Browsing by Author "Aleksandrzak, Magdalena"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Approaches to describing and analyzing classroom communication(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Aleksandrzak, Magdalena; Skowronek, BarbaraThe article discusses some selected approaches to classroom communication and addresses the problem of its authenticity. The complexity of the subject, together with the multiplicity of the models, interpretations and research methodologies used in the process of data collection and analysis contribute to the fact that classroom discourse is generally regarded as a problematic and demanding research area which requires a multi-dimensional approach and a well-grounded choice of analytic framework.Item Autonomy in teaching and learning English at the advanced level – between theory and practice(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010) Aleksandrzak, MagdalenaThe present article concentrates on the concept of learner autonomy as an increasingly popular trend in language learning and teaching. The paper discusses the importance of language awareness training, the new roles of the teacher and presents the forms of evaluation typical of autonomous learning environments. It also suggests some solutions for the classroom practice which seem most effective in promoting learner autonomy at the advanced level of language proficiency and briefly examines the research findings in the field.Item Problems and challenges in teaching and learning speaking at advanced level(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011) Aleksandrzak, MagdalenaThe article deals with the problems of teaching and learning speaking, in particular those which are most relevant in the context of developing oral skills at the advanced level of foreign language proficiency. The complex nature of spoken discourse must be taken into account and reflected at each stage of the learning process. Thus, the article examines the difficulties connected with choosing the appropriate framework and approach and discusses the typical patterns of interaction in the foreign language classroom. It also examines forms of control and evaluation and suggests some speaking activities which seem most suitable for advanced language learners in the light of the above theoretical considerations.Item Współpraca dydaktyczna na poziomie zaawansowanym: cele, zasady i formy(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2002) Aleksandrzak, Magdalena; Gajewska-Głodek, Izabella; Nowicka, Agnieszka; Surdyk, AugustynJak efektywnie doskonalić się w komunikacji ustnej na poziomie zaawansowanym? Publikacja niniejsza podejmuje tę kwestię w sposób całościowy i nowatorski, sytuując ją w perspektywie autonomizacji. Jest to plon 2-letniego projektu badawczego zrealizowanego na Wydziale Neofilologii UAM przez zespół pod kierunkiem prof. W. Wilczyńskiej, złożony z psychologa i 10 filologów aż 5 specjalności językowych. Część I obejmuje zagadnienia ogólne: specyfikę komunikacji ustnej, kształtowanie postaw proautonomicznych i osobistej kompetencji komunikacyjnej, relację współpracy dydaktycznej, zastosowaną metodologię badań, implikacje dydaktyczne. Część II zawiera 9 szczegółowych sprawozdań z badań dotyczących m.in. kształtowania samooceny, wrażliwości językowej, umiejętności argumentacyjnych i postawy podmiotowej. Całość uzupełnia słowniczek terminów dotyczących autonomizacji oraz bibliografia. W sumie praca ta stanowi dobre wprowadzenie do badań glottodydaktycznych, a także autorską i pogłębioną refleksję nad wybraną problematyką.