Browsing by Author "Skrzypczak-Walkowiak, Bogna"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Od filozofii do filmozofii. Konteksty filozoficzne i filmowe na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej po 2001 roku(2015-05-05) Skrzypczak-Walkowiak, Bogna; Gromadzka, Beata. PromotorPraca doktorska składa się ze wstępu, pięciu rozdziałów i podsumowania. W dwóch początkowych rozdziałach autorka dokonuje przeglądu zawartości programów nauczania i podręczników do języka polskiego, obowiązujących w szkołach średnich w latach 1980-2001 (rozdział I) i na IV etapie kształcenia (rozdział II). Rozpoznania dopełnione są informacjami o dostępnych w tym czasie na rynku wydawniczym opracowaniach dydaktyczno-naukowych, poradnikach i scenariuszach lekcji, które podejmowały problem obecności filozoficznych i filmowych kontekstów w edukacji polonistycznej. W rozdziale III autorka definiuje filozofię filmu, odwołując się do wystąpień różnych autorytetów w dziedzinie filmu i filozofii. W tym rozdziale omówione zostały różne ujęcia metodologiczne, obecne w badaniu literatury i filmu, jak również obrazy filmowe o charakterze filozoficznym.Rozdział IV prezentuje filozofię filmu jako metodę pracy w szkole ponadgimnazjalnej. W tej części rozprawy autorka dokonuje rozpoznania szkolnych metod pokrewnych analizie filmozoficznej ze szczególnym uwzględnieniem przekładu intersemiotycznego i metody problemowej. Rozdział V ma charakter aneksu, w którym zamieszczone zostały scenariusze lekcji, scenariusze filmów autorki oraz teksty i fotosy wykorzystywane przez doktorantkę w jej pracy zawodowej. Praca zawiera także zestawienie bibliograficzne pozycji książkowych, filmowych, dokumentów oświatowych oraz artykułów w czasopismach, do których autorka odwoływała się w trakcie tworzenia dysertacji.