Browsing by Author "Podlipniak, Piotr"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Free rider recognition - A missing link in the Baldwinian model of music evolution(SAGE Publishers, 2022) Podlipniak, PiotrThe interactions between species-specific predispositions and cultural plasticity in the development of human musical behavior have recently become the rationale for a possible Baldwinian origin of human musicality. In the previously suggested Baldwinian scenarios of music origin, social bonding has been indicated as the crucial adaptive value that became the main cause of the co-evolutionaryprocess that led to our musicality. However, the daptive value of social bonding does not explain the cultural variability of musical expressions that enabled the Baldwinian evolution of musicality. The main aim of this article is to show that free rider recognition, along with social bonding and signaling commitment, could have been a possible adaptive function of hominin musical rituals. In the proposed scenario, free rider recognition became a “flywheel” of the arms race between deception and cooperation. As a result, the interplay between the canalization and plasticity of musical learning became a part of music evolution. This process created a cultural niche in which hominin vocal learning was specialized in the imitation of discrete pitch and rhythm.Item From the Editors(Katedra Muzykologii, Wydawnictwo Naukowe PTPN, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011) Humięcka-Jakubowska, Justyna; Podlipniak, PiotrThe tenth volume of Interdisciplinary Studies in Musicology is devoted to the work of the outstanding Polish musicologist and acoustician, Professor Andrzej Rakowski, who celebrates his Eightieth Birthday in 2011. This dedication expresses the recognition of Professor Rakowski’s scientific achievements, as well as his steadfast efforts to improve the condition of Polish culture and music education.Item Geneza muzykalności a powstanie świadomości konceptualnej człowieka(2023-07-13) Podlipniak, PiotrJednym ze szczególnych rodzajów świadomych doznań człowieka jest doświadczenie muzyki. Wyjątkowość doświadczeń muzycznych wiąże się z trudnym do wyrażenia rodzajem przeżyć o charakterze przedkonceptualnym. Muzyka jest jednocześnie zjawiskiem generatywnym, przypominającym pod tym względem język naturalny, i tak jak język naturalny jest specyficzna dla gatunku Homo sapiens. By zrozumieć przyczyny specyfiki doświadczenia muzyki, trzeba odpowiedzieć na pytanie o genezę ludzkiej muzykalności. Tę ostatnią wyznacza zestaw zdolności poznawczych umożliwiających rozpoznawanie muzyki i aktywność muzyczną. Celem artykułu jest zarysowanie współczesnych poglądów na genezę muzykalności oraz wskazanie na możliwą rolę ewolucji muzykalności w powstaniu złożonej świadomości konceptualnej, jaka charakteryzuje współczesnych ludzi. W artykule zostały przedstawione prawdopodobne funkcje adaptacyjne muzyki oraz ich związek z kluczowymi dla doświadczenia muzyki zdolnościami poznawczymi, a także hipotetyczna rola ewolucji baldwinowskiej w powstaniu muzykalności. Procesy tej ewolucji mogły być przyczyną powstania cech generatywnych muzyki. Powstanie generatywności muzycznej w zaproponowanym scenariuszu ewolucyjnym stało się punktem zwrotnym ewolucji złożonej świadomości konceptualnej człowieka, umożliwiając wykorzystanie mechanizmu generatywnego do tworzenia złożonych relacji hierarchicznych pomiędzy istniejącymi wcześniej składowymi pierwotnej świadomości konceptualnej.Item Instynkt tonalny. Koncepcja ewolucyjnego pochodzenia tonalności muzycznej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Podlipniak, PiotrW książce przedstawiono autorską koncepcję ewolucyjnej genezy tonalności, w której kluczową rolę odgrywa efekt Baldwina, polegający na przejęciu kontroli nad zjawiskami kulturowymi przez dobór naturalny. Praca składa się z części poświęconych kolejno: wielości rozumień pojęcia tonalności w muzykologii, krytyce dotychczasowych stanowisk w kwestii natury i genezy tonalności, specyfice psychologicznej i kulturowej doświadczenia tonalności, hipotezie ewolucyjnej genezy zdolności do rozpoznawania relacji tonalnych wraz ze scenariuszem ewolucyjnym oraz konsekwencjom, jakie niesie ze sobą postulowany instynktowny charakter tych zdolności dla atrybutywnie rozumianej kultury muzycznej człowieka. Proponowane wyjaśnienia odwołują się do naturalistycznej wizji nauki, dlatego też praca posiada charakter interdyscyplinarny. Argumenty wspierające postawioną hipotezę zaczerpnięte zostały z takich dziedzin nauki, jak muzykologia w tym psychologia muzyki, lingwistyka, neuropsychologia, biologia ewolucyjna, kognitywistyka. Autor postuluje, aby tonalność muzyczną traktować jako skutek istnienia wyspecjalizowanej zdolności poznawczej specyficznej dla człowieka jako gatunku biologicznego, a nie, jak uważa się powszechnie we współczesnej muzykologii, jako efekt ogólnych zdolności poznawczych człowieka. Z tej perspektywy tonalność muzyczna jawi się jako ewolucyjna innowacja komunikacji wokalnej, która powstała w linii rodowej człowieka.Item Meaning in Music Is Intentional, but in Soundscape It Is Not - A Naturalistic Approach to the Qualia of Sounds(MDPI, 2023) Welch, David; Reybrouck, Mark; Podlipniak, PiotrThe sound environment and music intersect in several ways and the same holds true for the soundscape and our internal response to listening to music. Music may be part of a sound environment or take on some aspects of environmental sound, and therefore some of the soundscape response may be experienced alongside the response to the music. At a deeper level, coping with music, spoken language, and the sound environment may all have influenced our evolution, and the cognitive-emotional structures and responses evoked by all three sources of acoustic information may be, to some extent, the same. This paper distinguishes and defines the extent of our understanding about the interplay of external sound and our internal response to it in both musical and real-world environments. It takes a naturalistic approach to music/sound and music-listening/soundscapes to describe in objective terms some mechanisms of sense-making and interactions with the sounds. It starts from a definition of sound as vibrational and transferable energy that impinges on our body and our senses, with a dynamic tension between lower-level coping mechanisms and higher-level affective and cognitive functioning. In this way, we establish both commonalities and differences between musical responses and soundscapes. Future research will allow this understanding to grow and be refined further.Item Music: a natural phenomenon or a cultural invention? A few remarks on the currency of the polemic and its musicological consequences(2009) Podlipniak, PiotrThe question of musical naturalness has increasingly often been the subject of lively debates within both natural and human sciences. In the present paper the issue is discussed primarily in terms of the propositions which accord with the contemporary naturalistic vision of a human and the world. One of the most important problems in this context is the opposition between a natural phenomenon and a cultural invention. Among the vast amount of different human achievements, some demand strenuous learning whereas other emerge spontaneously in all societies. The latter type of achievements is the result of the natural selection of human abilities. Recently, it has been hotly debated whether or not music is a biological adaptation. If it is, musical abilities should give an important advantage to individuals. There are numerous examples of the possible advantages. Namely, the music abilities play an important role in the enhancement of bonding between the mother and her infant child. Moreover, they are salient in the indication of fitness during sexual display. The abilities are also vital in the consolidation of a group during social music performance as well as in the transmission of information about the stability and cohesion of the group. If musical abilities are indeed a vital form of adaptations, they may imply some further questions such as the existence of music-specific abilities and of musical universals, as well as the distinction between music understood as art and music understood as universal communication (like language). All these issues have different methodological consequences for the shape of musicology as a discipline of science. These are, among others, pre-empting Europocentrism in research, the possibilities and extension of the use of comparative methods in ethnomusicology, the scope and applicability of the interdisciplinary studies based on the reductional structure of knowledge.Item Music: a natural phenomenon or a cultural invention? A few remarks on the currency of the polemic and its musicological consequences(Katedra Muzykologii, Wydawnictwo Naukowe PTPN, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009) Podlipniak, PiotrThe question of musical naturalness has increasingly often been the subject of lively debates within both natural and human sciences. In the present paper the issue is discussed primarily in terms of the propositions which accord with the contemporary naturalistic vision of a human and the world. One of the most important problems in this context is the opposition between a natural phenomenon and a cultural invention. Among the vast amount of different human achievements, some demand strenuous learning whereas other emerge spontaneously in all societies. The latter type of achievements is the result of the natural selection of human abilities. Recently, it has been hotly debated whether or not music is a biological adaptation. If it is, musical abilities should give an important advantage to individuals. There are numerous examples of the possible advantages. Namely, the music abilities play an important role in the enhancement of bonding between the mother and her infant child. Moreover, they are salient in the indication of fitness during sexual display. The abilities are also vital in the consolidation of a group during social music performance as well as in the transmission of information about the stability and cohesion of the group. If musical abilities are indeed a vital form of adaptations, they may imply some further questions such as the existence of music-specific abilities and of musical universals, as well as the distinction between music understood as art and music understood as universal communication (like language). All these issues have different methodological consequences for the shape of musicology as a discipline of science. These are, among others, pre-empting Europocentrism in research, the possibilities and extension of the use of comparative methods in ethnomusicology, the scope and applicability of the interdisciplinary studies based on the reductional structure of knowledge.