Browsing by Author "Barcz, Jan"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item INSTYTUCJONALNE UWARUNKOWANIA STRATEGII ROZSZERZENIA UNII EUROPEJSKIEJ(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2009) Barcz, JanContinuation of the EU enlargement depends, to some extent, on how well the EU institutional system is prepared to “absorb” new members. The main factors that influence this “absorption capability” are, on the one hand, the weakening willingness, or readiness, of the existing member states to take on new members, and the generally poor, albeit differentiated, level of preparation of individual candidate states for EU membership, on the other. For most candidates the requirements o f adherence to the fundamental principles of a democratic state are still a real challenge. The paper analyses three main institutional questions that play a major role in the adjustment processes when new member states gain EU membership (and which also are the key issue o f the EU reform). They include the qualified majority voting in the EU Council, the allocation of seats in the European Parliament, and the determination of the composition of the European Commission. The analysis of the above leads to a conclusion that although the enforcement of the Lisbon Treaty would undoubtedly facilitate further continuation o f the EU enlargement strategy, even under the current Nice Treaty the accession of the West Balean states should pose no real problems. In the case of Turkey, or the Ukraine, however, some basic elements of the “Lisbon Treaty” package would need to be renegotiated.Item KONSOLIDACJA GRUPY EURO: UMOCNIENIE EFEKTYWNOŚCI UNII CZY GROŹBA JEJ FRAGMENTACJI? ASPEKTY PRAWNE I INSTYTUCJONALNE(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2011) Barcz, JanPodczas spotkania w dniach 24-25 marca 2011 r. Rada Europejska podjęła istotne decyzje nakierowane na przezwyciężenie kryzysu finansowego, zwłaszcza zaś na zapewnienie stabilności strefy euro jako całości, zachowanie stabilności finansowej oraz uzyskanie wzrostu gospodarczego w Unii Europejskiej. Podjęte decyzje, szczególnie w sprawie ustanowienia „Paktu euro plus” i Europejskiego Mechanizmu Stabilizacji (EMS) bez wątpienia konsolidują strefę euro, a tym samym nastawione są na umocnienie Unii Europejskiej (euro bowiem „jest i pozostanie jednym z najważniejszych elementów integracji europejskiej” – tak szefowie państw lub rządów w Konkluzjach ze spotkania w grudniu 2010 r.). Niemniej jednak ich konsekwencją jest stworzenie nowych – obok kryteriów konwergencyjnych − przesłanek włączenia się do strefy euro państw członkowskich UE, które dotychczas poza tą strefą pozostają. Z formalnego punktu widzenia EMS skonstruowany będzie w takiej formule, która umożliwi – w razie trudności przy ustanowieniu Mechanizmu (zwłaszcza gdyby wystąpiły one po stronie państw nie należących do strefy euro, na przykład przy zatwierdzaniu decyzji uzupełniającej art. 146 TFUE) – powołanie EMS jedynie w ramach państw strefy euro. Byłoby to ponowne sięgnięcie do tak zwanej metody schengeńskiej, niebezpiecznej dla spójności Unii: może ona bowiem prowadzić do fragmentacji Unii, a w każdym razie wyobcowania z jej „twardego jądra”, w najlepszym zaś skutkuje ona pominięciem w procesie decyzyjnym instytucji unijnych i pozostałych (poza grupą) państw członkowskich. Przesłanie płynące z przyjętych uzgodnień w sprawie „Paktu euro plus” i EMS jest stosunkowo jednoznaczne: albo państwa członkowskie przeprowadzą programy konsolidacyjne nastawione na umocnienie stabilności finansowej i dyscypliny budżetowej oraz radykalne podniesienie konkurencyjności, dopełniając w ten sposób reformę ustrojową przeprowadzoną na mocy Traktatu z Lizbony i nakierowaną na umocnienie spójności Unii Europejskiej jako całości, albo nastąpi dalsza konsolidacja państw najbardziej wydolnych (skupionych w Eurogrupie), prowadząca do istotnego zróżnicowania w ramach Unii. Obie opcje w obecnej chwili są jeszcze otwarte.Item SPRAWNE PAŃSTWO A CZŁONKOSTWO W PROCESIE INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ Problem zmiany Konstytucji RP z 1997 r. w związku z członkostwem Polski w UE(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2006) Barcz, JanAccession to the European Union is for each state a substantial challenge of its political system. In order to satisfy its obligations arising from EU membership, and in particular in order to participate actively in the Community’s decision making process, the State must harmonise its system of government and its state system. This requirement is also true for Poland, even though the Polish Constitution of 1997 is a modern solution that establishes a solid and sound foundation for Poland’s participation in an international forum, and in the processes of European integration. And yet, already prior to Poland’s accession, it had been recognised that certain approximations of the Constitutional provisions would be needed. Today, two years after the accession, the postulated amendments of the Constitution are classified as those which are necessary (arising out of the State’s undertaking to transpose, or incorporate into the State’s legal system of the European Arrest Warrant), amendments that are very desirable (such as abolition of the requirement of a 50% participation of entitled voters in a referendum on the ratification of revision agreements amending the TEU, creation of grounds for the issue of executive orders, or of constitutional grounds for the electoral law compatible with the EU requirements) and the desirable (recommended) amendments (that would strengthen Parliament - government collaboration in matters related to the EU membership). However, the internal political situation in Poland has rendered implementation of those amendments impossible. If this situation continues, its consequences shall be not only infringement of the Community laws but also a much lower role that Poland will play in the Community’s decision making process in the future.