Browsing by Author "Zamojska, Eva"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Alternatywność i innowacyjność w edukacji współczesnej – na przykładzie Czech(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im.Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Zamojska, EvaThe article in its introduction does present an attempt of facing the dificulties in defining alternativity and innovation in education, taking as the basis opinions of Polish and Czech pedagogists and theoreticians. Second part of the paper is made by a description of examples of alternative and innovative educational activities undertaken in contemporary Czech Republic.Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM I(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, Aleksandra; Chomczyńska-Rubacha, Mariola; Rubacha, Krzysztof; Pankowska, Dorota; Kopciewicz, Lucyna; Czerepaniak-Walczak, Maria; Frąckowiak-Sochańska, Monika; Buchowska, Natalia; Sekowska-Kozłowska, Katarzyna; Kopińska, Violetta; Cackowska, Małgorzata; Ostrouch-Kamińska, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Długołęcka, Alicja; Paprzycka, Emilia; Walendzik-Ostrowska, Agnieszka; Waszyńska, Katarzyna; Zamojska, Eva; Hejwosz-Gromkowska, Daria; Buchnat, Marzena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Popow, Monika; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Głowacka-Sobiech, Edyta; Skórzyńska, Izabela; Walczak, Bartłomiej; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Inny jako obcy. Imigranci w polskim dyskursie publicznym i edukacyjnym(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013) Zamojska, EvaTaking into account the features of Polish public discourse, dominated by an exclusive perception of what Polish means, one may justifi ably contend that immigrants are the most invisible group of “the others” in Poland, one that is the most excluded from public life. The fi rst part of the article presents the basic theoretical underpinnings of the phenomenon of immigration and ‘being an immigrant’ and attempts to defi ne the uniqueness of this aspect of “otherness”. The second part focuses on a discoursive exclusion of immigrants from public life and the reasons for this exclusion; it moreover proposes possible measures to ameliorate the situation, especially in education.Item Szkoła w filmie. Czy tylko fikcja? Analiza obrazu rzeczywistości szkolnej w filmie Klasa (entre les murs)(Impuls, 2011) Zamojska, EvaFilm podobnie jak literatura czy sztuka może być potraktowany jako wypowiedź na temat społeczeństwa i zjawisk społecznych lub wręcz jako sposób tworzenia rzeczywistości społecznej. Film jako tekst kultury zawiera założenia i wyobrażenia co do tego, jaka jest lub/i jaka powinna być rzeczywistość społeczna. Można je akceptować lub z nimi polemizować. Granica między fikcją i rzeczywistością w tego rodzaju odczytaniu zaciera się lub w ogóle traci na znaczeniu. K. Dunin opisując swoją metodę analizy polskiej literatury najnowszej, pisze: Czytając książki, jednocześnie czytam i tworzę Polskę . W podobny sposób można powiedzieć – oglądając obraz szkoły w filmie - zarazem analizujemy i tworzymy szkołę. A ponieważ szkoła jako instytucja jest fenomenem złożonym i uwikłanym w wiele procesów społecznych – to, w jaki sposób jest pokazywana pośrednio odnosi się do całej gamy kwestii społecznych. Proponuję własne odczytanie pedagogiczne i socjologiczne obrazu szkoły w filmie: Klasa ( Entre les murs), produkcji francuskiej (2008); scenariusz: Laurent Cantet, François Bégaudeau, Robin Campillo; reżyseria: Laurent Cantet