Browsing by Author "Przybyszewska, Dominika"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Charakterystyka systemów kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Szwecji, Federalnej Republice Niemiec, Grecji i we Włoszech(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Przybyszewska, DominikaEducation of children with special educational needs is one of the elements of the educational system, which is in the process of transformation in almost all European countries. The aim is to compensate educational opportunities for children and to increase the availability of psychological and pedagogical support. It is important to create the most optimal conditions for the development of each student. The article aims to characterize the educational system solutions for children with special educational needs in four European countries representing different types of education: Sweden, Federal Republic of Germany, Greece, and Italy.Item Edukacja mniejszości romskiej w Polsce(Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Przybyszewska, DominikaThe Roma people make one of the ethnic minorities recognized in Poland. In comparison in education which is based on continuation of their tradition, the Roma education aims at making the transmission of Polish culture more easy. In Poland in the years 2004-2013 the "Programme for the Roma communities". Its most important element was education which makes a sort of challenge. The teacher has to organize the learning process in order to overcome many obstacles. It is necessary to motivate the pupils to work, to integrate the class despite the existing cultural differences, including the initiating cooperation with parents. Gaining trust of the Roma milieu is one of the most important elements having influence on the success of the enterprise of education of children coming from those minorities. It is also important to diminish the social distance of Poles towards them and to getting rid of prejudice and fighting existing stereotypes.Item Hanna Krauze-Sikorska, Michał Klichowski, Kinga Kuszak (red.),Świat małego dziecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013, 240 s. (t. I) i 326 s. (t. II)(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im.Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Przybyszewska, DominikaItem Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach podstawowych na terenie Wielkopolski(2016) Przybyszewska, Dominika; Kuszak, Kinga. PromotorGłównym celem badań była analiza działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które są realizowane w masowych szkołach podstawowych na terenie województwa Wielkopolskiego. Zainteresowania badawcze w tym obszarze wynikały ze zmian polskiego systemu oświaty w ostatnich kilku latach. W ich wyniku duży nacisk został położony na poznanie sytuacji dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i możliwości zapewnienia mu opieki odpowiedniej do jego potrzeb i możliwości. W szczególności istotne stało się zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej jak najbliżej ich miejsca zamieszkania oraz indywidualizacji działań. Nowe regulacje prawne mają na celu wyrównanie szans edukacyjnych dzieci, szczególnie tych zamieszkujących tereny wiejskie. Wpisują się zatem w działania podejmowane przez Unię Europejską w celu zwiększenie efektywności i równości w edukacji dzieci ze środowisk defaworyzowanych, czyli dzieci znajdujących się w niekorzystnej sytuacji głównie ze względów społeczno-ekonomicznych, kulturowych i językowych. Zwrócono uwagę na istotność współpracy między placówkami edukacyjnymi a innymi instytucjami pożytku publicznego. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie jest kierowana w założeniach tylko do uczniów, ale też do rodziców tych uczniów oraz nauczycieli z nimi pracujących. Umożliwia to kontynuowanie procesu terapii i stymulowaniu rozwoju w naturalnym środowisku dziecka a także zapewnia merytoryczne wsparcie pedagogom. Rezultaty przeprowadzonych badań pozwoliły na określenie stanu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w masowych szkołach podstawowych na terenie całego województwa.Item Sprawozdanie z II Międzynarodowej Konferencji "The Educational and Social World of a Child. Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization"(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Przybyszewska, DominikaItem Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Komunikacja werbalna. Znaczenia – Perspektywy – Kontrowersje” Poznań, 23 kwietnia 2015 roku(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Przybyszewska, Dominika