Browsing by Author "Schab, Sylwia Izabela"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Grażyna Szelągowska: Dania (REVIEW)(Versita, 2013) Schab, Sylwia IzabelaItem ”Hvid udenpå. Indeni er jeg helt ... grå”. Hybride identiteter i Jakob Ejersbos ”Afrika-trilogi”(Versita, 2012) Schab, Sylwia IzabelaThe aim of the article is to discuss the problem of hybrid identity, as it is presented in Jakob Ejersbo’s “Africa-trilogy” (2009). As the methodological framework for the analysis serve some of the main notions borrowed from postcolonial studies (as hybridity and contact zone), as well as Zygmunt Bauman’s diagnoses on “the liquid modernity” (among others his understanding of identity and his tourist and vagabond metaphors). The latter ones indicate the universal dimension of Ejersbo’s prose, which until now has been read mainly from the postcolonial critique’s position and as a polemical comment on the Scandinavian self-understanding as a region, which has never been included in the colonial project and which sets an example on providing humanitarian aid.Item Mozaika glottodydaktyczna. Edukatorium w kształtowaniu kreatywności zawodowej glottodydaktyków(Wydawnictwo Rys, 2021) Gortych, Dominika Anna; Kowalewska, Kinga; Królikiewicz, Natalia; Makarowska, Olga; Schab, Sylwia IzabelaRola współczesnego glottodydaktyka nie sprowadza się jedynie do przekazywania wiedzy, kierowania procesem nauczania/uczenia się języka obcego i poprawiania błędów. Powinien starać się wyzwalać kreatywność uczących się, rozwijać postawę twórczą oraz wykorzystywać ich twórczy potencjał. Jednak wpłynąć na kreatywność uczących się potrafi jedynie osoba świadomie rozwijająca własną kreatywność zawodową, doskonaląca swój warsztat pracy i stosująca innowacje pedagogiczne, które są istotnym warunkiem skutecznej działalności zawodowej glottodydaktyków. Niniejsze edukatorium, należące do gatunków z pogranicza glottodydaktyki, posiada cechy monografii naukowej i podręcznika. Jego głównym celem jest zaproponowanie narzędzi wspomagających kształtowanie oraz rozwój kreatywności zawodowej zarówno akademickich, jak i nieakademickich nauczycieli języków obcych. Wspomniane edukatorium skierowane jest do początkujących i doświadczonych nauczycieli zainteresowanych kreatywnością zawodową, a także do obecnych oraz przyszłych innowatorów-lingwistów, którzy dążą do podnoszenia poziomu procesu edukacyjnego poprzez wdrażanie innowacyjnych działań.Item Sanselige verdener. Poetik og repræsentation i Dea Trier Mørchs rejsebøger(De Gruyter Open, 2014) Schab, Sylwia IzabelaThe article deals with three travel books ("Sorgmunter socialisme" (1968), "Polen" (1970) and "Da jeg opdagede Amerika" (1986)) written by Danish graphic designer, writer and political activist Dea Trier Mørch (1941-2001). In focus of the text analysis is the question of poetological aspects, a.o. of the position of the three texts in relation to travel books as a genre and the narrative strategies, which are used by the author to represent the visited countries. As the analysis will reveal, Mørch (as author and protagonist) can be understood as a modern sentimental traveler – both in terms of the structure of her narratives and the existential dimension of her travels.