Browsing by Author "Twardowski, Andrzej. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Postawy rodzicielskie a refleksyjność matek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu(2016-01-21) Gołaska, Paulina; Twardowski, Andrzej. PromotorRefleksyjność jest zdolnością do rozpoznawania i regulowania procesów emocjonalnych u siebie i innych osób w celu rozumienia oraz przewidywania własnych, jak i cudzych zachowań. Celem badań było określenie nasilenia negatywnych postaw rodzicielskich oraz poziomu refleksyjności matek dzieci z ASD, a także weryfikacja założeń o buforowym wpływie refleksyjności na postawy rodzicielskie. Wyniki nie potwierdziły zaproponowanego modelu zależności między zmiennymi. Matki dzieci z ASD nie przejawiały bardziej nasilonych negatywnych postaw rodzicielskich, ani niższego poziomu refleksyjności niż matki dzieci prawidłowo rozwijających się. Pogłębiona analiza wyników zasugerowała wręcz, iż matki z grupy badanej dokonują refleksji lepiej. Kluczową emocją w ich doświadczeniach jest niepokój o dziecko. Nad tym stanem, jak również nad własną radością w kontakcie z dzieckiem, poczuciem jego utraty, cierpieniem w relacji z nim oraz własną potrzebą wsparcia matkom tym najtrudniej było dokonywać refleksji. Ponadto, matki dzieci z ASD ujawniły niższy poziom refleksji nad własnymi emocjami i potrzebami niż stanami mentalnymi własnych dzieci. Wydaje się, że eksploracja doświadczeń emocjonalnych matek dzieci z ASD może przyczynić się do ich jeszcze lepszej refleksji zarówno nad własnym umysłem, jak i umysłem dzieci. Tym samym, refleksyjne wsparcie zaoferowane matkom, może stanowić skuteczną metodę wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.Item Wykorzystanie metody Reuvena Feuersteina we wspomaganiu rozwoju poznawczego dzieci z lekka niepełnosprawnością intelektualną(2012-05-30T10:36:39Z) Ober- Łopatka, Kinga; Twardowski, Andrzej. PromotorCelem poniższej pracy jest wskazanie możliwości aplikacji Podstawowego Programu Wzbogacania Instrumentalnego (FIE-B) we wspomaganiu rozwoju poznawczego dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Program FIE-B powstał w oparciu o założenia teoretyczne upośredninego uczenia się oraz strukturalnej modyfikowalności poznawczej R. Feuersteina. Badania miały charakter eksperymentalny, z procedurą pre- i post-testu zdolności poznawczych (Test Matryc Ravena – wersja kolorowa; Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia) wzięło w nim udział 48 dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku od 7-10 lat, uczęszczających do klas I-III szkoły podstawowej specjalnej. Wyodrębniono grupę eksperymentalną (n=24) oraz kontrolną (n=24) z zachowaniem kanonu jednej różnicy pod względem zmiennych niezależnych (płci, wieku) oraz wysokiej homogeniczności porównywanych grup pod względem zmiennych zależnych. Grupa eksperymentalna uzyskała istotnie statystycznie lepsze wyniki w post-testach zdolności poznawczych w porównaniu z grupą kontrolną. Poprawa nastąpiła u dzieci bez względu na wiek, przyczynę niepełnosprawności i współwystępowanie niepełnosprawności sprzężonej. Chłopcy, z grupy eksperymentalnej uzyskali lepsze wyniki niż dziewczynki, ale w obu grupach można zaobserwować wyraźny przyrost w zakresie zdolności poznawczych.Item Zastosowanie metody Wideotreningu Komunikacji w usprawnianiu porozumiewania się rodziców z dziećmi o zaburzonym rozwoju(2023) Stec, Maria Magdalena; Twardowski, Andrzej. PromotorUsprawnianie porozumiewania się rodziców z dziećmi jest podstawowym zagadnieniem wczesnego wspomagania rozwoju z uwagi na kluczową rolę, jaką rodzice odgrywają w tym procesie. Wideotrening Komunikacji jest nowoczesną metodą wykorzystującą kamerę wideo w doskonaleniu rodzicielskich umiejętności komunikacyjnych. Zasadniczym celem moich badań było określenie zmian, jakie mogą zajść u rodziców i u dzieci w wyniku zastosowania Wideotreningu Komunikacji. Dotąd w Polsce nie prowadzono badań na ten temat, szczególnie z wykorzystaniem mikroanalizy nagrań interakcji komunikacyjnych. W badaniu posłużono się dwoma metodami. Pierwsza to obserwacja, w której porównywano interakcje komunikacyjne rodziców z dziećmi w trakcie pierwszego oraz ostatniego nagrania Wideotreningu Komunikacji z wykorzystaniem procedury niezależnych kompetentnych sędziów. Druga to ankieta, którą przygotowano w dwóch wersjach: dla rodziców i dla trenerów. Proszono w nich badane osoby o oceny wpływu metody na rozwój dzieci i własne kompetencje rodzicielskie. Na podstawie uzyskanych wyników można twierdzić, że Wideotrening Komunikacji jest skuteczną metodą usprawniania porozumiewania się rodziców z dziećmi. W przeprowadzonych mikroanalizach w przypadku wszystkich sędziów oceny wskaźników interakcji były wyższe w ostatnim nagraniu w porównaniu z pierwszym dla wszystkich zmiennych oprócz jednej. Rodzice i trenerzy Wideotreningu Komunikacji bardzo pozytywnie ocenili wpływ metody na rozwój dziecka i kompetencje rodzicielskie. The improvement of parent-child communication is a fundamental issue in early development support due to the crucial role of parents in this process. The Video Interaction Training method is a new tool for improving parental communication skills. The main goal of my research was to determine the changes that may occur to parents and children due to the use of Video Interaction Training. So far, no studies have been conducted on this subject in Poland, especially with microanalysis of communicative interaction recordings. In the presented research, I used two methods. The first was an observation comparing the parent-child interaction during the first and final recordings of Video Interaction Training involving independent competent judges. The second method used a survey prepared in two versions for parents and trainers. The respondents were asked to rate the impact of the method on children's development and parental competencies. The presented data showed that Video Interaction Training effectively improves communication between parents and children. Conducted microanalyses for the ratings of interaction indicators were higher in the last recording than the first for all variables except one. Both parents and Video Interaction Training trainers positively evaluated the methods’ impact on child development and parenting competencies.