Browsing by Author "Kulczycki, Emanuel"
Now showing 1 - 20 of 90
Results Per Page
Sort Options
Item Analiza opóźnień wydawniczych polskich czasopism naukowych(Scholarly Communication Research Group, 2017-01-22) Drabek, Aneta; Rozkosz, Ewa A.; Kulczycki, EmanuelRaport zawiera dane bibliometryczne na temat 2356 polskich czasopism naukowych ze wszystkich grup nauk umieszczonych na Wykazie czasopism punktowanych z 2016 r. Analizowaliśmy opóźnienia wydawnicze w oparciu o dane zamieszczone na stronach internetowych czasopism. Przyjęliśmy, że czasopisma naukowe w drugiej dekadzie XXI-wieku muszą prowadzić aktualną stronę internetową, na której zamieszczają przynajmniej informacje o kolejnych numerach. Punktem wyjścia do analiz były dane o czasopismach i stronach internetowych zawarte w Polskiej Bibliografii Naukowej (https://pbn.nauka.gov.pl/). Aby zebrać jak najdokładniejsze informacje, uzupełniliśmy zbiór odnośników do czasopism o te zawarte w „Ariancie” (http://arianta.pl), tj. w najpełniejszej bazie polskich czasopism naukowych. Sprawdzaliśmy opóźnienia wydawnicze z 2015 r. i 2016 r. Za opóźnienie uznaliśmy niezamieszczenie informacji (np. spisu treści czy też linków do pełnych tekstów) o co najmniej jednym wymaganym numerze. Raportowaliśmy, ile w danym roku ukazało się numerów, a ile powinno się ukazać. Za brak opóźnień uznaliśmy opublikowanie informacji o liczbie numerów równej lub większej od liczby wynikającej z zadeklarowanej przez czasopismo częstotliwości. Dla przykładu: kwartalnik w 2016 r. powinien był opublikować informacje (np. spis treści, link do księgarni itd.) o czterech numerach lub więcej.Item Are book publications disappearing from scholarly communication in the social sciences and humanities?(2018) Engels, Tim C.E.; Istenič Starčič, Andreja; Kulczycki, Emanuel; Pölönen, Janne; Sivertsen, GunnarPurpose – The purpose of this paper is to analyze the evolution in terms of shares of scholarly book publications in the social sciences and humanities (SSH) in five European countries, i.e. Flanders (Belgium), Finland, Norway, Poland and Slovenia. In addition to aggregate results for the whole of the social sciences and the humanities, the authors focus on two well-established fields, namely, economics & business and history. Design/methodology/approach – Comprehensive coverage databases of SSH scholarly output have been set up in Flanders (VABB-SHW), Finland (VIRTA), Norway (NSI), Poland (PBN) and Slovenia (COBISS). These systems allow to trace the shares of monographs and book chapters among the total volume of scholarly publications in each of these countries. Findings – As expected, the shares of scholarly monographs and book chapters in the humanities and in the social sciences differ considerably between fields of science and between the five countries studied. In economics & business and in history, the results show similar field-based variations as well as country variations. Most year-to-year and overall variation is rather limited. The data presented illustrate that book publishing is not disappearing from an SSH. Research limitations/implications – The results presented in this paper illustrate that the polish scholarly evaluation system has influenced scholarly publication patterns considerably, while in the other countries the variations are manifested only slightly. The authors conclude that generalizations like “performance-based research funding systems (PRFS) are bad for book publishing” are flawed. Research evaluation systems need to take book publishing fully into account because of the crucial epistemic and social roles it serves in an SSH.Originality/value – The authors present data on monographs and book chapters from five comprehensive coverage databases in Europe and analyze the data in view of the debates regarding the perceived detrimental effects of research evaluation systems on scholarly book publishing. The authors show that there is little reason to suspect a dramatic decline of scholarly book publishing in an SSH.Item Are book publications disappearing from scholarly communication in the social sciences and humanities?(2018) Engels, Tim C.E.; Istenič Starčič, Andreja; Kulczycki, Emanuel; Pölönen, Janne; Sivertsen, GunnarIn the social sciences and humanities book publishing takes a prominent role, both in terms of communicating with international peers and with a broader intelligentsia (Hicks, 2004; Verleysen & Engels, 2014). Empirical evidence regarding the evolution of the share of scholarly book publications in the total volume of scholarly publications in a given country is rare. In this study we intend to fill this gap with an analysis of the comprehensive coverage data on the share of peer reviewed book publications (book chapters, edited volumes and monographs) that are available from Flanders and Slovenia for the period 2004 to 2015. We supplement these data with data on peer reviewed book chapters and monographs from Norway for the period 2005-2015 as well as data on all types of peer reviewed book publishing for the period 2009 to 2014 for Poland and 2011 to 2015 for Finland.Item Batesonowskie pojęcie „metakomunikacji” w komunikologii historycznej(Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, 2016) Kulczycki, Emanuel; Jaworska-Witkowska, Monika; Witkowski, LechCelem niniejszego tekstu jest pokazanie, w jaki sposób Batesonowskie pojęcie „metakomunikacji” jest użytecznym punktem wyjścia do analiz prowadzonych nad sposobem uprawiania komunikologii historycznej . Podejmując się analiz z zakresu historii idei komunikacji oraz filozofii komunikacji, natrafiamy na istotny problem badawczy: w jaki sposób można analizować przeszłe sposoby myślenia i komunikowania o komunikacji, jeśli komunikacja jest nieustannym procesem odnoszącym się do samego siebie. Okazuje się, że metodologiczne wyzwanie stojące przed badaczami, którzy piszą historię komunikacji w ramach dyscypliny określanej mianem komunikologii historycznej, może być wsparte rozważaniami Gregorego Batesona na temat procesu metakomunikacji. Dlatego w dalszej części niniejszego tekstu pokazuję, w jaki sposób, korzystając z ustaleń Batesona, rozwijam pojęcie metakomunikacji i aplikuję na gruncie komunikologii historycznej. Myśl Batesona jest niezwykle użyteczna do rozważań metodologicznych i może stanowić punkt wyjścia do budowania nowych narzędzi filozoficznych służących analizowaniu zmian społecznych.Item Blog naukowy oraz inne narzędzia promocji nauki i naukowca w sieci(Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu (CITTRU), 2013) Kulczycki, EmanuelNauka jest naszą pracą i pasją. Planujemy eksperymenty, wykonujemy badania, prowadzimy analizy i piszemy publikacje. Czemu o tym nie opowiedzieć innym? Możemy w ten sposób pokazać, dlaczego nasza praca jest nie tylko interesująca, ale i ważna. To naprawdę przyniesie nam korzyści.Item Blogi i serwisy naukowe. Komunikacja naukowa w kulturze konwergencji(Stowarzyszenie EBIB, 2012) Kulczycki, EmanuelRozwój środków komunikacji doprowadził do istotnych zmian w sposobie funkcjonowania nauki oraz informowania o wynikach prac badawczych. W referacie zostanie podjęte zagadnienie blogosfery naukowej jako przykładu wykorzystania nowych mediów w procesie upowszechniania nauki. Komunikacja naukowa za pośrednictwem narzędzi internetowych zaczyna funkcjonować w paradygmacie kultury konwergencji, łącząc stare i nowe media w procesie dystrybucji wiedzy. Stare media nie tylko nie zostały wyparte, ale nadal są wykorzystywane i wspierane przez nowe technologie (rola mediów społecznościowych w procesie komunikacji naukowej zostanie omówiona na przykładzie serwisów Twitter, Facebook, Google Plus). Oprócz wskazania podstawowych elementów historycznych i typologicznych z zakresu funkcjonowania blogów naukowych, zostaną przedstawione i przedyskutowane funkcje, jakie blog może zaoferować: autorom-naukowcom, czytelnikom, społeczeństwu. Omówione zostaną przyczyny i motywacje stojące za rozpoczęciem blogowania oraz powody nie-blogowania o nauce (np. osobisty charakter blogu, a obiektywny charakter informacji naukowej). Autor podejmie próbę zarysowania panoramy polskiej blogosfery naukowej (przegląd projektów i inicjatyw) oraz opowie o blogowaniu z perspektywy naukowca na przykładzie swojego blogu Warsztat badacza komunikacji. Zaprezentuje blogi jako współczesne narzędzie komunikacji naukowej oraz przeanalizuje wyzwania i problemy mogące pojawić się podczas tworzenia serwisu naukowego skierowanego do szerokiego grona odbiorców (zarówno studentów, jak i pracowników naukowych). Na podstawie prac nad wortalem Nauka i Postęp tworzonym przez Politechnikę Poznańską, Telewizję Polską Oddział w Poznaniu oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego wskaże trudności, jakie wyłaniają się przy łączeniu starych i nowych mediów w procesie promocji i upowszechniania nauki. Analizy będą uwzględniały m.in. badania przeprowadzone przez TNS Pentor w ramach projektu, dzięki któremu powstał wortal Nauka i Postęp.Item Blogs and scientific services. Scientific communication in culture of convergence(Stowarzyszenie EBIB, 2012) Kulczycki, EmanuelThe development of the means of communication has led to significant changes in the functioning of science, as well as, in the way research findings are published. The paper deals with the subject of the academic blogosphere as an example of using new media in the process of the dissemination of science. Science communication with the use of Internet tools is beginning to operate in the paradigm of the convergence culture, combining the old with the new media in the process of knowledge distribution. The old media, not only has not been abandoned but it continues to be used and supported by new technologies (the role of social media in the process of science communication is discussed herein by using the examples of Twitter, Facebook and Google Plus). In addition to indicating basic historical and typological elements within the scope of functioning of science blogs, the paper presents the functions that a blog can offer to author-scientists, readers and the society. It examines the reasons and motivations behind starting a blog, as well as, the reasons for not blogging about science (e.g. a personal character of the blog, or an objective character of scientific information). The author attempts to draw the panorama of the Polish academic blogosphere (presenting an overview of projects and initiatives) and discusses blogging by using the example of his own blog, Communication researcher workshop (Warsztat badacza komunikacji). He presents blogs as a modern tool for scientific communication and examines the challenges and problems that could arise during the process of creating a science web service geared towards a wide audience (students, as much as, research fellows). On the basis of works conducted on the vertical portal Science and Progress (Nauka i Postęp) created by the Poznań University of Technology, Polish Television in Poznań, as well as, the Marshal Office of the Wielkopolski Region, he points out the difficulties in the integration of the old and new media emerging in the process of promotion and dissemination of science. Among other sources, the analysis considers the studies conducted by TNS Pentor as part of a project, which led to the development of Science and Progress.Item Co bibliotekarze będą tłumaczyć władzom uczelni i naukowcom? Nowe zasady ewaluacji to nie wszystko(2018-11-13) Kulczycki, EmanuelItem Communication History and Its Research Subject(2014) Kulczycki, EmanuelThe article proposes a way of defining the research subject of the history of communication. It concentrates on the use of philosophical tools in the study of the collective views of communication practices. The study distinguishes three aspects in the research subject: the means and forms of communication, the collective views of communication practices and communication practices as such. On the theoretical level, these aspects are reflected in various studies undertaken in the fields of media history, the history of the idea of communication and the history of communication practices. The analysis is conducted from a meta-theoretical point of view which places the argument within two orders: that of the research subject and that of the discipline. To give an outline of the current state of research, a distinction is introduced between an implicit and an explicit history of communication. The effect of these considerations is presented in a diagram that specifies the aspects of the research subject as well as the relationships between them.Item Comprehensiveness of national bibliographic databases for social sciences and humanities: Findings from a European survey(2018) Sīle, Linda; Pölönen, Janne; Sivertsen, Gunnar; Guns, Raf; Engels, Tim C.E.; Arefiev, Pavel; Dušková, Marta; Faurbæk, Lotte; Holl, András; Kulczycki, Emanuel; Macan, Bojan; Nelhans, Gustaf; Petr, Michal; Pisk, Marjeta; Soós, Sándor; Stojanovski, Jadranka; Stone, Ari; Šušol, Jaroslav; Teitelbaum, RuthThis article provides an overview of national bibliographic databases that include data on research output within social sciences and humanities (SSH) in Europe. We focus on the comprehensiveness of the database content. Compared to the data from commercial databases such as Web of Science and Scopus, data from national bibliographic databases (e.g. Flemish Academic Bibliographic Database for the SSH (VABB-SHW) in Belgium, Current Research Information System in Norway (CRISTIN)) are more comprehensive and may, therefore, be better fit for bibliometric analyses. Acknowledging this, several countries within Europe maintain national bibliographic databases; detailed and comparative information about their content, however, has been limited. In autumn 2016, we launched a survey to acquire an overview of national bibliographic databases for SSH in Europe and Israel. Surveying 41 countries (responses received from 39 countries), we identified 21 national bibliographic databases for SSH. Further, we acquired a more detailed description of 13 databases, with a focus on their comprehensiveness. Findings indicate that even though the content of national bibliographic databases is diverse, it is possible to delineate a subset that is similar across databases. At the same time, it is apparent that differences in national bibliographic databases are often bound to differences in country-specific arrangements. Considering this, we highlight implications to bibliometric analyses based on data from national bibliographic databases and outline several aspects that may be taken into account in the development of existing national bibliographic databases for SSH or the design of new ones.Item Consequences of Participating in Questionable Academia: A Global Survey of Authors of Journal Articles and Conference Presentations(2022-09-07) Kulczycki, Emanuel; Rotnicka, SaraWe designed a survey to examine the consequences of publishing in predatory journals and presenting at questionable conferences. The response rate of 4.1% is low, but expected, primarily because of the sensitivity of the subject matter. Nevertheless, as we have shown by comparing the responses obtained from all presenters (Figure 1), the geographical distribution of the responses allows us to draw more general conclusions. The results deserve further analysis and presentation in an expanded form. In the next step, we plan to deepen the present quantitative analysis and cross reference it with a qualitative analysis of the more than 600 responses we obtained to the open questions. Our survey shows a positive effect for individual researchers related to the activities we asked about. This can be seen both in the fact that, if researchers obtained advice before submitting an article to a journal or conference, this advice was in favour of a given outlet. Reactions from the close academic scientific community, as well as reactions beyond it, show that many researchers were congratulated and felt that this publication/presentation had a positive impact on their work. However, it is important to note that 13.3% of respondents indicated that the publication/presentation we asked about was not considered in their evaluation and nine researchers were fired because of this publication/presentation. One of the objectives of our study was to emphasise the perspective of researchers who choose to cooperate with questionable journals or conference organisers. Although numerous previous studies have presented the harmful effects of predatory academia, the majority of respondents indicated positive consequences of their choice. Both the authors’ positive judgement regarding their papers’ impact on science, as well as the positive formal consequences of such a choice of publishers, may indicate that such papers can encourage the rethinking of academic policies. The prevalence of the phenomenon may suggest that it is profitable for many authors to function within the predatory academy. Nonetheless, besides profiting individuals, it is detrimental to the wider scientific community. Thus, it is crucial to encourage researchers to function within credible means of scholarly communication, which would meet not only their own specific needs but would also be advantageous for the scholarly community.Item Czy deprecjonująca rolę języka filozofia Kartezjusza może zachęcać do tworzenia języków uniwersalnych?(Zakład Teorii i Filozofii Komunikacji, 2008) Kulczycki, EmanuelProblem refleksji, a może raczej należałoby rzec, braku refleksji nad językiem w filozofii Kartezjusza został wielokrotnie poruszony. Mimo tego chciałbym zaproponować odczytanie poglądów filozofa zawartych w tekście traktującym o języku uniwersalnym (który bywa uznawany za pierwszy o treści filozoficznej w dorobku Descartesa) w kontekście późniejszych pism i zawartych w nich poglądów na temat języka i jego związku z rzeczywistością. Temat ten został przeze mnie podjęty również dlatego, iż osobę Kartezjusza bardzo rzadko łączy się z zagadnieniem języków uniwersalnych. Natomiast jego poglądy były omawiane i analizowane przez późniejszych twórców takich języków, wspominając chociażby niemieckiego filozofa Gottfrieda Wilhelma Leibniza. W tytule artykułu jednoznacznie oceniłem wkład Descartesa w rozwój filozoficznych rozważań nad językiem. Niemniej jednak ów tytuł-pytanie, tj. czy deprecjonująca rolę języka filozofia Kartezjusza może zachęcać do tworzenia języków uniwersalnych, jest ciekawe m. in. dlatego, iż po części sam Kartezjusz na nie odpowiada. Zatem celem niniejszego tekstu jest próba odpowiedzi na pytanie, po pierwsze, z punktu widzenia Kartezjusza, po drugie, z punktu widzenia jego interpretatorów.Item Does an expert-based evaluation allow us to go beyond the Impact Factor? Experiences from building a ranking of national journals in Poland(2017) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.This article discusses the Polish Journal Ranking, which is used in the research evaluation system in Poland. In 2015, the ranking, which represents all disciplines, allocated 17,437 journals into three lists: A, B, and C. The B list constitutes a ranking of Polish journals that are indexed neither in the Web of Science nor the European Reference Index for the Humanities. This ranking was built by evaluating journals in three dimensions: formal, bibliometric, and expert-based. We have analysed data on 2035 Polish journals from the B list. Our study aims to determine how an expert-based evaluation influenced the results of final evaluation. In our study, we used structural equation modelling, which is regression based, and we designed three pairs of theoretical models for three fields of science: (1) humanities, (2) social sciences, and (3) engineering, natural sciences, and medical sciences. Each pair consisted of the full model and the reduced model (i.e., the model without the expert-based evaluation). Our analysis revealed that the multidimensional evaluation of local journals should not rely only on the bibliometric indicators, which are based on the Web of Science or Scopus. Moreover, we have shown that the expert-based evaluation plays a major role in all fields of science. We conclude with recommendations that the formal evaluation should be reduced to verifiable parameters and that the expert-based evaluation should be based on common guidelines for the experts.Item Dwa aspekty komunikacji. Założenia komunikologii historycznej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Kulczycki, EmanuelIn this book, I demonstrate the conditions under which we can examine the past communication phenomena. Therefore, it consists of considerations within the scope of the methodology of humanities and philosophy of communication. This means that the subject of my research is both communication itself as well as how it is analyzed. I write about two aspects of “the same” communication, i.e., about the media and about our collective representations. So, I describe how it is possible to write the history of ways of thinking about communication. My analysis results in a catalogue of assumptions, i.e. philosophical conditions for communication history.Item Dzieci sieci 2.0. Kompetencje komunikacyjne młodych(2013) Kulczycki, Emanuel; Siuda, Piotr; Stużna, Grzegorz D.; Dąbrowska, Anna Justyna; Klimowicz, Marta; Piotrowska, Renata; Rozkosz, Ewa A.; Sieńko, Marcin; Stachura, KrzysztofMonografia, którą oddajemy w Państwa ręce, jest efektem drugiego już projektu badawczego realizowanego pod szyldem Dzieci sieci. Raport to wynik ośmiomiesięcznej pracy dziesięcioosobowego zespołu badaczek i badaczy, którzy zajęli się tematem kompetencji komunikacyjnych związanych z korzystaniem z internetu uczniów na trzecim etapie edukacyjnym. Celem projektu była diagnoza owych umiejętności oraz określenie stanu działań odnoszących się do omawianych kompetencji w zakresie edukacji prowadzonej w ramach formalnego systemu kształcenia. Zadanie Dzieci Sieci – kompetencje komunikacyjne młodych realizował Ośrodek Badań i Analiz Społecznych wspólnie z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku, a finansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Omawiany projekt otrzymał dofinansowanie w programie Obserwatorium kultury, a działania badawcze trwały od marca do grudnia 2013 roku. Koordynatorem projektu jest Piotr Siuda, jego asystentem Grzegorz D. Stunża. W skład zespołu badawczego weszli również: Anna Justyna Dąbrowska, Marta Klimowicz, Emanuel Kulczycki, Damian Muszyński, Renata Piotrowska, Ewa Rozkosz, Marcin Sieńko oraz Krzysztof Stachura.Item „Dziedzictwo Schramma” jako źródło specyfiki polskiej nauki o komunikacji(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2011) Kulczycki, EmanuelNiniejszy tekst jest próbą wskazania źródłowych uwarunkowań, które przyczyniły się do praso- i medioznawczego charakteru refleksji uprawianej w ramach polskiej nauki o komunikacji. Ukazanych zostanie sześć takowych źródeł, które widoczne są z perspektywy filozofii prowadzącej rozważania nad refleksją uprawianą w ramach nauki o komunikacji. Za główne źródło specyfiki polskiej nauki o komunikacji uznam wpływ rozwiązań instytucjonalnych poczynionych przez Wilbura Schramma w celu instytucjonalnego ugruntowania refleksji nad komunikacją w ośrodkach akademickich w Stanach Zjednoczonych oraz wykorzystanie (a dokładniej: analogiczne zastosowanie) wyników tychże rozwiązań na gruncie polskimItem Edward Sapir’s View About International Auxiliary Language(Wydawnictwo Instytutu Filozofii UAM, 2008) Kulczycki, EmanuelThe search for common attributes of all languages is connected with the search for characteristics which differentiate languages. If some attributes cannot be found in every language, what is cause of this situation? Is it linked up with the origin of language or with users of the language?Item Examining how country-level science policy shapes publication patterns: The case of Poland(2019-03-30) Korytkowski, Przemysław; Kulczycki, EmanuelThis country case study describes how science policy instruments are designed to shape publication patterns and identifies the changes in researchers’ productivity that can be observed over the period 2009–2016 in Poland by analysing data on 452,277 publications submitted to the country’s national research evaluation system. Our analysis reveals that policy instruments used in the country’s national research evaluation system, academic promotion procedures and competitive grants have increased the number of articles with an impact factor without compromising publication quality, as measured by a bibliometric indicator. Our findings highlight that only clear and stable incentives have influenced researchers’ publications. Therefore, patterns in scholarly book publications—for which regulations were not clear and stable—have not been significantly shaped by science policy.Item How to identify peer-reviewed publications: Open-identity labels in scholarly book publishing(2019) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.; Engels, Tim C. E.; Guns, Raf; Hołowiecki, Marek; Pölönen, JanneThis article discusses the open-identity label, i.e., the practice of disclosing reviewers’ names in published scholarly books, a common practice in Central and Eastern European countries. This study’s objective is to verify whether the open-identity label is a type of peer-review label (like those used in Finland and Flanders, i.e., the Flemish part of Belgium), and as such, whether it can be used as a delineation criterion in various systems used to evaluate scholarly publications. We have conducted a two-phase sequential explanatory study. In the first phase, interviews with 20 of the 40 largest Polish publishers of scholarly books were conducted to investigate how Polish publishers control peer reviews and whether the open-identity label can be used to identify peer-reviewed books. In the other phase, two questionnaires were used to analyze perceptions of peer-review and open-identity labelling among authors (n = 600) and reviewers (n = 875) of books published by these 20 publishers. Integrated results allowed us to verify publishers’ claims concerning their peer-review practices. Our findings reveal that publishers actually control peer reviews by providing assessment criteria to reviewers and sending reviews to authors. Publishers rarely ask for permission to disclose reviewers’ names, but it is obvious to reviewers that this practice of disclosing names is part of peer reviewing. This study also shows that only the names of reviewers who accepted manuscripts for publication are disclosed. Thus, most importantly, our analysis shows that the open-identity label that Polish publishers use is a type of peer-review label like those used in Flanders and Finland, and as such, it can be used to identify peer-reviewed scholarly books.Item Idirl Johna Yencha jako próba rozwinięcia języka uniwersalnego G.W. Leibniza(Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2009) Kulczycki, EmanuelThe purpose of the article is to present John Yench’s apriori language as a continuation of Leibniz’s idea. Before I proceed to show the project of Inter-Disciplinary International Reference Language, I would like to discuss development of Gottfried Wilhelm Leibniz’s view on an artificial language. I will try to show the evolution of Leibniz’s universal language: from the ideal calculation to a tool which will formalize the whole human knowledge. Also, I will show Leibniz’s influence on further ideas of artificial language. I will compare his projects with Yench’s language – Idirl. Analysis of Idirl’s main assumptions will be useful to show the degree of continuation of Leibniz’s ideas in the apriori language of John Yench.