Browsing by Author "Kijowski, Andrzej"
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
Item Cartographic and remote-sensing data as a source of landscape ecological information on the Poznań metropolitan area(2010) Kijowski, Andrzej; Kubiak, Jarosław; Ławniczak, Radzym; Mania, WojciechThis paper characterises the system of organisation and access to spatial information in Poland based on the example of the Poznań metropolitan area. It describes the available cartographic resources, both topographic (general) and thematic. Particular attention was paid to remote sensing, being the source of the most current and nongeneralised information on geographic space. As a result of the implementation of the INSPIRE directive, activities aimed at integrating and sharing spatial data in a digital form were intensified. A practical outcome of the above is presented in the article published at Geoportal (www.geoportal.gov.pl). The final part of this paper shows the current applications and requirements concerning the use of spatial data in the modern management of a metropolitan area.Item Fotolimnologia(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Choiński, Adam; Kijowski, AndrzejPierwszy podręcznik łączący wiedzę teledetekcyjną z wiedzą limnologiczną. Zawiera bardzo ważne zagadnienia z zakresu limnologii i fotointerpretacji, również obszerny materiał fotolotniczy pochodzący z różnych zasobów teledetekcyjnych. Daje on nie tylko możliwości badania zbiorników wodnych, ale również wskazuje na zmiany, jakie w nich zaszły w przeciągu lat. Połączenie danych teledetekcyjnych z różnych okresów wykonywania zdjęć lotniczych stanowi w efekcie bogaty materiał dydaktyczny, dzięki któremu studenci zyskają umiejętność interpretacji zagadnień limnologicznych oraz wiedzę potrzebną do modelowania zmian środowiska. Przedstawienie technik teledetekcyjnych i możliwości wykorzystania archiwalnych oraz aktualnych materiałów teledetekcyjnych w limnologii daje przyszłym absolwentom wiedzę przydatną w pracy zawodowej.Item GEORADAROWA IDENTYFIKACJA STRUKTUR PERYGLACJALNYCH NA WYSOCZYZNACH MORENOWYCH(2009) Kijowski, Andrzej; Młynarczyk, Zygmunt; Słowik, Marcin; Zwoliński, ZbigniewZastosowanie zdjęć lotniczych do rejestracji struktur poligonalnych zostało przedstawione w wielu publikacjach z zakresu problematyki peryglacjalnej. W warunkach niedoboru wody w powierzchniowej warstwie gruntu na podstawie wyróżników glebowych i roślinnych zidentyfikowano struktury zmienności litologicznej. Na wysoczyznach morenowych poddanych procesom peryglacjalnym występują struktury sieci poligonalnych, które zostały w wyniku procesów postdepozycyjnych, głównie eolicznych i spływu powierzchniowego, wypełnione materiałem litologicznie odmiennym od odtoczenia. Zmienność litologiczna wypełnień uwidocznia ich układ przestrzenny. Te struktury peryglacjalne poddano na wybranych profilach badaniom teledetekcyjnym, georadarowym i sedymentologicznym. Analiza echogramów georadaru MALA ProEx pokazuje nieciągłości i modyfikacje sygnału radarowego, które są efektem odmienności litologicznej i zmienności stosunków wilgotnościowych w utworach budujących badane struktury. Wyniki badań pochodzące z interpretacji zdjęć lotniczych i pomiarów georadarowych dokumentują, że struktury peryglacjalne odzwierciedlają się w postaci zmiany fotofonu/barwy jak i sygnału radarowego. Profile georadarowe otwierają nowe możliwości badania struktur peryglacjalnych na obszarach młodoglacjalnych w celu pozyskania ich modelu trójwymiarowego.Item IDENTYFIKACJA OBIEKTÓW ARCHEOLOGICZNYCH PRZY WYKORZYSTANIU GEORADARU (GPR) – ŚREDNIOWIECZNE MIASTO SZAMOTUŁY(2009) Kijowski, Andrzej; Słowik, Marcin; Rączkowski, WłodzimierzW 2006 roku odkryto miejsce lokacji średniowiecznego miasta (Szamotuły). Ślady tego miasta zidentyfikowano dzięki rekonesansowi lotniczemu. To unikatowe znalezisko zostało objęte ochroną konserwatorską i dzięki temu możliwe tam jest prowadzenie tylko badań nieinwazyjnych. Te nieinwazyjne badania polegają na cyklicznym rekonesansie lotniczym oraz pozyskiwaniu nowych danych przy pomocy metod teledetekcyjnych, takich jak: metoda geomagnetyczna czy elektrooporowa. Każda z metod dostarcza informacji o innych aspektach zachowanych obiektów archeologicznych. W niniejszym tekście zaprezentowane zostały wyniki pilotażowego rozpoznania stanowiska przy pomocy metody georadarowej. Wyniki zostały skonfrontowane z interpretacją zrektyfikowanych zdjęć lotniczych. Pozytywny wynik testu pozwala planować takie rozpoznanie metodą georadarową, które da tomograficzny obraz średniowiecznego miasta.Item Instrumenty prawne polityki kadrowej wobec nauczycieli akademickich(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1987) Kijowski, Andrzej; Siemieński, FeliksThe article is devoted to more important legal instruments in the sphere of personnel policy towards academic teachers provided for by the Law of May 4, 1982, and especially by its amendment of July 25, 1985. The article is centered on the issues of qualification requirements, appointing to a university post, periodical evaluations of work results, promoting, transfering to another school or scientific institution, the termination of employment and the realization of some employée's rights. The authors indicate that with respect to the above issues, also the chief organs of state administration, especially Minister of Science and Schooling of Academic Rank and Ministers supervising particular types of schools, are the subjects of personnel policy. However, most of the powers are vested in bodies acting within a given school, primarily in one-person organs (Rector, Deans) or — to some extent — in collective bodies (Senate, Faculty Councils). By virtue of the amendment of 1985, the status of subjects of personnel policy is vested also in the school's appropriate political parties' instances. They are entitled to decide jointly with the rector in the matters of the school's personnel policy, yet the above cannot be identified with an individual decision to employ or to fire a given person. However, the amendment did nor reintroduce the powers as to the personnel policy which were vested in trade unions in years 1972 - 1982. The authors reach the conclusion that the powers of the subjects of personnel Policy are for the most part the object of their imperative legal duties. However, in the authors' opinion the provisions of the Law often leave too much discretion, especially with respect to termination of employment, which may occur either by way of disciplinary penalty imposed by a disciplinary board or by means of the minister's or rector's decision. In order to avoid the abuse of the said discretion and to use it for rationalizing the personnel policy, and especially for integrating the academic community, the purposes of the Law and the individual circumstances should be taken into account in the process of applying the Law, together with good academic customs, which must be considered the concretization of the Law's provisions.Item INSTYTUCJA PRAWNA ZATRUDNIENIA ZARZĄDCY ZAKŁADU PRACY W PERSPEKTYWIE KODYFIKACJI PRAWA PRACY(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2006) Kijowski, Andrzej; Jankowiak, JarosławThe paper addresses a fundamental issue which is the determination of the working or employment status of a managing director. It attempts to answer the question whether such a person de lege ferenda should be given the status of an employee (on a contract of service) or a non-employee (a worker on a contract for services). In order to answer this question the authors first analyse the course and results of a discussion that went on in Poland’s interwar period (1919-1939), then look at the existing regulations and solutions in other states, and finally analyse the tendencies currently present in Polish labour law, to conclude that despite numerous convincing arguments to the contrary, pragmatic reasons speak for securing for a managing director a status or an employee, which conclusion is also a recommendation for consideration when drafting an amended version of labour law in Poland. The same arguments, in the authors’ opinion, speak against the same status for a managing director to be provided for in the potentially drafted EU labour law model.Item Krajobraz i polityka – wybrane aspekty wpływu decyzji politycznych na zmiany krajobrazu w Polsce(2011) Kijowska, Jolanta; Kijowski, Andrzej; Rączkowski, WłodzimierzCelem jest pokazanie procesów zachodzących w krajobrazach jako efektu decyzji politycznych od lat 40. XX wieku. Te decyzje(gospodarcze, społeczne i ideologiczne) przekształciły krajobrazy w Polsce. Trzebiatkowa i Anielpol posłużyły do prześledzenia przemian krajobrazów wiejskich. Kwestie kształtowania własności prywatnej jako elementu krajobrazu związanego z kreowaniem indywidualnego znaczenia miejsca przedstawiono na przykładzie z rejonu Zakopanego. Materiał źródłowy stanowiły zdjęcia lotnicze z lat 1964‐2009. Pierwsze z nich stanowiły punkt wyjścia analizy poprzez określenie stanu frozen palimpsest w odniesieniu do procesów historycznych. Splatają się tu dwa procesy: 1)interpretacja zdjęcia przez pryzmat znajomości procesów historycznych oraz 2) identyfikacja cech krajobrazu i poszukiwanie ich związku z wydarzeniami historycznymi lub indywidualnymi decyzjami ludzi. Zdjęcia współczesne pozwoliły na wskazanie kierunków przekształceń krajobrazów (on going palimpsest) w efekcie decyzji politycznych.Item Landscape changes caused by the construction of the Poznań western ring road – selected problems(2013) Kijowska, Jolanta; Kijowski, AndrzejDevelopment of road infrastructure in Poland is becoming more dynamic due to its underdevelopment in comparison to EU countries. This is due to occupation of the increasing number of new sites and a number of consequences in the natural environment. The change of character of the landscape, surface depletion of natural or semi natural landscape, weakening of the natural linkages between valuable natural areas and natural space fragmentation are all unambiguously negative effects of the development of the road infrastructure. The article presents the processes of spatial transformation of the landscape, associated with the phase of the project and the implementation of the Poznań Western Ring Road as part of the S-11. Attention is paid to changes in physiognomy and perception capabilities of the landscape in the context of the emerging ring road, road junctions and numerous engineering facilities connected with the collision-free road line. The important role of mapping and remote sensing materials, as well as the sequence of ground images capturing the processes of landscape transformation were also highlighted.Item MODEL RADY ZAKŁADOWEJ NA GRUNCIE POWSTAŃCZEGO ROZPORZĄDZENIA Z 1 SIERPNIA 1944 R.(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2005) Kijowski, Andrzej; Jankowiak, JarosławNumerous publications have been issued to mark the 60th anniversary of the outbreak of the Warsaw Uprising, offering a variety of viewpoints for this historical event. At the same time, many authors analysed various aspects of the Polish Underground State during the Second World War. Yet, the substantial legal accomplishments of this state, e.g. two Journals of Laws (Dzienniki Ustaw) issued by the State Authorities during the uprising, remain overshadowed. For that reason the following publication has been devoted to the analysis of one of the most fundamental accomplishments from that period, which is the model of company employee council in the light of the Regulation of the Polish Council of Ministers of 1 August 1944. The authors present the historical context of this regulation and normative constructs introduced in it. They also consider whether it would be possible to use it, at least partially, in the draft copy of the new Polish Labour Code.Item Najwyższe walory środowiska przyrodniczego i kulturowego gminy Rokietnica a proces planowania i zagospodarowania przestrzennego(2007) Kijowska, Jolanta; Kijowski, AndrzejWaloryzacja środowiska przyrodniczego i kulturowego obszarów gmin wskazuje najbardziej wartościowe obszary, dla których należy utrzymać priorytet funkcji środowiskowej (ekologicznej, kulturowej) lub dążyć do objęcia ich ustawowymi formami ochrony. Wyniki waloryzacji czy powstające na jej podstawie formy ochrony środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego nie są gwarantem nienaruszalności tych terenów ze względu na znaczną presję działań inwestycyjnych. W publikacji podjęto próbę ukazania wyników waloryzacji gminy Rokietnica oraz kilku przykładów nieuwzględnienia jej ustaleń, prowadzących do poważnych konfliktów środowiskowych. Dla potrzeb opracowywanej w 2001 roku Strategii społeczno-gospodarczego rozwoju gminy Rokietnica wykonano waloryzację środowiska przyrodniczego i kulturowego, dającą podział przestrzeni gminy na obszary zróżnicowane pod względem poziomu wartości środowiska przyrodniczego jak i kulturowego. Informacja te, o znaczeniu strategicznym, miały dać solidne podstawy prowadzenia polityki zrównoważonego rozwoju na terenie gminy Rokietnica. Waloryzacja przyrodniczo-kulturowa gminy Rokietnica przeprowadzona została w oparciu o następujące elementy środowiska przyrodniczego: abiotycznego – rzeźbę terenu (krawędzie dolin, spadki terenu, zagłębienia bezodpływowe), wody powierzchniowe i głębokość zalegania pierwszego poziomu wód podziemnych, jakość gleb, biotycznego – rodzaj użytkowania terenu (użytki zielone, lasy, grunty orne), roślinność, zwierzęta, i dziedzictwa kulturowego – stanowiska archeologiczne, zabytki architektury i parki podworskie.Item Niektóre sporne problemy nowej ustawy o związkach zawodowych(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1983) Kijowski, AndrzejThe article consists of four parts. In the first one, the author advocates that, it is an a c t u a l position of the trade unions which is decided by practice of the system, culture and political customs, virtual relations between unions' organs and organs of the party and State and economic apparatus or by an extent of its real influence on a shape of socio-economic policies and their implementation. Legal regulation of the trade unions movement is therefore necessary, but it cannot guarantee by itself the equal position of the unions vs. the party and the State in the structure. It should be the regulation limited to the basics, not introducing specific provisions. The previous Trade Unions Act of 1 July 1949 revealed such a skeleton structure; yet, the law was not implemented in a correct way. In the second part of the article the author discusses the so-called transitional provisions of the new Act of 8 October 1982, limiting temporarily unions' rights to their discretion in assuming names and forming their organizational structures, and suspending the so-called plurality of the unions until the end of 1984. The author's attention is focused on sec. 52 of the Act prescribing loss of legal validity to the previous acts registering trade unions. In the opinion of the authorit is a political decision, and as such it has been controversial. From the legal point of view the fact that it is resulted by a legal norm (act of lawmaking) and not by an administrative act (act of law implementation) what has expliciteiy been forbidden by the convention (nr 87 of the International Labour Organization) is of no crucial importance here. As it was already expressed in the legal literature individual and specific decisions are in the discretion of administrative organs, yet in case of declaring loss of legal validity, the decision was trade by the legislative. A formal substantiation of such move could not be therefore required, while it could have been troublesome for administrative organ or court. Subjective scope of the regulation, principle of branch structure of the unions and their tasks are discussed in the third part. The tasks are still understood as the protection of rights and interests of workers, but this has to be implemented in the way complying with the conditions of the Polish system. Problems of wages for periods of strike are presented in the closing part of the article. The author advocates that the remuneration ought to be decided in the agreements terminating a strike. Sec. 45 of the Act is interpreted in this way by the author i.e. strike remuneration is not guaranteed ex lege by the new regulation but it is also not forbidden for a workplace authorities to oblige themselves to pay such a remuneration in total or in part. It is emphasised by the author in the closing remarks that limitations of union freedoms introduced by the new Act should not be left unsaid, it is necessary to explain their temporary reasons to the society and immediately withdraw these limitations as the socio-political situation in the country stabilizes.Item Nowa koncepcja zobowiązaniowego stosunku pracy(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1988) Chobot, Andrzej; Kijowski, AndrzejThe economic model of free competition forces an employer to increase efficiency notwithstanding the degree of liberality of legal formulas of entering into the employment relationship. Of such liberal character is the conception of the employment relationship as an obligation towards an employer to perform with due care work of a given kind. Such a conception does not secure economic efficiency in socialism, since it rejects free competition and it safeguards social security by means of certainty of both employment and revenues form work. In conditions of the Polish economic reform such safeguarding mechanisms should not go beyond providing means which would allow to regenerate energy spent for work and satisfy basic needs. An individual standard of living as well as the level of collective consumption should depend on work efficiency. The above assumptions of a modified social policy system should find their expression in an adequate model of the employment relationship. The authors postulate to complement the actual conception of a due-care contract with a new and prevailing conception of a so-called task-result employment relationship. By entering into such a relationship an employee would be obligated to be ready to accept an employer's offer to carry out definite tasks, compatible with the employee's qualifications and remunerated according to his /her category of individual rank or according to the minimum wages statute. In turn, an employer would be obligated to formulate offers comprising tasks and total amounts of money to be paid for carrying out those tasks. Thus it would be an obligation whose contents would „change with the changes in tasks and remuneration, determined in subsequent autonomous clauses, accidentally connected with the contents of a framework-contract for being ready to work.Item Porzucenie pracy de lege lata i de lege ferenda(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1978) Kijowski, AndrzejL'objet de l'article est J'analyse du sens juridique de l'abandon du travail, définie dans l'article 65 § 1 prop. 1 et 2 du code de travail. Selon la proposition le de la disposition citée l'abandon du travail a lieu dans le cas où on se présente au travail, et ensuite on se soustrait de l'exécuter en manifestant la volonté de la cessation durable de cette prestation, ainsi que dans le cas où on ne se présente pas au travail et l'on communique la volonté citée à l'entrepreneur au plus tard le deuxième jour de son absence. Cependant selon la prop. 2 l'absence au travail sans informer l'établissement de causes de l'absence, crée une présomption de l'intention d'abandon du travail. Cette présomption est proche à la catégorie des présomptions de loi. Elle ne constitue pas la présomption inébranlable, mais on ne peut pas la justifier par la démonstration, que l'employé n'avait pas l'intention de rompre la liaison juridique avec l'établissement. L'exemple suivant dans le rapport de travail qui existait jusqu'à présent peut concerner cependant seulement cet employé qui dans le délai convenable ne pouvait pas informer l'etablissement de la cause de son absence et a rempli le devoir de l'information immédiatement après la cessation de l'obstacle. Ce n'est qu'après la constatation de cette impossibilité, entre en jeu 1'examen, si la cause elle-même de l'absence justifie cette absence. En critiquant l'article 65 § 1 du code de travail, l'auteur affirme que la construction juridique de l'abandon du travail n'est pas de lege ferenda ni nécessaire ni justifiée. L'auteur part du principe de la liberté du travail et il prend le principe que la conception de l'abandon du travail ne peut pas jouer le rôle dans les conflicts socio-économiques, ainsi que de sanctionner le manquement des devoirs par les employés. Sur cette base l'auteur postule l'attribution à l'employé le droit à la résiliation du rapport du travail avec effet immédiat dans les cas de la violation par l'établissement de ses obligations envers l'employé. Dans ce cas peut naître seulement un problème dont le sens juridique et qualificatif est différent: la résiliation régulière (ou non) immédiate du rapport de travail ou le manquement aux devoirs obligatoires de l'employé. La construction de l'abandon de travail devient superflue.Item Prawna problematyka stypendiów sportowych(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1981) Kijowski, AndrzejDurant la crise sociale et politique commencée au mois d'août 1980 les ouvriers ont présenté un paquet des postulats. Un des premiers concernait l'emploi controuvé des sportifs de performance dans les établissements d'Etat. Dans cette situation l'arrêté n° 18 du Conseil des Ministres et la disposition du Comité de la Culture Physique et du Sport du 30 I 1981 ont créé en Pologne les bourses de sportifs. Elles sont attribuées aux sportifs ayant la formation professionnelle dans les différents domaines qui ne travaillent pas à cause de leur carrière sportive. L'auteur présente le sens subjectif de ces bourses, leur montant, les conditions de leur attribution, diminution, sourcis et revocation. Il s'occupe également de la façon de résoudre les conflits concernant les bourses. Les bourses sont attribuées par le club sportif, leur source étant le budget d'Etat. En ce qui concerne les membres du club, la bourse signifie en réalité l'accord supplémentaire, clause autonome valable pendant une période précise. Dans le cas des personnes n'étant pas membres du club l'accord crée l'obligation juridique indépendante. Les qualifications professionnelles ne sont pas le point de départ pour fixer le montant de la bourse, c'est le niveau atteint dans la carrière sportive. L'auteur de l'article en tire la conclusion suivante: ces bourses sont en réalité les payes reçues pour les exploits sportifs qui ne permettent pas de travailler professionnellement. Rien ne fonde cette conception dans le cas des activités ne faisant pas partie des Jeux Olympiques. Elle ne peut pas être respectée pour les activités présentées aux Jeux Olympiques, étant contradictoire à la règle du sport „amateur" notée dans l'article 26 du Statut du Comité Olympique International.Item Próba zastosowania lotniczych termowizyjnych obrazów wideo do wykrywania miejsc nielegalnego składowania odpadów zwierzęcych(2009) Kijowski, Andrzej; Mania, WojciechAccess to the remote sensing data was increasing in Poland since 1989. This procccess had stimulating impact on scientific research in the scope of changes in the environment. Special attention should be given to the thermal imagery methods because of its information potential. Presented paper discusses the possibilities of using information from thermal images for detecting of places of illegal dumping of animal waste in the ground. On the basis of earlier survey and gathered data draft fl ight plan was created, covering the sorroundings of Śmiłowo (around 30 sq km). Theoretical thesis for the subject was an assumption that all disturbances of the ground and soil structure should give visible representation in both thermal and visible images. Moreover the process of decay of animal tissues should be the source of heat, which can be observed through thermal sensor. Several places of potential dumping of animal waste were selected. For detailed ground verifi cation eight of them were chosen. In these location geological drillings were performed and than analysis of the samples. Thermovision is a method with great potential for the monitoing of the environment, but its effectiveness depends on the access to another sources of geoinformation.Item Problematyka ochrony praw pracownika w nowym kodeksie karnym(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1969) Kijowski, AndrzejLe sujet de l'article est l'analyse de la prescription de l'art. 190 du code pénal, la première des deux prescriptions du chapitre „délits contre les droits du travailleur", qui constitue la nouveauté de la partie détaillée du code pénal de 1969. Le bien juridique défendu par la prescription de l'art. 196 est constitué par deux groupes de droits du travailleur qui peuvent être enfreintes par lets personnes responsables de l'emploi. Ce sont: 1) les droits constituant les éléments du texte des relations de travail existant actuellement et les droits liés génétiquement aux relations de travail n'existant plus actuellement .2) les droits concernant les prestations d'assurances liées aux relations de travail, c'est à dire les allocations, les pensions, et les prestations médicales. Les origines des relations de travail et le charactère du sujet employant n'ont aucune signification en ce qui concerne cette défense. Le délit de l'article 190 est un méfait intentionnel, qui de plus sous-entend un comportement têtu ou par méchanceté. L'action par méchanceté implique la préméditation et cela dans la forme „dolus coloratus", cependant le comportement têtu permet d'admettre également l'intention éventuelle. L'auteur du délit doit par son comportement créer un état de menace concret, c'est à dire une situation dans laquelle il existe une grande probabilité d'endommagement de la personne ou des biens du travailleur. Si l'on admet que cet état de menace, restant en liaison causale avec le comportement de l'auteur du délit, constitue l'effet de cette cause — effet dans le sens de changement dans le monde extérieur-l'auteur juge qu'il convient de considérer le délit de l'article 190 comme un délit „d'effet". Il convient d'ajouter que la prescription dont il est question, doit également défendre le travailleur des représailles de la part de l'employeur. En conclusion l'auteur juge positivement la prescription de l'art. 190 du code pénal et prévoit sa grande influence sur le renforcement du régime de légalité dans les relations de travail.Item Przedmiot pracowniczego świadczenia ze stosunku pracy(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1977) Kijowski, AndrzejL'auteur analyse la notion „l'accomplissement du travail" et „le travail d'un genre déterminé'' — étant les élements de la détermination légale de l'objet de l'obligation de travailleur du rapport de travail. Le devoir de l'accomplissement du travail l'auteur reconnaît comme l'ordre accepté volontairement d'accomplir des actions dirigées sur l'exécution ou l'amenée à un résultat utile pour l'établissement de travail. Car chaque action humaine consciente a pour le but quelque résultat déterminé. Or dans les obligations, dont l'objet constitue l'action future est possible la démarcation; de cette action à la manière de genre, et dans le cas où on peut indiquer le résultat individualisé de l'action — aussi à manière individuelle. Cette détermination individuelle de l'objet de la prestation du débiteur peut et en règle a lieu dans les contrats civils juridiques sur la prestation des services. Cependant à la conclusion du rapport de travail on ne donne pas des résultats des actions que le travailleur s'oblige à accomplir où on indique seulement ses traits de genre. Les parties de la relation de travail ne sont pas dans ce cas tenues par les „sphères" possibles à la concordance des actions du travailleur. C'est pourquoi la notion ,,le genre de travail" acceptée dams la sociologie, économie ou à l'organisation de travail n'est pas utile au droit de travail, où sur le genre de travail on peut parler seulement en liaison à un contrat concrèt (de genre de travail convenu). En quoi consiste donc le trait „de genre" en détermination de l'objet de la prestation du travailleur? L'auteur affirme, que dans la plupart des cas le travailleur s'oblige aux actions déterminées par le nom de la profession au spécialité, sans déterminer séparement leurs résultats. S'il s'oblige donc à accomplir à la manière incessante une seule action concrète, alors la prestation est accordée comme un nombre indéterminé plus proche de l'action exécutée du service, dépendant du temps réel de la durée du rapport de travail. Donc cette détermination se réfère évidemment au critère de genre. Le trait de genre ainsi conçu dans la détermination de la prestation du travailleur constitue une règle conforme à la loi, indépendante de la volonté des parties de la relation future de travail et du genre du contrat conclu. Il concerne donc aussi le contrat nommé, contrat conclu pour une durée de l'exécution, du travail déterminé, où immédiatement après la concordance de l'objet de genre de la prestation (p. ex. le tissage artistique) rétablissement donne au travailleur l'ordre d'accomplir la tâche individualisée (p. ex. d'un gobelin concret). Le trait de genre dans la détermination de la prestation de travailleur ne constitue pas cependant le critère le différenciant de la prestation de droit civil des services (surtout des services non nommés du caractère continuel) où le critère doit être recherché dans les normes réglant le moyen de l'accomplissement de la prestation du travail. L'auteur est d'opinion, que le critère constitue l'obligation d'exécuter des ordres concernant le travail convenu. Cette obligation est une méthode spécifique du rapport de travail pour réaliser une prestation de travailleur.Item Przekształcenia sieci osadniczej dolin rzecznych w Wielkopolsce i ich rola w planowaniu przestrzennym(2007) Kijowski, Andrzej; Rączkowski, WłodzimierzDziałalność człowieka w przeszłości, związana z zaspokajaniem jego rozmaitych potrzeb społeczno-kulturowo-ekonomicznych, spowodowała daleko idące przekształcenia w środowisku przyrodniczym. Zmiany te były i są zróżnicowane w odniesieniu do zakresu, czasu i przestrzeni oraz odznaczają się różną intensywnością w stosunku do poszczególnych cech i geokomponentów tego środowiska. Bezpośrednio obserwować możemy przekształcenia sieci osadniczej i ściśle z nią powiązanych zmian w sposobach zagospodarowania terenu. Na przykładzie wybranych dolin rzecznych w Wielkopolsce (głównie doliny Samicy) chcemy przedstawić jak ukształtowany na przestrzeni dziejów układ relacji człowiek – środowisko przyrodnicze w obrębie dolin rzek wpływa na dzisiejsze decyzje dotyczące zagospodarowania przestrzennego. Pamiętać bowiem musimy, że krajobraz historyczny (kulturowy i przyrodniczy) ma bardzo istotną cechę – jest unikatowy i nieodnawialny. Proponowana przez nas procedura wymaga powiązania metod specyficznych dla nauk przyrodniczych i humanistycznych. Metody geosystemowo-zlewniowa, analizy przestrzennej stosunków ekologicznych i metoda określania potencjału ekologicznego pozwalającej prognozować zmiany w środowisku przyrodniczym, a to ma istotne znaczenie przy projektowaniu funkcjonalnego systemu wykorzystania terenu. Natomiast analiza krajobrazu kulturowego musi uwzględniać jego historyczny charakter. Zatem prowadzona powinna być zarówno w wymiarze czasowym, jak i przestrzennym. Takie podejście pozwala uwzględnić w analizie systemów osadniczych decyzje (społeczne czy ekonomiczne) podjęte przez wcześniejsze generacje, a mające wpływ na przekształcenia w środowisku.Item Sytuacja prawna pracowników niewypłacalnego pracodawcy (Uwagi w świetle paktu o przedsiębiorstwie oraz standardów międzynarodowych)(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1993) Kijowski, AndrzejThe article consists of four parts. Part I presents a historical outlook at the norms pertaining to the protection of employee claims in bankruptcy. Under the Bankruptcy Law of 1934, this protection was insufficient. The 1990 amendments to the Bankruptcy Law have included all employee claims to the bankrupt estate and located them in the most privileged category. Part II presents the impact of t h e declaration of bankruptcy on the protection of stability of the employment relationship. Parts III and IV discuss the draft law on protection of employee claims in insolvency. The author compares the draft with respective international standards, i.e., the Directive No. 987/80 of t h e Council of European Communities, as well as the ILO Convention No. 173 and Recommendations No. 180 of 1992.Item Uprawnienia mieszkaniowe związane z zatrudnieniem w stosunkach służbowych(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1980) Kijowski, AndrzejL'auteur présente la réglementation du droit de logement acquis à titre d'emploi dans le secteur où existent les rapports de service ainsi que la réglementation des droits qui s'ensuivent immédiatement de ce genre d'emploi, mais. qui entrent en vigueur au moment de la cessation du rapport de service. Le présent article continue et développe le sujet d'une publication antérieure de son auteur qui touchait les droits pareils dans le rapport de travail („Studia Prawnicze" 1979 No 3). La différenciation entre deux notions: "rapport de service" et "rapport de travail" est basée sur le critère formel de la terminologie qui concerne le règlement de l'emploi des militaires d profession, des fonctionnaires de, la police, du service pénitenciaire et des fonctionnaires du service des incendies. L'auteur analyse successivement le sujet et l'objet du domaine des droits de logement (c'est-à-dire le droit d'affectation de l'appartement ou bien celui de versement de l'équivalent pécuniaire); la façon de sa réalisation, l'influence que le changement et la cessation du rapport de service peuvent marquer sur ces droits. Dans la conclusion l'auteur constate ce qui suit. La églementation des droits de logement des fonctionnaires du service d'Etat diffère beaucoup du regime des, droits de logement liés au rapport de travail, mais elle ne constitue pas de catégorie juridique. La réglementation des droits de logement des fonctionnaires du service des incendies ne comprend que la formule générale concernant le devoir d'assurer un appartement à l'employé et la présentation détaillée des règles du versement de l'équivalent pécuniaire. La situation des fonctionnaires de la police et de la prison est reglée de la même facon et plus avantageuse par rapport aux autres. Elle diffère au point de vue formel de celle des militaires de profession. Les autres différences ont le caractère quantitatif et ne résultent pas des circonstances distinctes du service. Ainsi l'auteur postule-t-il l'unification dut, droit de logement dans le service d'Etat.