Wydział Studiów Edukacyjnych (WSE)/Faculty of Educational Studies
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Wydział Studiów Edukacyjnych (WSE)/Faculty of Educational Studies by Author "Ambrozik, Wiesław. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Kobieta w więzieniu i jej resocjalizacja – zamierzenia a rzeczywistość(2012-06-15T10:18:59Z) Chojecka, Jana Maria; Ambrozik, Wiesław. PromotorPrzestępczość żeńska, głównie ze względu na mniejszy udział kobiet w ogólnej populacji sprawców, nie była i w dalszym ciągu nie jest postrzegana jako problem społeczny. Należy jednak podkreślić, iż stanowi ona wyzwanie dla teorii i praktyki resocjalizacji, które nie mogą dłużej pozostawać obojętne na statystyczne doniesienia mówiące o wzrastającej liczbie kobiet popełniających czyny karalne. Dotychczasowy brak należytego rozpoznania specyfiki kobiecej przestępczości oraz zaniechanie (w Polsce) rzetelnych badań zmierzających do wypracowania oddziaływań resocjalizacyjnych skierowanych wprost do kobiet mógł przyczynić się do wzrostu populacji skazanych kobiet przebywających w zakładach karnych. Podstawowym celem niniejszej dysertacji było zwrócenie uwagi na konieczność budowania oddziaływań resocjalizacyjnych w oparciu o sprawdzone i skuteczne założenia teoretyczne i diagnostyczne. Służyć temu miało zaprezentowanie wypracowanego głównie w warunkach kanadyjskich Modelu RNR (Risk-Need-Responsivity), który stanowi ciekawą alternatywę teoretyczną i praktyczną dla współczesnej praktyki penitencjarnej. Model ten opiera się na trzech zasadach - ryzyka, potrzeb i responsywności, wokół których należy konstruować działania diagnostyczne i korekcyjne służące skutecznemu redukowaniu ryzyka powrotu do przestępstwa. Innymi słowy istnieją specjalistyczne narzędzia diagnostyczne (takim jest niewątpliwie zastosowany w badaniach kwestionariusz narzędzia LSI-R), dzięki którym określić można występowanie potrzeb kryminogennych u badanej jednostki. Narzędzia te z jednej strony pozwalają uchwycić rodzaj czynników ryzyka (a więc potrzeb kryminogennych właśnie), a także nasilenie ich występowania. Im więcej potrzeb kryminogennych, tym wyższy poziom szacowanego ryzyka powrotu do przestępstwa. Model RNR to jednak za mało, by uznać oddziaływania za skuteczne. Należy bowiem w konstruowanych w zakładach karnych programach oprzeć się na skutecznym modelu teoretycznym stanowiącym uzasadnienie doboru metod, technik i narzędzi korekcyjnych. W literaturze przedmiotu za skuteczne i sprawdzone uznaje się podejście kognitywno-behawioralne do resocjalizacji. Uznając, iż nasze działanie zależy w dużej mierze od poznania, należy w oddziaływaniach korekcyjnych oprzeć się na zastępowaniu istniejących schematów myślowych, często błędnych, nowymi schematami, które stanowić będą podstawę skutecznego i społecznie pożądanego sposobu postępowania. Założenia te znalazły swe odzwierciedlenie w badaniach własnych prezentowanych w niniejszej dysertacji.Item System penitencjarny Kirgistanu i jego przemiany: od kar plemiennych ku nowoczesnym rozwiązaniom resocjalizacyjnym(2016) Aidarov, Ernis; Ambrozik, Wiesław. PromotorOd odzyskania niezależności Kirgistanem, w systemie penitencjarnym destrukcji uległa działalność korekcyjna, psychologiczna i wychowawcza wobec skazanych, jednak teraz ten system znajduje się w fazie reformowania. Celem rozprawy są badanie kształtowania i rozwoju systemu penitencjarnego w Kirgistanie przez pryzmat resocjalizacji, a również analiza i ocena wpływu obecnej sytuacji w zakresie struktury kierowania, personelu więziennego, subkultury kryminalnej, warunków w zakładach karnych i ich wpływ na działalność korekcyjną. W prace rozpatrywano możliwości aplikacji teorię i światowe praktyki resocjalizacyjnej wobec skazanych w kontekście kirgiskiego systemu penitencjarnego. Novum rozprawy - teoretyczne i praktyczne rekomendacji w zakresie udoskonalenia systemu resocjalizacji skazanych w zakładach karnych i ich readaptacji po zwolnieniu. Materiały badania, mogą być wykorzystane państwowymi strukturami w zakresie wykonania kar kryminalnych w Kirgistanie w celu reformowania systemu penitencjarnego i rozwoju instytutu probacji.Item Sytuacja społeczna rodzin osób pozbawionych wolności(2016) Dzierzyńska- Breś, Sonia; Ambrozik, Wiesław. PromotorNiniejsza publikacja poświęcona jest badaniom dotyczącym sytuacji społecznej rodzin osób pozbawionych wolności. Podstawę teoretyczną w której są one osadzone ,stanowią założenia interakcjonizmu symbolicznego. Koncepcja ta wyjaśnia i definiuje sytuację społeczną, wskazując jednocześnie na jej główne elementy. Praca doktorska przede wszystkim jednak skupia się na wskazaniu i opisie typów sytuacji społecznej w której znajdują się rodziny osób pozbawionych wolności oraz na działaniach, które podejmują członkowie rodziny w trakcie osadzenia męża/partnera i ojca. Przedstawia ona również wcześniejsze polskie i międzynarodowe analizy dotyczące rodzin osób pozbawionych wolności. Badania empiryczne zawarte w tym opracowaniu opierają się na wywiadach z żonami/partnerkami oraz dziećmi osób pozbawionych wolności. Ze względu na trudność w dotarciu do tych rodzin, przeprowadzone zostały 32 wywiady z żonami/partnerkami i 12 wywiadów z dziećmi skazanych. Podczas opracowywania badań posłużono się metodą indywidualnych przypadków, a także konstrukcją genogramu, który obrazuje historię rodzinnych dysfunkcji. Sytuacja społeczna w jakiej znajdują się rodziny, zwłaszcza ukazana z ich własnej perspektywy, do dziś stanowi pole do eksploracji. Jednak co niezwykłe, mimo ewidentnej ignorancji i braku diagnozy, rodziny zostały uznane za czynnik, który pozytywnie wpływa na resocjalizację i readaptację skazanych. Stąd niniejsze opracowanie nie tylko skupia się wokół diagnozy sytuacji społecznej rodzin osób pozbawionych wolności, ale również wskazuje na możliwości efektywnej pracy z rodzinami.