Browsing by Author "Blok, Zbigniew. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Obraz transformacji systemowej państw Europy Środkowej i Wschodniej w literaturze anglosaskiej(2010-11-23T10:15:47Z) Niemczewski, Dariusz; Blok, Zbigniew. PromotorCelem dysertacji było ukazanie obrazu transformacji systemowej państw Europy Środkowej i Wschodniej jaki wyłania się z literatury anglosaskiej. Jako że światowa nauka uprawiana jest obecnie przede wszystkim w języku angielskim podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób język publikacji – a zatem również i to, do kogo ta publikacja jest kierowana – wpływa na jej zawartość merytoryczną? W celu zidentyfikowania tego problemu w odniesieniu do publikacji dotyczących transformacji systemowej dokonano próby porównania treść monografii i artykułów pisanych w języku angielskim, z tymi, jakie powstają w innych, niejako „lokalnych” językach (chodzi tu głównie o języki używane w krajach przechodzących transformację systemową, w tym przede wszystkim o język polski). Tym samym dysertacja jest próbą ukazania obrazu transformacji jaki wyłania się z perspektywy „nieuczestniczącej”, a takim obrazem zazwyczaj kierują się twórcy publikacji anglojęzycznych. Równocześnie skonfrontowano ten obraz z obrazem transformacji wyłaniającym się z perspektywy „uczestniczącej” tj. rodzimych badaczy, co jest pobocznym, ale nasuwającym się niejako w sposób naturalny, drugim podstawowym celem pracy. W wyniku przeprowadzonej analizy obraz i ocena transformacji w literaturze anglosaskiej jest różna od tej w literaturze rodzimej głównie w odniesieniu do przemian gospodarczych.Item Próby kształtowania polityki bezpieczeństwa energetycznego w Unii Europejskiej. Interesy i grupy interesów(2010-05-17T09:58:14Z) Rosicki, Remigiusz; Blok, Zbigniew. PromotorW dokumentach i strategiach UE bezpieczeństwo energetyczne często ujmowane jest w sposób szczególny. Główne jego elementy to liberalizacja rynku energetycznego, współzależność (poprzez rozbudowę połączeń) i solidarność energetyczna. Liberalizacja rynku energetycznego ma wprowadzić mechanizmy wolnorynkowe i konkurencyjność. Głównymi mechanizmami są zasada TPA i unbundling. Współzależność ma polegać na rozbudowie połączeń gazowych i elektroenergetycznych pomiędzy członkami UE. Natomiast wiele kontrowersji związanych jest z pojęciem solidarności energetycznej. Wynika to z różnych stanowisk starych i nowych członków UE. Bezpieczeństwo energetyczne, w ogólnym zarysie, należy wiązać z przewidywalnością rynku energetycznego, co można osiągnąć za pomocą transparentności rynku i współpracy. Tak ujęte bezpieczeństwo energetyczne osiągnięte ma być poprzez: (1) zmniejszenie uzależnienia energetycznego, (2) zmniejszenie popytu wewnętrznego na energię i surowce, (3) dywersyfikację źródeł energii i surowców, (4) przeciwdziałanie homogenicznej infrastrukturze energetycznej, (5) rozbudowę połączeń między państwami i regionami. Hipotezą główną pracy jest zdanie, że: na kształt polityki bezpieczeństwa energetycznego w UE wpływ mają wielowymiarowe interesy i różnego rodzaju grupy interesów. Główne poziomy analizy interesów w polityce energetycznej UE, które przyjęto w pracy to: interesy globalne, interesy geopolityczne, interesy poszczególnych państw członkowskich i interesy na rynkach energetycznych. Natomiast do grup interesów zaliczyć należy wszystkich tych, którzy wywierają wpływ na kształt polityki energetycznej w UE. Ponadto w pracy wyszczególniono hipotezy szczegółowe, które mają charakter pomocniczy w prowadzonych analizach:1. W praktyce i teorii międzynarodowych stosunków politycznych ulega zmianie zakres przedmiotowy pojęcia bezpieczeństwa.2. Pojecie i kształt polityki bezpieczeństwa energetycznego w UE rozwija się od powstania EWWiS i EWEA, co wynika z poszerzania zakresu przedmiotowego polityki energetycznej. 3. UE ma słabnącą pozycję energetyczną ze względu na wyczerpujące się własne zasoby i globalny trend wzrostu zapotrzebowania na energię.4. Polityka energetyczna prowadzona przez UE determinowana jest przez działania konsensualne i konfliktowe państw członkowskich.5. Interes narodowy stanowi istotny czynnik wpływający na kształtowanie polityki bezpieczeństwa energetycznego w UE. 6. W analizie grup interesów wpływających na kształt polityki bezpieczeństwa energetycznego nie jest istotny ich charakter instytucjonalny, a raczej możliwość budowy pola interakcji lub pola walki o własne interesy. Założeniem pracy było wskazanie głównych kierunków rozwoju polityki bezpieczeństwa energetycznego w UE. Dokonano analizy w zakresie historycznym, instytucjonalnym i normatywnym. W pracy udało się określić główne trendy w rozwoju polityki bezpieczeństwa energetycznego. Dotyczy to rozwiązań normatywnych oraz technologicznych w państwach członkowskich UE. Wskazano na słabnący potencjał energetyczny UE w ujęciu globalnym, lecz dyskusyjna pozostaje kwestia dynamiki tych procesów. Ponadto zwrócono uwagę na różne interesy w polityce bezpieczeństwa energetycznego w UE. W pracy uwzględniono analizę bezpieczeństwa jako kategorii analitycznej, ze szczególnym uwzględnieniem teorii stosunków międzynarodowych i międzynarodowych stosunków gospodarczych.