Browsing by Author "Buksiński, Tadeusz. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemProblem normatywności znaczenia w filozofii analitycznej. Dyskusja wokół tezy Kripkego(2014-10-27) Kaluziński, Bartosz; Buksiński, Tadeusz. PromotorS. Kripke w swojej słynnej książce Wittgenstein o regułach i języku prywatnym postawił tezę, że znaczenie jest istotnie normatywne (tj. posiadanie przez dane wyrażenie znaczenia jest nierozerwalnie związane z obowiązywaniem pewnych norm). Tradycyjnie interpretowaną tę tezę w sposób preskryptywny. Uważano, iż z faktu, że dane wyrażenie coś znaczy wynika wprost jak należy go używać. Takie podejście owocowało licznymi niedogodnościami, jak np. zakaz stosowania metafor czy ironii. W niniejszej pracy stawiana jest teza, iż najlepszym sposobem by ocalić tezę o normatywności znaczenia (postrzeganą jako przed-teoretyczny warunek adekwatności dla teorii znaczenia) jest radykalna zmiana perspektywy, mianowicie przyjęcie, iż dane wyrażenie posiada znaczenie, o ile obowiązują pewne reguły jego użycia. Przyjęte w niniejszej pracy rozwiązanie oparte jest o modyfikację koncepcji reguł konstytutywnych J. Searle’a.
- ItemSINIFICATION OF MARXISM IN CHINA AND HUMANIZATION OF MARXISM IN POLAND: A PHILOSOPHICAL CASE STUDY IN CONTEXT OF MODERNIZATION(2011-12-30T10:34:40Z) Hu, Yeping; Buksiński, Tadeusz. PromotorBadanie to przeprowadza analizy filozoficznej teorii i praktyki marksizmu w dwóch poszczególnych krajach rolniczych: Polska w Europie i Chinach w Azji. Bada ona takie pytania jak: dlaczego marksizmu została zaakceptowana przez te dwa kraje rolnej; jak dwa kraje interpretowane, zrozumiała, wdrożona i stosowana marksizmu; jak marksizm jako naczelną zasadą ideologicznych skorzystała z przysługującego jej roli w dwóch krajach w historii nowożytnej i współczesnej, jak przyjęli oni marksizm w zgodzie z ich własnych tradycji kulturowych transformacji ich mentalności i świadomości, jakie były ich wkład i krytyki marksistowskiej ortodoksji, jakie były konsekwencje i skutki ideologii marksistowskiej w ich konstrukcji społeczno-politycznych i gospodarczych; jak dwa kraje zareagowały na pojawiające się wyzwania społeczno-politycznych i gospodarczych, jakie są podobieństwa i różnice, a jakie wnioski należy wyciągnąć z ich doświadczeń historycznych odpowiednio. W celu szczególnym uwzględnieniem tych badań próbuje wybrać kilka postaci jako głównych przedstawicieli Polska i Chiny, jak każdy z tych liczb odegrała znaczącą i niezwykłą rolę w dostarczaniu teoretyczne lub praktyczne przywództwo w ruchu socjalistycznym i / lub istotne krytyki marksizmu. Badanie to będzie również ograniczyć się do niektórych aspektów marksistowskiego socjalizmu teorie, które są istotne zarówno Polska jak i Chiny. Podstawowa struktura pracy jest trzykrotnie, część I w Chinach, część II i część III Polska za wniosek
- ItemStatus dobra i powinności we współczesnych etykach naturalistycznych(2010-06-07T07:15:46Z) Makowski, Piotr; Buksiński, Tadeusz. PromotorRozprawa stanowi próbę przestawienia konkurencyjnej względem współcześnie dominujących stanowisk charakterystyki etyki naturalistycznej w oparciu o pojęcia dobra i powinności. Praca składa się z II części: meta-teoretycznej, w której Autor najpierw wprowadza problematykę podstawowych dla etycznej refleksji pojęć dobra i powinności, analizując i objaśniając elementarne, związane z nimi zależności pojęciowo-semantyczne. Następnie zarysowuje szeroką, wewnętrznie heterogeniczną, lecz spójną perspektywę rozważań nad naturalizmem etycznym (dotyczącą kwestii semantycznych, epistemologicznych, metafizycznych i normatywnych), która ukazuje zalety tego stanowiska metaetycznego względem innych opcji. W drugiej części pracy Autor dokonuje interpretacji poglądów Philippy Foot, Rüdigera Bittnera i Hansa Krämera, stanowiących reprezentatywną próbę współczesnych normatywnych teorii, wykorzystując w tym celu aparat pojęciowy oraz podstawowe wyniki, uzyskane w części pierwszej rozprawy. Interpretacja tych teorii pozwala ukazać kierunki myślenia naturalistycznego, wykazać jego błędy oraz zespół akceptowalnych i atrakcyjnych poznawczo wyników dla współczesnej metaetyki i etyki normatywnej. W perspektywie naturalistycznej moralność relacji międzyludzkich i związana z nią powinność okazują się tylko częścią etyki, którą uzupełnia pełnoprawna etycznie teoria dóbr i norm indywidualnych.
- ItemWartości i interesy w perspektywie filozofii polityki Maxa Webera(2011-07-06T10:52:34Z) Godek, Lidia, Beata; Buksiński, Tadeusz. PromotorThis work focuses on Max Weber's philosophy of politics and analyzes the problem of relationship between values and interests. Max Weber was one of the most important scholars of the turn of the XIX and XXth centuries, the initiator of scientific sociology and co-founder of the Neo-Kantian philosophy of values, an analytical philosopher and open-minded political adviser and critic. As a philosopher of politics, Weber turned his attention to the problem of authority and power-politics. Everyone who is familiar with Weber's work will recognize him as a realist thinker. Weber started from Neo-Kantian opposition between what the world of is and the world of should be, between facts (interests) and values. He didn’t reduce the world of should be to a moral system, but made the morality of politics an independent sphere of values. Weber claimed that, although it was worth to pursue personal interests, it was even more appropriate to realize the interests of the nation or those of the state. It is more valuable to do good things for a nation or state than to do good things for an individual. As a result, values are the acts of contributing to a nation or state. Weber classified those values into the following four categories: 1) economic values; 2) political values (which he called political interests); 3) intellectual values; and 4) religious values.