Browsing by Author "Rozkosz, Ewa A."
Now showing 1 - 19 of 19
Results Per Page
Sort Options
Item Analiza opóźnień wydawniczych polskich czasopism naukowych(Scholarly Communication Research Group, 2017-01-22) Drabek, Aneta; Rozkosz, Ewa A.; Kulczycki, EmanuelRaport zawiera dane bibliometryczne na temat 2356 polskich czasopism naukowych ze wszystkich grup nauk umieszczonych na Wykazie czasopism punktowanych z 2016 r. Analizowaliśmy opóźnienia wydawnicze w oparciu o dane zamieszczone na stronach internetowych czasopism. Przyjęliśmy, że czasopisma naukowe w drugiej dekadzie XXI-wieku muszą prowadzić aktualną stronę internetową, na której zamieszczają przynajmniej informacje o kolejnych numerach. Punktem wyjścia do analiz były dane o czasopismach i stronach internetowych zawarte w Polskiej Bibliografii Naukowej (https://pbn.nauka.gov.pl/). Aby zebrać jak najdokładniejsze informacje, uzupełniliśmy zbiór odnośników do czasopism o te zawarte w „Ariancie” (http://arianta.pl), tj. w najpełniejszej bazie polskich czasopism naukowych. Sprawdzaliśmy opóźnienia wydawnicze z 2015 r. i 2016 r. Za opóźnienie uznaliśmy niezamieszczenie informacji (np. spisu treści czy też linków do pełnych tekstów) o co najmniej jednym wymaganym numerze. Raportowaliśmy, ile w danym roku ukazało się numerów, a ile powinno się ukazać. Za brak opóźnień uznaliśmy opublikowanie informacji o liczbie numerów równej lub większej od liczby wynikającej z zadeklarowanej przez czasopismo częstotliwości. Dla przykładu: kwartalnik w 2016 r. powinien był opublikować informacje (np. spis treści, link do księgarni itd.) o czterech numerach lub więcej.Item Does an expert-based evaluation allow us to go beyond the Impact Factor? Experiences from building a ranking of national journals in Poland(2017) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.This article discusses the Polish Journal Ranking, which is used in the research evaluation system in Poland. In 2015, the ranking, which represents all disciplines, allocated 17,437 journals into three lists: A, B, and C. The B list constitutes a ranking of Polish journals that are indexed neither in the Web of Science nor the European Reference Index for the Humanities. This ranking was built by evaluating journals in three dimensions: formal, bibliometric, and expert-based. We have analysed data on 2035 Polish journals from the B list. Our study aims to determine how an expert-based evaluation influenced the results of final evaluation. In our study, we used structural equation modelling, which is regression based, and we designed three pairs of theoretical models for three fields of science: (1) humanities, (2) social sciences, and (3) engineering, natural sciences, and medical sciences. Each pair consisted of the full model and the reduced model (i.e., the model without the expert-based evaluation). Our analysis revealed that the multidimensional evaluation of local journals should not rely only on the bibliometric indicators, which are based on the Web of Science or Scopus. Moreover, we have shown that the expert-based evaluation plays a major role in all fields of science. We conclude with recommendations that the formal evaluation should be reduced to verifiable parameters and that the expert-based evaluation should be based on common guidelines for the experts.Item Dzieci sieci 2.0. Kompetencje komunikacyjne młodych(2013) Kulczycki, Emanuel; Siuda, Piotr; Stużna, Grzegorz D.; Dąbrowska, Anna Justyna; Klimowicz, Marta; Piotrowska, Renata; Rozkosz, Ewa A.; Sieńko, Marcin; Stachura, KrzysztofMonografia, którą oddajemy w Państwa ręce, jest efektem drugiego już projektu badawczego realizowanego pod szyldem Dzieci sieci. Raport to wynik ośmiomiesięcznej pracy dziesięcioosobowego zespołu badaczek i badaczy, którzy zajęli się tematem kompetencji komunikacyjnych związanych z korzystaniem z internetu uczniów na trzecim etapie edukacyjnym. Celem projektu była diagnoza owych umiejętności oraz określenie stanu działań odnoszących się do omawianych kompetencji w zakresie edukacji prowadzonej w ramach formalnego systemu kształcenia. Zadanie Dzieci Sieci – kompetencje komunikacyjne młodych realizował Ośrodek Badań i Analiz Społecznych wspólnie z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku, a finansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Omawiany projekt otrzymał dofinansowanie w programie Obserwatorium kultury, a działania badawcze trwały od marca do grudnia 2013 roku. Koordynatorem projektu jest Piotr Siuda, jego asystentem Grzegorz D. Stunża. W skład zespołu badawczego weszli również: Anna Justyna Dąbrowska, Marta Klimowicz, Emanuel Kulczycki, Damian Muszyński, Renata Piotrowska, Ewa Rozkosz, Marcin Sieńko oraz Krzysztof Stachura.Item How to identify peer-reviewed publications: Open-identity labels in scholarly book publishing(2019) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.; Engels, Tim C. E.; Guns, Raf; Hołowiecki, Marek; Pölönen, JanneThis article discusses the open-identity label, i.e., the practice of disclosing reviewers’ names in published scholarly books, a common practice in Central and Eastern European countries. This study’s objective is to verify whether the open-identity label is a type of peer-review label (like those used in Finland and Flanders, i.e., the Flemish part of Belgium), and as such, whether it can be used as a delineation criterion in various systems used to evaluate scholarly publications. We have conducted a two-phase sequential explanatory study. In the first phase, interviews with 20 of the 40 largest Polish publishers of scholarly books were conducted to investigate how Polish publishers control peer reviews and whether the open-identity label can be used to identify peer-reviewed books. In the other phase, two questionnaires were used to analyze perceptions of peer-review and open-identity labelling among authors (n = 600) and reviewers (n = 875) of books published by these 20 publishers. Integrated results allowed us to verify publishers’ claims concerning their peer-review practices. Our findings reveal that publishers actually control peer reviews by providing assessment criteria to reviewers and sending reviews to authors. Publishers rarely ask for permission to disclose reviewers’ names, but it is obvious to reviewers that this practice of disclosing names is part of peer reviewing. This study also shows that only the names of reviewers who accepted manuscripts for publication are disclosed. Thus, most importantly, our analysis shows that the open-identity label that Polish publishers use is a type of peer-review label like those used in Flanders and Finland, and as such, it can be used to identify peer-reviewed scholarly books.Item Information and Media Literacy of Polish Children According to the Results of “Children of the Net” and “Children of the Net 2.0” Studies(Springer, 2014) Rozkosz, Ewa A.; Siuda, Piotr; Stunża, Grzegorz Dominik; Dąbrowska, Anna Justyna; Klimowicz, Marta; Kulczycki, Emanuel; Muszyński, Damian; Piotrowska, Renata; Sieńko, Marcin; Stachura, KrzysztofNo empirical multidimensional research investigated media and information literacy (MIL) of Polish children and youth until 2012. To fill that gap, we executed two projects: “Children of the Net: Communication Competencies of Children” (2012) and “Children of the Net 2.0: Communication Competencies of Youth” (2013). This paper presents our research findings. The studies aimed to identify the MIL level in students aged 9-13 and 13-16, respectively, and to explore competencies development contexts. We adopted a qualitative approach called a methodological bricolage which was described by Denzin and Lincoln. Central to the studies was competence assessment based on a structured qualitative interview (group 9-13) and a survey (group 13-16). Other research tasks based on different methods referred to the common framework, i.e. our MIL model. The findings provided knowledge about actual MIL competencies in the studied groups and helped establish where particular MIL competencies develop and children’s attitudes to new technology-mediated communication are shaped.Item Jak rozpoznać recenzowane publikacje – o etykietach z otwartymi danymi recenzentów w monografiach naukowych(2019) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.; Engels, Tim C. E.; Guns, Raf; Hołowiecki, Marek; Pölönen, Janne; Ciereszko, KingaW tym artykule omawiamy etykiety z otwartymi danymi recenzentów, czyli praktykę ujawniania danych recenzentów w monografiach naukowych, która jest powszechna w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Celem badania było sprawdzenie, czy etykieta z otwartymi danymi recenzentów jest rodzajem etykiety z informacją o recenzowaniu (na podobieństwo tej stosowanej w Finlandii i Flandrii, tj. we flamandzkiej części Belgii), i, czy jako taka, może być używana jako kryterium w różnych systemach wykorzystywanych do oceny publikacji naukowych. Przeprowadziliśmy dwufazowe badanie z wykorzystaniem sekwencyjnej strategii eksploracyjnej. W pierwszej fazie przeprowadziliśmy wywiady z reprezentantami dwudziestu spośród czterdziestu największych polskich wydawnictw naukowych w celu zbadania, w jaki sposób polscy wydawcy kontrolują proces recenzowania oraz czy można wykorzystać etykiety z otwartymi danymi recenzentów do identyfikacji monografii recenzowanych. W drugiej fazie przeprowadziliśmy dwie ankiety mające na celu analizę postrzegania procesu recenzowania oraz etykiet z otwartymi danymi recenzentów przez autorów (n = 600) oraz recenzentów (n = 875) książek opublikowanych przez dwadzieścia poddanych badaniu wydawnictw. Zintegrowane wyniki pozwoliły nam zweryfikować stwierdzenia wydawców dotyczące ich praktyk związanych z procesem recenzowania. Nasze wyniki wskazują, że wydawcy rzeczywiście kontrolują proces recenzowania poprzez dostarczanie recenzentom kryteriów oceny oraz przesyłanie recenzji autorom. Wydawcy rzadko proszą o pozwolenie na ujawnienie nazwisk recenzentów, ale dla recenzentów oczywistym jest, że umieszczanie ich danych w monografii jest częścią procesu recenzowania. Badanie pokazuje również, że ujawniane są dane tylko tych recenzentów, którzy przyjęli manuskrypt do publikacji. A zatem, co najważniejsze, nasza analiza wykazała, że etykieta z otwartymi danymi recenzentów, której używają polscy wydawcy, jest rodzajem etykiety z informacją o recenzowaniu, takiej jak ta stosowana we Flandrii i Finlandii, i, jako taka, może być stosowana do identyfikacji recenzowanych monografii naukowych.Item Local use of metrics for the research assessment of academics: The case of Poland(Taylor & Francis, 2020-11-08) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.; Szadkowski, Krystian; Ciereszko, Kinga; Hołowiecki, MarekThis article discusses the use of bibliometric indicators for the assessment of individual academics. We focused on national indicators for the assessment of productivity in Polish higher education institutions. We analysed whether institutions (N = 768) adopted national templates for their own sets of criteria for intra-institutional evaluations. This study combined an analysis of internal policy documents with semi-structured interviews with deans from institutions in different fields of science. Our findings showed that, despite their high levels of institutional autonomy, the majority of institutions adopted the national criteria for the evaluation of individual academics. This article concludes with recommendations for reducing the negative consequences of local use of national indicators for the assessment of researchers.Item Multilingual Publishing in the Social Sciences and Humanities: A Seven-Country European Study(2020) Kulczycki, Emanuel; Guns, Raf; Pölönen, Janne; Engels, Tim C. E.; Rozkosz, Ewa A.; Zuccala, Alesia A.; Bruun, Kasper; Eskola, Olli; Starčič, Andreja Istenič; Petr, Michal; Sivertsen, GunnarWe investigate the state of multilingualism across the social sciences and humanities (SSH) using a comprehensive data set of research outputs from seven European countries (Czech Republic, Denmark, Finland, Flanders [Belgium], Norway, Poland, and Slovenia). Although English tends to be the dominant language of science, SSH researchers often produce culturally and societally relevant work in their local languages. We collected and analyzed a set of 164,218 peer‐reviewed journal articles (produced by 51,063 researchers from 2013 to 2015) and found that multilingualism is prevalent despite geographical location and field. Among the researchers who published at least three journal articles during this time period, over one‐third from the various countries had written their work in at least two languages. The highest share of researchers who published in only one language were from Flanders (80.9%), whereas the lowest shares were from Slovenia (57.2%) and Poland (59.3%). Our findings show that multilingual publishing is an ongoing practice in many SSH research fields regardless of geographical location, political situation, and/or historical heritage. Here we argue that research is international, but multilingual publishing keeps locally relevant research alive with the added potential for creating impact.Item Ocena ekspercka jako trzeci wymiar ewaluacji krajowych czasopism naukowych(2016) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.; Drabek, AnetaThe article discusses the peer-review evaluation of the national scientific journals in the Polish research evaluation system. Our study examines all journals (N = 2212) that are indexed on the 2015 Polish Journal Ranking (the so-called „ministerial list”). It is the first edition of the Polish Journal Ranking in which the peer-review evaluation has been implemented. We have analyzed three dimensions of the evaluation (the formal, the bibliometric, and the peer-review one) in each of the three groups of sciences in which the journals are classified. We have found out that the journal evaluation that is based on the peer-review has fundamentally changed the final assessment of the journals in the group of the humanities. The results of the peer-review evaluation in this group are not related to the results of the formal and bibliometric evaluation. In the group of natural sciences and in the group of social sciences, the results of the peer-review evaluation correlate with the results of the formal and bibliometric evaluation. Moreover, the journals citation correlate with the results of the peer-review evaluation in the three groups of sciences: the natural sciences, the social sciences, and the humanities. Our findings show that adding the third dimension to the evaluation of Polish scientific journals, i.e. peer-review, has resulted in significant transformations of the assessment results only for the humanities journals.Item Polski Współczynnik Wpływu a kultury cytowań w humanistyce(2015) Drabek, Aneta; Rozkosz, Ewa A.; Hołowiecki, Marek; Kulczycki, EmanuelThe article discusses the formula for a new Polish bibliometric indicator, i.e., the Polish Impact Factor (Polski Współczynnik Wpływu) from the point of view of the humanities. Our study examines two prestigious Polish humanities journals (Pamiętnik Literacki and Diametros – An Online Journal of Philosophy) to evaluate the underlying assumptions of the Polish Impact Factor. We have analyzed all articles published from 2004 to 2014 (N = 850, N = 555, respectively) and all references included in these articles (N = 21,805, N = 8,298, respectively). When interpreting the findings, we have assumed that different groups of sciences are characterized by different citation cultures. Our findings show that the formula for the Polish Impact Factor does not take into account the most cited sources in the humanities, i.e., books and chapters. Moreover, many citations will not be included in the formula because of the citation age: the formula for the Polish Impact Factor is provided for the citations whose age is not higher than 5 years. We have analyzed the citation age of all citations and used Price’s Index to interpret the result. We have found out that most of citations are older than 5 years (84,2 percent and 73,2 percent, respectively). Our analysis shows that the Polish Impact Factor is not an adequate tool for a bibliometric evaluation of the journals in the humanities in Poland. The article concludes with a discussion of how the Polish Impact Factor could be improved.Item Item Polskie czasopisma z nauk humanistycznych i nauk społecznych w liczbach(2016-09-21) Rozkosz, Ewa A.; Kulczycki, EmanuelRaport zawiera dane naukometryczne na temat 818 polskich czasopism naukowych z obszaru nauk humanistycznych i społecznych poddanych ewaluacji i umieszczonych na trzech Wykazach czasopism punktowanych opublikowanych w latach: 2012, 2013 i 2015. Analizowaliśmy zmiany punktacji poszczególnych czasopism jak również rozkład punktów dla czasopism przyporządkowanych do danej dyscypliny naukowej z obszaru nauk humanistycznych i społecznych. Uwzględniliśmy wyłącznie czasopisma znajdujące się we wszystkich trzech wykazach w części B. Nie uwzględniliśmy natomiast czasopism, które w trakcie tych lat były indeksowane na różnych częściach Wykazu czasopism punktowanych, np. w wykazie z 2013 r. znajdowały się w części C, a w 2015 r. zostały przeniesione do części B. Redakcje w ankiecie ewaluacyjnej wskazywały jedną lub dwie dyscypliny podstawowe, w ramach których funkcjonuje czasopismo. Dyscypliny były wskazywane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (Dz.U. 2011 nr 179 poz. 1065). Dane: stan na 31 grudnia 2015 r.Item Publikacje a zgłoszenia ewaluacyjne, czyli zniekształcony obraz nauki w Polsce(2015) Kulczycki, Emanuel; Drabek, Aneta; Rozkosz, Ewa A.The article discusses the consequences of the practice of double-counting publications in the Polish research evaluation system, i.e. in the Comprehensive Evaluation of Scientific Units that was conducted in 2013. Our study examines 139 top ranked journals indexed in the Web of Science™ Core Collection in which Polish scholars published in 2009–2012. We analyzed 1788 publications (both citable and non-citable items) and their corresponding “evaluation items” (zgłoszenia ewaluacyjne: a formal category within the Polish research evaluation system) in terms of the number of authors per paper. We found that 42.4% (N=789) of these publications were submitted for evaluation and generated 1036 evaluation items. 759 of the analyzed publications (94,8%) were written by more than one author and thus generated multiple evaluation items (approximately 1.3 evaluation items per paper). Our findings show that this way of publication counting plays a major role in constructing the image of productivity of Polish scholars. The article concludes with a discussion of the consequences of double-counting and argues for a need to maintain a balance between all groups of sciences.Item Publikacje polskich badaczy w czasopismach z list ERIH w kontekście ewaluacji jednostek naukowych(2015) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.; Drabek, AnetaThe article discusses the adequacy of using the ERIH lists (the European Reference Index for the Humanities) as a tool for categorizing the scien tific units in Poland in 2013. Our study examines the international range of journals in which Polish humanists published their texts in 20092012. We examine the published articles through the category of an evaluated item (the indicator used in the Polish categorization of scientific units). The analyzed journals (N = 4274) were indexed on the C part of the Polish „List of Evaluated Journals” which is based on the ERIH lists. We divide journals into two categories: (1) journals (N = 620) with at least 1 publica tion taken into account in the categorization (128 Polish journals and 492 published outside of Poland), (2) journals (N = 3654) in which there were no publications from the Polish scientific units and no evaluated items. We found 7724 evaluated items which were attributed to the ERIH lists: 75.18% of these items were connected with articles published in the Polish journals which have a national range; 24.12% of these came from 10 Polish journals. Our findings show that the ERIH lists are not appropriate for assessing the internationalization of publications in the categorization of scientific units.Item Publikacje współautorskie w nowej ewaluacji: liczenie całościowe versus liczenie ułamkowe(2018-11-13) Rozkosz, Ewa A.Item Raport z analizy bibliometrycznej. „Pamiętnik Literacki” i „Diametros – An Online Journal of Philosophy”(2016-02-08) Drabek, Aneta; Rozkosz, Ewa A.; Hołowiecki, Marek; Kulczycki, EmanuelItem Rozwój czasopisma naukowego. Poradnik dla redaktorów i wydawców(2018-03) Rozkosz, Ewa A.Poradnik jest adresowany do redaktorów i wydawców, którzy planują rozwój istniejącego już czasopisma naukowego. Jego celem jest zwiększenie profesjonalizacji pracy w czasopiśmie i wprowadzenie procedur, które sprawią, że czasopismo będzie wydawane zgodnie z obecnie obowiązującymi trendami. W poradniku zawarte zostały wskazówki dla redaktorów i wydawców, które pomogą im w zbudowaniu strategii rozwoju czasopisma i jej realizacji.Item Uczenie się badawczych kompetencji informacyjnych. Przegląd literatury(2017) Rozkosz, Ewa A.Artykuł prezentuje przegląd literatury na temat badawczych kompetencji informacyjnych. Celem przeglądu jest ustalenie i uporządkowanie stanu wiedzy na temat tych kompetencji i ich uczenia się, w tym usystematyzowanie stosowanej terminologii w najważniejszych pracach z literatury przedmiotu. Wyniki przeglądu zostały zaprezentowane w odniesieniu do trzech perspektyw badawczych: (1) generycznej, (2) społeczno-kulturowej oraz (3) transformatywnej. Dokonany przegląd umożliwił wskazanie perspektywy społeczno-kulturowej jako dominującej w tekstach na temat uczenia się badawczych kompetencji informacyjnych. W tej perspektywie proces uczenia się jest zawsze związany z uczestnictwem w praktykach społecznych, w szczególności praktykach badawczych.Item Umiędzynarodowienie polskich czasopism w naukach społecznych i humanistycznych – transformacyjna rola systemu ewaluacji nauki(2019) Kulczycki, Emanuel; Rozkosz, Ewa A.; Drabek, Aneta; Ciereszko, KingaW tym artykule omawiamy przemiany polskich czasopism, które spowodowane były wprowadzeniem systemu ewaluacji nauki wykorzystującego wykaz czasopism punktowanych. Skupiliśmy się na umiędzynarodowieniu czasopism z nauk społecznych i humanistycznych (N = 801), aby zbadać, w jaki sposób polityka naukowa przekształciła praktyki redakcyjne w polskich czasopismach. Zastosowaliśmy metody mieszane obejmujące zarówno jednoczynnikową analizę wariancji i dwuczynnikową analizę wariancji w schemacie mieszanym, jak i częściowo ustrukturyzowane wywiady. Wyniki badania wykazały, że polityka naukowa zmieniła praktyki redakcyjne, ale nie nastąpiło rzeczywiste umiędzynarodowienie polskich czasopism z obszaru nauk humanistycznych i społecznych. Przeciwnie, nastąpiło jedynie pozorne umiędzynarodowienie, które manifestuje się w „ogrywaniu” systemu oceny czasopism naukowych. Badanie wykazało, że redaktorzy polskich czasopism nie podejmują dyskusji nad wyzwaniami, jakie niesie ze sobą umiędzynarodowienie, ale stosują wyłącznie te praktyki związane z umiędzynarodowieniem, których wprowadzenie narzucają regulacje systemowe. Artykuł kończy się rekomendacjami, jak motywować redakcje do umiędzynarodowienia czasopism, a także jak powstrzymać korumpowanie parametrów mierzących umiędzynarodowienie.