Browsing by Author "Bar, Nava"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Difficulties Experienced by Special Education Novice Teachers in Their Induction Year, At the Various Special Education Frameworks in Israel: Outline of a Research Study(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Bar, NavaThe stage of the entry into teaching of the beginning teacher is a distinct stage in the circle of the professional development of teachers and is accompanied by many challenges and difficulties. The classic model of Fuller (1969) and its extension into the model of Fuller and Brown (1975) that addresses the beginning teacher’s concerns, presents three stages in the beginning teacher’s professional development: the stage of survival – concerns about the self, the stage of mastery – concerns about tasks/situations, and the stage of impact – concerns about the impact on students. This article seeks to present a research outline that addresses a population on which the research has not focused extensively, the novice teachers in special education, who work in the different frameworks of special education that present the novice teachers with challenges and difficulties. The research will examine what are the difficulties of the novice teachers in special education, in the different frameworks of special education, during the year of their entry into teaching. In addition, the research will examine whether there is a distinction between the different frameworks in the aspect of the difficulties with which the novice teachers cope, as well as in the solutions provided to them in coping with their difficulties. The importance of this research study is by extension the theoretical academic knowledge about the entry into teaching and the difficulties of beginning teachers in special education, and the possibility to use this knowledge to improve the mechanisms of absorption of the special education novice teachers in the educational field.Item Novice Teachers of Special Education in Different frameworks – Difficulties Experienced during the Induction Year(2018) Bar, Nava; Jachimczak, Beata. Promotor; Olempska-Wysocka, Magdalena. PromotorCelem badań było określenie trudności nauczycieli stażystów/początkujących w trzech typach szkół podczas pierwszego roku stażu (wprowadzenia), ich oczekiwań dotyczących wsparcia oraz wsparcia jakie faktycznie otrzymują. Teoretyczny model przeprowadzonych badań koncentruje się na Modelu Fuller i Brown (1975) dotyczącym początkowych etapów rozwoju nauczycieli. W przeprowadzonych badaniach longitudinalnych zastosowano metodę jakościową. W badaniach wzięło udział 30 nauczycieli stażystów, po 10 w każdej formie kształcenia: inkluzja (w szkole ogólnodostępnej), klasy specjalne w szkole ogólnodostępnej i szkoły specjalne. Wywiady z nauczycielami zostały przeprowadzone na początku i na końcu roku szkolnego a w połowie roku szkolnego nauczyciele wypełniali kwestionariusz ankiety. Przeprowadzone badania pozwoliły wyłonić trzy grupy trudności: związane z obszarem emocjonalnym i środowiska szkoły, trudności w integracji zawodowej w szkole oraz trudności zawodowe związane z pełnieniem roli pedagoga. Badania pokazały, utrzymujące się trudności nauczycieli pracujących w klasach włączających i specjalnych a także wskazały, jak przewidywano, na niewystarczający poziom wsparcia jaki był im dostarczany. W przypadku nauczyciela stażysty pracującego w szkole specjalnej widoczne jest duże wsparcie jakie otrzymuje on od dyrektora i personelu szkolnego a także integracja w szkole w której odbywa staż. Głównym wnioskiem z przeprowadzonych badań jest fakt, że podczas pierwszego roku pracy nauczyciele stażyści są „pomiędzy” "światem nauki" i "światem pracy", w którym napotykają trudności, które wpływają na ich rozwój zawodowy, który zamiast postępować liniowo - postępuje w przód i w tył i równolegle ze względu na obawy skoncentrowane na sobie, na opanowaniu zadań/sytuacji, skupieniu się na uczniach. W związku z tym, w ciągu roku stażu, należy uwzględnić model Ciągłego Procesu Nauczania (CLP), aby zapewnić pomyślny rozwój zawodowy nauczyciela stażysty.Item The Model of Professional Development School (PDS) as a Practice of Partnership University-Schools in Teacher Education: A Multi-year Evaluation Study in Israel(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Bar, NavaThe article presents in its first part the partnership model – PDS (Professional Development School) for teacher education that developed in the 1970s in the United States following criticism and research findings that indicated lack of satisfaction with the traditional teacher education programs. In its second part the article presents findings and discussion of a multi-year study conducted over seven years, from 2010 to 2016, in the first and up till now the only PDS partnership incorporated into teacher training program in research university in Israel. The multi-year study focused on student teachers’ evaluation of the contribution of the teacher training components of the universityschool partnership model (PDS) to their learning of teaching: the practice teaching in the school and the school mentors; the groups of student colleagues as learning communities and their weekly meetings and the university coordinators. From the perception of the PDS partnership as a dynamic and developing process and from the approach of evidence-based practice, the importance of this multi-year study lies in the identification of the essential strengths in the process of the practical experience expressed in the partnerships for their empowerment. In addition the importance of this research is in the identification of the essential weaknesses and challenges, for the purpose of enquiry and learning in the learning communities who take part in the PDS partnerships, and the raising of the necessary courses of action and changes. The importance of the research study in the international aspect lies in the presentation of an additional profile of partnership for the extension of the shared discussion about dilemmas and challenges that arise from the implementation of different partnerships in the training of teachers.