Browsing by Author "Lubik-Reczek, Natasza"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Citizen participation at the level of local rural communities – tentative analysis(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2019) Lubik-Reczek, NataszaCitizen participation is an important element of contemporary democracy. It is considered a panacea to the declining participation of citizens in political and public life. People may decide to participate for various reasons. It is important that participation promotes the development of local democracy, for instance, by strengthening bottom-up civic initiatives; participation stimulates integration of local communities through joint activities. It is also an efficient tool to solve certain problems, since opinions of all parties concerned can be heard, local conflicts mitigated and compromise reached. This article attempts to analyze citizen participation based on the example of a specific social group, namely the rural local community. The article concentrates on various theoretical views on the issue. The main goal of the article is to answer a question about the form of local rural communities participation, and it presents examples of instruments which help community members to implement their activity and express civic attitudes.Item Elektroniczna partycypacja obywatelska w Polsce. Deklaracje i opinie Polaków na temat e-administracji i e-głosowania(Uniwersystet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, 2020) Lubik-Reczek, Natasza; Kapsa, Izabela; Musiał-Karg, MagdalenaProblematyka partycypacji obywatelskiej stanowi aktualny przedmiot zainteresowania badaczy reprezentujących różne dyscypliny w ramach nauk społecznych. Wraz z dynamicznym rozwojem nowych technologii i społeczeństwa informacyjnego, w wielu państwach podjęto działania zmierzające do zwiększenia zaangażowania obywatelskiego i wprowadzenia rozwiązań w zakresie nie tylko aktu wyborczego (e-voting i i-voting), ale także dostarczania informacji i usług publicznych drogą elektroniczną (e-government). Niniejsza praca wpisuje się w ten dynamicznie rozwijający się nurt badań naukowych poświęconych wpływowi ICT na zaangażowanie obywateli w proces podejmowania decyzji politycznych oraz ich relacje z instytucjami państwa, w tym administracją publiczną. Tematem rozważań teoretycznych są zagadnienia związane z partycypacją obywatelską i jej ewolucją w kierunku e-partycypacji. Przedmiotem analizy empirycznej są zaś deklaracje i opinie Polaków na temat elektronicznej administracji oraz głosowania elektronicznego traktowane jako przejaw partycypacji obywatelskiej. Podjęta w książce problematyka powinna zainteresować zarówno badaczy, jak i praktyków zajmujących się zwiększaniem udziału obywateli w życiu politycznym, a także wpływu nowych technologii na relacje obywatel-państwo.Item Liga Kobiet – organizacja „reprezentująca” interesy kobiet w Polsce Ludowej. Zarys działania(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2013) Lubik-Reczek, Natasza; Reczek, RafałThe end of WWII did not bring the freedom Poles had desired so much. The activities of the Communist authorities right after the war resulted from their weakness. Their operations were initially possible thanks to the Red Army, and later on due to the extensive repression system of a Communist state. Under such political circumstances, only political parties and other entities that submitted to the Communist authorities and did not attempt to set new directions or political and social trends were allowed to operate. Operating in the reality of a Communist state, they complied with the vision propagated or recommended as appropriate by the Communist authorities. This was the case of the Women’s League. Established in August 1945, the League was among the first organizations formally registered after the war. It is difficult to evaluate the activities of the Women’s League in the period discussed. The organization operated under the peculiar conditions of a Communist state; what is more, its emergence was even initiated by the structures of this state, aimed at winning over women’s circles in order to legitimize the authorities on the one hand, and to eliminate other women's organizations, thus giving the League the exclusive right to represent women, as approved by the authorities and in line with their policy. Bearing in mind all the negative aspects of the activities of the Women’s League, which stemmed from the complex political situation in Poland, the organization made a considerable effort to improve the situation of women.Item Partycypacja i edukacja obywatelska młodego pokolenia. Rozważania na tle doświadczeń polskich debat oksfordzkich(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Lubik-Reczek, NataszaProblematyka partycypacji oraz edukacji obywatelskiej młodego pokolenia jest zagadnieniem coraz częściej poruszanym w naukach o polityce i administracji, prawnych czy socjologicznych, a także w innych dyscyplinach pokrewnych. Wzrost zainteresowania młodego pokolenia udziałem w procesach podejmowania decyzji politycznych, a także zaangażowania się w życie publiczne jest nie tylko wynikiem ewolucji współczesnych demokracji, ale także głębokich przeobrażeń dokonujących się w społeczeństwach. Udział obywateli w procesie podejmowania decyzji publicznych jest także jednym z podstawowych praw we współczesnych państwach, stanowiąc podstawę funkcjonowania państwa demokratycznego. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka w art. 21 mówi, iż „Każdy człowiek ma prawo do uczestniczenia w rządzeniu swym krajem bezpośrednio lub przez swobodnie wybranych przedstawicieli. Niezaprzeczalny jest również fakt, iż w kontekście niskiej frekwencji wyborczej wśród młodego pokolenia, braku zaufania ze strony tej grupy społecznej do elit politycznych, a także niewystarczającej oferty skierowanej do młodzieży, podejmowane są działania zmierzające do zwiększenia zaangażowania obywatelskiego młodego pokolenia i wprowadzenia nowych rozwiązań w zakresie rozwoju ich aktywności społecznej i politycznej. Jako przykład tego typu praktyk wymienić można debaty oksfordzkie, będące jednym ze sposobów uczenia młodego pokolenia dyskutowania w sposób kulturalny, w oparciu o konkretne, merytoryczne argumenty. Debaty są także narzędziem wykorzystywanym przez liczne grono nauczycieli w celu edukacji obywatelskiej młodzieży. Postrzeganie aktywności obywatelskiej młodego pokolenia zmieniło się zarówno na poziomie krajowym, jak i Unii Europejskiej, gdzie prowadzone są liczne debaty dotyczące uwarunkowań debaty publicznej.Item Referendum as a direct democracy tool in successor states of former Yugoslavia(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2022) Musiał-Karg, Magdalena; Lubik-Reczek, NataszaChanges that have occurred in 1989–1991 ended the bipolar division of the world and commenced a new wave democratic transformation. In the early 1990s, the dissolution of the Socialist Federal Republic of Yugoslavia (SFRY) brought a number of changes to the region. Some of the changes were decided via the referendum which seems to be an exceptionally important tool in the process of democratic transformations in CEE. The article focuses on the institution of a nation-wide referendum in successor states of former Yugoslavia: Bosnia and Herzegovina, Croatia, Montenegro, Kosovo, North Macedonia, Serbia, and Slovenia. The main purpose is to provide an answer to the question about the role of this particular tool in these states and define directions for further use of referendum in this part of Europe. To meet its research objective, the article uses systemic analysis and institutional and legal approach, and statistics on results of national referendums in the countries concerned.Item Serbian elections: The path towards Europe?(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2016) Lubik-Reczek, NataszaThe Republic of Serbia was established on 5 June 2006 as a legal successor to the state of Serbia and Montenegro which dissolved after Montenegro had declared independence on 3 June 2006. Serbia and Montenegro were constituted as a union of two republics on 4 February 2003 and replaced the Federal Republic of Yugoslavia. The latter was created on 27 April 1992 and was composed of the Republic of Serbia and the Republic of Montenegro.This article has as its main goal to answer the following questions: Will Serbian elections ensure the country’s continued path toward Europe and is Serbia ready for EU membership? Serbia’s integration with the European Union strengthened after pro- European Boris Tadić was elected the country’s president in 2004. The largest hurdles to Serbia’s EU accession are, firstly, the issue of Kosovo’s independence, and, secondly, putting those responsible for war crimes in former Yugoslavia on trial before the Hague Tribunal. Serbia’s EU integration process has been quite protracted and the country would like to finish its negotiations by 2019 in order to join the European Union officially in 2020. The European Commission has declared a moratorium on accession of new members during the current term of both the Commission and the European Parliament, which will expire in 2019. In April, Ivica Daczić and Hashim Thaci signed a negotiated agreement under the EU auspices to normalize the relations between the two countries. Kosovo, a former Serbian province mostly populated by Albanians, declared independence in 2008, which Belgrade has never recognised. The agreement does not provide for Serbia’s formal recognition of Kosovo’s sovereignty, but it regulates the situation in northern Kosovo which has a 40,000-strong Serbian minority. Both parties have also agreed not to block each other on their path to EU membership.Item Transformation of the Countries of Central and Eastern Europe – an Attempt at Comparing Croatia and Slovenia(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2015) Lubik-Reczek, NataszaFor over a dozen years changes have been taking place in Central and Eastern Europe which are explained in the categories of systemic transformation. “Systemic transformation” is the term most widely used to describe the social change that began in that part of Europe after 1989. A term close, albeit narrower, in meaning is the “political transformation” which describes the phase of radical change of social order in the formal and legal aspect. Analysing the transformation of Central and East European countries one should not disregard the Balkan states. Those states have new constitutions, laws concerning political parties and new electoral statutes. They have opened the road to a competitive party system and the political system based on democratic principles.