Browsing by Author "Czub, Tomasz"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Krótko- i długofalowe korzyści wczesnej opieki nad dzieckiem i edukacji(2012) Brzezińska, Anna Izabela; Czub, Magdalena; Czub, TomaszThe Western societies idea of need to invest in early care and education of the youngest citizens become more and more prevalent and is supported by scientific research. The condition of the young people in our country, indicates the need to promote the idea also in Poland. The paper contains an analysis of the research on the effectiveness of early educational interventions. Research confirms the positive impact of early educational effects on the functioning in the school and the duration of the education, as well as on social functioning measured by the level of employment, income and assets. The benefits of early childhood education are also visible in the lower criminality. Conducted research also indicates that from the point of view of state economics, early care and education is beneficial.Item Tożsamość i jej osobowościowy kontekst: charakterystyka psychologiczna uczniów zespołów szkół zawodowych(2014-07-28) Brzezińska, Anna Izabela; Czub, Tomasz; Piotrowski, Konrad; Kaczan, Radosław; Rękosiewicz, MałgorzataArtykuł prezentuje wyniki badań 271 uczniów klas I–III zasadniczych szkół zawodowych, 448 uczniów klas I–III technikum oraz 253 uczniów klas I–III liceum profilowanego. Badania przeprowadzono w Poznaniu semestrze zimowym roku szkolnego 2012/2013. Zastosowano baterię kwestionariuszy: cztery adaptowane do warunków polskich, tj. DIDS/PL – wymiary tożsamości, PFQ-2/PL – poczucie wstydu i winy, DERS/PL – trudności w regulacji emocji i ISI-4/PL – styl przetwarzania problemów tożsamościowych oraz jeden oryginalny polski KPS – Kwestionariusz Partycypacji Społecznej. Wyniki wskazują zarówno na istotne, choć niewielkie, różnice między uczniami ZSZ itechnikum z jednej strony a uczniami liceów profilowanych z drugiej, jak również na różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami. U uczniów klas I-III wszystkich trzech rodzajów szkół zawodowych podobna jest struktura powiązań badanych zmiennych osobowościowych (poziom poczucia wstydu i winy, trudności w regulacji emocji, dwie orientacje społeczne) z pięcioma wymiarami tożsamości (eksploracja wszerz, eksploracja w głąb, eksploracja ruminacyjna, podejmowanie zobowiązania, identyfi kacja ze zobowiązaniem) i stylami tożsamości (normatywny, informacyjny, rozproszony). Najbardziej adaptacyjny układ badanych czynników występuje w grupie uczniów technikum.Item WCZESNA EDUKACJA I OPIEKA NAD DZIECKIEM JAKO WYZWANIE DLA POLITYKI SPOŁECZNEJ I OŚWIATOWEJ(2012) Czub, Magdalena; Brzezińska, Anna Izabela; Czub, Tomasz; Appelt, KarolinaWell-organized unitary system of early childhood education and care is a great challenge for every country. It requires changes in public awareness among the professionals, parents and politicians and considerable financial outlay also. However, investment in this area ensures proper development of children during first years of life, significantly increases the chances of continuing education and labor market efficiency. It also prevents social exclusion. The article presents recommendations, which include the principles of the early childhood education and care system, resulting from research and practice.Item Zaufanie społeczne jako wyzwanie i ratunek dla polskiego systemu edukacji(2014-07-28) Brzezińska, Anna Izabela; Czub, TomaszProspects for the development of the country outlined in reports Poland 2030 Development Challenges, and Poland in 2050 indicate that the desired change processes, assume an important involvement of the educational system. At the same time, as one of the most important obstacles of economic and cultural development, the reports show a low level of social capital in Poland, manifesting itself in the form of very low rates of social trust. The authors present thesis that the necessary condition for the effectiveness of Polish educational system in stimulating desired changes is creating trust in both, the relationships between all participants of the system, as well as in relations of educational institutions with the wider environment. When education is based on mutual trust, the school will be able to not only become a ground for talents, but also a mainstay of the culture of cooperation and community.