Browsing by Author "Kwiatkowska-Ratajczak, Maria. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Kierowanie pracą ucznia w licealnych podręcznikach do języka polskiego(2011-01-25T07:56:53Z) Peplińska, Elżbieta; Kwiatkowska-Ratajczak, Maria. PromotorPrezentowana rozprawa nie zmierza do stworzenia hierarchicznego rejestru licealnych podręczników do języka polskiego. Wartościowaniu podlegają nie książki, lecz użyte w nich strategie porządkowania i przekazywania wiedzy oraz kształtowania umiejętności. Źródłem terminologii i procedur analizy są metodologie literaturoznawcze, metodyka nauczania języka polskiego z uwzględnieniem współczesnych tendencji (lekturocentryczność, rys antropologiczny, dydaktyka kontekstowa, szkolne paradygmaty interpretacji utworu) oraz psychologia kognitywna. Prezentowane zagadnienia pozostają w kręgu oddziaływania teorii literatury. Zostały one ujęte w trzech częściach. Pierwsza część analizuje teoretyczne podstawy dalszej refleksji. W kolejnych rozdziałach opisane zostały zagadnienia literaturoznawcze, kwestie związane z historią dydaktyki (szczególnie w jej międzywojennym okresie), filozoficzne i dydaktyczne aspekty dokumentów oświatowych, paradygmat podręcznika oraz typologia wzorów szkolnej lektury. Druga – koncentruje się na ogólnych problemach dydaktycznego aspektu podręcznika (sposoby porządkowania treści, kształtowania wiedzy pojęciowej oraz doskonalenia sprawności czytania ukierunkowanego na odbiór informacji). Trzecia część rozwija refleksję nad aktem czytania symbolicznego (wzory lektury prezentowane w podręcznikach, kształtowanie odbioru dzieła sztuki oraz kognitywne aspekty w/w procesów).Item Przygotowanie uczniów szkół ponadgimnazjalnych do odbioru programów telewizyjnych (projekt edukacji polonistycznej)(2010-11-19T10:42:19Z) Rajewicz, Danuta; Kwiatkowska-Ratajczak, Maria. PromotorZadaniem rozprawy jest opis i analiza sposobów funkcjonowania edukacji telewizyjnej w kształceniu polonistycznym w szkole ponadgimanzjalnej oraz próba wskazania obszarów jej możliwej obecności w nauczaniu języka polskiego. Przedmiotem analizy stały się zarówno stanowiska deklarowane w literaturze metodycznej, jak i sposoby realizacji przyjmowanych założeń w projektowanych zadaniach w podręcznikach szkolnych. Drugim obszarem oglądu stali się wykonawcy tych zadań. Na podstawie badań własnych zweryfikowany został poziom umiejętności licealistów w dekodowaniu programów telewizyjnych oraz stopień przygotowania (akademickiego) nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji telewizyjnej. Badania kreślą rzeczywisty obraz potrzeb edukacyjnych młodzieży i kompetencji nauczycieli w zakresie kwalifikacji medialnych. W dalszej kolejności stały się przyczynkiem do zaproponowania własnego programu działań, wyrażonego w projekcie edukacji polonistycznej.