Browsing by Author "Tomaszewski, Krzysztof"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Polityka energetyczna Unii Europejskiej w kontekście problematyki bezpieczeństwa gospodarczego(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2018) Tomaszewski, KrzysztofArtykuł stanowi analizę polityki energetycznej w kontekście bezpieczeństwa gospodarczego Unii Europejskiej. Jednym z kluczowych wyzwań, przed jakimi stoi UE, jest zapewnienie bezpieczeństwa gospodarczego zarówno jej członkom, jak również całej organizacji. Sektor energetyczny i polityka energetyczna stanowią integralny element strategii rozwoju Unii Europejskiej. Mogą one zarówno przyczyniać się do poprawy efektywności procesów integracyjnych, jak również stanowić przesłankę niepowodzenia projektu europejskiego. Celem artykułu jest dyskursywne zaprezentowanie wyzwań oraz problemów, jakie wiążą się z kształtowaniem europejskiej polityki energetycznej. Jej odpowiednie planowanie, zarządzanie oraz efektywne wdrażanie projektowanych w jej ramach mechanizmów stanowią conditio sine qua non sukcesu projektu integracyjnego. Brak skutecznych działań w tym zakresie grozi UE wzmocnieniem partykularyzmów narodowych, spowolnieniem gospodarczym, a w dalszej konsekwencji może powodować powolną erozję europejskiego systemu politycznego.Item Problemy rozwoju elektromobilności w Polsce w kontekście krajowej polityki energetycznej(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2019) Tomaszewski, KrzysztofArtykuł dotyczy problematyki rozwijania elektromobilności w Polsce na tle planów związanych z kształtowaniem krajowej polityki energetycznej. Pojazdy elektryczne stanowią ważne wyzwanie dla polityki transportowej na świecie. Ich rosnąca popularność jest odpowiedzią na problemy zanieczyszczenia środowiska oraz ma związek z działaniami na rzecz zapewnienia zrównoważonego rozwoju. Polska jest państwem, które zamierza podążać w kierunku rozwijania transportu elektromobilnego. Przygotowano w tym celu odpowiednią strategię oraz ustanowiono prawo i wskazano instytucje odpowiedzialne w tym zakresie. Niestety główna idea, jaka towarzyszy elektromobilności – czyli ekologia, nie idzie w parze z planami w zakresie polskiej polityki energetycznej. Zgodnie z oficjalnymi programami rządowymi, produkcja energii w Polsce do roku 2040 ma bazować na wykorzystaniu węgla. Oznacza to, że pojazdy elektryczne będą zasilane tzw. „brudną energią”. Hipoteza artykułu brzmi: rozwój elektromobilności w Polsce, trudno uzasadnić w kategoriach pozytywnego wpływu na środowisko naturalne i ochronę klimatu w sytuacji, kiedy wytwarzanie energii opiera się na węglu. Bez zmian w polityce energetycznej, elektromobilność „po polsku” jest pomysłem nietrafionym, ponieważ nie spełnia podstawowych założeń – czyli nie przyczyni się do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko.Item Prywatyzacja realizacji celów publicznych, określonych w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami(2012-10-03T09:51:36Z) Tomaszewski, Krzysztof; Szewczyk, Marek. PromotorFundamentalne pytanie, które wyłania się przy analizie art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami polega na tym, w których dziedzinach za dopuszczalne należy uznać uprawnienie podmiotów prywatnych do realizacji celów publicznych. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie zjawiska prywatyzacji realizacji celów publicznych, ujętych w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, perspektyw jej rozwoju oraz wykazanie, że prywatyzacja celów publicznych jest niezbędna dla poprawy oraz zwiększenia efektywności ich realizacji przez państwo i jego organy. Podstawową tezą rozprawy jest stwierdzenie, iż ustanowiony w art. 6 powołanej ustawy katalog celów publicznych jest niedostosowany do aktualnych potrzeb gospodarczych państwa, które w dobie gospodarki wolnorynkowej nie musi w sposób bezpośredni zaspokajać potrzeb ogólnospołecznych. Praktyczna interpretacja celu publicznego jest całkowicie oderwana od motywów, jakimi kierował się ustawodawca, uchwalając w 1997 r. ustawę o gospodarce nieruchomościami. W wielu przypadkach podmiotami realizującymi cele publiczne nie są organy władzy publicznej, lecz podmioty prywatne. Niniejsza praca ma na celu również wykazanie, iż procesy prywatyzacyjne, które zachodzą w zaspokajaniu przez państwo potrzeb ogólnospołecznych, wykraczają swoim zasięgiem poza sztywne ramy pojęcia „celu publicznego”, utożsamionego z katalogiem czynności zawartych w art. 6 tej ustawy.Item Rola czynnika ludzkiego w kształtowaniu polityki energetycznej współczesnego państwa(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2020) Tomaszewski, KrzysztofPolityka energetyczna jest zaliczana do kategorii polityk gospodarczych. Ma jednak bardzo silny wpływ na funkcjonowanie całego społeczeństwa. Celem artykułu jest analiza, w jakim stopniu jest ona (lub może być) kształtowana pod wpływem czynnika ludzkiego i, jakie to ma znaczenie w kontekście jej planowania, implementacji oraz ewaluacji. Przedmiotem analizy są przede wszystkim te państwa (ugrupowania państw – Unia Europejska), gdzie występuje reżim demokratyczny i gospodarka wolnorynkowa. Są to – jak się wydaje – najbardziej sprzyjające warunki, aby społeczeństwo mogło efektywnie oddziaływać na kształt i funkcjonowanie sektora energetycznego. Zmierzeniem artykułu jest, aby poprzez analizę procesualną polityki energetycznej wskazać potencjalne (realne) możliwości udziału w niej czynnika ludzkiego.Item Wpływ inwestycji infrastrukturalnych w sektorze gazowym na bezpieczeństwo energetyczne Europy Środkowo-Wschodniej(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2017) Tomaszewski, KrzysztofInfrastruktura energetyczna jest jednym z czynników warunkujących bezpieczeństwo energetyczne współczesnego państwa. Niniejszy artykuł dotyczy problematyki sektora gazu ziemnego i nowych inwestycji infrastrukturalnych w regionie Morza Bałtyckiego. W tekście skonfrontowano teorię procesu integracji europejskiej (zagadnienia solidarności i lojalności) z praktyką wynikającą z pragmatycznego podejścia państw członkowskich UE do problematyki bezpieczeństwa energetycznego. Zastosowanie perspektywy nauk politycznych umożliwiło kompleksową analizę konsekwencji politycznych wynikających z realizacji połączeń gazowych (Nord Stream I, Nord Stream II oraz Baltic Pipe) w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Artykuł prezentuje grę interesów wokół analizowanych projektów gazowych oraz wskazuje, iż są one warunkowane przede wszystkim partykularnymi interesami państw (i firm) uczestniczących w realizacji tych projektów.