Browsing by Author "Matysiak-Błaszczyk, Agata"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Item Kontrowersje wokół socjalizacji dziewcząt i kobiet(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Matysiak-Błaszczyk, Agata; Jankowiak, BarbaraW książce zamieszczono artykuły wpisujące się w interdyscyplinarny, społeczno-humanistyczny dyskurs dotyczący rozmaitych kontrowersji wokół socjalizacji dziewcząt i kobiet. Teksty zgrupowano w dwóch częściach: pierwsza z nich dotyczy kontekstów społeczno-kulturowych i pedagogicznych, druga – behawioralnych i emocjonalnych problemów dziewcząt i kobiet. Nadrzędnym celem pracy było uzyskanie lepszego zrozumienia niektórych kluczowych aspektów trudności kobiet i dziewcząt, ze szczególnym uwzględnieniem procesów socjalizacji; przedstawienie teorii i diagnoz empirycznych dotyczących współczesnych zagrożeń egzystencjalnych i socjalizacyjnych, próba zaprezentowania i zidentyfikowania wyżej wymienionej problematyki z prezentacją genezy, przejawów, skali, dynamiki, aktualnych praktyk profilaktycznych oraz organizacji szeroko rozumianego systemu działań pomocowych wobec dziewcząt i kobiet. Publikacja adresowana jest zarówno do studentów, jak i teoretyków oraz praktyków, którym nie jest obojętna tematyka socjalizacji, wychowania oraz pomocy psychopedagogicznej, a więc w szczególności do osób, których jednym z zadań społecznych jest poznanie i transmitowanie wzorów i wartości życia społecznego.Item Macierzyństwo za kratami(2004) Włodarczyk, Ewa; Matysiak-Błaszczyk, AgataArtykuł dotyczy wpływu sytuacji izolacji na kobiety odbywające karę pozbawienia wolności wraz ze swymi dziećmi.Charakterystyczne cechy macierzyństwa kobiet uwięzionych wskazują na istnienie jakościowo odrębnego typu macierzyństwa, które budzi ze społecznego punktu widzenia kontrowersje i które warto poddać obserwacji i analizie.Item Mediacja jako szansa pojednania sprawcy i ofiary przestępstwa w sprawach z zakresu prawa karnego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Matysiak-Błaszczyk, Agata; Rajewska de Mezer, JoannaMediation is a result of searching for new, rational alternative means of responding to crime and methods to include a wider range of the victims’ interests. The aim of mediation is the settlement and reconciliation between the victim and the offender. It is based on negotiations between the mediator, an impartial observer. Parties involved in the mediation process should be able to openly and honestly express their views and feelings and to proceed a voluntary, negotiated conflict-free way to redress the damage caused by the offender in the presence of a mediator.Item O poznańskiej (i nie tylko) pedagogice społecznej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Matysiak-Błaszczyk, Agata; Włodarczyk, Ewa; Modrzewski, JerzySocial pedagogy in Poland already has a history of over a hundred years, with its roots in the positivist and socialist reflection of the socio-philosophical turn of the 20th century. Helena Radlinska is rightly credited with its problematization, theoretical and academic institutionalization; she was also the organizer and promoter of the Lodz and Warsaw scientific community. In the second half of the twentieth century other scientific communities were formed and continued some of her practice according to the paradigm proposed by Radlinska, as a praxeological science. These are teams of educators in Katowice, Torun, Bydgoszcz, Olsztyn, Szczecin, Opole, Bialystok, etc., initiating its presence in the rapidly developing centers of academic science and teaching. Against this background, the authors of this article reveal the genesis, original characteristics, development, achievements, and prospects of Poznan-based social pedagogy at the turn of the 21st century.Item Pedagogika w społeczeństwie – społeczeństwo w pedagogice. Księga Jubileuszowa poświęcona Profesorowi Jerzemu Modrzewskiemu w 70. rocznicę urodzin(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Matysiak-Błaszczyk, Agata; Włodarczyk, EwaPublikacja została przygotowana w związku z osobą wybitnego pedagoga społecznego, jakim jest Pan Profesor Jerzy Modrzewski, w związku z jubileuszem jego 70. urodzin oraz 45-lecia Jego pracy naukowej. Zaproszenie do jej współtworzenia przyjęli wybitni reprezentanci niemalże wszystkich liczących się ośrodków naukowych w Polsce. O wartości publikacji stanowi różnorodność zawartych w niej tekstów, ukazujących szerokie spektrum problemów leżących w polu zainteresowania pedagogów społecznych w całej Polsce.Item Rodzicielstwo osób niepełnoletnich(Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, 2012) Ratajczak, Łukasz P.; Matysiak-Błaszczyk, Agata; Modrzewski, JerzyOpracowanie w pełni poświęcone jest zagadnieniom odnoszącym się do rodzicielstwa niepełnoletnich osób. Uwzględniono w nim takie aspekty jak zakres występowania zjawiska, jego konsekwencje oraz profilaktykę, jak również pomoc niepełnoletnim rodzicom.Item Sprawozdanie z uroczystości jubileuszowej 70. urodzin i 45-lecia pracy naukowej prof. dra hab. Jerzego Modrzewskiego oraz Seminarium pedagogiki społecznej "Mistrzowie i nauczyciele pedagogiki społecznej". Poznań, 3 czerwca 2016 roku(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Matysiak-Błaszczyk, AgataItem Więzienne macierzyństwo. Studium socjopedagogiczne(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Matysiak-Błaszczyk, AgataThe monograph deals with the experience of serving a prison sentence for women with young children. It determines the social presence of mothers in the active motherhood in correctional facilities. However, daily life as experienced by children is set by prison conditions. The narrative presented in the book on the one hand describes the situation of women incarcerated in active motherhood, and on the other that of children whose development begins “under supervision”. The author uses elements of the sociopedagogical theory of socialization with particular emphasis on social processes of socialization activities aimed at shaping social actors with a real involvement in their environments in which they are active. She focusses her scientific considerations on socialization processes – their essential nature, mechanisms and consequences, whether associative or dissociative, with respect to the category of women and children in question. These processes always play out in contexts which may be termed ‘toposes’ or environments. The book is addressed to policy-makers in support systems understood in the wider sense, e.g. In the penitentiary system, probation officers and social workers supporting families. The book may also be of interest to students of educational pedagogy, sociology, psychology and law, as well as those who care about the plight of young children in Poland.Item Wybrane problemy społeczne środowisk wiejskich (ze szczególnym uwzględnieniem kwestii edukacji młodego pokolenia wsi)(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Matysiak-Błaszczyk, Agata; Słupska, KamilaThe article deals with selected social problems of the rural environment, with particular emphasis on the situation of young people. The intention of the authors was also to show the living conditions and the diffi culties faced by people living in rural areas. The authors refer in the article to the selected reports and socio-pedagogical diagnosis of the local environment in rural areas of Poland.Item Znaczenie relacji przywiązania w cyklu życia człowieka. Analiza wybranych aspektów bliskich relacji(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Matysiak-Błaszczyk, Agata; Jankowiak, BarbaraThe article analyzes the significanceof attachment relations for the ability to enter into close relations in the human life cycle. The secure attachment style which develops on the basis of the primordial relation between mother (or a guardian) and the child in the firststages of life is the cornerstone of future intimate relations and a resource which facilitates successful dealing with developmental tasks in interpersonal dependency relations. During the childhood, it contributes to the development of the relation of trust and dependence, during the adolescence to the growth of new extra-family relations and in adulthood to the co-creation with the partner of an intimate love relationship.