Browsing by Author "Siek-Piskozub, Teresa. Promotor"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Badanie wpływu programu studiów zagranicą na interkulturową kompetencję komunikacyjną studentów uczelni wyższych(2013-01-09) Róg, Tomasz; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorCentralnym zagadnieniem dysertacji jest interkulturowa kompetencja komunikacyjna (IKK), a konkretnie jej rozwój w wyniku uczestnictwa w programie wymiany studenckiej. W rozprawie czytelnik znajdzie informacje odnoszące się do wpływu programów wymiany studenckiej (na przykładzie programu Erazmus) na rozwój interkulturowej kompetencji komunikacyjnej tychże studentów. Historyczny rys rozwoju terminu "kompetencja" w językoznawstwie stosowanym, jego ewolucja w kierunku kompetencji komunikacyjnej i późniejszy rozwój w interkulturową kompetencję komunikacyjną poprzedza dyskusję na temat interkulturowości w nauczaniu języków obcych oraz przegląd badań nad kompetencją interkulturową. Drugą, empiryczną część pracy stanowi badanie własne autora. Badaniem objęto studentów z różnych części Polski, u których poziom IKK został zbadany przed wyjazdem za granicę (wszyscy uczestnicy brali udział w programie Erazmus) oraz po ich powrocie z wymiany. Autor badania docieka, w jaki sposób to doświadczenie wpłynęło na poszczególne komponenty IKK oraz w jaki sposób nauczanie języków obcych w duchu interkulturowości może wspomagać studentów w ich przyszłych wyjazdach.Item Dialogowe podejście do ewaluacji interkulturowej kompetencji komunikacyjnej w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli języka angielskiego(2010-06-07T07:19:57Z) Owczarek, Dorota; Aleksandrowicz-Pędich, Lucyna. Promotor; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorPraca podkreśla rolę dialogu w kontekście kształcenia i rozwijania IKK u przyszłych nauczycieli języka angielskiego, przedstawia związki pomiędzy kulturą a językiem, prezentuje rolę tekstów literackich w rozwoju IKK oraz rolę nauczyciela jako pośrednika kulturowego. Głównym zagadnieniem badawczym pracy jest odpowiedzenie na pytanie: Czy kształcenie w KJO przygotowuje przyszłych nauczycieli do roli pośrednika kulturowego? W części teoretycznej pracy zostały omówione teorie związane z rozwijaniem interkulturowej kompetencji komunikacyjnej, które stały się podstawą do przygotowania badania , a w tym, do skonstruowania instrumentów badawczych i uzyskania odpowiedzi na postawione pytanie, co prezentuje część empiryczna.Item Dyskurs edukacyjny w nauczaniu języka angielskiego dzieci przedszkolnych: studium etnograficzne(2011-03-02T18:20:44Z) Raulinajtys, Anna; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorRozprawa doktorska dotyczy dyskursu edukacyjnego w nauczaniu języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i składa się z sześciu rozdziałów. Trzy pierwsze rozdziały mają charakter teoretyczny, dwa kolejne stanowią część empiryczną pracy. Ostatni rozdział zawiera wnioski z przeprowadzonych przez autorkę rozprawy badań oraz implikacje dla dydaktyki języka obcego na poziomie przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. W części teoretycznej pracy zostaje przedstawiona ewolucja pojęcia kompetencji językowej oraz definicja dyskursu wraz z różnymi podejściami do tego zjawiska. Scharakteryzowany zostaje dyskurs edukacyjny, zwany inaczej klasowym, oraz jego struktury i typy. Ponadto, autorka omawia rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny dziecka oraz rozwój kompetencji językowej zarówno w języku ojczystym jak i obcym ze szczególnym uwzględnieniem sfery komunikacyjnej dziecka.Item Motywacja przez autonomię na zajęciach języka angielskiego specjalistycznego: badania w działaniu dotyczące wpływu wdrożenia Modelu Matrix na uczenie się języka angielskiego specjalistycznego w środowiskach hybrydowych(2022) Stefanowicz-Kocoł, Anna; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorW rozprawie zaproponowano kompleksowe podejście do procesu opracowywania i prowadzenia kursów ESP w hybrydowym środowisku uczenia się. Pierwsza część pracy ma charakter teoretyczny. Pierwszy rozdział przedstawia tło rozważań na temat uczenia się, nauczania i prowadzenia badań w obszarze ESP. Drugi rozdział analizuje potencjał i wyzwania, których instytucje edukacyjne, twórcy kursów, nauczyciele i uczniowie mogą oczekiwać od współczesnych technologii edukacyjnych. Rozdział trzeci przedstawia model, który może być wykorzystany w procesie przygotowania i realizacji kursów ESP. Druga część rozprawy testuje stosowalność modelu, skupiając się na analizie wzajemnego oddziaływania autonomii ucznia i motywacji do nauki ESP w środowisku hybrydowym. Rozdział czwarty przedstawia projekt, kontekst i wyniki eksperymentalnej eksploracji wpływu wprowadzenia zadania wspierającego autonomię na motywację studentów do nauki ESP. Rozdział piąty opisuje korelacyjne badanie stopnia gotowości studentów do autonomii, ich motywacji do nauki ESP i subiektywnie odczuwanej satysfakcji. Rozprawę kończy rozdział szósty, zawierający rekomendacje sformułowane na podstawie wyników dwóch opisanych powyżej badań, jednak wnioski wskazują wyraźnie, że proces dociekania musi być kontynuowany. W związku z tym rozdział zawiera również sugestie dotyczące dalszych badań w obszarze opracowywania i prowadzenia hybrydowych kursów ESP, a dokładniej mówiąc, w kwestii roli motywacji i autonomii w nauczaniu i uczeniu się ESP w środowisku hybrydowym.Item Postawy, motywacja i osiągnięcia studentów studiów podyplomowych przygotowujących się do zawodu nauczyciela języka angielskiego w kursie online z metodyki. Podejście społeczno-konstruktywistyczne(2013-12-13) Koralewska, Elżbieta; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorRozprawa jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy motywacja i postawy uczestników kursu w środowisku online mają związek z uzyskanymi przez nich wynikami. Motywacja i związane z nią postawy są pojęciami wieloaspektowymi i dlatego bardzo trudnymi do zdefiniowania. Zagadnienie to ma duże znaczenie ze względu na zmiany, jakie dokonują się w podejściu do edukacji: rosnący nacisk na rozwijanie autonomii, autorefleksję oraz holistyczne podejście do wzbogacania kompetencji jednostek. W nurt ten wpisuje się również proces integracji nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu. Wyniki badań dotyczące uczenia się w tym nowym środowisku mogą w znaczącym stopniu przyczynić się do wzrostu efektywności nauczania. Z jednej strony mogą wskazać możliwe drogi zastosowania technologii w konkretnym kontekście edukacyjnym, z drugiej pozwolić na uniknięcie nadmiernego zafascynowania zdobyczami techniki wykorzystywanymi bez krytycznej oceny ich przydatności. W niniejszej rozprawie zagadnienie motywacji rozpatrywane jest w kontekście podejścia konstruktywistycznego do nauczania oraz najnowszych trendów w edukacji nauczycieli języków obcych, a w szczególności studentów podyplomowych, przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego. Praca badawcza koncentruje się na wykryciu zależności pomiędzy postawami i motywacją studentów biorących udział w kursie metodycznym prowadzonym online w języku angielskim, a wynikami, jakie uzyskali w procesie zdobywania w ten sposób wiedzy i umiejętności.