Browsing by Author "Charchalis, Wojciech"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Al torno de los conceptos del realismo mágico y lo real maravilloso - intento de diferenciación(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2000) Charchalis, WojciechThe article presents some notes about the nature of the magic realism that can become useful to formulate a homogeneous definition of the concept. The basic differences between the concepts of magic realism and “lo real maravilloso” of Alejo Carpentier are also exposed. Those terms are frequently erroneously equalled by the critics which generates a terminological confusion that should be cleared. The magic realism is presented as an aesthetic term whereas “lo real maravilloso” is considered as an ontological term, which constitutes the main difference between them.Item Katedra Bolaño. Szkice krytyczne(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Charchalis, Wojciech; Żychliński, ArkadiuszKsiążka gromadzi wybrane artykuły i interpretacje mogące pełnić funkcję użytecznego – pierwszego w języku polskim – wprowadzenia dla początkujących i pogłębiającego zarysu dla „starszych i średniozaawansowanych” czytelników pisarza, który stworzył jeden z najbardziej wyrazistych projektów literackich ostatnich dekad. Autorzy dziesięciu artykułów zebranych w niniejszym tomie (filolodzy, komparatyści, kulturoznawcy i filozofowie) zdają sprawę ze swej fascynacji dziełem Roberta Bolaño i proponują warte uwzględnienia konteksty jego lektury. Tytuł tomu nawiązuje do istotnej dla autora idei „nieznanego uniwersytetu” – wspólnego dla wszystkich, lecz często nie(roz)poznanego, uniwersytetu bezimiennego, nieposiadającego stałej siedziby i niewydającego dyplomów – który istnieje w edukacji każdego pisarza oraz każdego czytelnika. Bolaño patronuje na owym uniwersytecie jednej z ważniejszych katedr fakultetu współczesnych fikcji.Item Wieczna krucjata. Szkice o Don Kichocie(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Charchalis, Wojciech; Żychliński, ArkadiuszThe monograph Wieczna krucjata [The Eternal Wandering] outlines the wider historical and literary context, allowing Cervantes’ work to be presented against the backdrop of turbulent historical events, and offers a multidimensional look at selected perspectives of authors representing the many disciplines of the humanities. The 400th anniversary of the publication of Don Quixote and death of its author provide a good pretext to reread Miguel Cervantes’ masterpiece and ponder its place in contemporary cultural space. This is a pioneering publication of its type in this field in Polish. The fleeting mosaic of contextualised readings emerging from the twelve sketches that comprise this book testifies to the unremitting ability of Cervantes’ work to inspire. It also provides a useful complement to the invari ably relevant re-readings of the adventures of this inventive knight.