Browsing by Author "Kaczmarek, Kamil M."
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
Item Ekumeniczny zwrot Vaticanum II z perspektywy ewolucyjnej(2016) Kaczmarek, Kamil M.The present paper examines the Second Vatican Council in the perspective of sociological theory of evolution of religions. It demonstrates that the Council had abandoned its main function (a function that catholic councils used to fulfill and were designed for), i.e. to defend borders of religious system and ecclesiastical organization, while had undertook function, for which councils as central organ of the church were not designed for and so could not effectively perform, i.e. accommodation to present fluctuations in environments in which the Church operates. The most important change during Council was an influential transduction (i.e. horizontal transmission of religious ideas) of protestant version of idea of ecumenism. It induces subtle but fundamental change of meaning of catholic dogmas moving it form objective to subjective interpretations.Item Informacyjny most między biologią a socjologią(2012) Kaczmarek, Kamil M.Tocząca się od kilkunastu lat wśród filozofów dyskusja na temat pojęcia informacji w biologii pozwala rzucić nowe światło na dotychczasowe porażki zastosowania teorii darwinowskiej do kultury. Ujawnia także daleko idące homologie między światem biologicznym a społecznokulturowym, co pozwala skorygować program darwinizmu socjologicznego w istotnych punktach.Item Konflikt między religiami w cyberprzestrzeni(Zakład Wydawniczy NOMOS, 2010) Kaczmarek, Kamil M.Item Mechanizmy ewolucji religii(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Kaczmarek, Kamil M.The approach to the evolution of religions proposed in this book tries to overcome the weaknesses of socio-cultural evolutionism and selectionist sociology based on the homology of cultural and genetic transmission. It is an attempt to synthesize the Darwinian approach with Herbert Spencer’s systems theory and sociological ecology of organizations. This makes it possible to analyze the origin and evolution of particular religious organizations under the influence of social forces and also of the mechanisms for resisting these forces.Item Odgraniczanie, Część 1: Wybrane behawioralne mechanizmy izolacyjne islamu(2017) Kaczmarek, Kamil M.This paper examines different mechanisms by which barriers of religion (treated as a evolving socio-cultural system) are established. The first part of the paper presents importance of selective isolation from outside ideologies combined with relative openness to outside resources for evolutionary success. These membrane-like properties of religion’s boundaries is presented by analyzing publications which circulate among Muslim minority in Poland. Some of the mechanisms, called behavioral here, restrain close relations between believers and non-believers and so prevent transmission of extraneous ideas identified as a shirk, but not constrain Muslims transmitting their own religious ideas to others. Most obvious is a separation in time and space of religious activities. Others regulations concern commensalism (sharing the table) and symposium (drinking together), intermarriage and close relations like friendship or voluntary cooperation.Item Odgraniczanie, Część 2: Wybrane informacyjne mechanizmy izolacyjne islamu(2017) Kaczmarek, Kamil M.This paper examines different mechanisms by which barriers of religion (treated as a evolving socio-cultural system) are established. The second part of the paper presents some ideological mechanisms, that prevent extraneous ideas from taking control over believers. Presentation is based on case-study of selected literature which circulate among Muslim minority in Poland, i.e. in mainly Christian environment. Some of the mechanisms allow to identify extraneous and incompatible ideas as a shirk (heresy) to dismiss them and prove superiority of Islam. Others can disarm such ideas by transforming their meaning through putting them in a different context. Ideas transformed in this way still could appeal to some sentiments of Christians. Another type of protective mechanisms consists apologetics of religion, defending it from charges or misunderstandings.Item Paradygmat funkcjonalny Herberta Spencera(2013) Kaczmarek, Kamil M.W artykule autor rekonstruuje oryginalny sens, jaki w ramach Spencerowskiego funkcjonalizmu mają pojęcia funkcji, potrzeby, podmiotu funkcji oraz obiektywnych konsekwencji. Wskazuje na zasadniczą odrębność tej koncepcji w stosunku do dwudziestowiecznych teorii funkcjonalnych w socjologii. Choć posługują się one tymi samymi terminami, to nadają im zasadniczo odmienne znaczenie. Fundamentalna jest zwłaszcza dokonana przez Durkheima zmiana sposobu rozumienia terminu „funkcja”, który Spencer odnosił do konkretnego działania (czynności, pracy), a ktory zaczął oznaczać rezultat oddziaływania. Autor kwestionuje przypisywanie Spencerowi założycielskiej roli dla dwudziestowiecznego paradygmatu funkcjonalnego, wskazując jednocześnie na zapoznaną wagę teoretyczną oryginalnej koncepcji autora Zasad socjologii w stosunku do ujęcia zmodyfi kowanego przez Durkheima.Item Religijne odczarowanie świata a powstanie nauki(2016) Kaczmarek, Kamil M.Niniejszy artykuł analizuje znaczenie religijnego "odczarowania świata" dla narodzin nauki w cywilizacji zachodniej. Omawiam dwa główne znaczenia tego pojęcia, tj. poznawcze, obecne w pracach Maxa Webera, oraz aksjologiczne, założone w teorii sekularyzacji Petera L. Bergera. Obaj autorzy utrzymują, że po raz pierwszy do odczarowania świata doszło w starożytnym Izraelu. Jednakże nauka wówczas się nie narodziła. Powstaje ważne pytanie: czy rzeczywiście odczarowanie stanowi konieczny warunek powstania nauki? W rzeczywistości, choć w judaizmie miało miejsce odczarowanie aksjologiczne, to nie dokonało się wówczas w znaczącym stopniu odczarowanie poznawcze. Studium Waltera F. Otta nad religią homerycką ukazuje niemal kompletne odczarowanie poznawcze, a jednocześnie potężne religijne oczarowanie aksjologiczne poglądu na świat w starożytnej religii greckiej. Obie postawy mogły skutecznie przyczynić się do ustanowienia naukowego sposobu myśleniaItem Religijność a zróżnicowanie społeczne, a więc czy klasy maja znaczenie(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009) Kaczmarek, Kamil M.Item Reprodukcja albo wymieranie. Wybrane wskaźniki dynamiki stanu kapłańskiego Kościoła katolickiego w Polsce(Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicz w Poznaniu, 2019) Kaczmarek, Kamil M.Jednym z sygnałów kryzysu, w jakim znalazł się Kościół katolicki w Europie, są trudności Kościoła z odtwarzaniem (nie mówiąc o rozwoju) własnej organizacji. Ujmuje się je czasem zbiorczo jako „spadek powołań”, choć w istocie mowa tu o kilku wskaźnikach opisujących odpływ i napływ osób do stanu kapłańskiego. Wskaźniki, które mnie interesują to te mierzące rozwój liczebny kadry organizacji, takie jak: (1) liczba osób zrekrutowanych, przyjętych na pierwszy rok seminariów duchownych, (2) liczba nowowyświęconych i inkardynowanych kapłanów. Inne parametry mierzą odpływ kadr z organizacji: (3) liczba zgonów kapłanów; (4) liczba rezygnacji w trakcie studiów seminaryjnych (czyli nieudanej rekrutacji), (5) liczba rezygnacji ze stanu kapłańskiego.Item TEORIA EWOLUCJI KULTUROWEJ I SPOŁECZNEJ WALTERA GARRISONA RUNCIMANA(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2013) Kaczmarek, Kamil M.Ostatnia praca Waltera Garrisona Runcimana The Theory of Cultural and Social Selection stanowi nową próbę zbudowania socjologicznej teorii ewolucji na podstawie neodarwinizmu oraz znacznie wychodzi poza dotychczasowe propozycje: torii podwójnego dziedziczenia oraz memetyki. Jednakże selekcjonizm ¬– paradygmat, który w niej rozwija, ze względu na zastosowanie uproszczonej biologii ewolucyjnej wymaga zredukowania społeczeństwa do prostej populacji jednostek dziedzicznego doboru i podobnej redukcji kultury. Runciman nie połączył przekonująco neodarwinowskiego populacyjnego podejścia ze swoim własnym systemem socjologicznym. Jednym z głównych powodów jego niepowodzenia jest, moim zdaniem, radykalne zerwanie z klasyczną tradycją socjologii.Item W poszukiwaniu socjologicznej „genetyki” religii(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013) Kaczmarek, Kamil M.Neodarwinowska genetyka populacyjna, interpretująca ewolucję w kategoriach dziedziczności, modyfikacji i selekcji informacji zainspirowała szereg prób selekcjonistycznego ujęcia zmiany socjokulturowej. Autor artykułu argumentuje, iż źródłem ich niepowodzeń są uproszczenia tkwiące już w ujęciu przez genetykę populacyjną genu w wysoce abstrakcyjny, oderwany od kontekstu sposób. Kluczem do przezwyciężenia tej słabości jest uwzględnienie drugiego poziomu izomorfizmów zachodzących właśnie na poziomie kontekstu (genotypu, organizmu i gatunku). Pozwala to precyzyjnie określić ewolucyjną rolę kulturowej mutacji, rekombinacji i dryfu, co autor demonstruje na przykładzie religii. Z tej perspektywy organizacje eklezjastyczne stanowią izomorficzny z gatunkiem instrument ochrony zharmonizowanych systemów idei religijnych. Posiadają też jednak izomorficzne z organizmami właściwości umożliwiające znaczną redukcję wpływu mutacji, transdukcji i dryfu na system religijny.