Browsing by Author "Borowczak, Anna"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Effectiveness of interventions co-fi nanced by the EU structural funds in Wielkopolska in the years 2004-2006(Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2010) Churski, Paweł; Borowczak, AnnaThe aim of this article is to analyse the effectiveness of interventions from the EU Structural Funds in Wielkopolska carried out for investments realised in the years 2004-2006, i.e. in the fi rst period of implementing Community regional policy in Poland. The research procedure is composed of two fundamental stages. In the fi rst, projects co-fi nanced from the EU Structural Funds within the framework of the Regional Component of the Integrated Regional Operational Programme were systematised by the criterion of intervention direction within each of the three dimensions of cohesion: economic, social and territorial. In the second stage, selected diagnostic measures for each dimension of cohesion were subjected to effectiveness analysis. The procedure rested on a questions/methods-oriented model applied in line with the theory-driven evaluation approach, a quasiexperimental design and the difference-in-differences technique, as well as methods of econometric analysis. The results made it possible to assess public intervention in Poland in terms of its effectiveness, and to identify challenges that have to be faced very soon.Item Zastosowanie wybranych koncepcji badawczych w ewaluacji programów rozwoju regionalnego(2015-06-16) Borowczak, Anna; Churski, Paweł. PromotorGłównym celem pracy jest opracowanie autorskiego modelu badań ewaluacyjnych i jego empiryczna weryfikacja na podstawie trzech koncepcji badawczych w ewaluacji. Analizę tę prowadzi się w układzie następujących problemów badawczych: (1) konstrukcja modelu badań ewaluacyjnych, (2) empiryczna weryfikacja modelu za pomocą trzech koncepcji badawczych; (3) identyfikacja zalet i ograniczeń analizowanych koncepcji. Pierwsze zadanie badawcze miało charakter teoretyczno-metodologiczny, a jego realizacja wiązała się z przeglądem literatury przedmiotu w zakresie teoretycznych uwarunkowań rozwoju regionalnego i diagnozy zapotrzebowania na informacje administracji publicznej na informacje o przebiegu procesu rozwoju regionalnego kształtowanego pod wpływem interwencji publicznej. Drugie zadanie badawcze ,o charakterze empirycznym, wiązało się z odniesieniem teoretycznych założeń modelu do rzeczywistych warunków prowadzenia badań ewaluacyjnych na podstawie trzech koncepcji badawczych: ewaluacji opartej o cele, ewaluacji opartej o teorię, ewaluacji partycypacyjnej. Zadanie to przeprowadzono na przykładzie wyników realizacji dwóch generacji programów rozwoju regionalnego (ZPORR i WRPO) na obszarze podregionu poznańskiego. Trzecie zadanie o charakterze aplikacyjnym polega na wskazaniu koncepcji badawczej, która w najwyższym stopniu realizuje założenia modelu badań ewaluacyjnych. Wyznaczony problem badawczy zrealizowano z wykorzystaniem analizy porównawczej wyników badań, przeprowadzonej w dwóch wymiarach poznawczym i metodologicznym.