Wydział Studiów Edukacyjnych (WSE)/Faculty of Educational Studies
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Wydział Studiów Edukacyjnych (WSE)/Faculty of Educational Studies by Author "Banaszak, Sławomir. Promotor"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Edukacyjne konteksty psychologii pozytywnej. Studium teoretyczno-empiryczne(2018) Juńczyk, Tomasz; Banaszak, Sławomir. PromotorGłównym celem pracy jest przedstawienie technik i metod opracowanych w ramach psychologii pozytywnej oraz empiryczna weryfikacja związków pomiędzy stylami atrybucji i nastawianiem wobec inteligencji (czyli modelami opracowanymi przez psychologów pozytywnych) a ocenami szkolnymi. Rozdział 1, "Perspektywa interesariuszy systemu szkolnego", jest opisem sytuacji trzech głównych uczestników systemu szkolnego: uczniów, nauczycieli i opiekunów, z perspektywy psychologicznej i socjologicznej. Rozdział 2, "Psychologia pozytywna w interwencjach edukacyjnych - geneza, stan obecny, perspektywy", zawiera opis pojęć, które są źródłami psychologii pozytywnej: eudajmonia, psychologia humanistyczna, teoria samodeterminacji. W drugiej części rozdziału znajduje się analiza psychologii poznawczej i dwóch istotnych modeli, stworzonych w ramach psychologii pozytywnej: stylów atrybucji M. Seligmana i tzw. "nowej teorii inteligencji” C. Dweck. Rozdział 3, "Praktyka edukacyjna oparta na psychologii pozytywnej", przedstawia charakterystykę modeli ćwiczeń opracowanych w psychologii pozytywnej. Rozdział 4 poświęcony jest własnym badaniom autora, służącym weryfikacji dwóch głównych hipotez badawczych: (a) dominujący styl atrybucji koreluje z ocenami szkolnymi oraz (b) przekonania nt. inteligencji korelują z ocenami szkolnymi. Łącznie sformułowano i zweryfikowano 8 hipotez badawczych.Item Elastyczność psychologiczna a postawy wobec niepełnosprawności. Psycho-społeczno-edukacyjne studium relacji między rodzicami a dziećmi(2021) Fuchs, Hila; Banaszak, Sławomir. PromotorNiniejsze badanie analizuje związek między elastycznością psychologiczną a postawami, percepcją i uczuciami wobec osób niepełnosprawnych oraz integracją osób niepełnosprawnych w społeczeństwie. Przedstawione tutaj badanie jest etapem szerszego pomiaru, w którym zbadano związek między elastycznością psychologiczną, uwarunkowaniami edukacyjnymi i pozostałymi komponentami, które biorą udział w kształtowaniu i przyswajaniu percepcji i postaw wobec niepełnosprawności. Prezentowane tu badanie zostało przeprowadzone w dwóch częściach: Pierwsza część obejmowała zebranie danych i analizę ilościową od 153 dorosłych osób w celu opisania statystycznego związku między prężnością psychiczną a postawami wobec niepełnosprawności. Druga część obejmowała badania jakościowe i analizę ilościową i jakościową danych od 60 respondentów, 30 dzieci i 30 dorosłych. Służyła pogłębieniu zrozumienia korelacji między elastycznością psychologiczną a podejściem do niepełnosprawności oraz zrozumieniem składników, które wpływają na korelację. Badanie pokazuje pozytywną korelację między elastycznością psychiczną a postawą wobec niepełnosprawności.Item Kompetencje menedżerskie dyrektorów szkół. Socjopedagogiczne studium zarządzania polską szkołą(2023) Wieczorek, Emilia; Banaszak, Sławomir. PromotorProblematyka zawarta w pracy dotyczy kompetencji menedżerskich dyrektorów współczesnych szkół w świetle literatury przedmiotu oraz własnych badań empirycznych. Celem pracy jest pogłębienie wiedzy na temat określonych predyspozycji dyrektorów, jako kompetentnych i profesjonalnych liderów, będących jednocześnie kierownikami, menedżerami oraz przywódcami szkoły. Badania w tym zakresie mają za zadanie poznanie opinii dyrektorów na temat tej problematyki, dokonanie analizy pozyskanego materiału oraz opracowanie wniosków poszerzonych dodatkowo o implikacje praktyczne, mające na celu próbę konstrukcji kategorii kompetencji menadżerskich. Komponenty tej kategorii to kompleksowość oraz interdyscyplinarna wiedza i umiejętności, aktywne słuchanie, otwartość na zmianę i planowanie wizji rozwoju placówki, elastyczność czasowa, inteligencja emocjonalna, odpowiedzialność. Przeprowadzone badania mają charakter jakościowy oraz plasują się w obszarze badań eksplanacyjnych. W postępowaniu badawczym zastosowano technikę indywidualnych wywiadów pogłębionych. Analiza zebranego materiału jest kontekstowa, czyli bazuje na wiedzy zaprezentowanej w teoretycznych częściach rozprawy. Badania dotyczyły wyselekcjonowanej grupy dyrektorów poznańskich szkół publicznych i zbiegły się czasem czasie z lockdownem spowodowanym pandemią covid-19, zostały więc wzbogacone o szczególną i nietypową perspektywę w zarządzaniu szkołami. Wnioski wynikające z badań wykazują, że dyrektorzy dzisiejszych szkół jako jej menedżerowie, kierownicy i przywódcy, mają wiele różnorodnych obowiązków, stawiane są przed nimi zróżnicowane wymagania, a pełniona przez nich funkcja stale ewoluuje. Wzmożonej uwagi wymaga obszar kształcenia oraz zawodowego doskonalenia dyrektorów w zakresie menedżerskim. Podejmowanie praktycznych działań, wspierających dyrektorów szkół powinno stanowić istotne zadanie dla władz oświatowych zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym. The issues in the thesis concern the managerial competencies of modern school principals in light of the scholarly literature and my empirical research. The work aims to deepen the knowledge about the specific predispositions of headteachers as competent and professional leaders who are simultaneously managers and leaders of the school. Research in this area is aimed at getting to know the opinions of head teachers on this issue, analysing the obtained material and developing conclusions additionally extended by practical implications aimed at attempting to construct a category of managerial competencies. The components of this category are comprehensiveness and interdisciplinary knowledge and skills, active listening, openness to change and planning a vision for the institution’s development, time flexibility, emotional intelligence, and responsibility. The conducted research is qualitative and falls within the field of explanatory study. The research procedure used the technique of individual in-depth interviews. The analysis of the collected material is contextual, i.e., based on the knowledge presented in the theoretical parts of the dissertation. The research concerned a selected group of head teachers of Poznan public schools. It coincided with the lockdown caused by the covid-19 pandemic, so it was enriched with a unique and unusual perspective on school management. The research conclusions show that the head teachers of contemporary schools, as their managers and leaders, experience a multitude of different duties and requirements, and their role is constantly evolving. The education and professional development of principals in the management field require increased attention. Taking practical action to support head teachers should be an essential task for education authorities at both local and national levelItem Talent menedżerski w oświacie. Teoria i praktyka(2016) Cieślińska, Justyna; Banaszak, Sławomir. PromotorWśród obszarów rozważań dotyczących funkcjonowania organizacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi, szczególne miejsce zajmuje problematyka zarządzania osobami wyjątkowo uzdolnionymi, czyli talentami. Według obowiązujących definicji są to jednostki wyróżniające się, wysoko wyspecjalizowane, otwarte na doświadczenie, silnie refleksyjne na temat własnego rozwoju. W świetle zróżnicowanych zmian i rosnących oczekiwań, które stawiane są wobec polskich szkół, interesująca wydaje się kwestia, czy podobna tendencja dotyczy również polskiego systemu szkolnictwa i dyrektora szkoły, który coraz powszechniej nazywany jest menedżerem oświaty. Współcześnie bowiem, wobec szkół stawiane są coraz większe oczekiwania oraz wymogi, nie tylko z perspektywy dydaktyczno-wychowawczej, lecz również w kontekście zarządzania. Skuteczny dyrektor powinien posiadać wszechstronną i interdyscyplinarną wiedzę. W świetle dynamiki zróżnicowanych zmian i oczekiwań wobec współczesnych placówek oświatowych, a także wysokich wymagań stawianych wobec dyrektorów, podjęto próbę identyfikacji kategorii określonej jako talent menedżerski w oświacie. Rozprawa doktorska składa się z pięciu rozdziałów. Trzy pierwsze zawierają analizy koncepcji związanych z zarządzaniem oświatą, natomiast dwa następne - prezentują założenia metodologiczne, wyniki własnych badań empirycznych oraz implikacje praktyczne związane ze stanowiskiem dyrektora szkoły.Item The lesson study model in the professional development of mathematics teachers: the case of elementary school learning communities(2021) Magrafta, Galit; Banaszak, Sławomir. PromotorProfesjonalna społeczność ucząca się to istotny element rozwoju zawodowego w różnych kategoriach zawodowych. W ostatnich dwóch dekadach w systemie edukacji powstały również wspólnoty uczące się nauczycieli jako część kultury szkolnej oraz czynnik rozwoju zawodowego nauczycieli. Niniejsze opracowanie dotyczy kwestii rozwoju zawodowego nauczycieli matematyki w izraelskich szkołach podstawowych, którzy uczestniczyli w zawodowej społeczności uczącej się, ze szczególnym uwzględnieniem modelu partnerskiego uczenia się zgodnie z modelem uczenia się na lekcjach. Celem badania było zidentyfikowanie procesów nauczania-uczenia się, które przyczyniają się do wiedzy i umiejętności nauczycieli należących do społeczności zawodowej oraz zbadanie wpływu partnerskiego uczenia się na rozwój zawodowy i osobisty nauczycieli w społeczności, zgodnie z japońskim modelem studium lekcji. Część teoretyczna obejmuje cztery główne rozdziały: rozwój zawodowy nauczycieli i szkoły jako organizacji uczącej się, charakterystyka społeczności zawodowej uczącej się oraz opis jej wkładu i wyzwań, partnerskiego uczenia się i modelu studium lekcji jako narzędzia rozwoju zawodowego nauczycieli matematyki. Autorka zdecydowała się na jakościowe badanie empiryczne, ze szczególnym uwzględnieniem etnografii, w duchu paradygmatu konstruktywistycznego.Item Youth At-Risk in High Schools. Tracking, Exclusion and Inequality: ‘Hearing Their Voice"(2021) Israel, Lili; Banaszak, Sławomir. PromotorThe research uses the qualitative paradigm, which presents reality as the respondents’ subjective perception. The research examines the topic of tracking and the contexts in the research participants’ reality of school life, with reference to the twelve years of their studies.The research method is ethnographic. The research seeks to understand and explain the phenomenon of tracking and what is derived from it in the students’ scholastic life and as it occurs. The researcher has perceptions that constitute a conceptual network that contributes to the empirical outlook. The ideological approach in ethnography is the desire to understand the other from unmediated closeness, listening, and observation, entry into the field, creation of a relationship with people, choice of the categories, in-depth conversations, and mapping of the relationships. Ethnography helps to understand what influences the social structures in the aspects of policy, economy, culture, and education as well as structures that preserve or create social inequality. This research approach enabled the researcher to interpret and decode social situations on the topic of tracking and exclusion. Ethnographic research addresses the contexts created in the encounter between the researcher and the research respondents in the researched field. The interviewees’ experiences, the language, the voice, their expressions and explanations and examples about the phenomena are the tool of analysis according to the theoretical system of concepts.