Browsing by Author "Marciniak, Mateusz"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Orientacje konsumpcyjne młodzieży studenckiej. Weryfikacja koncepcji Zygmunta Baumana(2011-05-20T08:31:18Z) Marciniak, Mateusz; Dudzikowa, Maria. PromotorPodstawowym celem rozprawy była weryfikacja koncepcji „syndromu konsumpcyjnego” Zygmunta Baumana. Zgodnie z nią członkowie płynnonowoczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego podporządkowują się „syndromowi konsumpcyjnemu”: traktują rzeczywistość (czas, przestrzeń, wartości, innych itd.) jak towar. Wykorzystałem wyniki badań prowadzonych w roku 2009 wśród studentów Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu (n=446) z użyciem kwestionariusza ankiety (badania prowadzone pod kierunkiem Profesor Marii Dudzikowej). Dokonałem pomiaru nasilenia „syndromu konsumpcyjnego” (orientacji konsumpcyjnej) z użyciem skali. Wyniki badań nie potwierdzają silnie koncepcji Zygmunta Baumana. Nasilenie syndromu konsumpcyjnego respondentów jest niewielkie a czynnikami najbardziej je różnicującymi są: płeć, wiara oraz udział w kulturze.Item Orientacje konsumpcyjne – bariera w rozwoju kapitału społecznego młodzieży akademickiej? Doniesienie z badań(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012) Marciniak, MateuszThe purpose of this paper is to analyze the relationship between the social capital and the development of the consumer society. The consumption is one of crucial contemporary analyti-cal categories. A number of social researchers claim, that we live in the consumer society. The phenomena specific to the consumer society such as commodification, consumerism or consum-erist culture are being considered as the threat to the social capital (the source of its erosion). The paper examines the relationships between consumer orientations of university students and chosen elements of their social capital: the social networks, the civic engagement and the generalized trust. The analyze is based on the findings of the research conducted in 2010’ among students of Adam Mickiewicz University (N = 446).Item The Paradox of Commodification of the Body in a Society of Consumption and Cyborgization(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Klichowski, Michał; Marciniak, MateuszIn the article, we make an attempt at discussing what it means that our reality is commodified, what the consequences of this are, how we commodify our bodies and what role in this process is played by cyborgization, as well as what the relation between commodification and disembodiment is. These issues seem to be significant because when the consumptionist and neo-liberal discourse is reconstructed, the aspect of commodification of a human being through cyborgization is omitted or marginalized. Yet such a context of commodification seems to be especially important as it constitutes the idea of radical questioning of a biological body as a commodity of a high market value. Thus, it constitutes the paradox of the commodification of body, i.e. a situation when a body that is the most attractive from the consumer’s viewpoint is a body that is disembodied to the maximum.