Browsing by Author "Koszewska, Anna"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Etyczna wartość muzyki w refleksji i twórczości kompozytorów XX wieku(2015-10-20) Koszewska, Anna; Stęszewski, Jan. PromotorU podstaw fenomenologicznej analizy człowieka tkwi rozpoznanie źródłowego doświadczenia osoby w czynie. „Człowiek działa” – ta dynamiczna koniunkcja, ścisła korelatywność, znaczeniowa odpowiedniość i współzależność „czynu” i „osoby” pozwala uznać czyn za szczególny moment ujawnienia osoby, najwłaściwszy punkt wyjścia dla zrozumienia jej dynamicznej istoty. Człowiek poprzez swe czyny – moralnie złe lub dobre – sam staje się dobry lub zły. Ścisła relacja między artystą a jego dziełem powstaje w procesie twórczym. Sztuka, jako cnota rozumu praktycznego, zawierająca nieomylną prawość, powstaje in ordo amoris. Wymaga – przede wszystkim od artysty, ale też od odbiorcy odpowiadającego w sposób adekwatny na wartość – aby nie tylko władze zmysłowe i wyobraźnia, ale przede wszystkim władze wolicjonalne człowieka (dobre usposobienie pożądania) zostały zjednoczone i uporządkowane w stosunku do celu sztuki. Co znamienne, kompozytorzy (i inni twórcy) w XX wieku nie mają wątpliwości co do antropologiczno-etycznego wymiaru muzyki (i sztuki w ogóle). Słuchając muzyki, możemy intersubiektywnie doświadczyć owej siły, która domaga się odpowiedzi, skłaniając do 'dobrego czynu'. Wartość muzycznego dzieła sztuki, pojmowanego jako zarazem έργών: rzecz, czyn, to co „zdziałane”, i ενέpγεια: czynność, działanie, umożliwia spełnienie jego ostatecznego celu – bycia darem dla ludzkiego świata, miejscem dialogu, spotkania z innymi ludźmi, aktualizacją miłości, jej światłem. W ten sposób wartością istotową dzieła jest wartość etyczna.