Doktoraty (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WNS) by Author "Brzeziński, Jerzy. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Subiektywna jakość życia jako miara skuteczności psychoterapii(2010-09-23T09:46:06Z) Jaworska-Surma, Aleksandra; Brzeziński, Jerzy. PromotorKluczowym problemem w pomiarze skuteczności psychoterapii jest określenie miar zmiany. Najczęściej stosowana miara – natężenie symptomów chorobowych – nie daje pełnego obrazu zmian. Subiektywna jakość życia (SJŻ) – pojęcie pokrewne pojęciu subiektywnego dobrostanu, stanowi element współczesnych definicji zdrowia psychicznego. Uwzględnienie subiektywnego spojrzenia jednostki na swoje życie po psychoterapii podkreśla także podmiotową, aktywną rolę jednostki w procesie psychoterapii oraz respektuje uznaną coraz powszechniej akceptowaną zasadę wielopodmiotowej i wielowymiarowej oceny efektów leczenia, pozwalającą na bardziej wszechstronny i pełny ogląd jego skutków. SJŻ nie jest tożsama z natężeniem objawów chorobowych. Ujęta w formie profilu zadowolenia z życia, afektu pozytywnego i negatywnego lepiej różnicuje osoby chore i zdrowe niż natężenie objawów chorobowych. SJŻ jest miarą względnie stabilną w czasie, może ulegać zmianie pod wpływem psychoterapii, przy czym afekt pozytywny i negatywny wydają się być bardziej podatne na zmianę w perspektywie krótkoterminowej niż zadowolenie z życia oraz silniej niż objawy chorobowe związana jest z subiektywnymi kryteriami istotności klinicznej, opisującymi realną zmianę z punktu widzenia pacjenta. Przyjęcie SJŻ jako miary zmiany oznacza uwzględnienie SJŻ jako celu psychoterapii, co może wymagać stosowania innych metod i technik terapeutycznych.Item Wartość poznawcza badań empirycznych w psychologii społecznej(2015-11-17) Budzicz, Łukasz; Brzeziński, Jerzy. PromotorPraca wpisuje się w pojawiające się od kilku lat dyskusje, czy przedstawiane w artykułach empirycznych dane są rzetelne, trafne zewnętrznie, oraz czy praktyki badawcze i publikacyjne prowadzą do kumulatywnego przyrostu wiedzy. W 3 rozdziałach analizowano kolejno te trzy elementy badań. W części empirycznej wyodrębniono 40 oryginalnych efektów psychologicznych opisanych w psychologii społecznej. Następnie przeanalizowano artykuły cytujące te teksty (ponad 2300), żeby sprawdzić szczególnie czy przeprowadza się replikacje dokładne, czy zwiększa się trafność (poprzez stosowanie behawioralnych miar zależnych) oraz czy występują systematyczne programy badawcze nad danym efektem. Wyniki analizy są ogólnie negatywne, nie replikuje się badań, najczęściej stosuje się zmienne samoopisowe, badanymi są studenci z krajów zachodnich. Z analizy wynikają wątpliwości czy następuje kumulatywny przyrost wiedzy: w badaniach modyfikuje się zbyt wiele elementów na raz oraz nie wyjaśnia się rozbieżności między danymi. Jako pozytywny aspekt nauki oceniona została względna różnorodność metod badawczych i źródeł danych i realistyczność sposobów manipulacji eksperymentalnej.Item Zastosowanie teorii odpowiadania na pozycje testowe (IRT) do tworzenia skróconych wersji testów i kwestionariuszy psychologicznych(2013-04-18) Kleka, Paweł; Brzeziński, Jerzy. PromotorPraca bazuje na teorii Item Response Theory (IRT) i modelach matematycznych, które się z niej wywodzą. Rozprawa ma charakter eksploracyjny, a jej podstawowym zadaniem było sprawdzenie warunków tworzenia i używania skróconych wersji testów i kwestionariuszy. Drugim celem pracy było zbadanie równoległości papierowych i komputerowych narzędzi badawczych wykorzystywanych w psychologii. Trzecim celem pracy było promowania metod probabilistycznych jako użytecznego narzędzia statystycznego w psychologii. Budowania skróconych wersji narzędzi badawczych w oparciu o IRT ma ogromną zaletę, ponieważ określa przydatność poszczególnych pozycji bez względu na ich poziom pomiarowy. Używanie modeli IRT przy analizowaniu wyników dotyczących zmiennych latentnych ma dwie zalety: 1) wyniki wyrażane są na mocnej skali interwałowej (Embretson i DeBoeck, 1994; Harwell i Gatti, 2001) oraz 2) modele IRT pozwalają na dokładniejszą estymację błędu pomiarowego SEM (Fraley, Waller i Brennan, 2000; Mellenbergh, 1999; Reise i Haviland, 2005). Przeprowadzone badania i symulacje wykazały, że poziom błędu jest mocniej związany z wynikami surowymi i przeliczonymi, niż z wynikami określonymi za pomocą poziomu cechy latentnej. Badania dostarczyły także informacji o zależności między długością narzędzia badawczego a wariancją wyników. Jest to zależność krzywoliniowa i od pewnego punktu wydłużanie narzędzia nie przynosi znaczącej poprawy jakości wyników. Rezultaty uzyskane w pracy pokrywają się z wynikami przedstawionymi przez innych badaczy dla prostszych modeli. Zarówno Embretson (1996), jak i Kang oraz Waller (2005) stwierdzili niewielki wpływ długości testu na wielkość błędu, niezależnie od sposobu przeliczania wyniku. W klasycznej teorii testu zwiększanie długości skali jest jedną z metod zwiększania rzetelności pomiaru, jednak badania przeprowadzone w oparciu o IRT sugerują, że takie podejście jest mało efektywne.