Jezyk, Komunikacja, Informacja

1. Koutny, P. Nowak (red.)

Language, Communication, Information
1. Koutny, P. Nowak (eds.)

6/2011: 91-97

GRZEGORZ PAKOWSKI

Language Law of Slovakia: Amendment in 2009 —
in the Eyes of Polish Press

Abstrakt (Nowelizacja slowackiej ustawy o jezyku panstwowym z 2009 r. w oczach
polskiej prasy). Celem przeprowadzonych badan jest zaprezentowanie opinii i komenta-
rzy zamieszczonych w polskiej prasie po przyjeciu na Stowacji w 2009 r. kontrowersyjnej
nowelizacji ustawy o jezyku panstwowym. Przedstawiona analiza koncentruje si¢ nie tyl-
ko na artykutach z najwickszych polskich dziennikow i czasopism, ale rowniez poréwnuje
te artykuly z kilkoma ekspertyzami publikowanymi przez polski think-tank zajmujacy si¢
problemami Europy Srodkowo-Wschodniej (Osrodek Studiow Wschodnich). Pytaniami
zasadniczymi w niniejszym artykule sa: do jakiego stopnia polscy dziennikarze podzielaja
opinie Stowakow i Wegrow? Czy istniejg jakie$ podobienstwa pomigdzy stanowiskami
przedstawionymi przez dziennikarzy a tymi reprezentowanymi w ekspertyzach? Wreszcie,
jaki obraz konfliktu wokot nowelizacji ustawy wykreowaty polskie media? Artykut uka-
zuje ambiwalentne reakcje medidw, poczawszy od ignorowania konfliktu, a skonczywszy
na publikacji doglebnych analiz.

Abstract. The aim of the research is to present opinions and comments expressed in Polish
press after the controversial amendment of the language law in Slovakia in 2009 has been
in force. The presented analysis concentrates not only on articles published in the biggest
Polish newspapers and magazines but also compares these articles to several professional
analyses published by Polish think-tank dealing with Central-European issues (Centre for
Eastern Studies). The key questions raised here are: to what extent are Polish journalists
sharing both Slovakian and Hungarian point of view? Are there any similarities between
the point of view of the biggest newspapers and the professional researchers? Finally,
what is the general picture of the conflict over the amendment created in Polish press? The
paper shows ambivalent attitudes of Polish newspapers ranging from ignoring the conflict
to providing in-depth analyses.

In my paper, I would like to analyze the articles published in some Polish news-
papers between 1st of June and 1st of December, 2009. They respond to opinions and
comments on amendments of Slovakian language law which took place on the 1st of
June and entered into force on the 1st of September. I have analyzed publications from



92 GRZEGORZ PAKOWSKI

the three biggest non-tabloid newspapers: Dziennik, Gazeta Wyborcza and Rzeczpo-
spolita, and six weekly magazines: Go$¢ Niedzielny, Newsweek Polska, Polityka,
Przeglad, Tygodnik Powszechny and Wprost. In addition, I have used the articles
from Os$rodek Studiow Wschodnich (Centre for Eastern Studies), the Polish think-
tank, as a base of comparison between opinions of the professional researchers, who
deal with Eastern Europe issues, and the journalists.

The most important questions I wanted to explain were: firstly, how much did
the Polish newspapers write about the amendment and Hungarian-Slovakian conflict
in this period; secondly, was the information objective and balanced; thirdly, were
the articles quoting sources from one or from the both countries; and finally, was the
opinion generally expressed in the articles similar to the comments provided by the
professional researchers?

Therefore, my paper will consists of four parts. I will begin with a few remarks
on the background of the amendment and will provide basic information about the
Hungarian-Slovakian conflict in 2009. Then, I will compare the articles published
during the analyzed period in three newspapers. Thirdly, I will shortly discuss the
result of an analysis of the weekly magazines. In the end, I will try to answer the ques-
tion whether the information published in the press is comparable to the publications
of the Centre for Eastern Studies.

Let me begin with providing some information on the Hungarian-Slovakian con-
flict. Around 10% of the population of Slovakia are Hungarians. Most of them use
Hungarian as their first language and some can hardly speak any Slovakian. The major-
ity of the Slovakian Hungarians live in the southern part of the country concentrating
also in the bigger cities like Komarno/Komarom or Dunajska Streda/Dunaszerdahely.
They have their representation in the parliament. In 2009 it was a Hungarian Coalition
Party (SMK/MKP) led by Pal Csaky. Since the elections in 2006, SMK has been the
opposing party while the government consisted of the representatives of three parties.
The biggest party was a left-wing Smer (Direction), with the prime minister Robert
Fico, and then two smaller ones: SNS (Slovakian National Party) and HZDS (Move-
ment for a Democratic Slovakia) with the former prime minister Vladimir Meciar.
At the same time Hungary was ruled by the coalition of MSZP (Hungarian Socialist
Party) and, definitely smaller, SZDSZ (Alliance of Free Democrats). Since April 2009
a socialist Gordon Bajnai has been the prime minister.

When talking about the historical background we should underline that there
have been unsatisfactory relations between both countries since the dissolution of
Czechoslovakia. Actually, the relations were already complicated within the Austrian
and then Austrian-Hungarian Monarchy: Hungarians were under the Austrian rule but
were dominating in local political and cultural institutions. Slovaks started to build
their national identity in 19th century in opposition to Hungarians, not to Austrians.
As a consequence, the struggle for freedom of both nations resulted to be contradic-
tory: Slovakians supported rather Austrians than the Hungarians perceiving autonomy
within the Habsburg Empire as more probable and potentially wider than the sover-
eignty offered by visions of St. Stephen’s Monarchy.



Language Law of Slovakia: Amendment in 2009 — in the Eyes of Polish Press 93

Since 1993 there have been numerous problems that sprang up in the Hungari-
an-Slovakian relations: the first language law from 1995 (not so controversial, as it
did not included specific fines), local conflicts concerning language of signs, subjects
taught in schools or language of saint masses to name just a few. Situation improved
between 1998 and 2006 when SMK became a member of the governing coalition. In
2006 SMK became an opposing party while the government was formed by three par-
ties mentioned above. Two of them used openly anti-Hungarian slogans. The prime
minister, Robert Fico, did not present so radical approach. He occasionally repeated
some of the demands of his colleagues, though. Hungarian minority reacted in 2007
in the innner elections at SMK: Pal Csaky beated Béla Bugar, promoting much more
aggressive language and more open demands concerning autonomy.

The language law from 1995 was in fact a dead letter until June 2009 when Slo-
vak Parliament decided to accept the vast amendment. The most controversial rules
of the late one was, i.e., specifying the fines that could be imposed to those breaking
the law with maximum amount of 5000 euro. However, most of the rules are not
precise and detailed. As a result it has not been clear how and to what extent enforce
the law in everyday life. In both Slovakian and Hungarian press there were numerous
opinions, varying from the enthusiastic support to eager rejection and repugnance.
To show just few examples of the negative attitudes we can recall some incidents
like a refusal to Hungarian president to run a visit in Slovakian Komarno on August
20th or a cancelled match in Dunajska Streda (due to a high risk of riots between
nationalist hooligans from both countries). The amendment entered into force on
1st September, 2009.

In the second part we shall analyze what Polish daily newspapers wrote on the
amendment and the consequences of their doings.

In Dziennik, there was no single article concerning the problem. Several articles
about Hungarian or Slovakian issues were published but there were no publication
presenting tensions in bilateral relations. Obviously we could not find any explanation
of the tense situation either.

Gazeta Wyborcza published 4 articles (one of them was an interview with two
Ministers of Foreign Affairs) and 4 very short news (2—-3 sentences). What differed
them from other newspapers was a rather strong language (especially by Lubo$ Pa-
lata), marked by describing Slovakian government as nationalists and radical right-
wing Hungarian Jobbik as close to fascism. The interview turned to be very valuable
and showed the perception of both governments and explained the attitude of the
official authorities.

In last of the three newspapers, Rzeczpospolita, 12 articles concerning conflict
were published. Most of them referred to the amendment. Articles were based mainly
on PAP (Polish Press Agency) communicates and Andrzej Niewiadowski’s reports
from Bratislava. Most of them were short although contained a lot of information.
Their language was mostly neutral but a wide use of the radical quotes from the both
sides were noticeable. There was neither a definite condemnation of SNS or Jobbik
nor describing Smer as populists.



94 GRZEGORZ PAKOWSKI

To summarize, a number of articles might be called satisfying only in the case of
Rzeczpospolita as there were too few in Gazeta Wyborcza. We could observe a wor-
rying lack of interest in regional issues by Dziennik. The information was rather ob-
jective and more critical in Gazeta Wyborcza than in Rzeczpospolita. Unfortunately,
no explanation of the background was provided. Moreover, the causes of the conflict
were not mentioned at all. What turned to be grotesque was the obvious lack of use of
sources in both languages — Katalin Szili, Speaker of Hungarian Parliament, appeared
as “Schilli” in Rzeczpospolita and as “Sziliova'” in Gazeta Wyborcza.

The following part of the paper concentrates on the analysis of articles from the
biggest weekly magazines. Generally, newspapers representing this part of the market
do not show lot of interest in regional issues. News from the world clearly concentrate
on the biggest countries and those important for the world system of international re-
lations, i.e. USA, Russia, Germany, and Arab countries. There were no more than one
long or two shorter articles concerning Slovakian-Hungarian conflict in the analyzed
period (5 months) what seems very worrying considering the potential importance of
both countries in bilateral relations with Poland or common actions realized within the
framework of Visegrad Group.

Polityka, the most popular newspaper, is known for its well-written and profes-
sional articles on international relations. It published an article by Tomasz Mackowiak,
“Boiling goulash” which criticized both countries, using many emotional expressions:

99 GC

“Solyom behaved like a harmed, innocent baby”, “Slovakian government which con-
sists of left-wing populists and nationalist”, “impression was so disgusting, that the
politics came up to their minds”. An overall impression was a bit similar to this rep-
resented by Gazeta Wyborcza as it concentrated on actual events described in details.
On the other hand a question (and of course answer) why the conflicted began at all
was not raised.

In Go$¢ Niedzielny, the second biggest weekly, situation was a bit specific: it
is a catholic magazine that only occasionally provides articles on international rela-
tions and if it does they are mainly concerning issues somehow connected to religion.
Go$¢’s journalists did not cope with Slovakiam and Hungarian affairs at all in the
second half of 2009.

The third of the analyzed weekly magazines was the Polish edition of Newsweek.
It contained one analysis by Jarostaw Gizinski (“Carried away bridges”) which was
definitely one of the two most professional articles in magazines showing a wider
perspective. The questions raised were usually neglected by authors, however, being
essential for readers they let them understand the problem. The questions can be re-
called as: what does the conflict mean to Poland and what is the origin of the conflict
and its historical context? Although a friendly attitude towards Hungary in an article
was clearly noticeable, we cannot speak about anti-Slovakian attitude. Rather it was
a trail to frigid, balanced point of view aimed at objective evaluation of the events.

' Such feminine ending is not used in Polish while it is obligatory in Czech and Slovakian.



Language Law of Slovakia: Amendment in 2009 — in the Eyes of Polish Press 95

The author quoted opinions of both Slovakian and Hungarian experts and therefore it
was balanced also from the point of view of information sources.

In Wprost we could find two short articles referring to Slovakia refusing Hungar-
ian president to enter its territory on 20th August 2009 and a Hungarian complaint to
the European Commission concerning this event. Based on PAP information, articles
were strictly informational and, unfortunately, did not refer to the language law or
broader context at all. Such an attitude might result in leaving a reader in a state of
misunderstanding the causes of the incident.

In a left-wing Przeglad there were no articles mentioning the case. As the maga-
zine concentrates on events taking place in Poland, therefore an international section
is relatively less important. However, it is worrying that there was not even a short
note explaining the situation considering the fact that Slovakia is Poland’s neighbor
country and both Slovakia and Hungary are cooperating with Poland within the inter-
national bodies.

Tygodnik Powszechny was the last of the analyzed weekly magazines. According
to its self-definition it is a catholic and social-cultural magazine. It has smaller circu-
lation than other magazines but is highly influential especially among liberally ori-
ented, left- or central-left-wing Catholics. That is why it was included as a subject of
this analysis. Tygodnik is responsible for a well-prepared, reliable article by Patrycja
Bukalska “When Hungarian visits a doctor”. The text gathers the incidents that took
place in August 2009 and refers broadly to the amendment. It rightly explains the mis-
understandings and dubious rules of the amended law as well as unfounded accuses
of both sides, trying to avoid any judgment. However, Bukalska critically describes
Fico and his cabinet as “populist prime minister who made coalition with nationalists
and Meciar’s supporters”. The overall impression is that the Hungarian point of view
might be closer to the author’s opinions as she refers only to Slovakian experts’ com-
ments. In fact, the balanced implications of the article might be also perceived as very
close to anti-government Slovakian experts’ opinions.

In conclusion, the impression after analyzing six important opinion-forming mag-
azines in Poland cannot be optimistic. Two newspapers, for which international issues
are less important, did not mention the law amendment and the conflict at all. One,
Whprost, concentrated only on one incident ignoring the problem of the law amend-
ment. Three magazines published longer articles. The article in Polityka concentrated
heavily on the current issues thus it was rather of a reporting than explaining nature.
The author was, probably because of it, very critical towards the conflict and its par-
ticipants. Fortunately two very good articles were also published. In Newsweek we
could read about both historical context and possible consequences to Poland and
opinions of Slovakian and Hungarian experts were included. In Tygodnik Powszech-
ny the author widely commented the unclear statements upon the amendment and also
referred to the historical context. She successfully managed to represent a balanced
point of view.

The last part of the paper is a short comparison of think-tank comments and press
articles. The Centre for Eastern Studies is a state-funded think-tank providing re-



96 GRZEGORZ PAKOWSKI

search on Central- and Eastern-European agenda. Between July and December 2009 it
published 5 articles and 1 bigger analysis, concerning the Slovakian-Hungarian rela-
tions. They were written by experts usually knowing both languages, in a CE weekly
(a weekly analytical newsletter concentrating on Central European issues). Mariusz
Bocian, one of the experts, coped with problems concerning the amendment, its con-
sequences and the incidents.

The Centre’s publications contained much more thorough information i.e. dates,
names, and short explanation of political situation. An important part of the publica-
tions was evaluating influence of the events on Polish situation (with the exception of
Newsweek article, the Polish press did not refer to this). Comments were balanced,
avoiding publicist tone and subjective language. The number of words, when compar-
ing to the articles in the press, was similar and still it provided much more information
and avoided expressing opinions.

Let me gather and express once more some of the conclusions. To begin with,
we have to express anxiety concerning the general level and number of information
provided by Polish press when it comes to the analyzed conflict. It seems probable
that this attitude could be observed generally when it comes to articles about Central-
European countries. Such an assumption would need further analysis, though. Some
of the newspapers simply ignored the case as if respective countries were of no mean-
ing to Poland. Maybe there was a simple reason of such a situation, namely lack of
experts? Others wrote about the conflict but the articles were based on short agency
news from PAP or on the foreign, non-Slovakian and non-Hungarian sources. In spite
of this unsatisfactory situation, there are some bright points. 12 shorter articles from
Rzeczpospolita (including reports from Bratislava) guaranteed the wide perspective
and provided a lot of information to its readers. Interviews with Péter Balazs and Mi-
roslav Laj¢ak in Gazeta Wyborcza were probably the best way to learn the arguments
of both sides. Two analyses from weekly magazines gave also a possibility to learn
the facts about the conflict as well as its background. To sum up, it has to be said that
it was possible to receive a lot of information concerning the conflict connected to the
amendment of Slovakian language law by reading Polish press. There were balanced
articles containing many facts. The articles shared the same opinion level with the
expert publications. However, such publications could have only be found in some of
the newspapers. All Polish specialists and friends of Central-European countries have
to answer the question: has everything been done to provide data about our neighbors
and important partners? Could we accept the risk that some of the Polish readers will
understand the causes on conflict while the others would not even know that they ex-
ist? That question is a figure of speech. We all have a lot to do, yet.

BIBLIOGRAPHY

Gazeta Wyborcza
Palata Lubos, Fico chce zmusi¢ Wegrow, by mowili po stowacku, 10.07.2009.
Stowacja. Prezydent niemile widziany, 21.08.2009.



Language Law of Slovakia: Amendment in 2009 — in the Eyes of Polish Press 97

Stowacja. Prezydent Wegier nie wjedzie, 22.08.2009.

Palata Lubos, Coraz gorzej miedzy Wegrami i Stowakami, 24.08.2009.

Stowacja. Protest Wegrow, 2.09.2009.

Pawlicki Jacek, Wielinski Bartosz T. (wywiad), O co ktoca si¢ Wegrzy i Stowacy, 4.09.2009.
Klusova Eva, Wielinski Bartosz T., Stowacja i Wegry probuja si¢ godzi¢, 11.09.2009.
Stowacja. Odwotany mecz, 12.09.2009.

Rzeczpospolita

Niewiadowski Andrzej, Od sierpnia na Stowacji tylko po stowacku, 2.07.2009.
Niewiadowski Andrzej, Znowu zamieszki na ulicach Budapesztu, 5.07.2009.
Niewiadowski Andrzej, Nie wpuscili prezydenta Wegier, 21.08.2009.
Niewiadowski Andrzej, Wegierska prawica blokuje granice ze Stowacja, 23.08.2009.
Niewiadowski Andrzej, Kolejny atak na stowackich dyplomatow, 29.08.2009.
Wegrzy protestuja przeciwko stowackiej ustawie, 7.09.2009.

Niewiadowski Andrzej, Robert Fico non grata na Wegrzech?, 10.09.2009.
Niewiadowski Andrzej, Wegry i Stowacja probuja si¢ pogodzic¢, 10.09.2009.
Mecz z konfliktem etnicznym w tle, 11.09.2009.

Grupa Wyszehradzka obraduje na wybrzezu, 11.09.2009.

Niewiadowski Andrzej, Slota: Wegrzy gromadza bron, 13.09.2009.

Wegry pozywaja Stowacjeg, 13.10.2009.

Weekly Magazines

Mackowiak Tomasz, Wrzacy gulasz, Polityka, nr 37/2009, 12.09.2009.

Stowacja nie wpuscita wegierskiego prezydenta, Wprost, 21.08.2009.

Wegry zaskarzyty Stowacje przed Komisja Europejska, Wprost, 13.10.2009.

Gizinski Jarostaw, Zerwane mosty, Newsweek, 30.08.2009.

Bukalska Patrycja, Przychodzi Wegier do lekarza, 7ygodnik Powszechny, nr 37/2009, 13.09.2009.

CE Weekly — Centre for Eastern Studies newsletter

Bocian Mariusz, Dalsze pogorszenie relacji pomigdzy Bratystawg i Budapesztem, 15.07.2009.
Bocian Mariusz, Stowacko-wegierska zimna wojna, 26.08.2009.

Bocian Mariusz, Wegry i Stowacja tymczasowo tagodza konflikt, 16.09.2009.

Bocian Mariusz, Przedstawiciel OBWE w Budapeszcie i Bratystawie, 23.09.2009.

Bocian Mariusz, Wegierska prawica wobec mniejszosci wegierskiej na Stowacji, 21.10.2009.



