Browsing by Author "Gis, Anita"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Obraz szkoły w podręcznikach do języka polskiego (1999-2004)(2009) Gis, Anita; Smuszkiewicz, AntoniRozprawa wpisuje się w aktualny nurt badawczych refleksji nad dydaktyką szkolną. Głównym zagadnieniem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie o miejsce szkolnego podręcznika w procesie przekazu wizerunku szkoły. W jaki sposób autorzy podręczników ten przekaz kształtują, zwracając się zarówno do indywidualnego odbiorcy, jak i do zbiorowości uczniów. Sumując właściwości jednostkowych konkretyzacji, zmierzano do uchwycenia elementów powtarzalnych. By wizerunek szkoły był jak najpełniejszy, badano stopień intensywności występowania danej cechy. Wyłaniający się z toku badań empirycznych wizerunek szkoły, poddano zestawieniu z obrazem, o jakim najczęściej mówi się w trakcie zajęć polonistycznych. Analizie poddano 197 podręczników do języka polskiego na różnych etapach kształcenia. Badano obecność toposu szkoły nie tylko w zamieszczonych tekstach, ale także w ich obudowie dydaktycznej: zadaniach, poleceniach, ćwiczeniach. Dane statystyczne uzupełnione zostały listami frekwencyjnymi. Teoretyczną refleksję dopełniają wskazania praktyczne – wnioski z przeprowadzonych analiz, sugestie kierowane do autorów podręczników szkolnych oraz propozycja treści podręcznikowych ze szczególnym uwzględnieniem szkoły podstawowej.Item Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowania kształcenia studentów do wyzwań rynku pracy(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Gis, Anita; Wobalis, MirosławPublikacja przedstawia dynamiczne przemiany organizacyjne i jakościowe, jakim ulega polonistyka uniwersytecka, cały czas poszukując nowych i dobrych rozwiązań stosowanych w kształceniu studentów. Autorzy poszczególnych tekstów rozpatrują temat z różnych perspektyw: podejmują rozważania nad kondycją polonistyki uniwersyteckiej, omawiają tendencje jej zmian na przestrzeni ostatnich lat, otwieranie się na otoczenie biznesowe (co skutkuje tworzeniem praktycznych specjalizacji czy kierunków studiów), wskazują na nowe technologie wymuszające umiejętność poruszania się wśród nowych zjawisk kultury, koncentrują się na poszukiwaniu i propagowaniu rozwiązań edukacyjnych, sprzyjających rozwojowi kompetencji nauczyciela polonisty. Przywołując wyniki prowadzonych badań, szukają odpowiedzi na pytanie o relacje między teoretycznym a praktycznym przygotowaniem studentów do podejmowania działań w różnych obszarach życia.