Browsing by Author "Piontek, Dorota"
Now showing 1 - 16 of 16
Results Per Page
Sort Options
Item An ideal of a politician in Polish tabloids.“Super Express” and “Fakt. Daily”(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu, 2011) Hordecki, Bartosz; Piontek, DorotaArtykuł zawiera porównanie badań przeprowadzonych w roku 2007 i 2009. Analizie zawartości mediów poddano dwa wiodące polskie tabloidy, tj. „Fakt. Gazetę Codzienną” oraz „Super Express”. Celem porównania było stwierdzenie, czy wnioski dotyczące różnic pomiędzy badanymi gazetami w kwestii operowania ideałami polityka, sformułowane na podstawie materiału z 2007 r., zostaną konfirmowane badaniami materiałów publikowanych dwa lata później. W konkluzji artykułu autorzy stwierdzają, że różnice pomiędzy wiodącymi polskimi tabloidami są wyraźne i mają charakter względnie stały. Co najistotniejsze, redakcja „Faktu. Gazety Codziennej”, w przeciwieństwie do „Super Expressu”, zarówno w roku 2007, jak i 2009, operowała stabilnym wzorcem, w oparciu o który oceniano i komentowano działalność aktorów politycznych. Natomiast dziennikarze „Super Expressu” nie posiadali takiego miernika, a ich teksty z reguły miały bulwersować, deprecjonując sferę polityczna oraz zawód polityka jako takie. Interpretację wyników przeprowadzono w oparciu o wiedzę nt. tabloidyzacji mediów, tabloidyzacji newsów oraz personalizacji polityki.Item Badania nad dyskursem populistycznym: wybrane podejścia(UAM w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, 2020-07) Stępińska, Agnieszka; Lipiński, Artur; Kołodziejczak, Małgorzata; Wrześniewska-Pietrzak, Marta; Czubaj-Kuźmin, Sylwia; Wyszyński, Jacek; Piontek, Dorota; Jakubowski, Jakub; Stępińska, Agnieszka; Lipiński, ArturItem Jaka Polska w jakiej Europie? – analiza telewizyjnych audycji referendalnych(2007) Stępińska, Agnieszka; Piontek, DorotaItem Kobiety w programach informacyjnych(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2011) Piontek, DorotaThe stereotypes that concern the roles determined by one’s sex convey the traditional un- derstanding of the place, role and activity of men and women in society. The paper analyzes the leading Polish news programs in respect of female presence. This presence was defined in a two-fold manner: women as the authors of material in news programs and women as partici- pants of the events reported. In the first case, the number and subjects of reports prepared by female reporters was analyzed and the frequency with which they act as anchors of news pro- grams. The second aspect of the research concerned female participants of stories covered in news programs. The analysis in particular concerned the roles which female protagonists of news reports played. A working hypothesis assumed that women in news programs will be presented in their traditional roles as perceived by society. The analysis corroborated this as- sumption. Female reporters more frequently than male reporters covered social topics and the stories of ordinary people, i.e. the realms that are traditionally perceived as female, while fe- male protagonists of the events covered most often played the private roles of mothers, wives or witnesses. The professional roles of women included politicians related to the social sectors (labor and social care, education, health) or press spokeswomen. The conclusion of the paper is that the news programs of the leading TV stations do not show the reality but rather reflect and reinforce the image of which sex should play which roles in the public domain.Item Międzynarodowe badania empiryczne nad populistycznym komunikowaniem politycznym – wyzwania metodologiczne i organizacyjne(Wydawnictwo UAM, 2020) Jakubowski, Jakub; Piontek, Dorota; Stępińska, AgnieszkaItem Normative media theories: the media in the new democracies(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2016) Piontek, DorotaThe political changes which occurred in Central and Eastern Europe in the last decade of the 20th century resulted in introducing democratic systems to replace authoritarian regimes. The political transformation in the region affected also freedom of speech and leeway for the media. The transformation was of an evolutionary nature, preceded by discussions and disputes over the future form of the media. At the initial stage of the changes, strict state control was required, as the government was responsible for the success of the democratic changes. Following the overthrow of the authoritarian regimes, a need emerged for sorting out the legal and institutional basis of a free media intended to be established on the basis of state-owned media, fully controlled by the political authorities and in fact assuming a single role, namely that of a propaganda machine. Normative theories of the media have become the starting point, as a collection of ideas and postulates stating that the media’s mode of operation should facilitate socially desirable values. Discussions of the legal, institutional, functional as well as personal solutions related to the mass media in the new democracies referred to observations and agreements among researchers who came from systems with long democratic traditions. This paper revolves around the relation between the media and democracy, and argues that the theory of the media’s social responsibility and the democratic-participant theory were the major source of inspiration for the participants of the debates about the future form of the mass media in the emerging democracies. It is worth noticing that these theories represent not only slightly different opinions on the role of the media in a democracy but they also reflect the differences in understanding the essence of democracy.Item Obraz polityki i polityków w polskich serialach telewizyjnych. Na przykładzie „Rancza” i „Ekipy”(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2013) Piontek, DorotaThe functions of popular culture go far beyond merely providing entertainment. Popular culture describes phenomena, events and issues in a manner that is highly indicative of how social reality is perceived, defined and assessed. In line with the concept of framing, popular culture also influences the cognitive frame of politics. Entertainment contains elements of political representation that are significant in shaping recipients’ opinions about politicians and politics. The paper analyzes the relation between popular culture and politics, and in particular the representation of politics in television series based on the examples of Ranczo [The ranch] and Ekipa [The team]. Politics is the main topic of both, but they present it in two contrasting ways. The former exemplifies the reconstruction of the socially dominant cognitive frame in which politics is perceived as a conspiracy and a soap opera, while the latter presents the less popular in mass culture frame of searching and bureaucracy.Item Personalizacja jako efekt mediatyzacji polityki(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2015) Piontek, DorotaW ciągu ostatnich kilkunastu lat uwagę badaczy przyciąga mediatyzacja polityki i konsekwencje tego procesu. Podstawowe i bardzo ogólne pytanie w refleksjach dotyczących mediatyzacji to pytanie o to, jak i w jakim stopniu współczesne media zmieniają politykę. Za jedną z głównych cech współczesnej zmediatyzowanej polityki uważana jest personalizacja. Celem artykułu jest wskazanie związków pomiędzy mediatyzacją polityki i jej personalizacją, oraz konsekwencji tych związków dla komunikowania politycznego, ale także dla praktyki działań politycznych. Niejednoznaczność kategorii personalizacji wymaga jej szczegółowego omówienia, w artykule zatem prezentowane są podstawowe ujęcia teoretyczne tej kategorii.Item Populist Discourse in the Polish Media(UAM w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, 2020-07) Stępińska, Agnieszka; Lipiński, Artur; Jakubowski, Jakub; Adamczewska, Kinga; Piontek, Dorota; Kołodziejczak, Małgorzata; Wrześniewska-Pietrzak, Marta; Wąsicka-Sroczyńska, Maria; Halagiera, Denis; Piechocki, Marcin; Tadeusz-Ciesielczyk, Małgorzata; Stępińska, AgnieszkaItem Progressive and conservative rhetoric in political advertising(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2019) Piontek, DorotaThe starting point of the study referred to in this article is the Hugh Rank’s concept of progressive and conservative rhetoric. Used in advertising, these two types are derived from the actor’s attitude to a particular benefit and are characterized by certain permanent features. The aim of the study was to verify the assumption that based on the analysis of advertising messages of specific political entities, it is legitimate to conclude whether they are seeking re-election or aspiring to power they do not currently have. The subject of the study was advertising content sponsored by election committees, broadcast during the Polish parliamentary campaign in 2015 as part of free of charge blocks of election programs by TVP. The analysis is of a qualitative nature and was made on the basis of electoral spots of committees whose campaigns were successful, i.e. which won parliamentary representation.Item Reklama negatywna w polskich kampaniach wyborczych 2015 roku(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2017) Piontek, DorotaReklama polityczna jest jednym z podstawowych narzędzi prowadzenia kampanii wyborczych. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się jedna z jej odmian – reklama negatywna. Artykuł przedstawia przesłanki wykorzystywania reklamy negatywnej, a także wyniki analizy ogłoszeń reklamowych komitetów wyborczych Andrzeja Dudy oraz Prawa i Sprawiedliwości wyemitowanych w kampaniach 2015 roku – odpowiednio prezydenckiej i parlamentarnej. Celem analizy zwycięskich komitetów wyborczych było ustalenie, jaki udział w ich strategiach reklamowych miały reklamy negatywne. Analiza ma charakter jakościowy i dokonana została w oparciu o spoty wyborcze komitetów wyborczych Andrzeja Dudy oraz Prawa i Sprawiedliwości, opublikowane na oficjalnych kanałach Youtube KW Andrzeja Dudy i KW Prawa i Sprawiedliwości.Item Relacjonowanie wyborów samorządowych w prasie regionalnej w 2010 roku. Komunikat z badań(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2012) Biskup, Bartłomiej; Churska-Nowak, Karolina; Drobczyński, Sebastian; Hess, Agnieszka; Kolczyński, Mariusz; Mazur, Marek; Piontek, Dorota; Ossowski, SzymonThe paper presents the methodology and partial results of an empirical study on the professionalization and mediatization of the local government election campaign from the perspective of its coverage by the regional press. The study was conducted by a research team from four academic centers in Poland, under a research project entitled The elections to local governments in regional media. Regional dailies and television election programs as platforms of political communication. One of the aims of the project was to analyze how election campaigns were covered by local press at the time of the local government election campaign in Poland in 2010. Quantitative and qualitative methods of analysis were applied to the content of press releases concerning the elections collected over the last two weeks of the election campaign, prior to the elections of 21st November 2010, in the regional issues of the printed versions of “Gazeta Wyborcza” and regional variations of the “Polska The Times”, published in four regional capitals – Katowice, Kraków, Poznañ and Warsaw. In the case of newspapers, an examined entity was a press release on the elections.Item Style autoprezentacyjne polskich kandydatów na eurodeputowanych. Wybory do Parlamentu Europejskiego w 2004(WNPID UAM, 2004) Stępińska, Agnieszka; Piontek, DorotaItem Tabloidyzacja czy tabloidyzacje telewizyjnych programów informacyjnych? (Fakty TVN i Wiadomości TVP)(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2010) Hordecki, Bartosz; Piontek, DorotaTabloidization is one of the main processes affecting modern mass media which can be observed in the media systems around the world. In Poland, the phenomenon of tabloidization has clearly intensified since the emergence of a pluralist media market, and in particular since the first commercial TV station and first typical tabloid have come into existence. The objective of the paper is to present the tabloidization processes in the Polish system of TV broadcasting. Having narrowed the subject matter to the realm of news programs the authors present the research conducted in order to address two fundamental questions: 1. Does the tabloidization of TV programs in Poland occur irrespective of the broadcaster’s status, and 2. Is the tabloidization of TV programs different depending on the broadcaster’s status?Item The Law and Justice Leader and Prime Minister’s Affinity Towards the Alternative Media on Facebook in Poland(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2022) Winiarska-Brodowska, Małgorzata; Piontek, Dorota; Dzwończyk, Joanna; Jabłońska, MonikaA clear differentiation between media sources and electorates within the legacy media ecosystem may help to explain the limited importance of the alternative media (focused on fake news and hoaxes) as relevant information sources. In a political and analytical discourse, the alternative media can be seen as an “alternative” to the dominant liberal media and discourse. Within this context, Prime Minister Mateusz Morawiecki and Deputy Prime Minister Jarosław Kaczyński were active in “liking” other profiles on their FB pages. Morawiecki liked some media, mostly TV and radio channels from his constituency region. His focus was more on the national identity and national interests in an economic sense. However, he also liked a press magazine that is a borderline case between ideologically heavily biased and disinformation scene in Poland.Item Żelazna Dziewczyna – Mutti-Madame Non: Angela Merkel, pierwsza dama światowej polityki(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2013) Grzelak, Mirosław; Piontek, DorotaMimo ciągłego przełamywania barier obyczajowych i społecznych, udział kobiet w życiu publicznym, w tym także w polityce, jest ciągle marginalny. Mimo sukcesywnego wprowadzania w państwach europejskich regulacji, których celem jest zwiększenie liczby kobiet w polityce, niewiele z nich zajmuje eksponowane stanowiska liderek partii, szefowych rządów czy prezydentów. Przez wiele lat symbolem kobiecych rządów w Europie była premier Wielkiej Brytanii Margaret Thatcher (1979–1990). Przebieg jej kariery politycznej jest przykładem stopniowego wspinania się po drabinie politycznego awansu prowadzącej do objęcia przywództwa w partii i państwie. Jedną z najważniejszych postaci współczesnej polityki europejskiej i światowej jest kanclerz Niemiec Angela Merkel. Droga jej kariery politycznej, jak na obecne standardy, jest wyjątkowo nietypowa. Jej wejście do polityki, jak i objęcie najważniejszego urzędu w państwie, jest przykładem nieprzewidywalności polityki z jednej strony, a drugiej potwierdzeniem zasady, że mając ściśle wyznaczony cel, dążąc do niego krok po kroku, można go osiągnąć niezależnie od istniejących ograniczeń. Celem artykułu jest przedstawienie drogi Angeli Merkel do najważniejszego urzędu w Niemczech i wyjątkowej pozycji w Europie oraz wskazanie tych wydarzeń, które świadczą o wyjątkowości tej drogi.