Browsing by Author "Myszka, Lucyna"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Autoidentyfikacje współczesnej młodzieży – przyczynek do dyskusji na temat: Młodzież, czyli kto?(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im.Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Myszka, LucynaModern youth, forced to live in complicated and unpredictable reality, faces the task of building its own identity and nding its own auto identi cation. This article is an analysis of this subject, based on research conducted by the author. It tries to nd an aswer to questions like „who is modern youth”, „how does it present itself and shape its own self image” and „how does modern youth percieve the surrounding reality”.Item Obraz ponowoczesnego świata z perspektywy współczesnej młodzieży(Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Myszka, LucynaModern reality is ambivalent, heterogenous, ambiguous and unpredictable. The living conditions it creates aren’t easy for adolescing people forced to realize many developmental tasks. Among theese tasks is forming a mature vision of reality. This article presents the postmodern view of the world from the perspective of young people, based on research conducted on high school graduates. It shows young people as very reflective, critical towards certain aspects of postmodernity but at the same time, due to highly developed adaptational skills, able to find their place in the world and make use of its possibilities.Item Orientacja zawodowa jako kategoria teoretyczna i badawcza(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Myszka, LucynaThe concept of orientation forming a very complex and multidimensional construct while having an interdisciplinary value becomes an interesting subject of theoretical analysis and research. As a mark of a category of volatility and dynamism, it is very difficult to be clearly defined. The findings of the definition of orientation in general are not without significance for decisions concerning professional orientation, also of ambiguous nature. An intense interest in the analyzed discourse is caused by intensified socio-economic changes impacting the labor market and, consequently, the condition of a person participating in it. This situation makes the issue a subject of extremely valuable cognitive considerations and consequently has implications for the teaching practice, which encourages a discussion on the theme of professional orientation.Item Orientacje zawodowe młodzieży z Zespołów Szkół Zawodowych(2016) Myszka, Lucyna; Cybal-Michalska, Agnieszka. PromotorWspółczesna rzeczywistość znamionuje się niestałością, permanentną zmianą i dynamizmem przeobrażeń. Stwarza nowe możliwości wkomponowywania się w przestrzenie społeczne, co sprzyja samorealizacji oraz podmiotowemu zaistnieniu w zglobalizowanym społeczeństwie. Dysertacja doktorska pt. „Orientacje zawodowe młodzieży z Zespołów Szkół Zawodowych” odnosi się do problematyki kształtowania nastawień młodzieży w stosunku do własnej przyszłości zawodowej. Uznając, że strefa życia zawodowego pochłania coraz większy wycinek egzystencji człowieka - zagadnienie kariery oraz planowania przyszłości zawodowej, stanowi interesujący kognitywnie przedmiot badań. Dociekliwość badawcza, nie bez powodu została skierowana na młodzież z Zespołów Szkół Zawodowych. W perspektywie niedalekiej przyszłości stanie się ona bowiem kreatorem rynku pracy. Ponadto, mając na uwadze, że postrzegana jest ona jako grupa, która „już wybrała swój zawód”, jednym z celów prowadzonych analiz było sprawdzenie, czy podejmowane przez uczniów tego rodzaju placówek edukacyjnych decyzje, uznawane są przez nich za trafne. Orientacja zawodowa stanowi konstrukt bardzo zmienny, wyróżniający się dynamiczną naturą, co dowodzi tego, iż jego jednoznaczne dookreślenie nie należy do zadań najprostszych. W niniejszej pracy podjęto zatem próbę usystematyzowania doczasowej wiedzy na temat orientacji zawodowych oraz ich wnikliwej eksploracji w wyniku badań naukowych, których rezultatem okazały się interesujące poznawczo spostrzeżenia, istotne dla teorii i praktyki doradztwa zawodowego.Item Refleksje o edukacji w dobie przemian globalizacyjnych(Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Myszka, LucynaAs a consequence of globalization human life is subjected to many mechanisms that go along with it for example homogenization, culture diffusion, consumptionism, relativism and constant change, which lead to unreflectiveness affecting all aspects of human life. A human beeing exists in a common reality in accordance to a very flexible scenario, without much thought about the sense of existence. This situation reflects on education, which should concentrate on efficent spreading of knowledge and skills necessary to live in current conditions, which are a source of many chances but also dangers. Those changes can’t be analyzed without taking markets into consideration, understood as having and usefulness. Those trends cause the „production” of alumni that are very efficient from an economical point of view and oriented on self realization, but aren’t oriented on reflective exploration of the world. This situation results in comparing humans to machines and in an obsessive want of getting a diploma which certifies obtaining education understood as a commodity. This in turn is an incentive to reflect upon the foundations of education a process that is the most important investment in the development of human capital.Item reviews - Agnieszka Cybal-Michalska, Młodzież akademicka a kariera zawodowa [Academic Youth and a Professional Career], Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2013, pp. 405(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Myszka, LucynaItem Zmiany w myśleniu o rozwoju ścieżki kariery zawodowej w świecie permanentnej zmiany(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Myszka, LucynaThe time of stable careers in one organization has gone. In a globalized world, the traditional way of career development is very rare. Today we can observe a negotiation between the employer and the employee about his/her future career. This situation demands an ability to quickly respond to the job market’s needs and to be proactive about one’s career. On the other hand, management has to be open to employees’ expectations. This provokes a question about reference points in a world of permanent change in relation to making one’s future.