Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa (WNPiDz)/Faculty of Political Science and Journalism
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa (WNPiDz)/Faculty of Political Science and Journalism by Author "Babiak, Jerzy. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Konstytucyjne ramy ustroju rolnego a polityka gospodarowania nieruchomościami w Polsce(2024) Janowska, Natalia; Babiak, Jerzy. PromotorRozprawa obejmuje pojęcia służące kształtowaniu ustroju rolnego mające swoje źródło w Konstytucji RP. Analizie i systematyzacji zostaje poddane pojęcie gospodarstwa rolnego, służącemu na jego korzyść ustroju rolnego, opartego na orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego i doktrynię Wysunięty został postulat w zakresie wyraźnego określenia pozycji prawnej Konstytucji RP w kontekście ustroju rolnego. W kolejnych częściach rozprawy omówione zostają mechanizmy służące wspieraniu przez państwo podstawowej jednostki ustroju rolnego, jakim jest gospodarstwo rodzinne oraz warunków preferencyjnych, którymi ono dysponuje. Rozprawa składa się z wstępu, zakończenia oraz czterech rozdziałów. W pierwszej kolejności analizie poddano konstytucyjne ramy ustroju rolnego państwa. Badaniu podlegał kształt i istota wizji ustroju rolnego koncentrującego nacisk na szeroko rozumianej polityce rolnej, jej normatywnym kierunku i rozwoju, poprzez mechanizmy centralizacji systemu gospodarowania gospodarką rolną państwa. W dalszej części poświęcono uwagę determinantom kreującym i wspierającym ustrój rolny państwa takim jak determinanty polityczne, ekonomiczne i społeczne. Szczegółowej analizie poddano pojęcie Zasobu, jako podstawy systemu wspierającego funkcjonowanie polityki rolnej państwa, a także rodzajom kryteriów służących klasyfikacji nieruchomości. Poddano szczegółowej analizie podstawowe zasady prawne gospodarowania Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także omówiono instytucję Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa jako instytucjonalnego instrumentu kreowania polityki rolnej państwa. Na tym tle zwrócono szczególną uwagę na formy zagospodarowania gruntów rolnych Skarbu Państwa takie jak sprzedaż, dzierżawa, nieodpłatne przekazanie, przekazanie aportem do spółek, czy też inne. W dalszej kolejności przystąpiono do omówienia gospodarstwa rodzinnego jakom przedmiotu polityki rolnej państwa, w kontekście uprawnień państwa w postaci prawa pierwokupu czy prawa odkupu, a także doprecyzowania znaczenia przepisów nadających Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa powyższe uprawnienia. Rozprawę kończą rozważania dotyczące polityki państwa w zakresie obrotu nieruchomościami rolnymi z udziałem cudzoziemców w świetle historycznym, programowym i prawnym. Omówiono także rolę i znaczenie gospodarstw rodzinnych w państwach Unii Europejskiej. The dissertation covers the concepts used to build the agricultural system, which have their source in the Constitution of the Republic of Poland. The concept of an agricultural holding, serving in his favor the agricultural system based on the jurisprudence of the Constitutional Tribunal and the doctrine, is subject to analysis and systematization. The following parts of the dissertation discuss the mechanisms used by the state to support the basic unit of the agricultural system, which is the family farm, and the preferential conditions that it has at its disposal. The dissertation consists of an introduction, conclusion and four chapters. First, the constitutional framework of the agricultural system of the state was analyzed. The study focused on the shape and essence of the vision of the agricultural system focusing on the broadly understood agricultural policy, its normative direction and development, through the mechanisms of centralization of the state agricultural management system. In the following part, attention is paid to the determinants that create and support the agricultural system of the state, such as political, economic and social determinants. The concept of Stock as the basis of the system supporting the functioning of the agricultural policy of the state was subjected to a detailed analysis, as well as the types of criteria used to classify real estate. The basic legal principles of managing the Agricultural Property Stock of the State Treasury were subjected to a detailed analysis, and the institution of the National Support Center for Agriculture as an institutional instrument for creating the agricultural policy of the state was discussed. Against this background, particular attention was paid to the forms of development of agricultural land owned by the State Treasury, such as sale, lease, gratuitous transfer, transfer in kind to companies, or others. Next, the family farm was discussed as the subject of the state agricultural policy, in the context of the powers in the form of the right of pre-emption or repurchase right, as well as the clarification of the meaning of the provisions granting the National Center for Agriculture Support the above powers. The dissertation ends with considerations on the state policy in the field of agricultural real estate trading with the participation of foreigners in the historical, program and legal light. The role and importance of family farms in the European Union countries are discussed.Item Społeczno-ekonomiczne implikacje polityki prorodzinnej w Polsce(2020) Vogt-Hajder, Jolanta; Babiak, Jerzy. PromotorZasadniczym przedmiotem analizy podjętej w niniejszej rozprawie są implikacje radykalnej zmiany w polityce prorodzinnej w Polsce, która nastąpiła wraz z wprowadzeniem Programu Rodzina 500 plus. Głównym celem podjętych badań, których wynik został zaprezentowany w niniejszej rozprawie, jest próba oceny skuteczności rzeczonej reformy. Praca składa się z pięciu rozdziałów, wstępu i zakończenia, a zastosowana konstrukcja ma charakter chronologiczno-problemowy. W pierwszym rozdziale pracy zatytułowanym: Polityka prorodzinna jako element polityki społecznej dokonano zdefiniowania i omówienia najważniejszych pojęć z zakresu polityki społecznej ze szczególnym uwzględnieniem polityki prorodzinnej. Drugi rozdział: Modele polityki prorodzinnej w wybranych państwach, zawiera omówienie procesu starzenia się polskiego społeczeństwa na tle państw europejskich, jako głównego determinantu zmian w polityce skierowanej wobec rodziny oraz wyróżniające się rozwiązania stosowane w wybranych europejskich państwach. Rozdział trzeci: Skuteczność polityki prorodzinnej w Polsce w latach 1990-2015, stanowi zestawienie i ocenę rozwiązań prorodzinnych stosowanych w Polsce w tym okresie. W czwartym rozdziale: Społeczno-ekonomiczne efekty wprowadzenia zmian w polityce rodzinnej w Polsce w latach 2015-2018 dokonano próby oceny stopnia wpływu Programu Rodzina 500 plus na poziom dzietności oraz sytuację ekonomiczną polskich rodzin. Ostatni, piąty rozdział: Program Rodzina 500 plus w świetle opinii publicznej, zawiera analizę zastanych danych badań opinii publicznej oraz prezentację wyników badań własnych.Item Unia Europejska jako uczestnik procesów globalizacyjnych. Wymiar handlowy(2022) Stormowski, Jacek; Babiak, Jerzy. PromotorPrzedmiotem analizy podjętej w niniejszej pracy są zagadnienia polityczno-społeczne, ekonomiczne i prawne funkcjonowania Unii Europejskiej w zglobalizowanym świecie w wymiarze handlowym w oparciu o WPH. Natomiast zasadniczym celem badawczym jest analiza roli i znaczenia UE jako uczestnika posiadającego stosowny status i siłę oddziaływania na arenie międzynarodowej. Zakres pracy: podmiotowy – zakres badania podjętego w niniejszej pracy ograniczony został do Unii Europejskiej. Zakres rzeczowy materialny: to proces globalizacji oraz handel światowy. Zakres przestrzenny – terytorialny: cały globalny świat. Zakres czasowy od 1990 do 2020 r. Dla realizacji celów przyjęto podział na wstęp, cztery rozdziały i podsumowanie. W pierwszym rozdziale zatytułowanym: Globalizacja współczesnej gospodarki światowej zdefiniowano i omówiono aspekt teoretyczny, kluczowe definicje i zaprezentowano kluczowego uczestnika globalizacji UE. Drugi rozdział: Otoczenie globalizacji zdefiniował otoczenie geopolityczne, społeczno-religijne, polityczne i międzynarodowe. Rozdział trzeci: Wspólna Polityka Handlowa Unii Europejskiej i jej wpływ na globalizację uwzględnił pojęcia i cele WPH, funkcjonowanie Światowej Organizacji Handlu, własność intelektualną. W czwartym rozdziale: Miejsce Unii Europejskiej w zglobalizowanym świecie omówiono aspekt geopolityczny, kulturowy, społeczny i ekonomiczny.Item Współpraca transgraniczna i regionalna w obszarze Morza Bałtyckiego w latach 1989-2007(2010-06-22T09:22:28Z) Czerniak, Robert; Babiak, Jerzy. PromotorCross-border and regional cooperation in the Baltic Sea area in the years 1989-2007. Political changes, accomplished after the year 1989 in the Baltic Sea area, allowed to raise relationship between countries, regions and enabled easier contact between people living in that area. The collapse of artificial partitions existing after the Second World War in the Baltic Europe became the crucial factor in the development of multilateral connection between governments, organizations, regions and all types of local governments and no governments` organizations in the 1990s. Nowadays the term of the hibernation of the region is a part of history and a warning in creating partnership between countries which now belong to the European Union and Russia.The subject is not the accidental one. The Baltic Sea area its potential on the field of cooperation and development in the extended European Union and relationships between European Union and Russia are the main author’s interests. The foundation of this is the analysis of the regional partnership on the field of social, economical and political cooperation. Looking back at the history of the region, understanding the international relationship and partnership and the cooperation between the European Union and Russia can allow us to find the way the Baltic Europe is getting at. You can also find here the analysis of the relationship, way of development and vision of the future connections between the European Union and Russia. The richness of different forms of cooperation between government and no government’s organizations in the Baltic Sea region, as nowhere else in Europe, should be consolidated by the considered schedule of social, economical and political development. The answer for this postulate, in my opinion, is the strategy of “Northern Dimension” Which creates a bridge for cooperation in the region between the countries which belong to the European Union and those which are not able to join it in the nearest future, for instance, Russia. The Baltic Europe has at its disposal a huge potential. Nowadays the Baltic Sea is the “internal sea” of the European Union. We can estimate that in the nearest decade this area will become one of the fastest developing regions all over the world. It is worth emphasizing this region has highly developing economy, stable and well-educated society and its countries have at their disposal rich natural resources, especially energetic ones. In this area there are magnificent conditions for investment and business development. Therefore, the Baltic Sea region consolidates all these elements in its possibility of cooperation. The Baltic partnership is a cooperation of countries, regions and international and regional organizations. Besides Sweden, Denmark, Finland, Poland, Germany, Lithuania, Latvia, Estonia, which are the European Union members, there is Norway in the region as an economic partner of the European Union in the project of the European Economic Area. Iceland is another country being outside the Baltic Sea Region but it has its influence on international cooperation development in this area. The whole cooperation is complemented by Russia, which is an important partner for the countries of the region and the whole European Union.Organizations are also an important element of the Baltic cooperation. The leading role in the region is performed by Council of the Baltic Sea States (CBSS) – the main forum of the Baltic countries` cooperation. Therefore, some other government organizations have their influence on the Baltic cooperation, for instance, Nordic Council of Minister (NCM), Barents Euro-Arctic Council (BEAC), Arctic Council. In the region there are some subregional organizations, which act dynamically, for instance, Baltic Sea States` Sub-regional Cooperation (BSSSC), Union of the Baltic Cities (UBC) and Helsinki Commission (HELCOM). Euroregions like Pomerania, Baltic, Niemen, perform a very important role in Baltic cooperation building and also some other cross-border cooperation Baltic organizations. The Baltic Sea Region, despite its complicated past, is able to show its unity and identity. A lot of possibilities are also given by the rich net of decentralized organizations and institutions which complement and support official government structures and strong political involvement of the European Union noticeable in European Commission membership in Council of the Baltic Sea States. Russia – European Union partnership, which is connected with this region, should be seen as an opportunity to consolidate our multilateral relations.