Browsing by Author "Witkowska, Magdalena"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Reflective practitioners: expectations vs facts(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010) Witkowska, MagdalenaOver the years of working at school teachers gain experience that is necessary for their professional development. The teaching experience may appear of little value if teachers do not reflect upon it. Reflection is the key to success in teaching. The article presents the results of a questionnaire conducted with foreign language teachers from Gorzów Wielkopolski, Poland schools who were asked about their reflection. Many teachers (95%) reported that they reflected on their teaching and even made notes (50%). The research outcomes provide interesting facts about teachers’ reflections.Item Refleksyjność u nauczycieli i kandydatów na nauczycieli języków obcych(2014-04-08) Witkowska, Magdalena; Prokop, Izabela. PromotorRefleksja, czyli zgłębiony namysł człowieka nad słowem, czynem czy postawą, jest zagadnieniem od dawna rozważanym przez licznych filozofów i psychologów. Myśli refleksyjne, często wyrażane w słowie pisanym i mówionym, mają duże znaczenia zarówno w sferze życia osobistego, jak i zawodowego. Refleksja w pracy zawodowej nauczycieli, tj. refleksja przed, w trakcie i po działaniu odgrywa niezwykle ważną rolę w procesie nauczania-uczenia się, w tym nauczania i uczenia się języków obcych. Istnieją liczne techniki wspierania refleksji, z których kompetentny nauczyciel powinien korzystać, aby doskonalić swe umiejętności i wiedzę przede wszystkim z zakresu dydaktyki, psychologii i pedagogiki. Nauczyciel języków obcych pełni liczne role w klasie, zatem powinien stale rozwijać swoje kompetencje, w tym umiejętności planowania i przeprowadzania lekcji. Proces przygotowania kandydata do prowadzenia zajęć z języka obcego odbywa się według standardów kształcenia nauczycieli, które również odwołują się do idei refleksyjnego przygotowania do zawodu. Wsparciem w kształceniu refleksyjnych i autonomicznych nauczycieli języków obcych są liczne modele i programy refleksyjnego kształcenia kandydatów i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Niniejsza rozprawa doktorska prezentuje dwa badania dotyczące refleksyjności kandydatów i nauczycieli języków obcych. Pierwsze z nich to badanie refleksji w działaniu, które zostało przeprowadzone z zastosowaniem protokołu głośnego myślenia (TAP) i nagrań wideo. Drugie natomiast dotyczy refleksji nad działaniem, gdzie zastosowano ankietę. Wnioski zgłębiają wiedzę na temat form i treści refleksji dokonywanych przez nauczycieli języków obcych w Polsce.