Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM by Author "Brzezińska, Anna Izabela"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item 6-latki w szkole. Edukacja i pomoc(Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2014) Brzezińska, Anna Izabela; Appelt, Karolina; Jabłoński, Sławomir; Wojciechowska, Julita; Ziółkowska, BeataItem 6-latki w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju(Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2014) Brzezińska, Anna Izabela; Matejczuk, Joanna; Jankowski, Paweł; Rękosiewicz, MałgorzataItem Identity Before Adulthood: The Identity of Upper Secondary School Students in Poland(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2017-09) Brzezińska, Anna Izabela; Czyżewski, PiotrThe process of identity formation in late adolescence these days differs significantly from what it was in the previous generations. This is a consequence of the demographic and economic changes that have taken place in recent years, locally as well as globally. The research project whose selected results are presented in this monograph concerned young people’s functioning in the late phase of adolescence. The object of analysis was identity at the threshold of adulthood and its sociocultural correlates (gender, type of upper secondary school, parents’ education) as well as selected psychological correlates: (the cognitive styles involved in identity formation; three self-conscious emotions: pride, shame, and guilt; moratorium and transitive life orientation and the type of social participation). The research was conducted in Poznań, in six vocational school complexes and three general secondary schools, in 2012-2015. The obtained material made it possible to perform cross-sectional (the results of six groups of students from six consecutive stages of the study), time-lag (three consecutive years of first- and second-year students), and longitudinal comparisons (changes during three years of study in the upper secondary school). The analysis of results showed that gender, age, and parents’ education were factors of low significance to identity formation. Among the psychological factors, the style of processing identity problems, transitive life orientation, and the sense of pride had the highest positive significance. The results clearly show that the educational environment of schools with vocational curricula is not conducive to the development of mature forms of identity.Item Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgimanzjalnych(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2017) Brzezińska, Anna IzabelaProjekt badawczy dotyczył funkcjonowania młodzieży w późnej fazie adolescencji, a przedmiotem analizy była tożsamość u progu dorosłości i jej korelaty społeczno-kulturowe (płeć, rodzaj szkoły ponadgimnazjalnej, wykształcenie rodziców) oraz psychologiczne (style poznawcze uwikłane w formowanie się tożsamości; trzy wybrane emocje samoświadomościowe: poczucie dumy, wstydu i winy; moratoryjna i tranzytywna orientacja życiowa oraz typ partycypacji społecznej). Proces dorastania, w tym formowania się tożsamości, istotnie różni się dzisiaj w stosunku do poprzednich pokoleń. Jest to konsekwencja przemian społecznych, demograficznych i ekonomicznych, jakie zaszły w ostatnich latach tak w wymiarze lokalnym, jak i globalnym. Niektórzy badacze identyfikują wśród młodych ludzi grupy z tendencją do świadomego unikania podejmowania zobowiązań typowych dla osób dorosłych. Badania zrealizowano w Poznaniu w sześciu zespołach szkół zawodowych i trzech liceach ogólnokształcących w latach 2012-2015. Uzyskany w trakcie trzech lat badań materiał pozwolił na dokonanie porównań poprzecznych wyników sześciu grup uczniów z sześciu kolejnych etapów badania, porównań ukośnych (trzy kolejne roczniki uczniów klas I i II) oraz podłużnych (zmiany w okresie trzech lat pobytu w szkole ponadgimnazjalnej). Ich unikatowy charakter wiązał się z tym, iż (1) badano uczniów zasadniczych szkół zawodowych i techników, bardzo rzadko stanowiących przedmiot zainteresowań psychologii, (2) badania miały charakter podłużny (sześć pomiarów co pół roku), (3) w każdym z sześciu pomiarów zbadano około 2 tysięcy uczniów. Zastosowano baterię ośmiu kwestionariuszy, w tym jeden własnej konstrukcji (KPS – Kwestionariusz Partycypacji Społecznej dla dwóch grup wiekowych w wersji pełnej i skróconej) i siedem zagranicznych po adaptacji kulturowej i opracowaniu psychometrycznym (w badaniach pilotażowych). Jednym w wymiernych efektów projektu było przygotowanie zrewidowanej wersji podstawowego narzędzia badań, czyli kwestionariusza pozwalającego na ustalenie poziomu natężenia wymiarów rozwoju tożsamości i rodzaju statusu tożsamości (DIDS/PL-R). Analiza wyników pokazała, że czynnikami mało istotnymi dla formowania się tożsamości były płeć i wiek uczniów oraz wykształcenie ich rodziców. Spośród czynników psychologicznych największe pozytywne znaczenie miał rodzaj orientacji życiowej (orientacja tranzytywna), poczucie dumy oraz informacyjny styl przetwarzania problemów tożsamościowych. Charakterystyki psychologiczne (w tym status tożsamości) uczniów liceów ogólnokształcących są zdecydowanie bardziej pozytywne niż uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych. Wyniki wyraźnie pokazują, że środowisko edukacyjne szkół o profilu zawodowym nie sprzyja rozwojowi ku dojrzałej postaci tożsamości, a najmniej korzystne warunki rozwoju – z punktu widzenia normatywnego przebiegu faz kształtowania się tożsamości – tworzy środowisko edukacyjne zasadniczych szkół zawodowych. Jest to tym bardziej niepokojące, że rodzice uczniów zasadniczych szkół zawodowych częściej mają wykształcenie podstawowe i zawodowe niż rodzice uczniów liceów. Wyniki dowodzą zatem, że w wymiarze psychologicznym, czyli przygotowania do dorosłości, szkoły o profilu zawodowym nie realizują w pełni swej funkcji wychowawczej i pogłębiają istniejące między uczniami różnice.