Browsing by Author "Potyrała, Anna"
Now showing 1 - 18 of 18
Results Per Page
Sort Options
- ItemDemokracja, rządy prawa i poszanowanie praw człowieka w aktywności Unii Europejskiej wobec Egiptu(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Potyrała, AnnaZmiany zapoczątkowane Rewolucją 25 stycznia nie zagwarantowały oczekiwanej demokratyzacji. Z tego względu, celem Unii Europejskiej i państw członkowskich stało się wzmocnienie stabilności w państwie, promocja wartości demokratycznych i praw człowieka. Celem niniejszego opracowania jest analiza działań skierowanych na wsparcie procesu demokratyzacji w Egipcie, podejmowanych przez Unię Europejską, a także ocena dotychczasowej aktywności i wskazanie przyczyn jej nieskuteczności.
- ItemMiędzynarodowe sądy karne jako instrumenty kontroli przestrzegania fundamentalnych praw człowieka(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Potyrała, AnnaPoważne naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego i międzynarodowego prawa praw człowieka doprowadziły w latach 90tych XX wieku do urzeczywistnienia inicjatyw mających na celu ścigania i karanie sprawców takich czynów. Trzy powołane wówczas trybunały karne stały się swoistymi mechanizmami międzynarodowej kontroli post factum nad przestrzeganiem fundamentalnych praw przysługujących jednostce. Zostały zobowiązane przede wszystkim do ustalenia odpowiedzialności i ukarania sprawców zbrodni. W artykule ukazano genezę i istota funkcjonowania, a także efekty aktywności trybunałów karnych na rzecz przywracania wiary w fundamentalne prawa człowieka. Udowodniono, że międzynarodowe sądy karne sprzyjają umocnieniu koncepcji ochrony praw człowieka i bezpieczeństwa definiowanego przez pryzmat jednostek, jednak z uwagi na formalne i rzeczywiste przeszkody w realizacji swych kompetencji, nie przyczyniają się do wzmocnienia rzeczywistej ochrony fundamentalnych jednostki.
- ItemNiepodległość Kosowa w świetle opinii doradczej Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2010) Potyrała, Anna22 lipca 2010 roku Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości przedstawili opinię doradczą rozstrzygającą kwestię zgodności z prawem międzynarodowym deklaracji niepodległości Kosowa. Opinia MTS wywołała komentarze zarówno przedstawicieli państw, które dokonały uznania Kosowa, jak i tych, które zdecydowanie sprzeciwiły się niepodległości nowego państwa. Niniejsza analiza jest próbą oceny opinii wydanej przez Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości oraz odpowiedzi na pytanie o konsekwencje opinii doradczej dla przyszłości Kosowa i jego pozycji na arenie międzynarodowej. Pomimo że wniosek Zgromadzenia Ogólnego ONZ o wydanie opinii doradczej, skierowany na wyjaśnienie spornej kwestii i ostatecznego rozstrzygnięcia sposobu postępowania wobec kwestii kosowskiej, to w rzeczywistości zaprezentowana opinia doradcza utwierdziła państwa ze własnych przekonaniach. Te, które dokonały uznania Kosowa, zyskały prawny argument, potwierdzający legalność ich działań i pozwalający na odrzucenie oskarżeń o dokonanie uznania przedwczesnego. Państwa te podnoszą, że skoro proklamacja niepodległości pozostaje w zgodzie z prawem międzynarodowym i skoro Kosowo spełnia warunki stawiane tworom państwowym zabiegającym o międzynarodową akceptację, to nie ma usprawiedliwienia dla odmowy dokonania uznania. Państwa powinny bowiem korzystać z uznania w dobrej wierze oraz z poszanowaniem norm prawa międzynarodowego. Państwa plasujące się po drugiej stronie dyskusji nad kwestią kosowską powołują się natomiast na wynikającą z prawa międzynarodowego zasadę dobrowolności uznania. Uznanie ma charakter opcjonalny i żadne państwo nie może zostać zmuszone do dokonania międzynarodowej akceptacji innego państwa.
- ItemOchrona uchodźców w ustawodawstwie państw członkowskich Unii Europejskiej z Europy środkowej i wschodniej(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2012) Potyrała, AnnaThe paper aims to analyze the asylum policies of new EU member states from Central and Eastern Europe. After The Hague Program Strengthening Freedom, Security and Justice in the European Union was announced in 2004 the refugee policies of various countries were to be harmonized and a Joint European Asylum System was to be established on the basis of legal and institutional foundations. The initiatives focused on the adoption of common solutions concerning asylum procedures, the conditions for admitting individuals applying to be considered refugees in the EU, temporary and subsidiary protection, and the criteria for granting asylum. As negotiations with candidate countries commenced, they needed to adapt their national laws to the requirements of European legislature. Candidate countries initiated changes in their national legal systems. However, some solutions they have introduced defy the international obligations following from the 1951 Convention relating to the Status of Refugees and recommendations of the UN High Commissioner for Refugees. Particular controversies concern the concept of safe states, where refugees are deprived of the possibility of applying for the protection of the EU, as well as the concept of subsidiary and temporary protection allowing for individual applications for asylum not to be considered.
- ItemPoland towards the migration crisis of 2015–2016(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2016) Potyrała, AnnaThe migratory pressures brought to bear on the European Union member states since the early 2015 have deepened differences of approach to addressing the migration crisis, especially as regards the quota system adopted in September 2015. The paper presents Poland’s position on the escalating crisis, its arguments for abandoning the open door policy on immigration as well as the political and legal measures undertaken by Poland.
- ItemPolska polityka azylowa. Ujęcie prawno-instytucjonalne(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2008) Potyrała, AnnaPolish refugee policy dates back to September 26, 1991 when the Republic of Poland ratified the Geneva Convention relating to the Status of Refugees of 1951 and the New York Additional Protocol of 1967. The adoption of provisions of both these international documents obliged Poland to amend the Law on Foreigners of March 29, 1963. The changes introduced in 1991 have not concluded the matter. Membership of the European Union resulted in the adaptation of Polish legislation to the requirements of the Common European Asylum System. Consequently, persons seeking asylum in Poland can be granted protection in the form of refugee status, temporary protection, asylum (defined as territorial asylum), subsidiary protection and tolerated residence. The dynamics of the European asylum law results from diversified migration situations in the member states, as well as from the necessity to guarantee the security of the EU and to work out a unified approach to asylum problems. All this requires further legal and institutional changes.
- ItemPozamilitarne aspekty bezpieczeństwa międzynarodowego – kryzys migracyjny 2015-2016(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2016) Potyrała, AnnaW niniejszym artykule podjęto próbę scharakteryzowania ruchów migracyjnych obserwowanych na początku drugiej dekady XXI wieku: wywołanych na skutek tzw. Arabskiej wiosny, nasilonych w związku z konfliktem w Syrii, a odczuwalnych przede wszystkim w państwach Unii Europejskiej. Celem rozważań uczyniono ukazanie wyzwań i zagrożeń, jakie masowe przemieszczenia ludności powodować mogą dla bezpieczeństwa regionu i państw członkowskich. Zanalizowano również debatę podjętą w ramach UE, skierowaną na poszukiwanie sposobów rozwiązania kryzysu, która uwidoczniła różnice w podejściu do problemu, motywowane z jednej strony dążeniem do udzielenia ochrony uchodźcom i osobom w sytuacji podobnej do uchodźstwa, a z drugiej - dążeniem do zapewnienia bezpieczeństwa obywateli UE, państw członkowskich i samej organizacji.
- ItemRefugee Question as an International Global Problem(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Potyrała, AnnaThe problem of refugees is a phenomenon characteristic of contemporary international relations. It can take an individual form (as a result of individual persecutions of a racial, religious, national or political character) or the form of mass relocations, especially in the face of military conflicts or general breaching of human rights. The purpose of this paper is to present the refugee question as an international global problem that may appear in any region of the world, impacting the situation of states and societies, that is perceived as both a threat and a fundamental challenge for the entire international community.
- ItemŚrodkowoeuropejska koalicja niechętnych wobec kryzysu migracyjnego 2015–2016(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2016) Potyrała, AnnaPresja migracyjna, jakiej państwa członkowskie Unii Europejskiej doświadczają od początków 2015 r. skutkuje pogłębiającymi się różnicami w podejściu do problemu imigrantów, dotyczącymi zwłaszcza tzw. systemu kwotowego uzgodnionego we wrześniu 2015 r. Niniejszy artykuł prezentuje argumenty państw Europy Środkowo-Wschodniej uzasadniających konieczność odejścia od nieograniczonego przyjmowania imigrantów, a także ukazuje podjętą przez te państwa aktywność polityczną i prawną.
- ItemStrategiczne partnerstwo Unia Europejska - Ameryka Łacińska - między rzeczywistością a iluzją(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Potyrała, AnnaDążąc do odgrywania kluczowej roli na arenie międzynarodowej, Unia Europejska zacieśnia więzi z państwami różnych regionów. Przedmiotem zainteresowania jest również Ameryka Łacińska, z którą ustanowiono strategiczne partnerstwo. Jest ono realizowane w trzech obszarach, wyznaczonych podczas szczytów Unia Europejska – Ameryka Łacińska, spotkań ministerialnych i spotkań grup eksperckich. Pierwszym jest współpraca gospodarcza i technologiczna. Drugi obszar dotyczy edukacji, nauki i kultury, natomiast trzeci poświęcony jest pomocy rozwojowej. Implementacja założeń partnerstwa odbywa się za pośrednictwem Europejskiego Banku Inwestycyjnego, grup roboczych oraz programów tematycznych, takich jak AL-INVEST, ALFA, ALBAN/Erasmus Mundus, @LIS, EUrocLIMA, URB-AL.
- ItemStrategiczne Partnerstwo Unia Europejska-Indie - w oczekiwaniu na przełom(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Potyrała, Anna1 sierpnia 1994 roku w życie weszło porozumienie Unii Europejskiej i Republiki Indii w sprawie partnerstwa i rozwoju. 16 czerwca 2004 roku, w dziesiątą rocznicę ustanowienia Partnerstwa, Komisja Europejska przedstawiła Komunikat „W stronę Strategicznego Partnerstwa Unia Europejska–Indie”, przewidując dalsze zacieoenienie współpracy z Indiami. Republika Indii została uznana za regionalnego i globalnego lidera, z którym państwa członkowskie UE mogą nawiązać partnerskie stosunki. Celem artykułu jest analiza przejawów współpracy UE i Indii na rzecz strategicznego partnerstwa oraz ukazanie, że pomimo ustanowienia prawnych i instytucjonalnych ram współpracy, nie udało się opracować spójnej koncepcji partnerstwa. Dodatkowo, lata funkcjonowania wzajemnych relacji ukazały, iż status partnerów nie jest równorzędny, a kierunki i tempo współpracy okreoelane są jednostronnie przez Unię Europejską.
- ItemStrategiczne Partnerstwo Unia Europejska-Indie - w oczekiwaniu na przełom(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2011) Potyrała, Anna1 sierpnia 1994 roku w życie weszło porozumienie Unii Europejskiej i Republiki Indii w sprawie partnerstwa i rozwoju. 16 czerwca 2004 roku, w dziesiątą rocznicę ustanowienia Partnerstwa, Komisja Europejska przedstawiła Komunikat „W stronę Strategicznego Partnerstwa Unia Europejska–Indie”, przewidując dalsze zacieoenienie współpracy z Indiami. Republika Indii została uznana za regionalnego i globalnego lidera, z którym państwa członkowskie UE mogą nawiązać partnerskie stosunki. Celem artykułu jest analiza przejawów współpracy UE i Indii na rzecz strategicznego partnerstwa oraz ukazanie, że pomimo ustanowienia prawnych i instytucjonalnych ram współpracy, nie udało się opracować spójnej koncepcji partnerstwa. Dodatkowo, lata funkcjonowania wzajemnych relacji ukazały, iż status partnerów nie jest równorzędny, a kierunki i tempo współpracy okreoelane są jednostronnie przez Unię Europejską.
- ItemUnia Europejska wobec nowych tworów państwowych (casus Kosowa, Abchazji i Osetii południowej)(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2010) Potyrała, AnnaW przypadku niejednolitego stanowiska państw członkowskich Unii Europejskiej wobec Kosowa, osłabieniu ulega prestiż i siła oddziaływania Unii na arenie międzynarodowej. W odniesieniu do problemu Abchazji i Osetii Południowej natomiast, działania UE obrazują, że samo wyrażenie zainteresowania określonym problemem oraz udzielanie ‘apolitycznej’ pomocy finansowej, którym nie towarzyszą wyraźnie i precyzyjnie zdefiniowane cele polityczne, działalność instytucji wyposażonych w silny mandat oraz proces aktywnych negocjacji, nie przyczynia się do rozwiązania palącego problemu międzynarodowego, narażając na szwank pozycję międzynarodową Unii Europejskiej. Po raz kolejny państwa członkowskie pokazują, iż koncepcja Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, wspierana między innymi przez Europejską Politykę Sąsiedztwa, jest pozbawiona stabilnych podstaw.
- ItemUnijny system relokacji w sprawozdaniach Komisji Europejskiej. Ocena i perspektywy(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2018) Potyrała, Anna26 września 2017 r. formalnie zakończył się okres obowiązywania decyzji o relokacji osób będących w oczywistej potrzebie ochrony międzynarodowej. Z przewidzianych 160 tysięcy, relokacji poddano do tego czasu nieco ponad 29 tysięcy osób. Przy zastosowaniu metody analizy prawnej oraz analizy decyzyjnej, w artykule podjęto próbę odpowiedzi na następujące pytania badawcze: (1) co było przyczyną odmowy dokonania relokacji przez niektóre państwa członkowskie?; (2) jakie działania podejmowała Komisja Europejska chcąc nakłonić państwa do wypełnienia zobowiązań prawnych?; (3) jakie konsekwencje pociąga za sobą odmowa dokonania relokacji osób, będących w potrzebie ochrony międzynarodowej?. W artykule analizie poddano cykliczne sprawozdania Komisji Europejskiej z funkcjonowania nadzwyczajnego, czasowego mechanizmu relokacji. W toku poprowadzonych rozważań wskazano przyczyny niewywiązywania się przez państwa członkowskie z prawnych zobowiązań oraz przyczyny braku woli dokonania rzeczywistej reformy polityki azylowej i imigracyjnej. Udowodniono, że wyrażone w traktatach zobowiązanie do wspólnych, solidarnych działań w obliczu kryzysów ustąpiło miejsca partykularnym dążeniom do wzmocnienia ochrony terytoriów państwowych.
- ItemW poszukiwaniu solidarności. Unia Europejska wobec kryzysu migracyjnego 2015(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2015) Potyrała, AnnaKryzys migracyjny, z jakim zetknęła się Unia Europejska następstwie wydarzeń tzw. Arabskiej wiosny, nasilił się w 2015 r. w związku z konfliktem w Syrii i zapowiedziami rządu niemieckiego o udzieleniu ochrony wszystkim Syryjczykom, którzy wjadą na terytorium RFN. W konsekwencji presja migracyjna zwiększyła się i dotknęła przede wszystkim państwa tranzytowe Grecję i Węgry. Od tego momentu dało się zauważyć pogłębiające się różnice w podejściu do problemu imigrantów na tle propozycji Komisji Europejskiej z maja i września 2015 r. dotyczących tzw. systemu kwotowego.
- ItemWhen Immigration Becomes a Necessity. ROC Immigration Policy – Lessons for Europe(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2020) Potyrała, AnnaMigration issues have been at the forefront of international discussions since 2015. They have been considered from the perspective of both human rights and the interests of individual states. The latter seem to have prevailed, leading to a kind of offensive against admittance of third-country nationals. Restrictive regulations introduced into national legislations, combined with reluctance towards international legal initiatives promoting concerted efforts to assist and protect migrants and eliminate the underlying causes of migrations, have resulted in adoption of zero-tolerance immigration policies. In this paper, the author sets out to assess the immigration policy of the Republic of China on Taiwan. Having recognized that its labor shortages cannot be compensated for by internal migration, the country has significantly remodeled its approach to immigration. The answer to the question about the relevance and efficiency of the proposed legal solutions will be used to indicate possible solutions for EU Member States planning to reform the common migration and asylum policies. The analysis uses methods commonly applied in social studies in general, and legal and political studies in particular. While legal analysis and systems analysis are the key research methods, comparative analysis has been used as well.
- ItemWorkshops on Draft UN Declaration on the human right to Peace, Oswiecim, 16 May 2013(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Potyrała, Anna16 maja 2013 r. w Oświęcimiu odbyła się międzynarodowa konferencja poświęcona prawu do pokoju. Spotkanie zorganizowane zostało z inicjatywy Poznańskiego Centrum Praw Człowieka, Hiszpańskiego Stowarzyszenia Międzynarodowego Prawa Praw Człowieka (hiszp. Asociación Española para el Derecho Internacional de los Derechos Humanos, AEDIDH), Międzynarodowego Obserwatorium Prawa Człowieka do Życia w Pokoju (ang. International Observatory of the Human Right to Peace, IOHRP) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Miast Orędowników Pokoju (ang. International Association of Peace Messenger Cities), przy współudziale władz Oświęcimia, Płońska, Wielunia i Województwa Małopolskiego. W konferencji, której celem było opracowanie i przyjęcie deklaracji wyrażającej stanowisko ekspertów z Europy Środkowo-Wschodniej, udział wzięły czterdzieści dwie osoby reprezentujące ośrodki akademickie, naukowo-badawcze, instytucje państwowe, fundacje, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe z Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Estonii, Polski, Federacji Rosyjskiej, Republiki Czeskiej, a także przedstawiciele władz samorządowych z Oświęcimia, Płońska i Wielunia. Debatę nad prawem do pokoju zakończyło jednomyślne przyjęcie Oświęcimskiej Deklaracji w sprawie prawa człowieka do pokoju.
- ItemWymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne Unii Europejskiej – od Traktatu z Maastricht do Traktatu Lizbońskiego(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2007) Potyrała, Anna