Browsing by Author "Siek-Piskozub, Teresa. Promotor"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Badanie wpływu programu studiów zagranicą na interkulturową kompetencję komunikacyjną studentów uczelni wyższych(2013-01-09) Róg, Tomasz; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorCentralnym zagadnieniem dysertacji jest interkulturowa kompetencja komunikacyjna (IKK), a konkretnie jej rozwój w wyniku uczestnictwa w programie wymiany studenckiej. W rozprawie czytelnik znajdzie informacje odnoszące się do wpływu programów wymiany studenckiej (na przykładzie programu Erazmus) na rozwój interkulturowej kompetencji komunikacyjnej tychże studentów. Historyczny rys rozwoju terminu "kompetencja" w językoznawstwie stosowanym, jego ewolucja w kierunku kompetencji komunikacyjnej i późniejszy rozwój w interkulturową kompetencję komunikacyjną poprzedza dyskusję na temat interkulturowości w nauczaniu języków obcych oraz przegląd badań nad kompetencją interkulturową. Drugą, empiryczną część pracy stanowi badanie własne autora. Badaniem objęto studentów z różnych części Polski, u których poziom IKK został zbadany przed wyjazdem za granicę (wszyscy uczestnicy brali udział w programie Erazmus) oraz po ich powrocie z wymiany. Autor badania docieka, w jaki sposób to doświadczenie wpłynęło na poszczególne komponenty IKK oraz w jaki sposób nauczanie języków obcych w duchu interkulturowości może wspomagać studentów w ich przyszłych wyjazdach.Item Dialogowe podejście do ewaluacji interkulturowej kompetencji komunikacyjnej w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli języka angielskiego(2010-06-07T07:19:57Z) Owczarek, Dorota; Aleksandrowicz-Pędich, Lucyna. Promotor; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorPraca podkreśla rolę dialogu w kontekście kształcenia i rozwijania IKK u przyszłych nauczycieli języka angielskiego, przedstawia związki pomiędzy kulturą a językiem, prezentuje rolę tekstów literackich w rozwoju IKK oraz rolę nauczyciela jako pośrednika kulturowego. Głównym zagadnieniem badawczym pracy jest odpowiedzenie na pytanie: Czy kształcenie w KJO przygotowuje przyszłych nauczycieli do roli pośrednika kulturowego? W części teoretycznej pracy zostały omówione teorie związane z rozwijaniem interkulturowej kompetencji komunikacyjnej, które stały się podstawą do przygotowania badania , a w tym, do skonstruowania instrumentów badawczych i uzyskania odpowiedzi na postawione pytanie, co prezentuje część empiryczna.Item Dyskurs edukacyjny w nauczaniu języka angielskiego dzieci przedszkolnych: studium etnograficzne(2011-03-02T18:20:44Z) Raulinajtys, Anna; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorRozprawa doktorska dotyczy dyskursu edukacyjnego w nauczaniu języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i składa się z sześciu rozdziałów. Trzy pierwsze rozdziały mają charakter teoretyczny, dwa kolejne stanowią część empiryczną pracy. Ostatni rozdział zawiera wnioski z przeprowadzonych przez autorkę rozprawy badań oraz implikacje dla dydaktyki języka obcego na poziomie przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. W części teoretycznej pracy zostaje przedstawiona ewolucja pojęcia kompetencji językowej oraz definicja dyskursu wraz z różnymi podejściami do tego zjawiska. Scharakteryzowany zostaje dyskurs edukacyjny, zwany inaczej klasowym, oraz jego struktury i typy. Ponadto, autorka omawia rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny dziecka oraz rozwój kompetencji językowej zarówno w języku ojczystym jak i obcym ze szczególnym uwzględnieniem sfery komunikacyjnej dziecka.Item Motywacja przez autonomię na zajęciach języka angielskiego specjalistycznego: badania w działaniu dotyczące wpływu wdrożenia Modelu Matrix na uczenie się języka angielskiego specjalistycznego w środowiskach hybrydowych(2022) Stefanowicz-Kocoł, Anna; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorW rozprawie zaproponowano kompleksowe podejście do procesu opracowywania i prowadzenia kursów ESP w hybrydowym środowisku uczenia się. Pierwsza część pracy ma charakter teoretyczny. Pierwszy rozdział przedstawia tło rozważań na temat uczenia się, nauczania i prowadzenia badań w obszarze ESP. Drugi rozdział analizuje potencjał i wyzwania, których instytucje edukacyjne, twórcy kursów, nauczyciele i uczniowie mogą oczekiwać od współczesnych technologii edukacyjnych. Rozdział trzeci przedstawia model, który może być wykorzystany w procesie przygotowania i realizacji kursów ESP. Druga część rozprawy testuje stosowalność modelu, skupiając się na analizie wzajemnego oddziaływania autonomii ucznia i motywacji do nauki ESP w środowisku hybrydowym. Rozdział czwarty przedstawia projekt, kontekst i wyniki eksperymentalnej eksploracji wpływu wprowadzenia zadania wspierającego autonomię na motywację studentów do nauki ESP. Rozdział piąty opisuje korelacyjne badanie stopnia gotowości studentów do autonomii, ich motywacji do nauki ESP i subiektywnie odczuwanej satysfakcji. Rozprawę kończy rozdział szósty, zawierający rekomendacje sformułowane na podstawie wyników dwóch opisanych powyżej badań, jednak wnioski wskazują wyraźnie, że proces dociekania musi być kontynuowany. W związku z tym rozdział zawiera również sugestie dotyczące dalszych badań w obszarze opracowywania i prowadzenia hybrydowych kursów ESP, a dokładniej mówiąc, w kwestii roli motywacji i autonomii w nauczaniu i uczeniu się ESP w środowisku hybrydowym.Item Podejścia w nauczaniu języka angielskiego uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Studium komparatystyczne(2024) Puzia-Sobieska, Olga; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorOd ponad dwudziestu lat uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (STU) są kształceni w szkołach publicznych. Przyjęte przez wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej podejście włączające zakłada wspólną edukację wszystkich uczniów, niezależnie od ich możliwości poznawczych oraz zdolności. Aby osiągnąć ten cel, rządy poszczególnych państw podjęły szereg kroków dotyczących zmian w organizacji systemu szkolnictwa, reformy kształcenia nauczycieli, rozwoju usług diagnostycznych i różnych form wsparcia. Pomimo rządowych wysiłków na rzecz upowszechnienia podejścia włączającego w polskiej edukacji, w tym wprowadzenia obowiązkowej nauki języka obcego dla wszystkich uczniów, sytuacja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w polskich szkołach jest nadal mało komfortowa. Z literatury specjalistycznej można dowiedzieć się, że zamiast dywersyfikacji metod pracy, wdraża się jedynie pewne kroki zaradcze, podczas gdy zasada indywidualizacji procesu edukacyjnego nie jest w rzeczywistości respektowana. Zasygnalizowane problemy, jak również badanie pilotażowe autorki rozprawy, wskazują na utrzymujący się stan integracji, a nie inkluzji, w edukacji językowej polskich dzieci. Celem niniejszej rozprawy doktorskiej jest analiza obecnie stosowanych podejść do nauczania języka angielskiego uczniów z STU, przeprowadzona w oparciu o porównanie warunków edukacji językowej dzieci z trzech krajów: Austrii, Czech i Polski. Osiem problemów badawczych obejmowało: opis badań naukowych nad STU w każdym z porównywanych krajów; analizę rozwiązań systemowych ukierunkowanych na edukację inkluzyjną; analizę podstaw prawnych kształcenia uczniów z STU; opis przyjętych procedur diagnostycznych STU; ustalenie form pomocy uczniom z STU oferowanych przez instytucje edukacyjne i organizacje wsparcia; analizę standardów kształcenia nauczycieli; analizę metod nauczania języków obcych w grupach inkluzyjnych; a także materiałów dydaktycznych w pracy z uczniami z STU. Dodatkowo, na potwierdzenie wyników studium komparatystycznego opracowano badanie uzupełniające dotyczące sytuacji edukacyjnej uczniów z STU w Polsce, gdzie poruszonych zostało sześć z ośmiu przyjętych problemów badawczych. Wyniki badań podjętych w rozprawie doktorskiej stanowią odpowiedź na pytanie o obecny kształt edukacji obcojęzycznej w kraju, wskazują dobre praktyki edukacyjne, jak również pozwalają dostrzec słabości stosowanych obecnie rozwiązań. For over the past twenty years learners with specific learning disorders (SLDs) have been educated at the public schools on the basis of integration, and more recently inclusion. Adopted by all European Union member states approach assumes common education of all learners regardless of their abilities which warrants them equal opportunities for well-balanced development. In order to achieve this goal several steps have been undertaken by national governments, concerning the changes in the organisation of the system of schooling, reforms of teacher education, a development of diagnosing and support services. Despite the governmental efforts to popularise the inclusive approach in Polish education, encompassing an introduction of obligatory foreign language education for all learners, the situation of students with special educational needs (SEN) in Polish schools is reported to be still uncomfortable. In the specialist literature, it can be found that instead of adjustment of the applied methods of teaching to learners SEN, only certain remedial steps are implemented, and the principle of individualization of the educational process is not in fact respected. The reported problems indicate that instead of inclusion, Polish education is still deeply rooted in integration, what was also suggested by the results of a pilot study conducted by the author of the dissertation. In view of the above, the principal aim of the present work was formed to analyse the presently applied approaches towards English language teaching to learners with SLDs. A comparative study was developed concerning eight aspects of foreign language teaching to learners with SLDs in Austria, Czechia and Poland. The analysed problems referred to what follows: the historically developed scientific interest in SLDs; systemic solutions introduced to the national systems of education with the view to inclusion; legal basis for educating learners with SLDs; diagnostic procedures of SLDs; the organisation of educational institutions and support services for learners with SLDs; education of early education teachers and their (self) development; the use of language teaching methods; and the application of various teaching materials. Additionally, a supplementary study was developed, concerning the educational situation of learners with SLDs in Poland, which addressed six out of eight set research questions. The results of the dissertation respond to a question about the present shape of foreign language education in the country. They also indicate the good educational practices, as well as allow to notice the weakness of the applied solutions.Item Postawy, motywacja i osiągnięcia studentów studiów podyplomowych przygotowujących się do zawodu nauczyciela języka angielskiego w kursie online z metodyki. Podejście społeczno-konstruktywistyczne(2013-12-13) Koralewska, Elżbieta; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorRozprawa jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy motywacja i postawy uczestników kursu w środowisku online mają związek z uzyskanymi przez nich wynikami. Motywacja i związane z nią postawy są pojęciami wieloaspektowymi i dlatego bardzo trudnymi do zdefiniowania. Zagadnienie to ma duże znaczenie ze względu na zmiany, jakie dokonują się w podejściu do edukacji: rosnący nacisk na rozwijanie autonomii, autorefleksję oraz holistyczne podejście do wzbogacania kompetencji jednostek. W nurt ten wpisuje się również proces integracji nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu. Wyniki badań dotyczące uczenia się w tym nowym środowisku mogą w znaczącym stopniu przyczynić się do wzrostu efektywności nauczania. Z jednej strony mogą wskazać możliwe drogi zastosowania technologii w konkretnym kontekście edukacyjnym, z drugiej pozwolić na uniknięcie nadmiernego zafascynowania zdobyczami techniki wykorzystywanymi bez krytycznej oceny ich przydatności. W niniejszej rozprawie zagadnienie motywacji rozpatrywane jest w kontekście podejścia konstruktywistycznego do nauczania oraz najnowszych trendów w edukacji nauczycieli języków obcych, a w szczególności studentów podyplomowych, przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego. Praca badawcza koncentruje się na wykryciu zależności pomiędzy postawami i motywacją studentów biorących udział w kursie metodycznym prowadzonym online w języku angielskim, a wynikami, jakie uzyskali w procesie zdobywania w ten sposób wiedzy i umiejętności.