Browsing by Author "Ciereszko, Kinga"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Hierarchiczna struktura akademii w mediach społecznościowych dla naukowców: studium przypadku Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu(2019) Ciereszko, KingaThis article analyses a hierarchical structure of academia within two academic social media networking sites, i.e. Academia.edu and ResearchGate. In this study, I investigate profiles (in these two services) of all academic staff members of Adam Mickiewicz University in Poznań (N = 2661). I use the concept of prestige to analyse whether the hierarchical structure of academia is being reproduced in analysed services. Since prestige is an unobservable construct, I use two indicators to measure it: the number of followers and the number of views. My findings show that the hierarchical structure differs between Academia.edu and ResearchGate. While the structure of ResearchGate is explicitly hierarchical in reference to degrees of the researchers (a higher degree is related to a higher value of the prestige indicators), the structure of Academia.edu resembles a reversed pyramid (a higher degree is related to a lower value of the prestige indicators). The article concludes with a discussion concerning possible causes of differences between services in terms of reproducing the hierarchical structure. Moreover, I provide potential implications of the results as well as the justification of the necessity of using the concept of prestige to determine hierarchical structure of academia.Item Jak rozpoznać recenzowane publikacje – o etykietach z otwartymi danymi recenzentów w monografiach naukowych(2019) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.; Engels, Tim C. E.; Guns, Raf; Hołowiecki, Marek; Pölönen, Janne; Ciereszko, KingaW tym artykule omawiamy etykiety z otwartymi danymi recenzentów, czyli praktykę ujawniania danych recenzentów w monografiach naukowych, która jest powszechna w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Celem badania było sprawdzenie, czy etykieta z otwartymi danymi recenzentów jest rodzajem etykiety z informacją o recenzowaniu (na podobieństwo tej stosowanej w Finlandii i Flandrii, tj. we flamandzkiej części Belgii), i, czy jako taka, może być używana jako kryterium w różnych systemach wykorzystywanych do oceny publikacji naukowych. Przeprowadziliśmy dwufazowe badanie z wykorzystaniem sekwencyjnej strategii eksploracyjnej. W pierwszej fazie przeprowadziliśmy wywiady z reprezentantami dwudziestu spośród czterdziestu największych polskich wydawnictw naukowych w celu zbadania, w jaki sposób polscy wydawcy kontrolują proces recenzowania oraz czy można wykorzystać etykiety z otwartymi danymi recenzentów do identyfikacji monografii recenzowanych. W drugiej fazie przeprowadziliśmy dwie ankiety mające na celu analizę postrzegania procesu recenzowania oraz etykiet z otwartymi danymi recenzentów przez autorów (n = 600) oraz recenzentów (n = 875) książek opublikowanych przez dwadzieścia poddanych badaniu wydawnictw. Zintegrowane wyniki pozwoliły nam zweryfikować stwierdzenia wydawców dotyczące ich praktyk związanych z procesem recenzowania. Nasze wyniki wskazują, że wydawcy rzeczywiście kontrolują proces recenzowania poprzez dostarczanie recenzentom kryteriów oceny oraz przesyłanie recenzji autorom. Wydawcy rzadko proszą o pozwolenie na ujawnienie nazwisk recenzentów, ale dla recenzentów oczywistym jest, że umieszczanie ich danych w monografii jest częścią procesu recenzowania. Badanie pokazuje również, że ujawniane są dane tylko tych recenzentów, którzy przyjęli manuskrypt do publikacji. A zatem, co najważniejsze, nasza analiza wykazała, że etykieta z otwartymi danymi recenzentów, której używają polscy wydawcy, jest rodzajem etykiety z informacją o recenzowaniu, takiej jak ta stosowana we Flandrii i Finlandii, i, jako taka, może być stosowana do identyfikacji recenzowanych monografii naukowych.Item Local use of metrics for the research assessment of academics: The case of Poland(Taylor & Francis, 2020-11-08) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.; Szadkowski, Krystian; Ciereszko, Kinga; Hołowiecki, MarekThis article discusses the use of bibliometric indicators for the assessment of individual academics. We focused on national indicators for the assessment of productivity in Polish higher education institutions. We analysed whether institutions (N = 768) adopted national templates for their own sets of criteria for intra-institutional evaluations. This study combined an analysis of internal policy documents with semi-structured interviews with deans from institutions in different fields of science. Our findings showed that, despite their high levels of institutional autonomy, the majority of institutions adopted the national criteria for the evaluation of individual academics. This article concludes with recommendations for reducing the negative consequences of local use of national indicators for the assessment of researchers.Item Umiędzynarodowienie polskich czasopism w naukach społecznych i humanistycznych – transformacyjna rola systemu ewaluacji nauki(2019) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.; Drabek, Aneta; Ciereszko, KingaW tym artykule omawiamy przemiany polskich czasopism, które spowodowane były wprowadzeniem systemu ewaluacji nauki wykorzystującego wykaz czasopism punktowanych. Skupiliśmy się na umiędzynarodowieniu czasopism z nauk społecznych i humanistycznych (N = 801), aby zbadać, w jaki sposób polityka naukowa przekształciła praktyki redakcyjne w polskich czasopismach. Zastosowaliśmy metody mieszane obejmujące zarówno jednoczynnikową analizę wariancji i dwuczynnikową analizę wariancji w schemacie mieszanym, jak i częściowo ustrukturyzowane wywiady. Wyniki badania wykazały, że polityka naukowa zmieniła praktyki redakcyjne, ale nie nastąpiło rzeczywiste umiędzynarodowienie polskich czasopism z obszaru nauk humanistycznych i społecznych. Przeciwnie, nastąpiło jedynie pozorne umiędzynarodowienie, które manifestuje się w „ogrywaniu” systemu oceny czasopism naukowych. Badanie wykazało, że redaktorzy polskich czasopism nie podejmują dyskusji nad wyzwaniami, jakie niesie ze sobą umiędzynarodowienie, ale stosują wyłącznie te praktyki związane z umiędzynarodowieniem, których wprowadzenie narzucają regulacje systemowe. Artykuł kończy się rekomendacjami, jak motywować redakcje do umiędzynarodowienia czasopism, a także jak powstrzymać korumpowanie parametrów mierzących umiędzynarodowienie.Item Women’s Reproductive Health Rights in Poland. Between a Druggists’ Conscience Clause and Their Legal Duty to Provide Contraceptives(Adam Mickiewicz University, Faculty of Philosophy, 2023-07-31) Ciereszko, Kinga; Napiwodzka, Karolina; Nowak, Ewa; Hemmerling, KayThis article recommends the promotion of moral competence in the health and pharmacy professions to enable them to respect human and patient health rights with a focus on the provision of reproductive and sexual health care services. In certain cultures, health care and drug providers follow their conscientious objection (conscience clause) and decline to perform specific health services, including the provision of legal contraceptives in cases protected by legal and human rights. Such malpractices may violate patients’ and purchasers’ legitime rights. The article also presents findings obtained in Poland with N=121 women experimentally interviewed to examine their experiences as contraception purchasers, to assess their preference concerning facing human vs. robotic pharmacists, to manage the risk of refusal argued by the conscientious objection, and to score their moral competence with one of the dilemmas included in the MCT by G. Lind. This study demonstrated that purchasers with higher C-score (C for moral competence) would not just prefer a robotic pharmacist without a ‘conscience’ but, rather, a competent sales staff able to instruct the patient and advice her on any related queries. It further results that participants with higher moral competence are thus less likely to trust the medical expertise of artificial intelligence. We conclude that public institutions in pluralistic societies must manage normative reproductive health contexts more inclusively, and the election, education, and practice of health professionals in the public health care sector require the development of a normative mindset toward respecting the rights of all patients instead of respecting them selectively at the diktat of particularistic conscience.