Materiały konferencyjne (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Materiały konferencyjne (WNS) by Author "Kulczycki, Emanuel"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Blogi i serwisy naukowe. Komunikacja naukowa w kulturze konwergencji(Stowarzyszenie EBIB, 2012) Kulczycki, EmanuelRozwój środków komunikacji doprowadził do istotnych zmian w sposobie funkcjonowania nauki oraz informowania o wynikach prac badawczych. W referacie zostanie podjęte zagadnienie blogosfery naukowej jako przykładu wykorzystania nowych mediów w procesie upowszechniania nauki. Komunikacja naukowa za pośrednictwem narzędzi internetowych zaczyna funkcjonować w paradygmacie kultury konwergencji, łącząc stare i nowe media w procesie dystrybucji wiedzy. Stare media nie tylko nie zostały wyparte, ale nadal są wykorzystywane i wspierane przez nowe technologie (rola mediów społecznościowych w procesie komunikacji naukowej zostanie omówiona na przykładzie serwisów Twitter, Facebook, Google Plus). Oprócz wskazania podstawowych elementów historycznych i typologicznych z zakresu funkcjonowania blogów naukowych, zostaną przedstawione i przedyskutowane funkcje, jakie blog może zaoferować: autorom-naukowcom, czytelnikom, społeczeństwu. Omówione zostaną przyczyny i motywacje stojące za rozpoczęciem blogowania oraz powody nie-blogowania o nauce (np. osobisty charakter blogu, a obiektywny charakter informacji naukowej). Autor podejmie próbę zarysowania panoramy polskiej blogosfery naukowej (przegląd projektów i inicjatyw) oraz opowie o blogowaniu z perspektywy naukowca na przykładzie swojego blogu Warsztat badacza komunikacji. Zaprezentuje blogi jako współczesne narzędzie komunikacji naukowej oraz przeanalizuje wyzwania i problemy mogące pojawić się podczas tworzenia serwisu naukowego skierowanego do szerokiego grona odbiorców (zarówno studentów, jak i pracowników naukowych). Na podstawie prac nad wortalem Nauka i Postęp tworzonym przez Politechnikę Poznańską, Telewizję Polską Oddział w Poznaniu oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego wskaże trudności, jakie wyłaniają się przy łączeniu starych i nowych mediów w procesie promocji i upowszechniania nauki. Analizy będą uwzględniały m.in. badania przeprowadzone przez TNS Pentor w ramach projektu, dzięki któremu powstał wortal Nauka i Postęp.Item Blogs and scientific services. Scientific communication in culture of convergence(Stowarzyszenie EBIB, 2012) Kulczycki, EmanuelThe development of the means of communication has led to significant changes in the functioning of science, as well as, in the way research findings are published. The paper deals with the subject of the academic blogosphere as an example of using new media in the process of the dissemination of science. Science communication with the use of Internet tools is beginning to operate in the paradigm of the convergence culture, combining the old with the new media in the process of knowledge distribution. The old media, not only has not been abandoned but it continues to be used and supported by new technologies (the role of social media in the process of science communication is discussed herein by using the examples of Twitter, Facebook and Google Plus). In addition to indicating basic historical and typological elements within the scope of functioning of science blogs, the paper presents the functions that a blog can offer to author-scientists, readers and the society. It examines the reasons and motivations behind starting a blog, as well as, the reasons for not blogging about science (e.g. a personal character of the blog, or an objective character of scientific information). The author attempts to draw the panorama of the Polish academic blogosphere (presenting an overview of projects and initiatives) and discusses blogging by using the example of his own blog, Communication researcher workshop (Warsztat badacza komunikacji). He presents blogs as a modern tool for scientific communication and examines the challenges and problems that could arise during the process of creating a science web service geared towards a wide audience (students, as much as, research fellows). On the basis of works conducted on the vertical portal Science and Progress (Nauka i Postęp) created by the Poznań University of Technology, Polish Television in Poznań, as well as, the Marshal Office of the Wielkopolski Region, he points out the difficulties in the integration of the old and new media emerging in the process of promotion and dissemination of science. Among other sources, the analysis considers the studies conducted by TNS Pentor as part of a project, which led to the development of Science and Progress.Item Information and Media Literacy of Polish Children According to the Results of “Children of the Net” and “Children of the Net 2.0” Studies(Springer, 2014) Rozkosz, Ewa A.; Siuda, Piotr; Stunża, Grzegorz Dominik; Dąbrowska, Anna Justyna; Klimowicz, Marta; Kulczycki, Emanuel; Muszyński, Damian; Piotrowska, Renata; Sieńko, Marcin; Stachura, KrzysztofNo empirical multidimensional research investigated media and information literacy (MIL) of Polish children and youth until 2012. To fill that gap, we executed two projects: “Children of the Net: Communication Competencies of Children” (2012) and “Children of the Net 2.0: Communication Competencies of Youth” (2013). This paper presents our research findings. The studies aimed to identify the MIL level in students aged 9-13 and 13-16, respectively, and to explore competencies development contexts. We adopted a qualitative approach called a methodological bricolage which was described by Denzin and Lincoln. Central to the studies was competence assessment based on a structured qualitative interview (group 9-13) and a survey (group 13-16). Other research tasks based on different methods referred to the common framework, i.e. our MIL model. The findings provided knowledge about actual MIL competencies in the studied groups and helped establish where particular MIL competencies develop and children’s attitudes to new technology-mediated communication are shaped.Item Publication patterns in the social sciences and humanities in Flanders and Poland(2017) Kulczycki, Emanuel; Engels, Tim C.E.; Nowotniak, RobertThis paper investigates internationalization patterns in the language and type of social sciences and humanities publications in non-English speaking countries. This research aims to demonstrate that such patterns are related not only to discipline but also to each country’s cultural and historic heritage. We used data from Flemish and Polish databases collected between 2009 and 2014. In Flanders, on the one hand, we found that changes in the use of languages and publication types were moderate and occurred gradually over several years. In Poland, on the other hand, we found significant shifts in the use of certain publication types, sometimes from year to year. Examining the social sciences and humanities literature both as a whole and broken down by discipline, we observed similar variability over time in the proportion of work published in English and in article form. However, we found remarkable differences between Flanders and Poland regarding the most commonly used languages and publication types. Overall, we found few similarities between Flemish and Polish social sciences and humanities publication patterns.Item Zasady i kryteria oceny czasopism naukowych w świetle nowych wytycznych ministerialnych(2012-05-09) Kulczycki, EmanuelPrezentacja poświęcona jest wydawaniu i redagowaniu czasopism w kontekście spełniania aktualnych kryteriów i zasad oceny czasopism naukowych. Przedstawiono podstawowe cechy czasopism elektronicznych oraz elektronicznych wersji czasopism drukowanych, szczególnie w kontekście nowych wytycznych ministerialnych. Poruszono m.in. kwestie poprawnego indeksowania w bazie Google Scholar (wytyczne dla wydawców, webmasterów i autorów), używania narzędzi wspomagających pracę redakcji (systemy zarządzania czasopismami, menedżer bibliografii).