Browsing by Author "Pyżalski, Jacek"
Now showing 1 - 20 of 22
Results Per Page
Sort Options
Item Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży – różne wymiary zjawiska(Fundacja Dzieci Niczyje, 2009) Pyżalski, JacekAgresja elektroniczna, czyli w dużym uproszczeniu taka, do której realizacji stosuje się współczesne technologie komunikacyjne – głównie Internet i telefony komórkowe, jest powszechnie uważana za poważny problem zarówno z obszaru zdrowia publicznego, jak i edukacji. Coraz częściej realizowane są zarówno na świecie, jak i w Polsce różnego rodzaju kampanie społeczne i inne działania, głównie o charakterze edukacyjnym, które mają na celu zapobieganie bądź interwencję, kiedy taka agresja się pojawia. Z drugiej jednak strony, nawet czołowi badacze problematyki zauważają, iż sama definicja zjawiska oraz jego subtypów są na obecnym etapie rozważań słabo dopracowane. Utrudnia to nie tylko ilościowe badania naukowe, w których trzeba operacjonalizować zmienne, ale także przez brak jasnej definicji zjawiska i sposobu pomiaru w różnych badaniach, utrudnione są wszelkie próby porównań międzypopulacyjnych. Do tego brak wyodrębnionych subtypów zjawiska powoduje, że w rozważaniach nadmiernie generalizuje się znaczną ilość różnych jakościowo zachowań, gubiąc tym samym społeczną specyfikę poszczególnych typów zachowań, które można charakteryzować jako agresję elektroniczną. W artykule dokonano przeglądu różnych wymiarów, które warto brać pod uwagę definiując i operacjonalizując poszczególne rodzaje agresji elektronicznej. Ograniczono się do tych sytuacji, w których sprawcami lub ofiarami agresji elektronicznej są dzieci i młodzież. Wykorzystano wymiary stosowane do charakterystyki agresji rówieśniczej rozumianej w sposób tradycyjny oraz te, które zostały zidentyfikowane w badaniach jakościowych opartych głównie na metodzie wywiadu (on-line i face-to-face) ze studentami, młodzieżą i nauczycielami, którzy byli sprawcami, ofiarami lub świadkami agresji elektronicznej.Item Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży(Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012) Pyżalski, JacekKsiążka stanowi pogłębioną naukową monografię problemu agresji realizowanej przez młodzież za pomocą nowych mediów (internetu i telefonów komórkowych). Zawiera wprowadzenie teoretyczne dotyczące nowych mediów, funkcjonowania młodych ludzi w ich świecie oraz aspektów związanych z tzw. komunikacją zapośredniczoną i wpływu nowych mediów na dzieci i młodzież. Czytelnik dowie się z książki nie tylko o rozpowszechnieniu zjawiska, ale także o jego uwarunkowaniach i konsekwencjach. Autor monografii przedstawił szerokie omówienie problematyki bullyingu, cyberbullyingu wraz z charakterystyką roli sprawcy i ofiary, typologii zjawisk i ich współwystępowania. Część badawcza opiera się o trzy duże projekty badawcze – reprezentatywne badania polskich gimnazjalistów, badania nauczycieli oraz studentów, w których zostały wykorzystane metody badawcze zarówno o charakterze jakościowym (wywiady, wywiady online, grupy fokusowe), jak i ilościowym (badania kwestionariuszowe). Książkę kończą wnioski dotyczące wychowania młodych ludzi w świecie nowych mediów, w szczególności w obszarze profilaktyki i interwencji związanej z agresją elektroniczną.Item Beyond Peer Cyberbullying – Involvement of Polish Adolescents in Different Kinds of Electronic Aggression(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Pyżalski, JacekCyberbullying is often defi ned as aggression conducted through mobile phones and the Internet. This phenomenon is predominantly understood as a kind of peer aggression, when both the perpetrator(s) and the victim belong to the same group (class or online community). However, the Internet extends and facilitates harassment not only of peers. The paper focuses on different kinds of electronic aggression identifi ed through qualitative research (interview, e-mail interviews and focus groups with students and teachers). The results have shown that except cyberbullying one can indicate fi ve further types of electronic aggression. They are: aggression against celebrities (e.g. actors, singers, etc.), aggression against the vulnerable (e.g. alcoholics, etc.), aggression against school staff, aggression against groups/ideas (when the victim is not a particular, identifi able person) and free-fl oating (random) aggression (often when the victim is totally anonymous to the perpetrator). This typology has been positively verifi ed in a survey on a representative sample of Polish adolescents (N = 2143). The paper presents the typology with the examples from the qualitative stage of research, also discussing potential socialization risks for each kind of electronic aggression. It shows also (on the basis of quantitative research) the prevalence of perpetration and victimization of different kinds of electronic aggression as well as their co-occurrence. It demonstrates the factors that infl uence such involvement. It must be stated that although peer aggression cyberbullying seems to be predominant, other kinds of electronic aggression have also been frequently conducted by the respondents. For example, a signifi cant percentage of perpetrators attacked through new media the following groups of victims: random Internet users (30.3%), groups of people (19.7%), celebrities (13.9%), and vulnerable victims (13.3%). The conclusions underline the need to extend prevention educational tools to different kinds of electronic aggression, not restricting them to cyberbullying understood as an extension of traditional bullying.Item Bullying and Special Needs. A handbook(Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi/Universytet w Stavanger, 2010) Pyżalski, Jacek; Roland, ErlingItem Edukacja cyborgów. Jak działać, by nowe technologie były sprzymierzeńcem, a nie wrogiem?(http://kompetencjenauczyciela.pl, 2015) Klichowski, Michał; Pyżalski, JacekW tekście przedstawiono jedną z upowszechniających się technologii cyborgizacji – technologię rzeczywistości rozszerzonej. Ukazano edukacyjny potencjał tej technologii oraz konstruowaną przez futurologów perspektywę jej rozwoju. Bazując na tej perspektywie pokazano jakie znaczenia będą nadawać szkole uczniowie-cyborgi - tym samym zarysowano wizję edukacji cyborgów. Bazuje ona na jednej z klasycznych, acz jakby zapomnia-nych, koncepcji pedagogicznych. Koncepcja ta – jak się zdaje – pokazuje w pewien sposób (nawiązując do tytu-łowych słów) jak działać, by nowe technologie były sprzymierzeńcem, a nie wrogiem, oraz uzmysławia, że pro-ces cyborgizacji człowieka może zmierzać do autonomizowania uczenia się w szkole. Rozważania tekstu są w dużej mierze dywagacjami futurologicznymi o specyfice eseistycznej. Jednak nawet tak „miękkie” (i – ze względu na ramy publikacji – skrótowe i upraszczające) próby poszukiwania punktów styku dyskursów edukacji i cyborgizacji są istotnymi elementami debaty nie tylko nad relacją między techniką i szkołą, ale także nad przy-szłością edukacji.Item Electronic aggression among adolescents: An old house with a new facade (or even a number of houses)(IGI Global - Disseminator of Knowledge Since 1988, 2011) Pyżalski, JacekThe chapter is focused on the problem of electronic aggression (conducted via the Internet or mobilephones) in the context of young people as potential victims and perpetrators of such aggression. The text addresses two main issues: the potential novelty of electronic aggression and its potential distinctive features and the diversity of electronic aggression acts (with a proposal of typology). The first aspect is analyzed through the new model – ABACUS that could be used to compare electronic and traditional aggression. The chapter presents also a typology of electronic aggression based on the victim’s identity and his/her relationship with a young person who is a perpetrator. The presented theories and discussions are illustrated with new data from two Polish projects on students and teachers experiences with electronic aggression.Item Electronic Aggression and Cyberbullying. An Old House with a New Facade? New Communication Technologies in Young People’s Lives(Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi/Stavanger University, 2011) Pyżalski, JacekItem Empathy and Moral Disengagement in Adolescent Cyberbullying: Implications for Educational Intervention and Pedagogical Practice(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012) Lazuras, Lambros; Pyżalski, Jacek; Barkoukis, Vassilis; Tsorbatzoudis, HaralambosCyberbullying represents an emerging form of adolescent aggression that is channelled contemporary through information and communications technologies (ICTs). Research on the psycho-social correlates is still growing but the available evidence highlights the importance of moral disengagement and empathy in predicting cyberbullying behavior. Educators can benefi t from this research and accordingly develop curricula and employ practices that tap moral and empathic beliefs in young people, in order to curb the onset and prevalence of cyberbullying among students. The present article discusses the nature of cyberbullying, reviews the studies assessing the relationships between empathy, moral disengagement and cyberbullying in adolescents, and presents the implications for educational interventions and pedagogical practice.Item Jak technologie informacyjno-komunikacyjne mogą wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym? Studium teoretyczne(Wydawnictwo „Eter”, 2017) Klichowski, Michał; Pyżalski, Jacek; Kuszak, Kinga; Klichowska, AnnaCelem tekstu jest opis szans wynikających z użytkowania przez dzieci w wieku 3-6 lat technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz przedstawienie dyrektyw dla wykorzystania TIK przez dzieci w tym wieku (mówiąc o TIK mamy na myśli głównie takie ich popularne formy jak gry, aplikacje, programy, strony internetowe, portale itp., dlatego – co należy bardzo mocno podkreślić – przedstawione w tekście szanse i dyrektywy nie są w każdym przypadku adekwatne do wszystkich rodzajów TIK). W tekście tym będziemy starali się więc odpowiedzieć na pytanie: Jak TIK mogą wspierać rozwój dziecka w wieku 3-6 lat, czy szczegółowiej: Jakie szanse dają TIK dzieciom w wieku 3-6 lat i jak działać, by te szanse wykorzystaćItem Mobbing elektroniczny - analiza rozwiązań profilaktycznych i interwencyjncych(Fundacja Dzieci Niczyje, 2011) Pyżalski, Jacek; Knol, KamilaThe paper analyzes preventive and interventional measures employed in the context of aggressive behaviors via mobile phones or Internet potentially occurring within peer groups. Cyberbullying is first characterized in terms of its origins, definitions and differences separating traditional bullying from bullying in cyberspace; as well as this, potential outcomes of this phenomenon are discussed. Part two of the article focuses on multiple preventive and interventional solutions implemented in this context in Poland and worldwide.Item Model Działań systemowych - MDS Podręcznik metodyczny. Zintegrowany program metodyczny pracy wychowawczej z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym w wieku 15-20 lat w świetlicach środowiskowych(Stowarzyszenie Monar, 2013) Adamiak, Piotr; Pyżalski, JacekItem Nauczyciele-uczniowie: dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie(Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007) Pyżalski, JacekProblem dyscypliny w szkole jest często przedmiotem gorących dyskusji na różnych płaszczyznach: od płaszczyzny politycznej, poprzez regionalną – lokalnego zarządzania oświatą – aż do poziomu pokoju nauczycielskiego, rozmów ludzi w tramwaju czy internautów na forum internetowym. Rozmowom tym towarzyszy zwykle sporo emocji i konfliktów. W książce Autor stara się przedstawić wiedzę na temat dyscypliny, opartą na wynikach badań – zarówno polskich, jak i zagranicznych. Badania dotyczą problematyki dyscypliny ujmowanej z punktu widzenia nauczycieli i uczniów. Autor od wielu lat zajmuje się poszukiwaniem i testowaniem konkretnych rozwiązań dotyczących radzenia sobie z łamaniem dyscypliny przez uczniów. Wiele z nich zostało zastosowane w praktyce.Item Obciążenia psychospołeczne w miejscu pracy pedagoga związane z niewłaściwymi zachowaniami uczniów(Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi, 2008) Pyżalski, JacekW artykule prezentowane są rozważania dotyczące psychospołecznych obciążeń zawodowych pedagoga w szerszym kontekście stresu zawodowego nauczyciela i jego zdrowotnych konsekwencji. W szczególności skoncentrowano się na obciążeniach wynikających z radzenia sobie z niewłaściwymi zachowaniami uczniów. Materiał i metody: Zaprezentowane wyniki dotyczą reprezentatywnej próby nauczycieli województwa łódzkiego (N = 429). W badaniach zastosowano kwestionariusz dotyczący różnych aspektów radzenia sobie nauczycieli z niewłaściwymi zachowaniami uczniów (dyscypliną szkolną). Wyniki i wnioski: Uzyskane wyniki wskazują, że zachowania niewłaściwe uczniów, szczególnie te o mniej poważnym charakterze występują w pracy nauczyciela stosunkowo często. Rzadsze, ale jednak znaczące jest występowanie poważniejszych zachowań, np. stosowanie wulgarnego języka czy agresji werbalnej wobec innych uczniów lub nauczyciela. Częstotliwość zachowań niewłaściwych okazała się być większa w pracy nauczycieli o krótkim stażu, a także u nauczycieli płci męskiej. Była ona także powiązana z oceną wsparcia społecznego ze strony innych nauczycieli — czym wyższa ocena, tym mniej zachowań niewłaściwych. Wyniki badań wskazują na konieczność diagnozowania problemów związanych z niewłaściwymi zachowaniami uczniów w kontekście stresu zawodowego oraz uwzględniania aspektu wsparcia społecznego w programach promocji zdrowia w miejscu pracy go dotyczących.Item Opinions of Polish occupational medicine physicians on workplace health promotion(Nofer Institute of Occupational Medicine, 2005) Puchalski, Krzysztof; Korzeniowska, Elżbieta; Pyżalski, Jacek; Wojtaszczyk, PatrycjaObjectives: According to the current Polish legislation on occupational health services, occupational medicine physicians should perform workplace health promotion (WHP) activities as a part of their professional work. The concept of workplace health promotion or health promotion programs, however, has not been defined in this legislation in any way. Therefore, two essential questions arise. First, what is the physicians’ attitude towards workplace health issues and second, what is actually carried out under the label of health promotion? The main objective of the research described in this paper was to answer these questions. Materials and Methods: The survey was carried out by the National Center for Workplace Health Promotion in 2002. A questionnaire prepared by the Center for the purpose of this survey was sent to a random sample of occupational medicine physicians. Results: The results of the survey showed that 53% of occupational medicine physicians consider WHP just as a new name for prophylactics. On the other hand almost all of the respondents (94%) agree that occupational medicine physicians should perform WHP activities and find them useful in improving patients’ health (78%). The main obstacle for the development of this activity in the perception of physicians is the lack of interest in workplace health promotion among employers (86%). Conclusions: In the modern understanding of workplace health promotion concept this type of intervention includes not only safety measures and health education, but also a profound organizational change that allows employers, employees and social partners to improve wellbeing of people at work. Each of such projects should facilitate changes necessary to create a health promoting workplace. It also needs a skilled leader – well trained and aware of a multidisciplinary dimension of WHP interventions. Occupational medicine specialists should become natural partners of employers and employees. The majority of the occupational medicine physicians, however, are not sufficiently prepared to carry out workplace health promotion programsItem Peer exclusion(2015) Jaskulska, Sylwia; Poleszak, Wiesław; Pyżalski, JacekItem Polscy nauczyciele i uczniowie a agresja elektroniczna – zarys teoretyczny i najnowsze wyniki badań(Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR., 2010) Pyżalski, JacekItem Przemoc rówieśnicza w szkole – badania retrospektywne studentów pedagogiki(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Pyżalski, JacekBullying as a severe form of peer aggression among students has attracted a lot of attention from both educational professionals and general public. Many studies conducted this topic adapted quantitative methodology and provided results showing the scale of this phenomenon occurrence. This study use qualitative methodology going deeper into contextual factors concerning particular bullying cases in respect of three aspects: a/ features of bullying victims; b/ forms of aggression (both behavioral and formal aspects), c/teachers intervention strategies. The analysis is based on data from 147 essays of university students describing they experience as bystanders of bullying during their school years. The chosen cases show the importance of individual contextual factors that should influence individualized bullying prevention activities.Item Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiedzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem(Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010) Pyżalski, Jacek; Merecz, DorotaItem Rodzina i szkoła a przeciwdziałanie młodych ludzi w ryzykowne zachowania online(2013) Pyżalski, JacekThe article focuses on engagement of young people in online risk behaviours. Such engagement is analyzed from the perspective of two main socialization environments – school and a family. The overview of existing research data confi rms the importance of those environments as factors infl uencing involvement in various online risk behaviours through two mechanisms: general quality of schools and families (relations with adults, confl icts, etc.) and specifi c measures in the fi eld of media education. The article presents conclusions on general directions in media education conducted in schools and families.Item Technologie informacyjno-komunikacyjne a dzieci w wieku przedszkolnym – model szans i zagrożeń(Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych & Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, 2014) Pyżalski, Jacek; Klichowski, MichałWpływ technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) na rozwój dzieci stanowi poważny temat dyskursu publicznego. Jest to dyskurs częściej potoczny niż naukowy. Do tego bardzo często prowadzony jest on w obszarze skrajności – albo uwypuklając i czasami demonizując zagrożenia albo też w utopijny sposób koncentrując się na korzyściach. Tekst, który przedstawiamy próbuje w sposób naukowy omówić zagadnienia wykorzystania TIK przez dzieci w weku przedszkolnym wskazując na czynniki, które są istotne i decydują o tym, czy takie wykorzystanie przyniesie korzyści, czy szkody. Nie jest to zadanie łatwe, gdyż pomimo ważności problemu ilość prac naukowych go dotyczących jest relatywnie niska, w porównaniu choćby do prac dotyczących wykorzystania TIK przez preadolescentów i adolescentów.