Browsing by Author "Dobkiewicz, Magdalena"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Językowe sposoby ujmowania upadku systemu komunistycznego w polskiej i niemieckiej kulturze pamięci(2017) Dobkiewicz, Magdalena; Jakóbczyk, Stanisław. PromotorPrzedmiotem pracy jest zestawienie i porównanie sposobów upamiętniania okresu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Niemieckiej Republiki Demokratycznej we współczesnej polskiej i niemieckiej kulturze pamięci. W tym celu analizowane są instytucjonalne przejawy upamiętniania, których rezultatem są teksty pisane o okresie 1945-1990. Rozprawa ma charakter interdyscyplinarny, ale z doniosłą rolą etnolingwistyki, która obejmuje swoim zakresem badanie związków między językiem a kulturą. Wynikiem analizy języka instytucji, a przede wszystkim ich leksykalnych preferencji, jest wyodrębnienie i ustalenie kontekstowego znaczenia słów-kluczy i wyznaczenia głównych kręgów semantycznych polskich i niemieckich tekstów upamiętniających, na podstawie których można wnioskować o specyfice kultury pamięci w obu krajach. Założywszy, że upamiętnianie rozgrywa się w przestrzeni semantyczno-językowej, z polskich i niemieckich tekstów instytucji upamiętniających wyodrębniono następujące słowa-klucze, związane z upamiętnianiem okresu PRL i NRD: ‘władza’/‘die Macht’, ‘społeczeństwo’/’die Gesellschaft’, ‘die friedliche Revolution’, ‘Der Weg zur Einheit’, ‘droga do wolności’, ‘die Aufarbeitung’, ‘przywracanie pamięci’ oraz ‘upamiętniać’/’gedenken’.Item Pamięć miasta i postulat autentyczności na przykładzie filmu „Życie na podsłuchu”(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu; Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi, 2013) Dobkiewicz, Magdalena; Hendrykowska, Małgorzata; Śliwińska, AnnaThis article is a reflection on the category of authenticity in cinema, based on Florian Henckel von Donnersmarck's movie The Lives of Others (German: Das Leben der Anderen). The action of the film takes place in the late 1980s in East Berlin. The film can be classified as belonging to the category of “coming to terms with the past” and may be treated as a representation of collective memory concerning Berlin, as it depicts Berlin and the former institutions of communist terror. However, it is also an important statement about German collective memory in general. The focal point in the debate on this film is the category of authenticity, which I attempt to trace in the topography of Berlin related to the communist past present in the movie. The main problem is the juxtaposition of materialized and authentic forms of remembering (e.g. buildings, the streets of Berlin) with a fictional story. In case of this movie, it turns out that the pursuit of authenticity to some extent violates taboos of German collective memory, as it conflicts with the canon of official memory, as well as, in some cases, the canon of the audience’s memory (many of whom can still recall the communist past).Item ‘Peaceful Revolution’ as a Way of Conceptualizing the Events of 1989 in East Germany(Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2013) Dobkiewicz, MagdalenaThe author’s aim was to analyze the expression ‘die friedliche Revolution’ (peaceful revolution) in the context of changes that took place in 1989 and 1990 in East Germany. On the one hand, the expression is a continuation of the rhetoric which came into being as the German Democratic Republic declined, and on the other constitutes a useful tool in the present-day attempts to create “positive” collective memory, which unites German society around the events of the year 1989.