Browsing by Author "Kakareko, Ksenia"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item Audiowizualne usługi medialne w świetle dyrektywy 2007/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2008) Kakareko, KseniaItem Działalność mniejszości polskiej na Grodzieńszczyźnie(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2009) Kakareko, KseniaThe national identity of Poles living in the Grodno region began to manifest itself in the early 1990s as a continuation of the tendency to promote national movements, encouraged by the Soviet Union. After Belarus became independent, Poles have had more opportunities to develop their national culture, and they have began to actively set up numerous minority organizations, open Polish schools and Polish houses, etc. Poles were the most numerous, yet one of many minorities living in the Grodno region, and they have harmoniously integrated with this highly ethnically diversified society. The conflicts emerging within the Union of Poles of Belarus, which receive so much attention in the Polish media, reflect internal conflicts in one of numerous Polish organizations operating in the Grodno region, and they should not affect the situation of all Poles in Belarus.Item Federacja Rosyjska po wyborach do Dumy Państwowej 2007 r.(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2009) Kakareko, KseniaWybory do Dumy Państwowej z 2007 r. nie zmieniły układu sił politycznych. Skład parlamentu pozostał prawie takim, jaki był przed wyborami. Jednak wyniki były dość ważne jako świadectwo stabilizacji systemu politycznego: kompozycja sił politycznych pozostała niezmieniona. Znaczenie Dumy, powołanej w toku wyborów z grudnia 2007 r., prawdopodobnie będzie słabło. Parlament stał się jeszcze mniej samodzielny, jeszcze bardziej posłuszny wobec władzy wykonawczej. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że Duma rosyjska coraz to bardziej przypomina Radę Naczelną ZSRR do roku 1989.Item Federacja Rosyjska po wyborach do Dumy Państwowej 2007 r.(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2009) Kakareko, KseniaThe elections to the National Duma (Parliament) in 2007 did not change the system of political forces. The composition of the parliament remained practically the same as before the elections. Yet the results were relatively significant as evidence that the political system istable : the composition of political forces remained unchanged. The significance of the Duma elected in the course of December 2007 elections is likely to weaken. The Parliament has become even less independent and more subordinate to the executive power. One can venture to say that the Russian Duma is more and more like the USSR Main Board before 1989.Item Karta Polaka – narzędzie politycznego wpływu czy tarcza w ręku Polonii?(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2008) Kakareko, KseniaThe law on the Polish Charter is an element of a certain process, noticeable in Central and Eastern Europe, the purpose of which is to reinforce and retain contacts of respective states with immigrants, that is the members of the nation that predominates in each state who live abroad. The regulations which the Polish side has introduced in order to simplify border crossing for individuals of Polish origin by introducing special visas and the Polish Charter have stirred a profound political and social discussion in Belarus. Belarussian society does not have its own national identity, and is not sufficiently developed. The western part of Belarus is a multicultural region. This allows the dwellers of this region to declare themselves to be of practically any nationality as need arises. It may be concluded then that the Polish Charters, issued by Polish diplo- matic posts, do not reflect the number of the actual members of the Polish minority. The applications for a Polish Charter are frequently triggered by economic aspects and the assessment that it pays to be a Pole.Item Państwo Związkowe Białorusi i Rosji(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2008) Kakareko, KseniaRusso-Belarusian integration has assumed the form of a Union State by virtue of an agreement signed on December 8, 1999. The agreement regulated mutual relations between the states and provided concrete details of a common state, which could in the future transform into a state that would be a model illustration of the notion. The paper analyzes the stage of statehood the union state is currently at and how advanced the in tegration process has become.Item Prawo do informacji w systemie prawa unijnego(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2009) Kakareko, KseniaItem Tożsamość Białorusinów(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2009) Kakareko, KseniaTożsamość białoruska wydaje się być nie tyle tożsamością narodową, co tożsamością regionalną. Oczywiście proces kształtowania świadomości narodowej nie został zakończony i wydaje się on przebiegać odmiennie na obszarze Białorusi zachodniej, zwłaszcza na Grodzieńszczyźnie, inaczej w Mińsku, a jeszcze inaczej we wschodniej Białorusi. Świadectwem odrębności Białorusinów od Rosjan w tej sytuacji stają się jedynie zwyczaje i pieśni ludowe, które powoli, wraz ze starszym pokoleniem, odchodzą w przeszłość, jawiąc się jedynie jako ciekawostka etnograficzna, z małym zresztą zainteresowaniem odbierana przez miejscową publiczność.Item Współczesne stosunki polsko-białoruskie 1991-2011 (w perspektywie opinii publicznej i warstwie normatywnej)(2014-10-08) Kakareko, Ksenia; Sobczak, Jacek. PromotorStosunki polsko-białoruskie w pierwszych latach po uzyskaniu przez Białoruś niepodległości układały zasadniczo bardzo dobrze. Ich normatywne podstawy stanowiła najpierw Deklaracja o dobrym sąsiedztwie… mająca charakter dokumentu politycznego, potem Traktat między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Białoruś oraz zawarte w tym okresie umowy i porozumienia. Wszystkie te akty normatywne stanowiły dobrą podstawę do dla rozwoju dobrych stosunków politycznych, gospodarczych i kulturalnych. W początkowym okresie brak było między obu państwami punktów zapalnych, generujących ewentualne konflikty. Później pojawiły się różnice polityczne, warunkowane przez gospodarkę. Normatywne gwarancje rozwoju nowych stosunków między obu państwami nie przynosiły automatycznie efektów praktycznych. Na stosunkach polsko-białoruskich ciążyła nieustannie przeszłość, w szczególności ocena okresu międzywojennego i czasów II wojny światowej. Polska nie ma jednoznacznie sprecyzowanej koncepcji polityki wobec Białorusi. Przeszkodą w utrzymywaniu bliższych kontaktów politycznych jest stosunek administracji A. Łukaszenki do opozycji politycznej, a w szczególności do części mniejszości polskiej. Polską politykę wobec Białorusi charakteryzowało stale zawężające się pole manewru oraz coraz wyraźniejszy deficyt instrumentów umożliwiających skuteczne reagowanie na mniej lub bardziej świadome dążenia władz Białorusi, zmierzających do zantagonizowania stosunków dwustronnych.