Browsing by Author "Kierzkowski, Michał"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Jakiej historii potrzebuje Europa Środkowo-Wschodnia? Szanse historii mówionej(Wydawnictwo-Drukarnia Bonami/Pracownia Komparatystyki Literackiej IFP UAM, 2010) Kierzkowski, MichałW artykule zastanawiam się nad potrzebą odmiennego sposobu prowadzenia badań historycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Swoje analizy prowadzę w dwóch etapach. W pierwszym ukazuję spór dotyczący różnic między wschodnim a zachodnim podejściem do swojej przeszłości. Ilustrując tę kwestię, w sposób czysto arbitralny przywołuję dwa przykłady – pierwszy odnoszący się do kwestii czysto historycznych, drugi zaś do sfery społeczno-kulturowej – stanowią uzasadnienie dla stawianego przeze mnie pytania w tytule i próby odpowiedzi na nie. Drugi etap to propozycja odpowiedzi. Tutaj, odnosząc się do stawianych przez polskich badaczy kilku problemów natury teoretyczno-metodologicznej, próbuję znaleźć zastosowanie dla zyskującego coraz większe zainteresowanie i uznanie nurtu badawczego, historii mówionej. Przemycając pewne ogóle tezy dotyczące pamięci kulturowej, edukacji historycznej czy też polityki historycznej koncentruję się na specyfice współczesnej historii Europy Środkowo-Wschodniej. Ilustrując z kolei swoje przemyślenia na temat szans, możliwości oferowanych przez historię mówioną, odwołuję się do kilku projektów wynikających z doświadczeń krajów postkomunistycznych.Item Oral history jako metoda badawcza historii. Studium historyczno-metodologiczne(2010-06-07T12:45:56Z) Kierzkowski, Michał; Wrzosek, Wojciech. PromotorW mojej dysertacji, poprzez analizy zagadnień historyczno-metodologicznych, dowodzę, że:- Historia mówiona przede wszystkim jako metoda badawcza, ale także jako obszar badawczy, czy też ruch społeczny (w zależności od punktu widzenia) paradoksalnie (patrząc na skomplikowany proces adaptacji i krytyki metody w świecie akademickim) jest kwintesencją tego, co możemy nazwać „uprawianiem historii”,- Historia mówiona jest wyjątkowym obszarem badawczym, gdzie można zaobserwować zazębianie się kluczowych problemów występujących w historiografii (prawda, definicja źródła historycznego, subiektywność/obiektywność w badaniach historycznych, funkcja narracji i rola historyka w procesie konstruowania/rekonstruowania przeszłej rzeczywistości),- Historia mówiona jako metoda badawcza przełamuje sztywne struktury dyskursu akademickiego, przez co sama historia staje się bardziej demokratyczną dyscypliną. Dzięki historii mówionej, sama historia może jednocześnie funkcjonować jako dyscyplina akademicka i społeczne przedsięwzięcie. Historia mówiona jest specyficzną siecią łączącą badacza, świadka historii oraz publiczność. Ten wielowymiarowy związek między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością stawia historię bliżej samych ludzi.