Browsing by Author "Jaskulska, Sylwia"
Now showing 1 - 19 of 19
Results Per Page
Sort Options
Item Do tablicy! Ocenianie szkolne jako komunikacja nauczyciela z uczniem(2015) Jaskulska, SylwiaItem Gra o tron? Rytuały i gry w optyce teorii antropologicznej Clifforda Geertza i analizy transakcyjnej. Przyczynek do badania codzienności szkoły(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Jaskulska, Sylwia; Motyl, KarolAt present, scientific research aims at interdisciplinary approach. In this article, we attempt to present the categories of ritual and game in two approaches: that of cultural anthropology and transactional analysis. We notice common areas of interest whose background can be, for example, the notion of deep play introduced by Clifford Geertz. On the one hand, it is a ritual activity from the anthropological point of view; on the other hand, and according to transactional analysis, it reveals a hidden dimension of human relations and makes it possible for these phenomena to be analysed and interpreted. We shall try and move the category of deep play onto the ground of pedagogy in order to indicate its possible application in research into the school everyday life.Item Graded assessment of pupils’ conduct as a research object . Discovering a hidden school upbringing curriculum(Uniwersytet Zielonogórski and Wydawnictwo Adam Marszałek, 2013) Jaskulska, SylwiaIn the text, I raise the issue of a hidden curriculum. I refer myself to the course and results of my own research concerning marking pupils’ conduct at lower secondary schools and I look for answer to the question: What is the content of the hidden curriculum of the schools that I conducted my research at? In order to answer this question, I start by quoting the research results, I refer myself to the course of the research and fi nally I make an att empt at interpreting the research material gathered within the fame of this article.Item Kreowanie doświadczeń liminalnych w szkole z wykorzystaniem metody dramy edukacyjnej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Jaskulska, SylwiaThe aim of the paper is to consider the possibility of creating liminal experiences at school with the method of educational drama and the pedagogical potential of such activities. Treated as the medium phase of rite, I define liminality in line with Arnold van Genepp and Victor Turner. By claiming that for many reasons school is a liminal space and showing that the fact that this function is neglected at the cost of the transmission function is a problem, I present drama as a possible antidote.Item Item O budowaniu przez Komitet Nauk Pedagogicznych PAN (na przykładzie letniej szkoły młodych pedagogów) kapitału społecznego w środowisku naukowym(Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy w Radomiu, 2012) Jaskulska, SylwiaRefleksja dotyczy możliwości budowania kapitału społecznego w szkole wyższej i w środowisku naukowym (na przykładzie Letnich Szkół Młodych Pedagogów przy KNP PAN).Item O wyrastaniu z pasji(2015) Jaskulska, SylwiaIn my paper, I analyse passion in the context of lifelong human development. The main concern is whether passion has to be one and steady, or whether it is possible to have various passions in life, or even many different passions at the same time? To answer my question, I refer myself to the psychology of human development and the psychology of interests, as well as to Robert J. Vallerand’s dualistic model of passion.Item Ocena zachowania w doświadczeniach gimnazjalistów(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu, 2009) Jaskulska, SylwiaBadania procesu „oceniana zachowania” w szkole podjęłam dlatego, że jest to temat ważny i pomijany w analizach naukowych. Wyniki badań mogą mieć znaczenie dla praktyki szkolnej, jako głos w toczącej się obecnie dyskusji nad funkcją, jaką ma pełnić ocena z zachowania w szkole. Ponadto, jeśli na ocenianie szkolne spojrzymy jako na jeden z wymiarów kultury szkoły, jako zjawisko ogniskujące w sobie założenia ideologii edukacyjnej oraz strategie radzenia sobie przez uczniów z normatywną rzeczywistością szkoły, badając ocenianie w szkole pośrednio diagnozuje się kondycję szkoły. W badaniach chciałam odpowiedzieć na pytania: (1) Czego doświadczają oceniani za zachowania uczniowie (w jaki sposób są oceniani? jakie funkcje pełni ocena z zachowania? jaki jest jej przedmiot?, jakie działania podejmują oceniani uczniowie i oceniający ich wychowawcy?) (2) Jakie czynniki doświadczenia te różnicują (związane ze środowiskiem szkolnym? z wychowawcą? ze środowiskiem rodzinnym badanego? z badanym?) Przebadałam, za pomocą ankiety i rozmowy, 122 uczniów z 6 poznańskich gimnazjów. Wyniki są następujące: Gimnazjaliści są oceniani za to, jak zachowują się w szkole, a nie poza nią. Są oceniani przez wychowawców, nauczycieli i kolegów z klasy, nie są zachęcani do samooceny. Ideałem wychowawczym szkoły jest postawa konformistyczna. Oceniani za zachowanie uczniowie ogólnie czują się zadowoleni, ale nie są motywowani do działań i do pracy nad sobą. Uczniowskie doświadczenia „bycia” ocenianym za zachowanie w szkole w najwyższym stopniu różnicują czynniki związane ze środowiskiem szkolnym. Na przykład im wyższy poziom szkoły, tym więcej uczniów przekonanych jest o tym, że wzorową ocenę z zachowania otrzymują konformiści. Jednocześnie uczniowie szkół elitarnych częściej niż inni deklarują, że są krytycznymi uczestnikami szkolnej rzeczywistości. Są też, mocniej niż pozostali przekonani, że ocena z zachowania pełni funkcję stratyfikacyjną. Jeśli przyjmiemy, że szkoła wtedy sprzyja rozwojowi ucznia, kiedy wychowuje do autonomii, postawy krytycznej, uczy dokonywania samooceny, wglądu w siebie, zachęca do podejmowania działań, angażowania się, pracy nad sobą, to oceniająca zachowania ucznia na stopień, jawiąca się z wyników moich badań szkoła nie wpisuje się w ten model.Item Peer exclusion(2015) Jaskulska, Sylwia; Poleszak, Wiesław; Pyżalski, JacekItem Polemiki i recenzje(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im.Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Śliwierski, Bogusław; Jaskulska, Sylwia; Właśniak, KatarzynaItem Przedmiot oceny zachowania z perspektywy ocenianych gimnazjalistów(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu, 2011) Jaskulska, SylwiaThe subject of this article is the ‘conduct marking’ in Junior secondary school. I present the study results, that can be a source of information on school and can contribute to the debate about condition of Polish education. The results are the following: the educational ideal at school is the conformist attitude, students whose conduct is assessed are not motivated to act or work on improving themselves. Schools don’t support student’s development by preparing for autonomous learning, critical attitude, self-assessment, introspection, initiative, involvement and self-development.Item Pseudonimy gimnazjalistów w badaniu ankietowym jako źródło wiedzy o młodzieży(2010) Jaskulska, SylwiaProwadząc badania nad doświadczeniami gimnazjalistów, których zachowanie oceniane jest na stopień prosiłam respondentów, by podpisali ankiety pseudonimami. Wybrane przez nich pseudonimy to interesujący materiał badawczy. W tekście odchodzę od analizy problemów zawartych w temacie moich badań. Próbuję na pseudonimy, którymi podpisywali się badani, spojrzeć jako na zachowania komunikacyjne, teksty o sobie, przez których pryzmat można na nowo odczytać wypowiedzi, jako na źródło wiedzy o młodzieży i kulturze, w której żyjemy.Item Rytualne i nierytualne oblicze „fali” w szkole(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Jaskulska, SylwiaIn the paper I ask whether the similarities between the institutional hazing and tribal rites of initiation, pointed to by authors who describe this phenomenon, make it possible to talk about a ritual character of the brutal phenomenon of how freshmen are treated by older students, and if they do, then how can it translate into potential preventive measures. I discuss this issue based on the example of hazing at school. Having chosen the distinctive features of the rites of passage as my point of reference, I refer to school hazing as a pseudo-rite and I recommend taking into account its ritual character and the non-ritual objectives it completes in the preventive and repair measures at school.Item Rytuał przejścia w telewizyjnych serialach komediowych(Instytut Polonistyki i Logopedii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2017) Jaskulska, SylwiaW tekście traktuję media jako przestrzeń, w której współcześni ludzie przeżywają doświadczenia rytualne. Przyjmuję też, że rytuały są rezerwuarem wartości dominujących w danej społeczności i sposobem ich utrwalania. Edukacyjno-ideologiczna funkcja przekazu telewizyjnego uwidacznia się w treści seriali komediowych, które analizuję przez pryzmat kategorii „rytuał przejścia” – są one zapisem rytuałów przejścia z adolescencji do dorosłości, a zarazem obrazem oczekiwań społecznych dotyczących ludzi znajdujących się w momentach przejściowych.Item „Rytuał przejścia” jako kategoria analityczna. Przyczynek do dyskusji nad badaniem rytualnego oblicza rzeczywistości szkolnej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Jaskulska, SylwiaThe text is part of a debate on the possibility of studying the school through the prism of the anthropological category of "rite". By referring myself to Arnold van Gennep and Victor W. Turner's theory of "rites of passage", I pose a question on the possibility of analysing the current social reality as a series of rites of passage. I touch upon the issue of the universal character of the traditional approach to the "rite of passage" category. I inquire into how much it matches the issues currently formulated in pedagogical research.Item Upokorzenie ucznia przez nauczyciela jako jeden z mechanizmów oceniania szkolnego(2014) Jaskulska, SylwiaThe aim of this paper is to review school assessment as a teacher-pupil relation from the point of view of the "humiliation" category. I pose questions about the extent to which the humiliation mechanism is present at the contemporary Polish school and what the consequences of experiencing "being humiliated" are for students. It is supported with the result of my own research into school assessment, in particular the situation of oral testing and marking pupils' conduct with a grade from the perspective of junior high school students.Item Współczesne rytuały przejścia z dzieciństwa do dorosłości: baśń o Śpiącej Królewnie(Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2016) Jaskulska, SylwiaIn the paper, I make references to the psychological process of passing from childhood to adulthood. In contemporary times, this process is spread in time, its boundaries are blurry and it is difficult to find in it the primordial initiation rituals known among primitive tribes. I call these phenomena the Sleeping Beauty syndrome, and compare the contemporary rites of passage from childhood to adulthood to this very fairy tale, in particular to its psychological readings. The theoretical framework for my considerations is based on a selection of anthropological rite concepts and elements of methodological concepts of studying fairy tales, such as structural and psychoanalytical approaches. My psychopedagogical analysis of the Sleeping Beauty fairy tale through the category rite of passage thus begins with defining this category underlining the possibility of using it in various sciences and referring to the fairy tale as a contemporary space for ritual initiation experience.Item Wykluczenie rówieśnicze(2015) Jaskulska, Sylwia; Poleszak, Wiesław; Pyżalski, JacekItem Zaufanie i zaangażowanie jako wymiary szkolnego kapitału społecznego. Doniesienie z badań(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012) Jaskulska, SylwiaIn the text, I touch upon the issue of social capital at school. I pose the question about the extent to which Polish schools are a place that favours the multiplication of the resources of this capital. In other words, I enquire whether it is a space where commitment and trust are in use. I refer myself to the results of research conducted among the students of Adam Mickiewicz University in Poznan.