Browsing by Author "Igielska, Anna"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Celeberrimae urbes - celebres praedicatores. O medialnym znaczeniu mnichów żebrzących w średniowiecznym mieście(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu; Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi, 2013) Igielska, Anna; Hendrykowska, Małgorzata; Śliwińska, AnnaThis article deals with media studies and discusses a problem thoroughly examined by historians of the Medieval period concerning the expansion of mendicant orders and their ministry work in the flourishing European cities of the 13th century. The research perspective – which differs from a strictly historical and theological point of view – emphasizes the impact of mendicant orders on communication in the rapidly changing social conditions of the era. Therefore, it allows one to interpret confrontations with wandering heretical preachers in the 12th century not only as a religious conflict, but also a confrontation with a certain way of distributing ideas that contested the existing state of affairs. It also makes it possible to expose the enduring features of the media role of the preacher, which determined his popularity until the Reformation.Item Decorum "Kardenia". O szalonym z "mad songu" Henry'ego Purcella(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu; Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi, 2010) Igielska, AnnaThe central topic of the article Cardenio’s Decorum is the depiction of madness in words and music. The character of Cardenio, the betrayed and lovesick Andalusian nobleman of Miguel Cervantes Saavedra’s Don Quixote, represents one of many theatrical madmen who could be seen on the English stage during the Restoration period (1660–1700) and at the same time one of those who used to present their unusual mental condition in the frame of a stage song, the so-called ‘mad song’. The function of music consists here in the transfer of affection and vivid images: bound together with unreal visions, the music generates a kind of ‘mad’ dramaturgy, in which the images appear as an analogue for the character’s inner state and decide how the musical action is to develop.Item Sny Jarosława Iwaszkiewicza - subiectum w obiektywie(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2007) Igielska, AnnaJarosław Iwaszkiewicz's Sny (Dreams) are interpreted by me in the context of Schopenhauer's philosophy of music and phenomenology of perception of Maurice Merleau-Ponty and a new phenomenology of Hermann Schmitz. The memory of Richard Wagner's Die Traume is treated by me not only as a point of reference for the description of the events of youth, but also as a form of presentation of the world of the presented story.Item Szaleństwo i patos w dziełach scenicznych Georga Friedricha Händla(2010-09-16T10:49:12Z) Igielska, Anna; Kozłowski, Krzysztof. PromotorRozprawa poświęcona jest zagadnieniu operowego patosu, a dokładniej – operowej scenie szaleństwa jako jednej z jego form. Autorka prezentuje historię pojęcia patosu od antyku do XVIII wieku, włączając w jej obręb operę jako gatunek w sposób ścisły związany z obrazowaniem i wywoływaniem uczuciowego poruszenia. Punktem wyjścia do rozważań nad zjawiskiem patosu w operze jest myśl Carla Dahlhausa dotycząca typu bohatera operowego „wydanego” obcej sile, jako definicję nadrzędną natomiast przyjmuje się tu propozycję Rainera Dachselta przedstawioną w pracy pt. „Patos. Tradycja i aktualność zapomnianej kategorii poetyki” („Pathos. Tradition und Aktualität einer vergessenen Kategorie der Poetik”, Heidelberg 2003). W pierwszej części pracy autorka zajmuje się problematyką stylu patetycznego, technikami generowania patosu i XVII-wiecznym zwrotem w sposobie rozumienia funkcji figur retorycznych. Część druga poświęcona jest pozaoperowym i operowym konwencjom przedstawiania szaleństwa. Na przykładzie trzech scen z dzieł scenicznych Georga Friedricha Händla – Tamerlano (1724), Orlando (1733) i Hercules (1745) – autorka potwierdza tezę, iż związek pomiędzy patosem a operowym szaleństwem ujawnia się w wyrażonej na sposób muzyczny sytuacji utraty przez bohatera kontroli nad własnym działaniem i emocjami.Item "The End" i projekt happy endu. O funkcji piosenki w "Czasie Apokalipsy" F.F. Coppoli(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu; Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi, 2012-04) Igielska, Anna; Igielska, AnnaIn his brilliant analysis and interpretation of the famous song The End of The Doors Werner Faulstich showed that this piece is built on the formal structure of Greek tragedy. This article is an attempt at developing his idea by putting it in context of Francis Ford Coppola’s film, Apocalypse Now: beginning with the description of the structure and dramaturgy of film exposition, then showing the place of the song in the film narration and composition, at last stressing its connection with the plot – not only with the prologue and the end of Coppola’s work, but also with mythological subject and message of his film.