Browsing by Author "Strelau, Jan"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Rozbieżność między temperamentem rzeczywistym a oczekiwanym dziecka upośledzonego umysłowo i jej związek z sytuacją stresową matki(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań). Instytut Psychologii, 2002) Stelter, Żaneta; Strelau, Jan; Sobolewski, AdamAkceptacja dziecka upośledzonego umysłowo, przez matkę ma duże znaczenie dla jej dobrostanu psychicznego i prawidłowego procesu rewalidacji dziecka. Wartość interakcji dziecko-opiekun (matka), pozostaje pod dużym wpływem czynników osobowościowych dziecka, wśród których temperament odgrywa szczególną rolę. Artykuł opisuje badania, które są próbą odpowiedzi na pytanie o związek, braku dopasowania pomiędzy oczekiwaniami matki dziecka upośledzonego umysłowo, w zakresie stylu zachowania tego dziecka, a jego rzeczywistym sposobem zachowania, z jej sytuacją życiową interpretowaną w kategoriach stresu. W badaniu uczestniczyły matki dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym, w wieku 18-25 latItem Sytuacja stresowa matek wychowujących dzieci upośledzone umysłowo(Uniwersytet Warszawski. Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania, 2002) Stelter, Żaneta; Sobolewski, Adam; Strelau, JanCelem badań przedstawionych w pracy, było określenie związków pomiędzy temperamentem i stosowanymi strategiami radzenia sobie ze stresem, a oceną własnej sytuacji życiowej, matek dzieci upośledzonych umysłowo. W badaniu uczestniczyły matki dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym, w wieku 18-25 lat. Otrzymane wyniki, pokazały, że spośród cech temperamentalnych „niezadowolenie”, a spośród stylów rodzenia sobie, coping emocjonalny, najsilniej warunkują ocenę własnej sytuacji życiowej jako stresującej w badanej grupie matek