Browsing by Author "Cybal-Michalska, Agnieszka. Promotor"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Doświadczenie endometriozy jako choroby przewlekłej w biografiach studentek(2023) Kaźmierska, Marlena; Cybal-Michalska, Agnieszka. Promotor; Peret-Drążewska, Paulina. Promotor pomocniczyEndometrioza jest nieuleczalną chorobą przewlekłą, która dotyka w Polsce około 2 milionów dziewcząt i kobiet, a na świecie ok. 180 milionów osób. Endometrioza występuje w czasie realizacji głównych zadań rozwojowych „wschodzącej dorosłości” i dokonywaniu kluczowych wyborów życiowych. Celem pracy doktorskiej jest przedstawienie doświadczania endometriozy jako choroby przewlekłej w kontekście trajektorii chorowania w biografiach młodych kobiet, percepcji siebie w różnych rolach społecznych oraz funkcjonowania na co dzień w mikro-, mezo-, egzo- i makrostrukturach społecznych. Aby tego dokonać, zbadano metodą narracyjno-biograficzną 23 studentki, u których zdiagnozowano endometriozę. Praca składa się z czterech części: teoretycznej, metodologicznej analizy wyników badań własnych oraz rekomendacji. Warto zaznaczyć, iż doświadczenie choroby determinowało ich ścieżkę kształcenia oraz kariery zawodowej. Wskazano również wpływ endometriozy na percepcję siebie w rolach społecznych, poczucia własnej atrakcyjności, kobiecości i seksualności oraz wystąpienie zaburzeń w sferze psychicznej. Ponadto choroba odmieniała jakość relacji rodzinnych oraz interpersonalnych. W dysertacji sformułowano również potrzeby, problemy, oczekiwania, postulaty oraz luki w systemie opieki zdrowotnej i wsparcia osób chorych na endometriozę w Polsce. Endometriosis is an incurable chronic disease that affects around 2 million girls and women in Poland, and approximately 180 million individuals worldwide. It occurs during the realization of the main developmental tasks of 'emerging adulthood' and involving pivotal life choices. The aim of the doctoral thesis is to present the experience of endometriosis as a chronic disease in the context of illness trajectories within the biographies of young women, self-perception in various social roles, and daily functioning within micro-, meso-, exo-, and macrosocial structures. To achieve this, a narrative-biographical method was used to examine 23 female students diagnosed with endometriosis. The thesis consists of four parts: theoretical, methodological, analysis of research results, and recommendations. It's worth mentioning that the experience of the disease determined their educational path and professional career. The impact of endometriosis on self-perception in social roles, feelings of self-attractiveness, femininity, and sexuality was also indicated, along with the occurrence of psychological disturbances. Furthermore, the illness also altered the quality of family and interpersonal relationships. The dissertation also formulated needs, issues, expectations, demands, and gaps in the healthcare and support system for individuals with endometriosis in Poland.Item Orientacje muzyczne młodzieży z ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia(2019) Kędzia, Marta; Cybal-Michalska, Agnieszka. PromotorPrzedmiotem niniejszej rozprawy są orientacje muzyczne młodzieży z ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia. Podstawowym pojęciem w pracy jest termin orientacji muzycznych. Na potrzeby rozprawy przyjmuje się, że orientacja muzyczna to koncepcja jednostki w kontekście jej subiektywnego poczucia tożsamości oraz obrazu własnej kariery zawodowej, w oparciu o zdobytą w toku edukacji wiedzę, poziom percepcji muzycznej, wrażliwość muzyczną i zainteresowania muzyczne. Konstrukcja pracy obejmuje część teoretyczną, składającą się z pięciu rozdziałów, rozdział metodologiczny oraz rozdział zawierający wyniki analiz i interpretację badań. Pierwszy rozdział stanowi odniesienie do samej muzyki w ujęciu kulturowym oraz teoretycznym. W rozdziale drugim podjęto tematykę związaną z pedagogiką muzyki. Rozdział trzeci odnosi się do pojęcia orientacji muzycznych, natomiast w czwartym rozdziale podjęto wątek kształcenia muzycznego i struktury szkolnictwa muzycznego w Polsce. Część teoretyczną pracy kończy rozdział piąty, obejmujący psychospołeczny aspekt okresu adolescencji. Rozdział szósty stanowi metodologię badań własnych. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Dokonana analiza badań oraz interpretacja wyników miała na celu scharakteryzowanie orientacji muzycznych młodzieży z ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia.Item Orientacje zawodowe młodzieży z Zespołów Szkół Zawodowych(2016) Myszka, Lucyna; Cybal-Michalska, Agnieszka. PromotorWspółczesna rzeczywistość znamionuje się niestałością, permanentną zmianą i dynamizmem przeobrażeń. Stwarza nowe możliwości wkomponowywania się w przestrzenie społeczne, co sprzyja samorealizacji oraz podmiotowemu zaistnieniu w zglobalizowanym społeczeństwie. Dysertacja doktorska pt. „Orientacje zawodowe młodzieży z Zespołów Szkół Zawodowych” odnosi się do problematyki kształtowania nastawień młodzieży w stosunku do własnej przyszłości zawodowej. Uznając, że strefa życia zawodowego pochłania coraz większy wycinek egzystencji człowieka - zagadnienie kariery oraz planowania przyszłości zawodowej, stanowi interesujący kognitywnie przedmiot badań. Dociekliwość badawcza, nie bez powodu została skierowana na młodzież z Zespołów Szkół Zawodowych. W perspektywie niedalekiej przyszłości stanie się ona bowiem kreatorem rynku pracy. Ponadto, mając na uwadze, że postrzegana jest ona jako grupa, która „już wybrała swój zawód”, jednym z celów prowadzonych analiz było sprawdzenie, czy podejmowane przez uczniów tego rodzaju placówek edukacyjnych decyzje, uznawane są przez nich za trafne. Orientacja zawodowa stanowi konstrukt bardzo zmienny, wyróżniający się dynamiczną naturą, co dowodzi tego, iż jego jednoznaczne dookreślenie nie należy do zadań najprostszych. W niniejszej pracy podjęto zatem próbę usystematyzowania doczasowej wiedzy na temat orientacji zawodowych oraz ich wnikliwej eksploracji w wyniku badań naukowych, których rezultatem okazały się interesujące poznawczo spostrzeżenia, istotne dla teorii i praktyki doradztwa zawodowego.Item Orientacje życiowe młodzieży akademickiej(2015-05-11) Kanclerz, Bożena Teresa; Cybal-Michalska, Agnieszka. PromotorTemat pracy doktorskiej Orientacje życiowe młodzieży akademickiej odzwierciedla główny cel badawczy jakim jest zbadanie orientacji życiowych młodzieży akademickiej oraz czynników jakie je różnicują. Pojęciem nadrzędnym jest kategoria orientacji życiowej. Rozprawa doktorska składa się z dwóch części. W pierwszej części znajdują się rozważania teoretyczne. Przybliżone zostały zagadnienia dotyczące współczesnego społeczeństwa i jego roli w determinowaniu orientacji życiowych. Podjęte zostały rozważania nad kondycją jednostki w świecie ponowoczesnym, jej poczuciem tożsamości. Przedstawione została problematyka orientacji życiowych oraz najważniejsze typologie orientacji. Przedmiotem rozważań teoretycznych są kwestie związane z funkcjonowaniem młodzieży we współczesnym świecie. Ujęcie socjologiczne oraz przedstawienie najważniejszych zadań rozwojowych przypisanych wczesnej dorosłości zarysowało problematykę młodzieży jako grupy społecznej będącej podmiotem prospektywnych zmian. Druga część rozprawy doktorskiej jest analizą empiryczną. W pracy sformułowano globalny problem badawczy: Jakie są orientacje życiowe młodzieży akademickiej? Wobec tak sformułowanego problemu globalnego, wyszczególniono trzy problemy główne: Jakie są autoidentyfikacje badanej młodzieży akademickiej? Jaka jest treść i zakres orientacji życiowych preferowanych przez badaną młodzież akademicką? oraz Jaki jest obraz współczesnej młodzieży postrzegany z perspektywy respondentów?Item System wartości młodzieży licealnej w rzeczywistości globalizującego się świata(2023) Jarantowska-Daczkus, Marta; Cybal-Michalska, Agnieszka. PromotorPraca doktorska na temat „System wartości młodzieży licealnej w rzeczywistości globalizującego się świata” to próba znalezienia odpowiedzi na pytanie o to czy i w jaki sposób przeobrażeniom ulegają wartości i orientacje życiowe młodzieży w kontekście szybko postępujących procesów globalizacyjnych. Globalizacja to zjawisko wieloaspektowe, natomiast grupą szczególnie narażoną na zagrożenia płynące ze świata płynnej nowoczesności jest młodzież. Wiek młodzieńczy to czas poszukiwania własnej tożsamości, prób osiągnięcia niezależności oraz budowania systemu wartości. W niepewnej i zmiennej rzeczywistości zadania te stają się jeszcze trudniejsze ponieważ wyzwania, z jakimi musi poradzić sobie młodzież, docierają jednocześnie z zewnątrz, jak i od wewnątrz. Problematyka okresu młodzieńczego, wartości i orientacje życiowe preferowane przez młodzież są dominującym wątkiem rozważań teoretycznych niniejszej pracy, jak i przedmiotem badań naukowych w niej opisanych. Jej głównym celem jest analiza systemu wartości młodzieży, który pod naporem wielu nowych i dynamicznych czynników zewnętrznych może ulegać częstym przeobrażeniom. Aspiracje i styl życia młodzieży warto analizować i opisywać, jako że stanowią one obraz młodego pokolenia, tak odmiennego od poprzednich. Wartości i orientacje życiowe pełnią rolę fundamentów pod budowę współczesnego społeczeństwa. Świadomość ich istnienia i wiedza o nich, jest zatem warunkiem planowania przyszłych działań zmierzających do tworzenia społeczeństwa przyjaznego, otwartego, dającego szansę na rozwój i wzajemne współuczestnictwo w tym procesie.Item Tożsamość młodzieży akademickiej w rzeczywistości globalizującego się świata(2023) Hekmat-Szał, Alicja; Cybal-Michalska, Agnieszka. PromotorPoczucie tożsamości młodzieży znajdującej się w okresie przejścia z młodzieńczości w dorosłość, jak i z edukacji na rynek pracy, jawi się jako niezwykle frapujący poznawczo temat. Podejmowanie tegoż zagadnienia jest szczególnie znaczące w dobie permanentnych przemian, których kierunek wyznaczają ludzie młodzi. Młodzież akademicka partycypująca w dzisiejszym świecie zmuszona jest radzić sobie nie tylko ze zmianami związanymi z jej życiem wewnętrznym i specyfiką fazy rozwojowej, lecz także przemianami mającymi miejsce w zastanej przez nią rzeczywistości. Przybliżona problematyka stanowiła inspirację do podjęcia wątku poczucia tożsamości współczesnych studentów. W analizie teoretycznej poczyniono rozważania nad globalizacją, charakterystyką współczesnego społeczeństwa, tożsamością dzisiejszej młodzieży oraz psychospołeczną specyfiką okresu dorastania do dorosłości. Niewątpliwie refleksje te stały się podstawą i ważnym wprowadzeniem do badań, realizacji głównego celu dysertacji, jakim było zbadanie subiektywnego aspektu poczucia tożsamości młodzieży akademickiej partycypującej w globalizującej się rzeczywistości. Młodzi ludzie egzystujący w ponowoczesności okazują się posiadać dookreślony obraz siebie. Rezultaty badań pozwalają wnioskować także o tym, iż współcześni studenci dysponują poczuciem sprawstwa, są zaangażowani we własne problemy identyfikacyjne. Przeważnie rozwiązują je podejmując autorefleksje na podstawie nowo zdobytych informacji o nich samych. Wśród współczesnej młodzieży dostrzec można także wzrost skłonności indywidualistycznych. Bez wątpienia, atrybuty młodego pokolenia stanowią odpowiedź na wielość i dynamikę przeobrażeń „płynnej nowoczesności”.