Doktoraty (WS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WS) by Author "Krajewski, Marek. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Sztuka i nauki społeczne. Współczesne relacje oraz ich uwarunkowania(2023) Małkowicz, Zofia; Krajewski, Marek. PromotorGłównym problemem badawczym podejmowanym w rozprawie jest próba odpowiedzi na pytanie, jaki charakter mają relacje łączące współczesną sztukę i nauki społeczne. Pracy badawczej towarzyszą trzy główne cele: 1) rekonstrukcja przemian w obrębie studiowanych relacji w kontekście europejskim w perspektywie uwarunkowań historycznych i współczesnych; 2) uporządkowanie i rozwinięcie koncepcji interdyscyplinarności; 3) identyfikacja, usystematyzowanie oraz analiza współczesnych form współdziałania pomiędzy sztuką i naukami społecznymi. Rozprawa składa się z dwóch części: teoretycznej i empirycznej. Część teoretyczna obejmuje: 1) rekonstrukcję historycznych porządków społecznych; 2) opis koncepcji interdyscyplinarności; 3) analizę „interdyscyplinarnych” predyspozycji i strategii wpisujących się w logiki działania nauk społecznych oraz współczesnej sztuki; 4) problematykę współczesnych kontekstów interdyscyplinarnych związków między nimi; 5) analizę stanu badań na temat przedsięwzięć łączących sztukę i nauki społeczne. Na część empiryczną składa się: 6) omówienie metodologii badań empirycznych oraz przebieg badania CAWI; 7) przedstawienie wyników badań dotyczących specyfiki przedsięwzięć łączących sztukę i nauki społeczne; 8) analiza motywacji towarzyszących autorom projektów oraz problemów i ograniczeń, na jakie ich działania napotykają; 9) opis modeli multi- inter- i transdyscyplinarnej współpracy występujących w badanych projektach.Item Wstyd w życiu Polaków: sposoby rozumienia i doświadczania, role i formy obecności(2019) Chajbos, Katarzyna; Krajewski, Marek. PromotorRozprawa jest próbą uzupełnienia naukowego namysłu nad społecznym zagadnieniem wstydu oraz jego analizą z socjologicznej perspektywy. Szczegółowe cele pracy są zarówno teoretyczne jak i badawcze. Te pierwsze odnoszą się do odtworzenia wybranych ujęć wstydu w naukach społecznych oraz zaprezentowania jak rozwijało się zainteresowanie nim wśród ich przedstawicieli. Cele badawcze natomiast zostały podporządkowane chęci dowiedzenia się czegoś więcej na temat wstydu zakorzenionego w polskim kontekście społeczno-kulturowym: potocznego myślenia o nim, powodów i specyfiki jego odczuwania, a także form jego obecności zarówno w osobistych doświadczeniach Polaków, jak i w zapośredniczonych przez media komunikatach. Podobnie jak cele, także struktura pracy (wyłączając wstęp, zakończenie i aneksy) została podzielona na dwie główne części: teoretyczną i badawczą. Pierwsza z nich zawiera trzy rozdziały poświęcone odpowiednio opisowi kształtowania zainteresowania wstydem; definicjom i głównym ujęciom tej emocji w dziedzinach filozofii, psychologii oraz socjologii oraz jej etymologiczny i semantyczny opis; funkcjom wstydu oddziałującym na jednostkę i społeczeństwo. W drugiej części pracy znajdują się: opis obranej metodologii, przegląd wybranych polskich badań poświęconych wstydowi, a także prezentacja wyników badań własnych realizowanych za pomocą sondażu oraz analizy zawartości prasy.