Doktoraty (WSE)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WSE) by Author "Bielecka, Jolanta"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Przemiany fazowe wody i jej obieg w przyrodzie w strukturze wiedzy uczniów w szkole ponadgimnazjalnej(2011-05-06T07:14:04Z) Bielecka, Jolanta; Dylak, Stanisław. PromotorPracę pisano na temat „Przemian fazowych i obiegu wody w przyrodzie”. Poznawanie przyrody rozwija pozytywny stosunek ucznia do zjawisk przyrodniczych, a jako obywateli świata, przyroda nie powinna ani ich przerażać, ani też przytłaczać. Zatem uczniowie powinni badać przyrodę i tłumaczyć zjawiska w niej zachodzące, bo jest to jedyna metoda do zrozumienia świata, w którym żyje każdy człowiek, a dostosowane do potrzeb przyszłych specjalistów. Celem tej pracy było zaproponowanie takich działań, które mogłyby ukazać, z jednej strony, stan wiedzy uczniów dotyczący „Przemian fazowych i obiegu wody w przyrodzie” w poszczególnych typach szkół średnich z drugiej zaś strony, stan naszego środowiska, szczególnie województwa zachodniopomorskiego. Określono nowe podejście do nauczanych treści i określono wykonalność prowadzonych badań. Zadaniem było sformułowanie praw, które przedstawiają ścisły związek między wprowadzonym nowym programem nauczania, opartym na „Podstawach programowych”, a typem szkoły, możliwościami i zdolnościami uczniów oraz między programem nauczania, a treściami podawanymi uczniom, opartymi głównie na doświadczeniach uczniowskich. Ważne było aby uczniowie, poprzez samodzielne poszukiwanie i odkrywanie, dochodzili do poznania praw przyrody, a nauczyciel do wyjaśnienia celu, do jakiego zmierza wprowadzenie autorskiego programu nauczania. Jednocześnie w pracy tej zawarte są wyniki badań autorki, diagnozujące stan wiedzy i umiejętności uczniów różnych typów klas oraz spostrzeżenia autorki przed wprowadzeniem programu autorskiego i po realizacji materiału dotyczącego „Przemian fazowych wody i jej obiegu w przyrodzie”. Bez znajomości zagadnień fizyki z działu Termodynamiki, na który szczególnie zwrócono uwagę, nie można też zrozumieć roli, jaką odgrywa woda w energetyce; również w energetyce jądrowej. Badania wiadomości uczniów potwierdzają konieczność uważnego wyboru podawanych treści nauczania oraz konieczność kładzenia nacisku na zagadnienia, które najlepiej odpowiadają typom szkół i zainteresowaniom uczniów. Niniejsza praca przedstawia problemy, z którymi spotkała się autorka i środki jakie przyjęła dla ich rozwiązania. Podaje dobrze zweryfikowany program nauczania, który został zbadany za pomocą metody statystycznej. Autorka podaje wyniki ilościowe z opisem doświadczeń, które zostały zaproponowane do prowadzenia przez uczniów i zawiera wyniki własnych badań pedagogicznych. Przedstawia w formie diagramów środki dydaktyczne dla nauczyciela.