu medialnego
powstałego w 1946 r. w Niemczech. Axel Springer jest największym medialnym koncernem
w naszym kraju. Wydaje 3 dzienniki (tabloid ,,Fakt’’, ,,Przegląd Sportowy’’, ,,Sport’’), 13
magazynów (obok ,,Newsweeka’’, ,,Forbes’’ oraz magazyny motoryzacyjne, komputerowe
i młodzieżowe: ,,Auto Świat’’, ,,Poradnik’’, ,,Auto Świat 4x4’’, ,,Auto Świat Extra’’,
,,Komputer Świat’’, ,,Komputer Świat Ekspert’’, ,,Komputer Świat Twój Niezbędnik’’,
,,Komputer Świat Gry’’, ,,Komputer Świat Gry dla Dzieci’’, ,,Play’’, ,,Popcorn’’,
,,Dziewczyna’’) oraz kilkanaście portali (w tym newsweek.pl). Raz w miesiącu tygodnik
zawiera wkładkę ,,Europa – Magazyn Idei’’. NW jest sprzedawany w kioskach, sieci Empik
i prenumeracie. Ukazuje się co poniedziałek. Na czele redakcji stoi Wojciech Maziarski.
Redakcja składa się z 6 działów: Polska, Peryskop, Świat (piszą tu między innymi
3 korespondenci: z Paryża, Londynu i Moskwy), Biznes, Nauka, Kultura, Smak Życia.
W stopce wymieniono 61 nazwisk. Wśród tych nazwisk nie ma polityków ani profesorów, są
natomiast krytycy literaccy (Leszek Bugajski, Tomasz Jastrun, Piotr Bratkowski) i tłumacz
(Filip Łobodziński).

Tak jak pozostałe tytuły, również NW ma format A4. Jest pismem najgrubszym, gdyż
składa się ze 122 stron. Jest to dwukrotnie więcej niż liczy sobie anglojęzyczna europejska
wersja pisma. Strony 2, 121 i 122 są zawsze przeznaczone na reklamę. Reklamowane są na
nich usługi bankowe, telekomunikacyjne, telefony komórkowe, perfumy, luksusowe zegarki
i biżuteria (np. W. Kruk), odzież męska (np. Wólczanka, Vistula), biura turystyczne, piwo
(np. Bracki Koźlak Dubeltowy), sieci handlowe (np. Lidl), książki (np. wydawnictwa Znak,
Muza, Bellona), samochody, drzwi i okna, akcje społeczne (www.integracja.org, Stop
Rakowi Szyjki Macicy GlaxoSmithCline), kawa i herbata, wędliny (np. Krakowski
Kredens), komputery, imprezy kulturalne (np. koncerty jazzowe, balet moskiewski) media
(PR Jedynka, ,,Rzeczpospolita’’, Radio ZET) płyty CD (Pearl Jam), wydawane przez
wydawcę Axel Springer tak zwane kolekcje (np. seria filmów ,,Portrety kobiet’’), oraz inne
tytuły należące do wydawcy (,,Forbes’’, ,,Fakt’’).

Strona 3 to spis treści, strona 4, 6, 8 i 10, 12-16 to ,,Peryskop’’. Na końcu tej rubryki
mieszczą się felietony ,,Pod kreską’’ Mariusza Cieślika, i ,,Teleobiektyw’’ Jarosława Gugały.
Następne kilka stron zajmuje dłuższy tekst w ramach Dossier Newsweeka. Strony 24-42 to
blok Polska – społeczeństwo-polityka-media. Na tych stronach znajdują się także felietony
(,,Margines społeczny’’ Piotra Bratkowskiego i ,,Sądy ostateczne’’ Szymona Hołowni).
Kolejne strony to blok Biznes. Od stron 56-58 rozpoczyna się blok Świat, zajmujący od
dziesięciu do dwudziestu stron. Strony 80. to Nauka, 90. – Kultura. Potem następuje blok

Świat w polskich tygodnikach opinii 247



Smak życia, a w nim między innymi Podróże. Numer zamyka felieton Tomasza Jastruna
,,Z ukosa’’.

,,P o l i t y k a’’ (PO) powstała w 1957 r. jako organ PZPR i przez lata była pismem
państwowego koncernu RSW ,,Książka-Prasa-Ruch’’. Od 1990 r. jest własnością spółdzielni
dziennikarskiej Polityka Spółdzielnia Pracy. Redaktorem naczelnym tygodnika i jedno-
cześnie prezesem spółdzielni jest Jerzy Baczyński. Redakcja składa się z 8 działów (Dział
Polityczny i Komentatorzy, Dział Krajowy, Dział Ludzie i Obyczaje, Dział Ekonomiczny,
Dział Zagraniczny, DziałKultury, DziałNaukowy, DziałHistoryczny). W stopce redakcyjnej
figuruje 67 nazwisk dziennikarzy oraz nazwiska 4 współpracowników zagranicznych
(w Tel-Awiwie, Duisburgu, Sztokholmie i Waszyngtonie) oraz 3 felietonistów. Wśród
członków redakcji jest 2 byłych ambasadorów (Daniel Passent – Chile, Krzysztof Mroziewicz
– Indie), co najmniej 6 pracowników naukowych (historycy: prof. Andrzej Garlicki, IH UW;
prof. Marian Turski, przewodniczący Rady Muzeum Historii Żydów Polskich, prof. Wiesław
Władyka, UW, IBL PAN; antropolog kultury prof. Ludwik Stomma, Sorbona; socjolog
dr Mirosław Pęczak, WDziNP UW oraz ekonomista prof. Jerzy Kleer).

PO jest sprzedawana kioskach, sieci Empik i prenumeracie, ma także swoją wersję
internetową (polityka.pl). Wydawca PO wydaje również tygodnik ,,Forum’’, będący
przeglądem prasy światowej. PO ukazuje się w środy. Tygodnik jest również magazynem
wydawanym w formacie A4. Standardowy numer liczy sobie 116 stron. Dwie z nich (115
i 116, tworzące tylną okładkę) przeznaczone są na reklamy, w tym reklamy produktów
sklepu internetowego (www.skleppolityki.pl), na przykład: kolekcji DVD ,,Planeta ziemia’’,
książki Leszek Balcerowicz – 800 dni czy specjalnych wydań (,,Poradnik Psychologiczny’’).
Na stronie 2 i 4 zamieszczane są reklamy produktów bankowych, telefonów komórkowych
lub samochodów. Reklamy tych produktów znajdują się także wewnątrz numeru. Obecne są
tam również reklamy książek, Tygodnika ,,Forum’’, imprez kulturalnych, biur turystycz-
nych (Neckerman), akcji charytatywnych (np. Świąteczny Stół Pajacyk), towarzystw
ubezpieczeniowych, lokalnych stacji radiowych. Zdarzają się jednak także reklamy innych,
bardziej pospolitych produktów, jak na przykład filetów śledziowych (Lisner), odzieży
męskiej (np. KappaAhl), okien i drzwi, piwa.

Strona 3 pisma to spis treści i zdjęcia do 4 polecanych tekstów w numerze. Strona 4 to
rysunek satyryczny Andrzeja Mleczki oraz satyryczna rubryka S. Mizerskiego ,,Z życia
sfer’’. Strony 6-8 to rubryka Flesz. Ludzie i wydarzenia. Kraj, a strony 10-11: Flesz. Ludzie
i wydarzenia. Świat, czyli strony poświęcone aktualnym wydarzeniom. Publicystyczna
rubryka Temat tygodnia znajduje się na stronach 12-14. Następnych kilkanaście stron (do
28-31) to rubryka Kraj. Następne 6-7 stron przeznaczane są na Raport, który może dotyczyć
spraw krajowych lub zagranicznych. Czasami między Krajem a Raportem znajdują się
jeszcze Esej lub Ogląd i pogląd. Strony 40 i kilka następnych to rubryka Rynek, cztery
następne strony to rubryka Afisz. Premiery. Wydarzenia. Zapowiedzi. Strony kolejne (50.) to
Kultura. Strony 60. poświęcone są Historii, a 70. Nauce. Strony 80. to rubryka Świat.
Na stronach 90. znajduje się rubryka Ludzie i obyczaje, na 100. Fusy, plusy i minusy
S. Mizerskiego, listy do redakcji oraz felietony S. Tyma, L. Stommy, D. Passenta
i R. M. Grońskiego. Następnych kilka stron to cykl reporterski Na własne oczy. Ostat-
nia, 114 strona, to rubryka Polityka i obyczaje.

,,W p r o s t’’ (WP) powstało w grudniu 1982 r. jako wielkopolski tygodnik lokalny. Od
1989 r. pismo ma charakter ogólnopolski, a od 2000 r. redakcja tygodnika mieści się
w Warszawie. WP należał do koncernu RSW ,,Książka-Prasa-Ruch’’. Na początku lat 90.
wydawca przekazał nieodpłatnie tytuł spółdzielni dziennikarskiej Spółdzielnia Pracy
Dziennikarzy ,,Wprost’’, ta zaś odsprzedała go Agencji Wydawniczo-Reklamowej ,,Wprost’’,
należącej do rodziny ówczesnego redaktora naczelnego Marka Króla. Zmiany właściciela
budziły kontrowersje i znalazły swój finał w sądzie. W okresie objętym badaniem pismo
przeszło wiele zmian. Pod koniec 2009 r. 80% udziałów Agencji Wydawniczo-Reklamowej
,,Wprost’’ kupiła Platforma Mediowa Point Group (PMPG); 1 lutego 2010 r. oficjalnie
wydawcą został nowy właściciel. Wtedy także zwolniono redaktora naczelnego pisma,
Stanisława Janeckiego; p.o. redaktora naczelnego została dotychczasowa jego zastępczyni –

Krzysztof Podemski248



Katarzyna Kozłowska. Nr 6 z 7 lutego 2010 r. zawiera w stopce już nowego właściciela,
a następny – nazwisko p.o. redaktora naczelnego. W kwietniu zwolniono z redakcji dawnego
właściciela i redaktora naczelnego Marka Króla. Nowym redaktorem naczelnym 25 maja
2010 r. został Tomasz Lis. Ostatni numer, w którego stopce figuruje jako wydawca Agencja
rodziny Królów, to 31 stycznia 2010 r. Podkreślmy wyraźnie: okres, który jest przedmiotem
niniejszej analizy, był dla pisma okresem ogromnych zmian, a grudzień 2009 r. i styczeń
2010 r. były ostatnimi miesiącami, w których na kształt pisma wpływał zespół Marka Króla.
Od lutego rozpoczął się proces przekształcania pisma, a jego ukoronowaniem była nominacja
nowego redaktora naczelnego.

Redakcja WP w interesującym nas okresie składała się z 7 działów: Społeczeństwo
– Aktualności, Biznes, Historia, Zdrowie i Medycyna – Nauka i Technologie (w tym
1 korespondent zagraniczny w Nowym Jorku), Świat (w tym dziale mieściły się także teksty
3 korespondentów: z Berlina, Brukseli i Jerozolimy), Kultura – Style i Trendy, Podróże.
W stopce znajdowało się 35 nazwisk dziennikarzy oraz nazwiska 6 stałych współpra-
cowników. Wśród członków lub współpracowników redakcji znajdowali się byli politycy
(Marek Król, sekretarz KC PZPR w latach 80., oraz Paweł Śpiewak, poseł PO poprzedniej
kadencji), naukowcy (profesorowie socjologii: wspomniany Paweł Śpiewak z UW i Zdzisław
Krasnodębski z UKSW, profesorowie ekonomii: Krzysztof Rybiński z UW, NBP i Ernst
& Young, oraz Witold Orłowski z UW, doradca prezydenta i premiera; historyk – Andrzej
Dudek z UJ i IPN, prawnik Robert Gwiazdowski z Centrum im. A. Smitha), brytyjski
dziennikarz (Edward Lucas z ,,The Economist’’), muzyk (Krzysztof Skiba z Big Cyca),
prawicowi publicyści (Piotr Semka, Rafał Mazurek, Igor Zalewski). WP jest sprzedawany
w kioskach, sieci Empik i prenumeracie. Ma także swoją wersję internetową (wprost24.pl).
Ukazuje się w poniedziałki. PMPG wydaje ponadto miesięczniki ,,Machina’’, ,,Film’’
i ,,?dlaczego’’ oraz nieregularne wydania specjalne: ,,Machina Design’’, ,,Modne Miasta by
Machina’’, ,,Machina Sport&Style’’, ,,Hollywood’’, ,,Kinoteka domowa’’, ,,Sporootym’’, ,,Dla-
tego!’’. Ponadto prowadzi serwisy Dlaczego.com.pl, Sport24.pl, Ototrend. 61% udziałów
w PKPG należy do jej prezesa, Michała Lisickiego.

Także WP jest magazynem formatu A4. Standardowy numer składa się ze 108 stron.
Strony 2, 107 i 108 są stronami reklamowymi. Również wewnątrz każdego numeru znajduje
się wiele reklam. Tygodnik reklamuje przede wszystkim telefony komórkowe, komputery,
samochody, perfumy i wody toaletowe, firmy ubezpieczeniowe, biura nieruchomości,
pamiątkowe monety, usługi bankowe, wyroby skórzane, serwisy kawowe, czasem także
wydarzenia kulturalne (np. balet moskiewski, chór gospel, koncert Bajm, BBC Big Band),
akcje społeczne (np. Nie podgrzewaj atmosfery. Zrób coś dla klimatu, SOS wioski dziecięce,
Fundacja Rosa, Amnesty International), usługi prawnicze (np. e-prawnik.pl), usługi ko-
munikacyjne, media (np. ,,National Geographic’’, ,,Rzeczpospolita’’, Polskie Radio Jedynka,
ChilliZet, EskaRock Focus, ,,Mój Pies’’, ,,Machina’’), książki (Historia świata, Grzechy
Kościoła), płyty CD (Bon Jovi, Lady Gaga), własne akcje (,,Komunikator WPROST. Cz.
Wademekum gadżeciarza. Już 14 grudnia w tygodniku WPROST’’), edukację (np. Swiss
Management School, Droga na Harvard, Studia w Wielkiej Brytanii), okna i drzwi, podróże
(np. Karaibska Majówka), Przystanek Alaska. Strona 3 to spis treści. Na stronie 6 znajdują
się: Poczta – Wprost od czytelników oraz stopka redakcyjna. Strona 7 to rubryka Na stronie
– felieton redaktora naczelnego. Strony 8 i 9 to rubryka Zalewskiego i Mazurka Z życia
koalicji – z życia opozycji. Strony 10-13�15 to Temat z okładki. Następne strony to Skaner
– aktualności, Wydarzenia tygodnia: Polska, Świat, Puls gospodarki, Punkt widzenia
– Przegląd prasy zagranicznej. Strony 30. to Społeczeństwo, Rozmowa niepolityczna,
Zapytaj wprost – internet, ,,Plus ujemny’’ – felieton Marka Króla. Strony 40. to niemal
w całości blok Diagnoza wprost. Strony 50. to Człowiek tygodnia, Biznes, felieton ,,Głos
z Ameryki’’. Strony 60. to Zdrowie i medycyna, 70. – Nauka i technologie. Blok Świat to
strony 80., następne zajmują felietony Edwarda Lucasa ,,Okiem Brytyjczyka’’ i Zbigniewa
Lewickiego ,,Co tam panie, w Ameryce’’, czasami też Historia. Strony 90. to Kultura, style,
trendy, następnie Uroda, Butik; strona 100 i następne to Podróże, Motoryzacja. Pismo
zamyka felieton ,,Skibą w mur’’.

Świat w polskich tygodnikach opinii 249



IV. PROBLEM ROKU 2010

Zgodnie z postawionym pytaniem badawczym (obecność problematyki
światowej i zagranicznej w polskim dyskursie publicznym w symbolicznym
momencie zakończenia drugiej dekady transformacji) materiał do analizy
zbierano w 2010 r., przy czym pilotażowo zgromadzono i poddano analizie
materiał z grudnia 2009 r. Niespodziewane wydarzenie, jakim była katastrofa
samolotu z częścią polskiej elity władzy 10 kwietnia 2010 r., i atmosfera, jaka po
niej zapanowała, w jakieś mierze mogą podważać wybór tego właśnie roku.
W moim badaniu przyjmuję jednak, że katastrofa ta miała raczej wpływ na
mniejszą ekspozycję spraw zagranicznych i globalnych niż na ich obecność
w tygodnikach w ogóle. Tygodniki opinii, także wszystkie przeze mnie
analizowane, mają swoje ustalone od lat działy, w tym działy poświęcone
wyłącznie wydarzeniom międzynarodowym. Żadne, nawet najbardziej drama-
tyczne sytuacje nie zmieniają ogólnej struktury pisma. Jedynym wyjątkiem
były tutaj specjalne numery żałobne. Niemniej ogólne badanie ilościowe
pokazujące miejsce problematyki zagranicznej i globalnej w całości badanych
pism ograniczono do okresu sprzed katastrofy (grudzień 2009 – marzec 2010).
Ograniczenia te jednak nie dotknęły ilościowych analiz wybranych wątków
problemowych oraz analiz jakościowych, takich, w przypadku których istotne
jest raczej ,,co i jak pisano’’, niż ,,jak często pisano’’11. Zgodnie z zasadą
triangulacji, problem badawczy będzie obejmował różne metody i wątki analizy.

V. GŁOSY INNYCH I ŚWIADKÓW
W POLSKIM DYSKURSIE PRASOWYM

W dobie Internetu napisanie tekstu o jakimkolwiek kraju, postaci czy
wydarzeniu nie jest trudne. Bez większej znajomości rzeczy i bez podróży, nie
ruszając się zza biurka, można napisać tekst o dowolnym kraju i w znacznej
mierze na dowolny temat. Wikipedia pozwoli ustalić podstawowe fakty, You
Tube zobaczyć niemal każdą osobę publiczną lub istotne wydarzenie, a Google
Maps spojrzeć na opisywany teren z lotu ptaka.

W tej sytuacji szczególnie znaczące są zatem teksty z ,,pierwszej ręki’’.
Należą do takich dwie podstawowe kategorie. Pierwszą tworzą wypowiedzi
I n n y c h: obywateli innych państw, drugą – relacje Ś w i a d k ó w: przebywa-
jących za granicą członków zespołu redakcyjnego lub stałych współpra-
cowników.

1. Głos Innych

Najbardziej znaczącą społeczną praktyką uobecniania innego świata jest
oddawanie bezpośredniego głosu jego przedstawicielom. W praktyce prasowej
oznacza to albo drukowanie oryginalnych tekstów dziennikarzy zagranicznych,

11 Nieobjętych niniejszym tekstem analiz m.in. okładek badanych tygodników w okresie grudzień
2009 r. – marzec 2010 r. oraz tekstów poświęconych globalnemu ociepleniu, obecności islamu w Europie,
problemom kontynentu afrykańskiego czy końcowi epoki dominacji świata zachodniego.

Krzysztof Podemski250



albo zamieszczanie wywiadów z zagranicznymi rozmówcami, albo wreszcie
zamieszczanie przedruków z prasy zagranicznej. Ile i jakie teksty Innych
ukazały się w poszczególnych badanych tytułach od 1 grudnia 2009 r. do
31 marca 2010 r.? W GN było takich tekstów 8, niewiele więcej w PO (10),
znacznie więcej w NW (35) i we WP (53).

Przypomnijmy, że wszystkie cztery tygodniki miały ten sam format, różniły
się natomiast liczbą stron. Najmniej miał ich GN (68 ss.), następnie WP
(108 ss.), PO (116 ss.), a najwięcej NW (122 ss.). Liczba stron określa w znacznej
mierze liczbę tekstów. Wskaźnik liczby tekstów zagranicznych do całości był
zatem najniższy w PO, a zdecydowanie najwyższy we WP.

W objętych analizą numerach GN (49-52�2009 i 1-12�2010) Inni otrzymali
głos osiem razy. Cztery razy poproszono ich o udzielenie wywiadów w ramach
rubryki ,,Rozmowa gościa’’ i tyleż razy oddano im szpalty na ich własne teksty.
Dwa wywiady redaktorzy przeprowadzili z obywatelami włoskimi: o wierze
i znaczeniu krzyża z arcybiskupem Bruno Fothe (Wiara to ogień, 2�2010), drugi
o Janie Pawle II z watykanistą Andreą Torniellim (Uoi-ti-ua. To był papież.
Wspomnienie o Janie Pawle II, 10�2010). Ponadto rozmówcą pisma na temat
judaizmu byłMichael Schudrich, urodzony w Nowym Jorku, lecz mający polskie
korzenie Naczelny Rabin Polski, a zatem postać, której przypisanie ,,inności’’
może budzić kontrowersje (1�7 uratowana, 2�2010). Czwartym zagranicznym
rozmówcą był Javier Borrego, hiszpański sędzia Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka, który zgłosił odrębne zdanie w sprawie, którą Alicja Tysiąc
wytoczyła polskiemu wymiarowi sprawiedliwości (Wszechmocny punkt ósmy,
9�2010).

Wśród zagranicznych tekstów w GN dwa są dziełem ortodoksyjnego kato-
lickiego amerykańskiego teologa i publicysty George’a Weigla i oba dotyczą
USA. Pierwszy z nich przedstawia sylwetkę zmarłego ks. R. J. Neuhasa,
doradcy prezydenta G. W. Busha w sprawach bioetycznych (Pogodny wojownik,
1�2010), drugi zaś krytykuje pierwszy rok prezydentury B. Obamy (Zawie-
dzione nadzieje, 3�2010). Lead12 pierwszego z artykułów Weigla przedstawia
sylwetkę wspomnianego duchownego: ,,Ks. Richard John Neuhaus stał na
skrzyżowaniu dróg chrześcijaństwa i demokracji. Walczył o miejsce dla
poglądów motywowanych religijnie w debacie publicznej. Przekonywał siłą
argumentów i poczuciem humoru’’. Dwa pozostałe teksty są autorstwa
Hiszpanów. Profesor antropologii uniwersytetu Ekstramadura w Caceres,
Maria del Rosario Amelia Encinas Guzman, analizuje sytuację polityczną
w Hiszpanii: ,,Czy katolicka Hiszpania może stać się bardziej laicka niż od
dawna zeświecczona Francja? Jak to jest możliwe, że lewicowy radykał
Zapatero utrzymuje się u władzy już szósty rok? (lead, Hiszpania postkatolicka,
7�2010). Prezentowany już hiszpański sędzia Javier Borrego jest z kolei

12 ,,Lead’’ to termin prasowy, który nie ma odpowiednika w języku polskim. Oznacza ,,pierwszy
akapit artykułu, zwłaszcza w prasie, następujący bezpośrednio po tytule (lub podtytule, w wypadku
długich artykułów), wprowadzający w zagadnienie, podający w skrócie najistotniejsze informacje, a często
także i konkluzje. Lead ma za zadanie przyciągnąć uwagę czytelnika i skłonić go do przeczytania całego
artykułu. Musi zatem być krótki (nie dłuższy niż trzy zdania, lub 4-5 wierszy w wąskiej kolumnie lub
szpalcie), spójny i zwarty. Treścią i użytym słownictwem powinien nawiązywać do korpusu artykułu’’, za:
http:��pl.wikipedia.org�wiki�lead.

Świat w polskich tygodnikach opinii 251



autorem krytycznego wobec wyroków Trybunału artykułu: ,,Europejski
Trybunał Praw Człowieka coraz częściej myli rozpatrywanie konkretnych
spraw z aroganckim prezentowaniem profesorskich opinii na różne tematy.
Jaskrawym tego przykładem jest ukaranie państwa włoskiego za obecność
krzyża w jednej ze szkół’’ (lead, Arogancja Trybunału, 12�2010). W GN nie
pojawił się żaden przedruk z prasy zagranicznej, wszystkie były przeznaczone
specjalnie dla GN.

W analizowanych numerach NW (40-52�2009, 1-13�2010) pojawiło się
osiemnaście wywiadów z obcokrajowcami, przy czym aż dwanaście z nich to
wywiady z Amerykanami, do tego trzy z nich dotyczyły Polski. Pierwszy to
wywiad z reżyserem Davidem Lynchem o rozwoju Łodzi jako centrum kultury:
,,Ostatnio w Stanach słyszałem, że Polska jest jednym z pięciu krajów Unii
Europejskiej, które nie najgorzej radzą sobie z kryzysem. Byłem bardzo dumny’’
(lead, Tu zdarzy się cud, 51�2010). Drugi z nich to wywiad z politologiem
George’em Friedmanem, autorem książki Następne 100 lat: ,,Nie będziecie mieć
wyboru. W obliczu odbudowy imperialnej potęgi Rosji Polska będzie musiała
wyrosnąć na mocarstwo. I wyrośnie’’ (lead, Staniecie się potęgą, 52�2010).
Trzeci ,,polski’’ wywiad to rozmowa z neokonserwatywnym publicystą
i politologiem Robertem Kaganem, zwolennikiem amerykańskiego przywódz-
twa globalnego: ,,Polska nie powinna polegać na europejskich gwarancjach
bezpieczeństwa. Możecie liczyć tylko na Amerykę’’ (lead, Polityka globalna.
Wyścig mocarstw, 3�2010). Do politycznych wywiadów należy też wywiad
z redaktorem naczelnym ,,Foreign Affairs’’, Jamesem Hogem (lead, Obama woli
Rosję, 8�2010): ,,Unia Europejska nie traktuje poważnie własnej integracji, co
podważa jej aspiracje do roli mocarstwa’’. Jak wiele innych polskich tygodników
i dzienników w 2010 r., NW rozmawiał także z umierającym brytyjsko-amery-
kańskim historykiem, Tony Judtem, tym razem o chorobie. Cztery wywiady
w NW to rozmowy z amerykańskimi twórcami kultury: z byłym członkiem
grupy Monty Pythona, reżyserem Terry Gilliamem; z pisarzami Danem
Brownem i Robertem Harrisem; scenarzystą oskarowego filmu The Hurt
Locker, reporterem Markiem Boalem; z reżyserami filmowymi braćmi Joelem
i Ethanem Coenami oraz z Martinem Scorsese; z muzykiem rockowym Serj
Tankinem. Dwa wywiady przeprowadziła redakcja z Francuzami: niemiecko-
-francuskim politykiem, lewicowym europarlamentarzystą Danielem Cohn
Benditem, ikoną 1968 r., o Polsce: ,,Dobrze wypaść na tle braci Kaczyńskich, to
nie jest wielki wyczyn – tak dokonania rządu Donalda Tuska ocenia
charyzmatyczny lider Zielonych w Parlamencie Europejskim’’ (lead, Lepiej, ale
ciągle za Europą, 9�2010). Drugi z nich to rozmowa z reżyserem Lucem
Bessonem. Ponadto pismo przeprowadziło wywiad z ukraińskim profesorem
Jarosławem Hrycakiem o przegranej Juszczenki oraz wywiad z niemieckim
reżyserem Volkerem Schlendorfem.

W tygodniku znalazło się także siedemnaście tekstów pisanych przez
cudzoziemców oraz przedruk (z europejskiej edycji tygodnika) debaty amery-
kańskich polityków, znawców stosunków międzynarodowych: Hilary Clinton
i Henry’ego Kissingera. Aż dwanaście ,,obcych’’ tekstów zostało napisanych
przez obywateli USA. Optymistyczną wizję naszej rzeczywistości promuje
dziennikarz John Horgan: ,,Wbrew medialnej wizji świata pogrążonego

Krzysztof Podemski252



w niezliczonych konfliktach żyjemy w epoce nieporównywalnie spokojniejszej
niż nasi przodkowie’’ (lead, Konflikty. Koniec epoki wojen, 52�2010).

Pod względem ekonomicznym jednak będzie gorzej. Dziennikarz Rana
Fooohar z amerykańskiego NW pisze o Pokoleniu recesji (4�2010): ,,Ludzie
wchodzący dziś na rynek pracy będą prawdopodobnie zarabiać mniej
i oszczędzać więcej – nie tylko w krótkiej perspektywie swojego życia’’ (lead).
Dwa artykuły Andrew Nagorskiego dotyczyły USA, ich miejsca w świecie
i polityki zagranicznej: ,,Kraje Unii Europejskiej i Rosja muszą pogodzić się
z tym, że USA bardziej zaangażują się w problemy Ameryki i Azji’’ (lead, Wuj
Sam patrzy na Pacyfik. Partnerstwo eurotransatlantyckie, 49�2010) oraz ,,USA
przeżywają dzisiaj jeden z najtrudniejszych okresów w historii. Ale nie spisujcie
jeszcze Ameryki na straty’’ (lead, Strachy amerykańskie, 12�2010). Proble-
matyka pozycji USA pojawia się także w artykule profesora Naila Fergusona,
historyka z Harvardu: ,,Wielki dług, powolny wzrost gospodarczy i wysokie
podatki budżetowe zabijały mocarstwa. Ameryka może być następna’’ (lead, Jak
upadają imperia, 51�2010). Wiele tekstów pisanych przez Amerykanów, tak jak
w wypadku wywiadów, dotyczyło także innych krajów niż USA. Dwa teksty
poświęcone były amerykańskiemu spojrzeniu na Chiny. Pierwszy to artykuł
amerykańskiego sinologa, Minxin Pei, o roli Chin: ,,Świat jest przekonany, że
XXI wiek będzie epoką dominacji Chin. Ale sami Chińczycy nie są tego wcale
tacy pewni’’ (lead, Niepewna duma, 52�2010). Drugi zaś o znaczącym tytule
Jedwabisty uścisk Chin (5�2010) wyszedł spod pióra ekonomisty Daniela
Grossa: ,,Wolny rynek wymaga wolnych umysłów. Dręczona przez cenzurę
i ataki hakerów firma Google grozi wycofaniem się z chińskiego rynku’’ (lead).
Fareed Zakria poświęcił uwagę niedobitkom Al-Kaidy (Zderzenie, którego nie
było. Terroryzm, 9�2010), a Andrew A. Michta pisał o NATO (Rozstrojony
sojusz. NATO, 11�2010). Stephan Teil z US News z kolei pisał o potrzebie
otwarcia się przez Unię Europejską na imigrantów: ,,Unia Europejska musi
dokonać wyboru: – albo otworzy się drzwi dla imigrantów i będzie się rozwijać,
albo je zatrzaśnie i poniesie wszelkie tego konsekwencje’’ (lead, Miejsce dla
imigranta. Europa, 12�2010). Dwa teksty były dziełem szefa biura ,,Newsweek’’
w Bagdadzie, Irańczyka Babaka Denghangpisheha. Jeden tekst dotyczył
narodzin demokracji w Iraku (A jednak Bush wygrał? Irak, 9�2010), a drugi
poświęcono opozycji w Iranie (Wzbiera zielona fala, 2�2010). Kilka tekstów
zajmowało się także innymi sferami życia niż polityka i gospodarka. Mac
Margolis, korespondent NW z Ameryki Południowej, pisał o nowej formie
turystyki: wolontariacie w krajach III świata (Sposób na nudę. Dossier News-
weeka, 3�2010): ,,Wczasowy wolontariat. W ramach turystyki charytatywnej
znudzeni yuppies wyjeżdżają do Gwatemali, by uczyć tamtejsze dzieci’’ (lead),
a Sharon Begley o depresji i jej leczeniu.

Inne kraje niż USA reprezentował najwyżej jeden tekst. Izraelski dzien-
nikarz Ronem Bergman pisał o relacjach między Mossadem a Iranem (Wielki
wróg Iranu, 52�2010), dziennikarze rosyjskiego ,,Newsweeka’’ (Natalia
Ptrjakowa, Justyna Rogowska, Leonid Ragozin) o relacjach rosyjsko-polskich:
,,Zapraszając polskiego premiera Władimir Putin chciał jak najlepiej, a wyszło,
jak zawsze’’ (lead, Złośliwe zaproszenie, 9�2010). Hinduski reżyser Saeer Reddy
poświęcił tekst restauracjom o ekstremalnych lokalizacjach, a Brytyjczyk Roger

Świat w polskich tygodnikach opinii 253



Dobson absurdalnym hipotezom naukowym. NW jest zdominowany przez
amerykańskich, z reguły konserwatywnych publicystów i ekspertów, przy czym
pokazuje często także inne regiony świata i kraje (Europę, Chiny, Polskę, Irak,
Iran) z amerykańskiej perspektywy, nie stroniąc od pouczeń (np. ,,Polska nie
powinna polegać na europejskich gwarancjach bezpieczeństwa’’ czy ,,W obliczu
odbudowy imperialnej potęgi Rosji Polska będzie musiała wyrosnąć na
mocarstwo’’).

W PO w analizowanych numerach (nr 49-51�52�2009 i 1-13�2010) nie
spotykamy ani tekstów pisanych przez zagranicznych autorów, ani przedruków
z pism zagranicznych. Można się domyślać, że taka jest po prostu polityka
zespołu jako spółdzielni dziennikarskiej. Nie bez znaczenia jest wreszcie
fakt, że ten sam wydawca wydaje również oparty wyłącznie na przedrukach
z prasy światowej tygodnik ,,Forum’’. Pojawiło się w niej natomiast dziesięć
wywiadów z obcokrajowcami, w większości z uczonymi. Wywiady w PO
nie posiadają leadów. Rzadziej niż w innych tygodnikach, gdyż tylko w trzech
numerach, pojawiali się rozmówcy z USA. Byli to: profesor antropologii
David E. Lieberman z Harvardu, rozmawiający o ewolucji i przyszłości gatunku
człowieka (Zasapany Homo sapiens, 49�2010), profesor ekonomii John B.
Taylor ze Stanford, doradca prezydentów G. Forda i G. W. Busha,
wypowiadający się na temat kryzysu i sposobów wyjścia zeń (Z damą pik
w rękawie, 9�2010) oraz Kathryn Bigelow, reżyser nagrodzonego Oscarem
filmu The Hurt Locker (Może skuszę się na Bonda, 12�2010). Pozostali
rozmówcy to Europejczycy. Dwa wywiady przeprowadzono z Brytyjczykami:
fotografem Chrisem Niedenthalem o fotografii i Polsce (Najciekawsza jest
codzienność, 3�2010) oraz filozofem z London School of Economics i Oxfordu,
uczniem Isaiaha Berlina, profesorem Johnem Grayem na temat liberalizmu
i utopii (Wolę kiepską politykę, 6�2010). Również w dwóch wywiadach
rozmówcami są Francuzi. Wywiad z pisarzem Yannikiem Haenelem
poświęcony jest jego nowej książce o Janie Karskim (Polska Kassandra,
6�2010), a wywiad z dyrektorem we francuskim Komisariacie ds. Energii
Atomowej (CEA) Herve Bernardem (Tani atom, 13�2010) energetyce atomowej.
W numerze 4 opublikowano wywiad z Peterem Johnsonem, szwedzkim
historykiem i publicystą, autorem książki o historii Polski, na temat historii
relacji polsko-szwedzkich (O potopie za wodą); w numerze 10 znalazł się
wywiad z białoruskim poetą i eseistą Uładzimierem Arłowem (Mieńsk i Mińsk),
a w numerze 11 wywiad z niemiecką parą Beate i Serge Klarsfeldami,
,,łowcami zbrodni nazistowskich’’ o ich działalności (Wygrane bitwy).

W analizowanym okresie we WP (nr 49-52�2009 i 1-12�2010) zamieszczono
największą wśród wszystkich badanych tygodników liczbę zarówno wywiadów
(podobnie jak w PO, wywiady w WP nie zawierają leadów) z obcokrajowcami,
jak i tekstów pisanych przez obcokrajowców. Wywiadów takich było w tygod-
niku aż dwadzieścia siedem, z czego trzynaście to wywiady z obywatelami USA,
w większości profesorami: z ekonomistą ze szkoły Miltona Friedmana – pro-
fesorem Johnem R. Lottem – o znaczącym tytule Rząd USA powinien się uczyć
od Polaków (52�2009); politologiem profesorem Benjaminem Barberem (o tele-
komunikacyjnych gadżetach); brytyjsko-amerykańskim historykiem profeso-
rem Tonym Judtem (o Leszku Kołakowskim), historykiem i ekonomistą ze

Krzysztof Podemski254



szkoły chicagowskiej; noblistą profesorem Richardem Fogelem o malejących
różnicach społecznych na świecie i nieadekwatności współczynnika Giniego do
pomiarów nierówności (Równi i coraz równiejsi, 1�2�2010); politologiem,
profesor Ewą Thompson o Rosji (Rosyjski drapieżnik, 1�2�2010); ekonomistą
New York University, profesorem Danielem Shaviro (Nie ma alternatywy dla
podwyższenia podatków, 6�2010); astronomem, profesorem Sethem Shostakiem
o innych cywilizacjach; dziennikarzem Lawrence’em Grobelem (jak przepro-
wadzać wywiad z celebrytą); biografem Obamy, Christoffem van Marschallem;
o współczesnej architekturze z architektem Danielem Libeskindem; publicystą
Jeremym Rifkinem (Geopolityka jest passe, 9�2010); gitarzystą jazzowym
Pathem Methenym o muzyce; ekspertem od emocji Danem Hillem; operatorem
łazika na Marsie, Scottem Maxwellem; wiceszefem Facebooka, Blakiem
Chandlee (Europa Wschodnia zna się lepiej na Internecie niż Zachód, 4�2010).

Trzy wywiady przeprowadzono z Francuzami, z filozofem i politologiem
Guyem Sormanem (Fukuyama i Kagan to niekreatywni tradycjonaliści. Europa
to nie USA, 3�2010) i reżyserem Lucem Bessonem o kinie oraz projektantką
mody Chantall Thomas. Także dwukrotnie oddano głos Rosjanom: krem-
lowskimu politologowi Glebowi Pawłowskiemu (o zamachach w Rosji) oraz
dysydentowi i pisarzowi Władimirowi Bukowskiemu (Premier nie powinien się
bać pogorszenia stosunków z Rosją, 7�2010). Z przedstawicielami innych
narodowości przeprowadzono w poddanym badaniu czteromiesięcznym okresie
najwyżej po jednym wywiadzie. Rozmówcą pisma był singapurski minister Lee
Yi Shyan; izraelski noblista z ekonomii, profesor matematyki Robert Auman
(Handlować trzeba nawet z dyktatorem. Wolny rynek sprzyja pokojowi,
1�2�2010); grecki konsultant Vassilis Akriditis mówiący o pozwach, jakie grożą
rządowi polskiemu za ustawy hazardowe; Duńczyk, sekretarz NATO, Anders
F. Rasmussen; austriacki skoczek spadochronowy, Feliks Baumgartner
opowiadający o skoku życia z wysokości 36 km; niemiecki polityk unijny
Guntter Verheugen; brytyjski fizyk Stephen Hawking mówiący o świecie
i czasie (Świat jest jak tory kolejowe, 4�2010).

We WP znalazło się w analizowanym okresie także 26 tekstów napisanych
przez zagranicznych dziennikarzy, publicystów i felietonistów. Autorami
osiemnastu tekstów byli Amerykanie. Jedenaście z nich stanowiły felietony
ukazujące się pod nagłówkiem ,,Głos z Ameryki’’, które na zmianę pisali
ekonomista, doradca Reagana Lawrence Kudlow (np. Niedosłuch Obamy,
49�2009); krytykujący Obamę ekonomista, profesor Thomas Sowell ze Stanford
University (np. Opium polityków, 50�2010; Mydlenie oczu, 52�2010),
ekonomista Peter Schiff krytykujący zbyt wysokie pensje w USA (Zabójcy
tuńczyków, 6�2010) i chwalący Polskę: ,,Na szczęście nawet w tym bagnie
szarlatanerii ekonomicznej można nabrać otuchy, widząc promień normalności
błyskający z jednego państwa, Polski’’ (lead, Cud nad Wisłą, 7�2010); oraz
wspomniany już neoliberalny ekonomista John R. Lott: ,,Mechanizmy rynkowe
nie zatną się, jeśli tylko będzie je napędzać zdrowa chęć zysku. Zapewnia to
równowagę’’ (lead, Żądza pieniądza, 5�2010). Pozostałe teksty to publicystyka.
Wymienić tu należy artykuł sowietologa, profesora Richarda Pipesa: ,,Rosja jest
na pozór spokojna i ustabilizowana. Jednak rzut oka z bliska pozwala odkryć
w jej polityce wewnętrznej i zagranicznej proces, który wskazuje na to, że kraj

Świat w polskich tygodnikach opinii 255



ten jest w toku potencjalnie wielkich przemian’’ (lead, Schizofrenia Rosji,
52�2009); ekonomisty profesora Kennetha Rogoffa (Chiny będą miały także
swój kryzys, 1�2�2010); wspomnianego ekonomisty Petera Schiffa o podwyżce
cen złota; ekonomisty z Banku Światowego Marka Mobiusa o spekulacjach
giełdowych w nadchodzącym roku; konserwatywnego publicysty Charlesa
Krauthammera ,,Dla dzisiejszej Ameryki upadek nie jest stanem, lecz kwestią
wyboru. Po dwóch dekadach jedobiegunowego świata, który wyłonił się
po rozpadzie Związku Sowieckiego, Ameryka może nadal decydować czy
abdykuje, czy też utrzyma dominującą pozycję’’ (lead, Nowi liberałowie
chcą upadku Ameryki, 1�2 �2010); antropologa, profesora Richarda Wrang-
hama o roli gotowania w ewolucji człowieka; ekonomisty ze szkoły chicagowskiej
profesora Gary’ego S. Beckera o końcu kryzysu i potrzebie obniżenia podatków
(Spadną podatki, zmaleją deficyt. Po kryzysie, 1�2 �2010). Pięć tekstów
(w tym trzy felietony w cyklu ,,Okiem Brytyjczyka’’ oraz dwa teksty publi-
cystyczne) było autorstwa brytyjskiego dziennikarza, korespondenta ,,The
Economist’’ Edwarda Lucasa. Dotyczyły one między innymi roli telefonu
komórkowego w Europie Wschodniej (Gadżet wywrotowy, 51�2010), słabości
Unii Europejskiej (Wiele hałasu o coś, 1�2�2010), brytyjskiej policji (Policja
nieobywatelska, 4�2010), zimy w Wielkiej Brytanii i konfliktu o Falklandy.
Ponadto w tygodniku opublikowano teksty autorstwa praskiego korespondenta
pisma, Josefa Trenaka. Wszystkie odnosiły się do życia politycznego: jeden
dotyczył Czech i Słowacji, drugi Słowacji, trzeci Czech, a czwarty Węgier
(Politycy z szajbą, 50�2010, Beton historyczny, 4�2010, Czeski IPN ‘znormali-
zowany’, 11�2010, Prawie jak w 1848 roku, 12�2010). W tygodniku znalazły
się także trzy przedruki z prasy zagranicznej, w tym dwa z prasy amerykańskiej
(praca profesora ekonomii Edminda Phelpsa o roli innowacji w wychodzeniu
z kryzysu oraz miliardera Warrena Buffeta o zarządzaniu), a także jeden
z brytyjskiej (fragment publikacji biologa Richarda Dawkinsa o dowodach
na nieistnienie Boga).

2. Głos Świadków

Drugi rodzaj analizowanych tu tekstów dotyczących problematyki globalnej
i zagranicznej to teksty członków redakcji lub współpracowników na krócej
lub dłużej delegowanych za granicę, a czasami mieszkujących tam na stałe.
Każdy z analizowanych tygodników opinii miał w 2010 r. stałych
korespondentów, chociaż GN miał tylko jednego, NW – trzech, a PO i WP
– nawet czterech korespondentów. Obok artykułów stałych korespondentów,
pisma zamieszczały też relacje z podróży innych członków lub współ-
pracowników redakcji. Teksty takie mogły mieć charakter ,,korespondencji’’,
gdy przedstawiciel tygodnika relacjonował lub analizował wydarzenia
polityczne, gospodarcze, kulturalne, lub ,,reportażu’’, gdy tekst pokazywał
życie codzienne jakichś społeczności, z reguły mniejszych, gdy pojawiały
się w nich fragmenty rozmów z tzw. zwykłymi ludźmi. Takich tekstów w GN
było 7, we WP – 14, w NW – 24, a najwięcej w PO – 39.

Krzysztof Podemski256



W analizowanych 15 numerach GN pierwszy typ tekstów, korespondencje
zagraniczne, pojawia się wyjątkowo, jedynie raz. Ta jedna jedyna kore-
spondencja (B. Zajączkowska, Papieska ochrona. Kompetentni i dyskretni,
nr 1�2010) dotyczyła ,,watykańskich ochroniarzy’’. Przypomnijmy, że pismo
posiada tylko jednego zagranicznego korespondenta, Beatą Zajączkowską
z Radia Watykańskiego. Dystans dzielący GN od pozostałych tytułów jest
ogromny. Znacznie więcej, gdyż sześć jest natomiast w GN zagranicznych
reportaży. Pięć z nich pojawiło się w rubryce ,,Z bliska’’. Dwa reportaże w GN
pokazują życie religijne na Ukrainie: parafię w Dnieprodzierżyńsku
(A. Grajewski, Kościół na Ukrainie. Parafia obok huty, 49�2009) i sanktuarium
maryjne (ks. R. Kowalski, A. Combik, Poczajów. Prawosławna Częstochowa,
10�2010). Pierwszy z tych tekstów podkreśla kresowość obszaru, o którym pisze
autor reportażu: ,,Na kresach I Rzeczypospolitej, utraconych przed wiekami,
zrusyfikowanych, a teraz szukających własnej ukraińskiej tożsamości
odbudowuje się także Kościół katolicki’’ (lead artykułu). Wschodniego sąsiada
dotyczy też reportaż L. Grajewskiego Jakucja. Daleko na Wschodzie (4�2010).
Reportaż B. Gruszki-Zych Serbołużyczanie. Wielcy w małym pokoju (6�2010)
pokazuje życie codzienne unikalnej grupy etnicznej po zachodniej granicy,
Również tutaj podkreślono wątek historycznej tożsamości: ,,Serbołużyczanie to
kropla Słowian w morzu germańskim’’ (pierwsze zdanie leadu artykułu).
Ponadto w analizowanych numerach znajduje się 1 reportaż z życia zakonnic
w Watykanie (B. Zajączkowska, Zmiany w watykańskim klasztorze. Włoszka
i 6 Hiszpanek (50�2009) oraz ze Szwajcarii o budowie jednego z najdłuższym
w świecie tuneli (T. Rożek, Tunel, banany i wielkie oczy, 7�2010).

W analizowanym okresie NW zamieścił 21 własnych korespondencji
zagranicznych. Najwięcej z nich dotyczyło USA (7). Ich autorem był Tomasz
Deptuła. Prezentowały one między innymi miasto Bronsville w Teksasie,
problemy organizacji charytatywnych w czasie kryzysu, skandal obyczajowy
wokół Tigera Woodsa, styl życia kalifornijskich milionerów, udział gwiazd
Hollywoodu w akcjach charytatywnych oraz ruch Tea Party. Trzy kores-
pondencje Michała Kacewicza pochodziły z Kijowa i dotyczyły ukraińskich
przygotowań do Euro 2012, związków między biznesem a polityką w tym kraju
oraz reakcji Zachodu na wyniki ukraińskich wyborów. Dwie brytyjskie
korespondencje poświęcone były wyjątkowo ostrej zimie w Anglii oraz
brytyjskiemu sądownictwu. Lead tej drugiej korespondencji obwieszczał:
,,Angielskie sądy kneblują usta dziennikarzom i naukowcom. Londyn stał się
światową siedzibą procesów o zniesławienie’’ (M. Rybarczyk, współpraca
R. A. Gajdziński, Londyn, Turystyka procesowa, 7�2010). Także dwie kores-
pondencje pochodziły z Niemiec. Jedna z nich dotyczyła festiwalu filmowego
w Berlinie, a druga problemów niemieckich księży z zachowaniem celibatu.
W NW znalazły się także korespondencje ze Szwecji (o szwedzkich nazistach
z klasy średniej), z Włoch (o papparazich), z Izraela (o odgradzaniu się murem
od Palestyny i Egiptu), z Turcji (o konflikcie armia – rząd), z Zimbabwe
(o dyktaturze Mugabe), a nawet z Korei Północnej (A. Bober, Skansen
socrealizmu, 9�2010).

Ponadto NW zamieścił w badanym okresie trzy reportaże zagraniczne.
Jeden dotyczył likwidacji Domów Polskich na Białorusi (Z. Wojtkowska, Polacy

Świat w polskich tygodnikach opinii 257



bez domów, 6�2010), drugi – tragedii Haiti (T. Jurecki, Apokalipsa powszechna,
10�2010), a trzeci – walki mieszkańców Sahary o własne państwo (M. Rębala,
Fatamorgana w krainie piasku, 12�2010). Reportaż ze stolicy Haiti Port-
-Au-Prince jest autorstwa dziennikarza ,,Tygodnika Podhalańskiego’’. Jego lead
zwraca uwagę na zjawisko zanikającego zainteresowania mediów tragedią:
,,Miesiąc po trzęsieniu ziemi Haiti znika z medialnych doniesień. Właśnie
wtedy, gdy ofiary katastrofy najbardziej potrzebują pomocy’’.

W analizowanych 15 numerach PO najwięcej jest korespondencji zagra-
nicznych. Ponadto ,,mapa’’ tych korespondencji jest najbardziej rozległa.
Najwięcej korespondencji pochodziło z Niemiec (5), Szwecji (3), USA (3) i Turcji
(2). Ponadto na łamach pisma gościły korespondencje z Norwegii, Islandii,
Austrii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii, Francji, Ukrainy, Rosji, Izraela,
Maroka, Kanady, Chin, Japonii, Korei Południowej i Północnej, Zimbabwe
i Nowej Zelandii. Większość tych korespondencji dotyczyła polityki państwowej
i wydarzeń politycznych (np. konfliktu palestyńsko-izraelskiego, systemu
więziennictwa w Szwecji, odradzania się w Szwecji faszyzmu, polityki demo-
graficznej Chin, rozwoju gospodarczego Korei Południowej, porażki Juszczenki
w wyborach prezydenckich na Ukrainie, relacji między armią a państwem
w Turcji, polityki migracyjnej Niemiec, Konferencji Bezpieczeństwa w Mona-
chium, referendum w Islandii, parytetów w życiu publicznym w Norwegii,
problemów demokracji w Afryce) lub zjawisk społecznych (np. feminizmu
w krajach islamskich, przemian społecznych w Nowej Zelandii, przemocy
w niemieckich szkołach, skandali seksualnych w kościele katolickim, zabójstw
księży w Rosji). Niektóre korespondencje dotyczyły także spraw kultury:
japońskiego sumo, festiwalu filmowego w Berlinie, otwarcia wystawy w wiedeń-
skim muzeum czy szwedzkiej turystyki kryminalnej śladami powieści Lar-
ssona. Korespondencje znajdowały się w odpowiednich działach, najczęściej
w dziale Świat, ale także w dziale Kultura czy Ludzie i obyczaje.

W PO znalazło się także dziesięć reportaży: sześć w rubryce Na własne oczy,
dwa w rubryce Świat oraz jeden w rubryce Ludzie i obyczaje. Zdecydowana
większość reportaży opisywała kraje odlegle i egzotyczne, często bardzo mało
znane społeczności. Aż sześć reportaży pokazuje Azję: życie mieszkańców
Jordanii (G. Kapla, Siedem Filarów Mądrości, 50�2009), codzienność pol-
skich wojsk w Afganistanie (J. Ćwieluch, Afgański ALFABET mundurowych,
6�2010), przesiedlonych przez Stalina na Daleki Wschód rosyjskich Żydów
(M. Książek, Birobidżan: Kto nie zdążył, ten zostaje, 7�2010), buddystów
z Buriacji i Zabajkala (J. Biernat, Lama w dacanie, 8�2010), pasterzy w Kirgizji
(B. Tofel, Kirgiz nie schodzi z konia, 9�2010) oraz ludu Kalasha w pakistańskim
Hindukuszu (P. Kozłowski, Welcome to Kalashand, 10�2010). Leady reportaży
podkreślają często peryferyjny charakter opisywanych społeczności: ,,Jordania,
wciśnięta między Al-Kaidę, syjonistów i palestyńskie bojówki, które próbowały
już kiedyś zamachu stanu, szuka swojej tożsamości między czadorem
i dżinsami, miastem i bezkresem pustyni w kolorze szafranu’’ (50�2009);
,,Wielka historia, choć dociera tutaj dalekim echem, miota Kirgizami po
pustkowiach i pograniczach Azji Środkowej’’ (2�2010); ,,W dolinie Swat trwa
ofensywa armii pakistańskiej przeciwko talibom. W Islamabadzie wybucha

Krzysztof Podemski258



hotel Marriot. Tymczasem w dolinach Hindukuszu lud Kalaszy wiedzie
pozornie spokojny żywot’’ (10�2010). Dwa reportaże pokazują mniej znane
oblicze USA: nowojorskich chasydów (S. Mizerski, Armia Rebego, 51�52 �2009)
oraz Indian Pajuci w Newadzie (K. Jałochowski, Rozmyślania białego czło-
wieka na Pyramid Lake, 3�2010). Jeden reportaż opisuje biznes narkotykowy
w Ameryce Południowej (Ł. Czeszumski, Narkostrefy, 11�2010). Zgodnie
z leadem: ,,Fawele w Rio, kolumbijskie wioski, boliwijska dżungla, pola w Peru
– wszędzie tu panuje biała królowa: kokaina. Daje pracę, duże pieniądze
i odbiera ludziom życie’’. Tylko jeden reportaż dotyczy Europy. Tekst
J. Ćwielucha, pod znaczącym tytułem Karlowa Bania (49�09), pokazuje napływ
bogatych Rosjan do Czech. Także ten reportaż dotyczy mniejszości. Jego lead
odwołuje się do znanego przedwojennego antysemickiego hasła ,,wasze ulice,
nasze kamienice’’: ,,Czego nie dało się zrobić czołgami, udało się załatwić
diengami. W Karlowych Warach współpraca rosyjsko-czeska odbywa się
harmonijnie w myśl zasady: hotele nasze, posady wasze’’.

Tygodnik WP w analizowanym okresie zamieścił czternaście korespondencji
polskich dziennikarzy. Połowa z nich to teksty Piotra Cegielskiego, berlińskiego
korespondenta pisma. Dotyczyły one między innymi dyskryminacji muzuł-
manów w Niemczech (Dobry muzułmanin, bo niewidoczny, 50�2009), afer
korupcyjnych w Saksonii, niemieckiej motoryzacji, afer seksualnych w nie-
mieckim Kościele, geja w rządzie oraz współpracy transgranicznej (Niemiecki
katar, 4�2010). Lead tego ostatniego tekstu komunikował: ,,Gdy w Niemczech
zabrakło soli do posypywania zaśnieżonych ulic, władze przygranicznych
landów zwróciły się o pomoc z drugiej strony Odry. I ją dostały’’. Cztery
korespondencje Dominiki Ćosić, w tym trzy z Brukseli i jedna z Londynu,
prezentowały polityków Unii Europejskiej i jej problemy: sylwetki Hermana
van Rompoya i Cathrine Ashton, hiszpańską prezydencję oraz losy polskich
imigrantów w Wielkiej Brytanii. Dwie korespondencje Henryka Szafira
z Jerozolimy dotyczyły problemów Izraela: konfliktu żydowsko-muzułmań-
skiego o jerozolimskie Wzgórze Świątynne oraz zmian obyczajowych w Izraelu
dokonujących się w wyniku napływu młodych rosyjskich imigrantek. Jedna
korespondencja z Kijowa pokazywała sytuację powyborczą na Ukrainie
(G. Ślubowski, Dryfowanie Ukrainy, 7�2010): ,,Ostatnie nadzieje i iluzje się
rozwiały. Prezydentem Ukrainy został Wiktor Janukowycz i żadne protesty
tego nie zmienią. To prawdziwy szok dla ukraińskiej prozachodniej inteligencji.
Pogardzany antybohater pomarańczowej rewolucji będzie reprezentował
kraj’’ (lead).

Ponadto pismo zamieściło trzy korespondencje obcojęzyczne Josefa Trenaka:
dwie z Pragi i jedną z Budapesztu. Warto zwrócić uwagę, że we WP nie ukazał
się w analizowanych numerach ani jeden reportaż.

3. Bezpośrednie zaangażowanie międzynarodowe

Last but not least taką formą uobecniania problemów innych krajów
w mediach jest bezpośrednie zaangażowanie w akcje pomocy humanitarnej czy

Świat w polskich tygodnikach opinii 259



udzielanie wsparcia ideowego. Akcje takie miały miejsce tylko w dwóch
tygodnikach. W GN trzykrotnie (nr 3, 4 i 6�2010) pojawił się apel Caritas Polska
,,Pomóż Haiti’’. Na marginesie, dodać należy, że było to jedyne pismo, które
poświęciło okładkę (nawet dwie: Krzyk spod gruzów 3�2010 i Haiti. Tragedia
trwa 18�2010) tragedii tego kraju. W GN wezwano także do udziału w akcji
Dzień Modlitwy i Pomocy Materialnej Kościołowi na Wschodzie (Pamiętajmy
o Wschodzie 49�2010). Ponadto apel pomoc dla ofiar tragicznego trzęsienia
ziemi pojawił się tylko jeszcze w NW (Ratujmy dzieci na Haiti 6�2010).

VI. KONKLUZJE

We wszystkich czterech najbardziej poczytnych tygodnikach opinii poja-
wiały się w jakimś stopniu zarówno głosy Innych (wypowiedzi obywateli innych
państw), jak i głosy Świadków (relacje członków lub współpracowników zespołu
z innych państw). Najwięcej głosów Innych zamieszczało WP, a głosów
Świadków PO. Najmniej zarówno jednych, jak i drugich głosów było w GN.
Głosów Innych we WP było czterokrotnie więcej, a w NW ponad dwa razy niż
głosów Świadków. W GN liczba zarówno głosów Innych, jak i głosów Świadków
była wyrównana. Z kolei w PO głosy Innych pojawiały się czterokrotnie rzadziej
niż głosy Świadków. Takie różnice można wyjaśnić przynajmniej częściowo
względami ekonomicznymi. Oddanie głosu Innemu jest z reguły tańsze niż
wysłanie na terytorium Innego własnego Świadka. W wypadku pisma nale-
żącego do międzynarodowego koncernu i będącego polską edycją światowego
tygodnika (NW) zamieszczenie przedruku czy korespondencji zagranicznej było
czymś prostszym niż w wypadku pism należących do krajowych właścicieli.

W GN pojawiały się głównie głosy z USA oraz dwóch europejskich krajów
katolickich: Włoch i Hiszpanii. Inni byli zawsze osobami religijnymi lub wręcz
duchownymi (księża, rabin). Głosy w GN wspierały swoim autorytetem
(doradca Busha, profesor, sędzia) opinie pisma w kontrowersyjnych sprawach
światopoglądowych i moralnych, w tym także w takich, w których pismo było
stroną w postępowaniu sądowym (pozew o zniesławienie przeciwko redakcji
wytoczony przez Alicję Tysiąc przed Trybunałem Europejskim). Świadkowie
przedstawiali zdecydowanie częściej życie codzienne, zwłaszcza religijne, niż
wydarzenia polityczne. Wyjątkowo dużo miejsca poświęcano sąsiadom, szcze-
gólnie tym ze Wschodu. Eksponowano ich religijność i problemy, na jakie
natrafiają wierzący w swoich krajach. Nawoływano nawet bezpośrednio do
wsparcia katolików za wschodnią granicą. Pismo odwoływało się nie tylko do
więzi religijnej, ale także etnicznej. Podkreślano na przykład ,,bliskość’’
Serbołużyczan ze względu na ich słowiańskość.

Inni w NW to przede wszystkim Amerykanie, co nie może dziwić, gdyż jest to
tygodnik wywodzący się z USA. Co ciekawe, większość tych amerykańskich
wypowiedzi dotyczyła jednak nie tyle spraw wewnętrznych USA, ile raczej
prezentowała amerykański punkt widzenia na problemy innych regionów,
zwłaszcza Europy, Rosji, Bliskiego Wschodu i Chin. Dominowała perspektywa

Krzysztof Podemski260



neokonserwatywna, choć dominacja ta była w NW mniej ostentacyjna niż
w wypadku WP. Z kolei aż połowa relacji Świadków pochodziła z Europy,
a jedynie jedna trzecia z USA. Problematyka polityczna (korespondencje)
zdecydowanie dominowała w NW nad kwestiami życia codziennego (reportaże).

Jak wspomniano, w PO głosy Innych to wyłącznie wywiady, głównie
z uczonymi i artystami, w większości z Europejczykami, rzadziej z Ameryka-
nami. Najwięcej pojawiało się natomiast w tym piśmie głosów Świadków
i najszerszy był również wachlarz prezentowanych krajów. Sporo było również
reportaży pokazujących życie codzienne, zwłaszcza w dalekich krajach, szcze-
gólnie azjatyckich, oraz mniejszości etnicznych i religijnych. Reportaże PO
pokazywały quasi-antropologiczne obrazy Innych.

WP ze wszystkich analizowanych tygodników otwierało najszerzej łamy dla
głosów Innych. Ci Inni należeli jednak przede wszystkim do szczególnej
kategorii: neokonserwatywnych amerykańskich publicystów i ekspertów,
zdecydowanie krytycznych wobec Obamy. Znaczące miejsce w tygodniku
zajmowała także publicystyka konserwatywna w wydaniu brytyjskim. Jednak
na łamach tygodnika znalazło się także miejsce dla przedstawicieli Europy
Wschodniej, Bliskiego Wschodu i Azji. Stosunkowo znaczna część zagra-
nicznych opinii dotyczyła spraw ekonomicznych. W wypadku głosów Świadków
dominowała europejska problematyka polityczna. Pismo nie prezentowało życia
codziennego innych krajów, nie zamieszczało żadnych zagranicznych reportaży.

Poza PO w analizowanych pismach najliczniejszą dającą się wyróżnić
kategorię Innych stanowili amerykańscy konserwatyści i neokonserwatyści.
Dominował ich punkt widzenia na sprawy gospodarki i polityki, a w wypadku
GN także na sprawy obyczajowe. Najbardziej europejski punkt widzenia
prezentowała PO, ale głosy Innych w tym piśmie były ograniczone do tej
szczególnej formy, jaką jest wywiad. Wywiad nie jest bowiem pełnym oddaniem
głosu Innemu, lecz interakcją między redakcją a Innym. Obraz świata w tym
piśmie był najbogatszy, najbardziej globalny, obejmował zarówno relacje
z krajów sąsiednich, jak i odległych. Z kolei świat GN był najbardziej swojski,
ograniczony do katolików i sąsiednich narodów lub grup etnicznych.

Przedstawiona analiza obecności świata w polskim dyskursie publicznym
ogranicza się do jednej problematyki: formalnej obecności głosów Innych
i głosów Świadków. Kolejne fazy analizy, w tym między innymi analiza okładek
jako ,,opakowań’’ tygodników opinii oraz analiza jakościowa wybranych
wątków, pozwolą na zrekonstruowanie tego obrazu w sposób znacznie subtel-
niejszy i bogatszy.

dr hab. Krzysztof Podemski
Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
podemski@amu.edu.pl

Świat w polskich tygodnikach opinii 261



THE WORLD AS SEEN IN POLISH OPINION-MAKING JOURNALS

S u m m a r y

Most of the public discourse in Poland is dominated by local issues. The paper discusses the
presence of global issues and foreign topics in Polish public discourse in 2010. Selected threads of the
analysis of the most popular opinion-making weeklies twenty years after the political transformation
in Poland and five years following Poland’s accession to the European Union have been discussed. The
analysed journals were: ‘Gość Niedzielny’, ‘Newsweek Polska’, ‘Polityka’ and ‘Wprost’. A particular
emphasis was put on the opinions of Others and Witnesses voiced in the discourse of the above
journals. The four weeklies significantly differ in that respect. Particular interesting is the fact that
three out of the four journals are characterized by a very clear and distinctive presence of American
conservative and neo-conservative publicists and experts.

Krzysztof Podemski262




